Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Vânzările magazinelor online au crescut cu 76% în 2021

Ziarul de Vrancea
5 oct 2021 670 vizualizări

Cea mai dinamică lună din punct de vedere al comenzilor a fost luna mai

Valoarea comenzilor plasate în magazinele online a întregistrat o creștere de 76% în primele nouă luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară din 2020, arată datele unei platforme de eCommerce. "Antreprenorii care au mizat pe online au avut cel mai mult de câștigat în ultimele 18 luni, ca urmare a schimbărilor survenite în comportamentul de consum al românilor. Astfel, numărul comenzilor în perioada ianuarie - septembrie 2021 a crescut cu 54% față de anul precedent, în timp ce în valoarea comenzilor plasate s-a întregistrat o creștere de 76% YOY", arată datele MerchantPro. Cea mai dinamică lună din punct de vedere al comenzilor a fost luna mai. Pe domenii, în prima parte a anului, cele mai multe comenzi au înregistrat magazinele de pe segmenul home&deco, pictură și artă, bijuterii și artizanat, iar odată cu venirea verii au crescut comenzile pe segmentele sport, IT și electronice, fashion și accesorii, frumusețe și sănătate. "Dinamica din online, care nu s-a diminuat odată cu îndepărtarea de momentul declanșării pandemiei, ne confirmă că ne îndreptăm spre digitalizarea obiceiurilor de consum. Diferența o va face experiența consumatorului pe site, de la browsing, comandă și metode de plată diversificate și până la livrare, retur și politica de marketing. Consumatorii schimbă frecvent magazinele preferate dacă nu își găsesc produsele dorite, un preț corect, o livrare rapidă sau pur și simplu o experiență bună pe site. Tocmai de aceea diferența o fac soluțiile optimizate, armonizate cu nevoia consumatorului actual de a primi satisfacție maximă la fiecare achiziție", a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro. Față de anul precedent, cea mai mare creștere a fost înregistrată în valoarea și numărul comenzilor pe segmentul IT&Electronice, aproape o triplare (Â194%) în valoarea comenzilor înregistrate, respectiv 159% creștere în numărul acestora, arată datele MerchantPro. Comenzile pe segmentul de Home&Deco aproape s-au dublat față de 2020 (Â95%), în timp ce valoarea comenzilor înregistrate a crescut cu 126%. Numărul comenzilor de articole sportive a crescut anul acesta cu 57%, în timp ce creșterea înregistrată la nivel de valoare a comenzilor a fost de 85%. Pe segmentul fashion & accesorii s-au înregistrat cu 42% mai multe comenzi, procent menținut și la nivel de valoare a comenzilor. Cea mai mare valoare a coșului mediu s-a înregistrat pe segmentul IT&Electronice, de 156 euro, în creștere cu 14% față de aceeași perioadă din 2020. Valoarea medie a comenzilor de pe segmentul Home&Deco a înregistrat o dinamică similară, cu creștere 15%, situându-se în perioada ianuarie -septembrie 2021 la 119 euro. Pe domeniul Fashion&Accesorii se remarcă o stagnare la nivelul comenzii medii, la 30 euro. Comanda medie pentru articole sportive a avut însă o creștere de 18%, până la 82 euro. Totodată, pandemia a adus trecerea în online și a multor afaceri locale, de mici dimensiuni, din zona artizanat și bijuterie, o digitalizare care ar fi avut loc într-un ritm mai lent într-un context normal. Mutarea a condus la cifre spectaculoase, la nivelul magazinelor de pe aceste segmente înregistrându-se chiar triplări în numărul și valoarea comenzilor, precizează sursa citată. "Asistăm la digitalizarea afacerilor locale, de familie, un pas important pentru creșterea productivității și performanței micilor întreprinzători. În lunile următoare vom vedea creșteri accentuate ale vânzărilor online pe magazinele artizanilor, designerilor și creatorilor locali", consideră Arthur Rădulescu. În perioada iunie - august 2021, respectiv lunile de vară când de obicei există o scădere pe zona de e-commerce, la nivelul magazinelor de pe platforma MerchantPro s-a înregistrat o creștere de 49% în numărul comenzilor year over year, respectiv o creștere de 66% în valoarea acestora.

