Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Vânzările de autoturisme “verzi” a accelerat

Ziarul de Vrancea
30 iun 2019 1383 vizualizări

Românii au cumpărat 2.285 de autoturisme ecologice, în primele cinci luni u peste 1.800 de unități sunt hibrid

Numărul autoturismelor "verzi" comercializate în România, în primele cinci luni ale anului, a ajuns la 2.285 de unități, în creștere cu 69% față de același interval din 2018, arată statistica Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA), consultată de AGERPRES. Conform datelor de specialitate, ponderea autoturismelor ecologice noi în totalul vânzărilor, la nivel național, s-a situat, în perioada de referință, la 3,4%, față de 2,3% cât se înregistra în intervalul ianuarie - mai 2018. Din totalul vânzărilor de mașini prietenoase cu mediul, înregistrat în primele cinci luni, 1.814 unități au fost autoturisme hibrid, în creștere cu 71% față de aceeași perioadă din anul anterior, 379 de unități erau 100% electrice (plus 149,3%), iar 92 de unități făceau parte din categoria plug-in (-34,3%). Statistica APIA relevă faptul că, în luna mai 2019, au fost comercializate 863 de autoturisme eco, în creștere cu 86,4% comparativ cu luna anterioară, când s-au vândut 463 de unități. Potrivit datelor producătorilor și importatorilor de automobile, în topul celor mai comercializate autoturisme full electrice, în primele cinci luni ale anului, primul loc a fost ocupat de Nissan - cu 119 unități (față de 3 exemplare înregistrate în anul precedent), urmat de Renault - cu 81 de unități (plus 406,3%), Volkswagen (67 de exemplare, plus 86,1%), smart (59 de unități, plus 15,7%), BMW (40 de unități, plus 14,3%), Jaguar (9 exemplare față de niciunul în primele cinci luni din 2018), Audi (două unități față de niciuna în anul precedent) și Mercedes Benz (1). În același timp, cele mai multe autoturisme hibrid vândute în România, în perioada analizată, au fost înregistrate de: Toyota - cu 1.611 unități, Lexus (82), Honda (32), Ford (30), Kia (26), Hyundai (16), Suzuki (14) și Land Rover (3). De asemenea, în clasamentul vânzărilor de autoturisme plug-in conduce Mitsubishi - cu 30 de exemplare, urmată de Volvo - cu 28 de unități, Land Rover (20), BMW (7), Mini (4), Mercedes-Benz (2) și Porsche (1). Persoanele fizice se pot înscrie la ediția a 15-a Programelor "Rabla Clasic" și "Rabla Plus" începând din data de 12 aprilie, iar bugetul prevăzut în acest an se ridică la 350 de milioane de lei. Și în 2019, prima de casare la Rabla Clasic rămâne 6.500 lei, la care se poate acumula în funcție de motoare, un ecobonus de 1.000 de lei, sau de 1.700 lei pentru cele hibrid. Totodată, se va menține ecobonusul de 10.000 de euro pentru achiziționarea unei mașini nepoluante, 100% electrice. Date recente ale Ministerului Mediului arată că, la o lună de la lansarea ediției din 2019 a Programului Rabla Plus, numărul rezervărilor a ajuns la 222, iar alte 175 de dosare erau în analiză. În 2018, numărul autoturismelor verzi (electrice, hibride și plug-in) comercializate în România a fost de 4.572, în creștere cu 65,7% față de anul 2017. Din acest total, 3.585 de exemplare au fost vehicule hibrid (plus 59,8% față de 2017), 682 erau electrice 100% (plus 102,4%), iar 305 plug-in (plus 72,3%). La finalul anului trecut, ponderea autoturismelor ecologice noi în totalul vânzărilor, la nivel național, a fost de 2,9%, în timp ce, în aceeași perioadă din 2017, procentajul s-a situat la 2,1%.

Cele mai scumpe trei orașe din Europa pentru angajații străini

u toate sunt în Elveția, arată un studiu Mercer u este vorba despre Zurich, Berna și Geneva

Cele mai scumpe trei orașe din Europa pentru angajații străini sunt toate în Elveția - Zurich, Berna și Geneva -, potrivit unui nou sondaj realizat de compania de consultanță Mercer, scrie publicația TheLocal.ch. Zurich a ajuns pe locul al cincilea în ancheta anuală privind "Costul de trai", realizată de firma de consultanță Mercer. Hong Kong a fost ales în fruntea clasamentului, Tokyo vine pe locul al doilea, iar Singapore pe locul trei, în timp ce capitala coreeană Seul pe locul patru, ceea ce înseamnă că Zurich este locul cel mai scump din Europa pentru muncitorii străini. Între timp, alte două orașe elvețiene - Berna, care se situează pe locul 12, și Geneva (pe locul 13) - au ocupat al doilea și respectiv al treilea loc din Europa pentru angajații detașați în străinătate. Sondajul, realizat de gigantul american Mercer, este destinat să ajute companiile multinaționale și guvernele să stabilească indemnizațiile de compensare pentru angajații lor expatriați. Ediția din 2019 a analizat 209 de orașe la nivel mondial, comparând prețurile a peste 200 de articole, inclusiv cazare, transport, îmbrăcăminte, produse alimentare, bunuri de uz casnic și recreere și divertisment. Topul clasamentului din acest an a fost dominat de orașele asiatice, în timp ce orașele europene au căzut în listă, deoarece monedele europene s-au devalorizat față de dolarul american, arată firma de consultanță. Parisul a scăzut cu 13 locuri până pe poziția 47, în timp ce Berlinul a scăzut cu 10, la 81. Londra a coborât patru locuri, până pe 23. În timp ce Elveția rămâne costisitoare pentru lucrătorii străini, avantajul este că și salariile sunt ridicate. Noile cifre publicate săptămâna aceasta arată că salariul mediu pentru directorii cu normă întreagă și managerii de vârf din Elveția în 2018 era de 119.000 de franci elvețieni (107.000 de euro).

Importurile de electricitate ale României au crescut cu 80%

România a importat cu 80% mai multă electricitate în primele trei luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce exporturile au scăzut la jumătate, potrivit ultimului raport de monitorizare a pieței de energie electrică, realizat de Autoritatea Națională de Reglementare în Energiei. Astfel, dacă în ianuarie-martie 2018, importurile au fost de 0,63 TWh, în primele trei luni din acest an au urcat la 1,13 TWh. În același timp, exporturile au scăzut de la 1,83 TWh, la 0,86 TWh. Consumul intern a scăzut cu 2,7%, de la 15,15 TWh la 14,75 TWh. Consumul utilizatorilor casnici în regim concurențial a fost mai mare cu 80%, în timp ce utilizatorii care plătesc prețuri reglementate au consumat cu 17,8% mai puțină electricitate. Consumul agenților economici