ANPC: 38 de companii din energie au încălcat legislația în luna septembrie

"o practică des întâlnită este publicitatea mincinoasă”, arată autoritățile

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a derulat controale la 92 de companii din sectorul energetic în luna septembrie și a constatat că 38 dintre ele au încălcat legislația, a declarat, miercuri, Claudiu Dolot, președintele instituției. El a fost audiat în Comisia parlamentară de anchetă privind cauzele prețurilor mari la energie. "De când au început să crească facturile am primit foarte multe reclamații pe adresa ANPC", a spus Dolot. Potrivit acestuia, ANPC a derulat, în perioada 30 august - 28 septembrie, controale la 92 de operatori comerciali din sectorul energetic, inclusiv filialele acestora din teritoriu. "Din totalul de 92 de operatori controlați, în cazul a 38 am constatat abateri și am dat 39 de sancțiuni, 21 fiind amenzi. Amenzile pe care le dă ANPC nu sunt în cuantum foarte mare, însă avem măsuri care trebuie aplicate și acestea sunt cele mai importante", a afirmat Dolot. Președintele ANPC a precizat că, în cazul în care companiile nu aplică măsurile stabilite de autoritate, se poate merge până la suspendarea activității respectivei firme. "O practică des întâlnită este publicitatea mincinoasă. Firmele spuneau în media și în reclame că au prețul cel mai bun, dar când intrai pe comparatorul de prețuri de la ANRE de fapt erau pe locul 5-6. În acest fel i-au păcălit pe consumatorii care nu aveau pregătirea necesară să se informeze", a continuat Dolot. O altă măsură abuzivă a firmelor este modificarea prețului din contract în timpul derulării acestuia, chiar dacă, la semnarea contractului, compania a oferit un preț fix. "Mă refer la furnizorii care garantau un an prețul fix, apoi după câteva luni și-au dat seama că nu mai pot susține acel preț și au făcut adrese prin care îi anunță pe clienți că li se va modifica prețul. Aceasta este clar o clauză abuzivă", a subliniat președintele ANPC. Astfel, au fost emise cinci decizii de încetare a practicilor incorecte: trei în București, una în județul Mureș și a cincea în Timiș. "Prețul final din ofertă trebuie să fie cu toate taxele incluse, însă în unele oferte făcute consumatorilor au existat anumite tarife, taxe care nu erau precizate, iar consumatorii nu cunoșteau prețul final. Am sancționat operatorii economici care aveau astfel de practici. Acești operatori economici au înțeles și au respectat deciziile", a adăugat reprezentantul ANPC. 

Încă o veste proastă pentru români: Indicele ROBOR la 3 luni a urcat la 2,07% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a urcat miercuri la 2,07% pe an, de la 1,81% pe an cât a fost marți, conform informațiilor publicate de Banca Națională a României (BNR). La debutul anului 2019, indicele ROBOR la 3 luni era 2,99% pe an, iar la începutul anului trecut se situa la 3,19%. Pe data de 4 ianuarie 2021, indicele ROBOR la 3 luni era de 2,01%. Indicele la 6 luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a urcat la 2,16%, de la 1,89% în ședința anterioară, iar ROBOR la 12 luni a crescut la 2,22%, de la 1,98%. Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat de OUG 19/2019, este de 1,08% pe an, acesta fiind calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din trimestrul II 2021, în scădere față de cel publicat în urmă cu trei luni, de 1,25%. În luna mai 2019, a intrat în vigoare OUG 19/2019 care modifică modul în care este calculată rata pentru creditele în lei cu dobânda variabilă. Astfel, Ordonanța 19 a stabilit indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), calculat trimestrial exclusiv pe baza tranzacțiilor interbancare. 

Prețul gazelor naturale crește cu 25% pe piețele europene

Piața gazelor naturale din Europa s-a ambalat ieri, iar prețurile de referință continental și britanic înregistrează noi ”recorduri”, din cauza unei creșterii puternice a cererii odată cu apropierea iernii, mai ales în Asia, dar și din cauza nivelului scăzut al stocurilor în întreaga lume, relatează AFP. Piața europeană de referință - Title Transfer Facility (TTF) olandez - a crescut către ora 9.50 GMT (12.50, ora României) cu 25,14%, la 145,19 euro megawatul oră (MWh). Prețul gazelor naturale britanice la livrare luna viitoare a crescut, de asemenea, cu 25,13%, la 367,78 pence pe therm (unitate de cantitate a căldurii).

Cum vor autoritățile să rezolve criza

Miniștrii Economiei și Finanțelor din Spania, Franța, Cehia, Grecia și România propun o abordare pe 5 piloni privind prețul gazului și prețurile angro ale energiei electrice, conform unei declarații comune, a anunțat Ministerul Finanțelor. "Propunem următoarea abordare, bazată pe 5 piloni: În primul rând, este necesară o abordare comună la nivel european. Avem nevoie de un set de instrumente de politică europeană pentru a coordona răspunsurile naționale, pentru a reacționa imediat la creșterile dramatice ale prețurilor", precizează sursa citată. În al doilea rând, în ceea ce privește gazul, oficialii propun investigarea funcționării pieței europene de profil pentru a înțelege de ce cantitățile contractate de gaze au fost insuficiente. "De asemenea, ar trebui să elaborăm linii directoare comune privind depozitarea gazului pentru a atenua creșterea prețurilor. În plus, ar trebui să ne coordonăm mai bine achizițiile de gaze pentru a ne crește puterea de negociere. În al treilea rând, trebuie să reformăm piața angro de energie electrică. Piața electricității are multe avantaje: asigură aprovizionarea cu energie în orice moment, pentru toate țările europene, însă trebuie îmbunătățită pentru a stabili o legătură mai bună între prețul plătit de consumatori și costul mediu de producție al energiei electrice, în mixurile naționale de producție. Acest lucru este cu atât mai important cu cât decarbonizarea va duce la creșterea folosirii energiei electrice în economie", se spune în comunicatul MF. Totodată, este avansată ideea concentrării pe obținerea independenței energetice prin investiții în diversificarea aprovizionării cu energie și reducerea dependenței europene de țările exportatoare de gaze, cât mai curând posibil. Mai mult, electricitatea obținută cu emisii reduse de carbon, de exemplu biomasa, energia eoliană și solară va juca un rol cheie în diversificarea aprovizionării noastre cu energie. "În al cincilea rând, Sistemul european de tranzacționare a emisiilor (ETS) este esențial pentru a stabili un preț explicit al emisiilor de carbon și pentru a începe tranziția energetică. Prin urmare, pentru a le oferi părților interesate, publice și private, oportunitatea de a-și planifica din timp și de a-și muta investițiile către activități cu emisii reduse de carbon, trebuie să asigurăm un preț mai predictibil al carbonului și să evităm volatilitatea excesivă", se mai arată în document.

Banca Transilvania are verde să preia o parte din companiile din grupul Idea

Consiliul Concurenței a anunțat miercuri că a autorizat tranzacția prin care Banca Transilvania intenționează să preia Idea Bank și, indirect, Idea Investment, Idea Leasing IFN și Idea Broker de Asigurare. "Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care Banca Transilvania intenționează să preia Idea Bank și, indirect, Idea Investment S.A., Idea Leasing IFN și Idea Broker de Asigurare", arată autoritatea de concurență. "În urma analizei, Consiliul Concurenței a constatat că această operațiune nu ridică obstacole semnificative în calea concurenței efective pe piața din România sau pe o parte substanțială a acesteia și că nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurențial normal", menționează autoritatea de concurență. Banca Transilvania este principala societate a Grupului Financiar Banca Transilvania care furnizează o gamă largă de servicii financiare în România, precum: servicii bancare, servicii de investiții, servicii de administrare a portofoliilor și leasing. Idea Bank, Idea Investment, Idea Leasing IFN și Idea Broker de Asigurare fac parte din Grupul Idea în România. Idea Bank oferă servicii financiar-bancare, Idea Investment oferă servicii de consultanță financiară pentru companiile din grupul Idea, în timp ce Idea Leasing IFN furnizează servicii de leasing financiar și credite destinate persoanelor juridice, iar Idea Broker de Asigurare intermediază produse de asigurare.

Uzina Dacia își întrerupe din nou activitatea

Aproximativ 11.000 de salariați ai uzinei Dacia din județul Argeș vor rămâne acasă, vineri, în condițiile în care fabrică este nevoită să întrerupă activitatea pe fondul crizei componentelor electronice care afectează întreaga industrie de profil, la nivel mondial. Luni și marți la Dacia nu s-a lucrat, din aceleași motive. Salariații de la Dacia au fost înștiințați că vineri nu vor lucra, din cauza lipsei de componente electronice. Liderul sindicatului din uzina de automobile, Viorel Ungureanu, a declarat pentru News.ro că afectați de decizie sunt aproximativ 11.000 de salariați, reprezentând aproximativ 90% din totalul angajaților uzinei, Aceștia vor fi plătiți pentru perioada nelucrată efectiv cu 85% din salariu, conform Contractului Colectiv de Muncă. Săptămâna aceasta, angajații de la Dacia nu au lucrat luni și marți, din aceleași motive.  Vineri, în uzină se vor desfășura în principal activități de mententanță, logistică, recepție piese.  „Este o situație de incertitudine, care nu poate fi prevăzută. Lipsesc piese electronice, calculatoare, casetofoane, ceea ce noi numim, la modul general componente electronice”, a declarat Viorel Ungureanu

Volvo Cars recheamă 460.769 de mașini din cauza airbagurilor

Volvo Cars recheamă în service 460.769 de mașini, modele mai vechi, din cauza airbagurilor care pot deveni mortale în cazul unui accident, transmite Reuters. Problema apare atunci când este activat airbagul din cauza unei coliziuni. Fragmente ale dispozitivului de umflare ar putea fi proiectate în exterior și, în cel mai rău caz, să lovească pasagerul, fiind posibil să provoace răni și chiar moartea, a informat compania autoritățile de reglementare din Statele Unite. Volvo, deținută de compania chineză Geely, care a confirmat recent că intenționează să se listeze la bursă, are cunoștință de un astfel de incident cînd airbagul s-a rupt și a provocat moartea unei persoane, potrivit documentelor depuse la Administrația pentru Siguranța Autostrăzilor Naționale. Rechemarea include modelele S80 din perioada 2001-2006 și S60 din anii 2001-2009. Vehiculele au fost fabricate în perioada mai 2000-martie 2009. Peste jumătate din vehiculele rechemate, respectiv 259.383, sunt în Statele Unite. Volvo nu a dezvăluit costul așteptat pentru înlocuirea airbagurilor.

PepsiCo va mări probabil din nou prețurile

PepsiCo a anunțat marți că va mări probabil din nou prețurile, la începutul anului 2022, pentru a compensa problemele tot mai mari din lanțul de aprovizionare, care includ de la deficitul de sticle Gatorade până la lipsa șoferilor de camioane, transmite Reuters. Directorul financiar Hugh Johnston a declarat că în ultimele luni PepsiCo a trebuit să facă eforturi să depășească problema lipsei de cutii și sticle Gatorade, odată cu creșterea cererii pentru băuturile sale în restaurante șicinematografe, după ridicarea restricțiilor legate de pandemia de Covid-19. PepsiCo a mărit deja prețurile băuturilor și snackurilor sale, în ultimele săptămâni, urmând o strategie adoptată de întreaga industrie a alimentelor ambalate, determinată de impactul creșterii prețurilor materiilor prime asupra marjelor de profit. ”Mă aștept că vor avea loc probabil unele creșteri ale prețurilor și în primul trimestru al anului viitor, când vom absorbi în totalitate impactul inflației mărfurilor”, a spus Johnston, adăugând că se așteaptă ca majoritatea perturbărilor din lanțul de aprovizionare să se atenueze până la sfârșitul anului 2021.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.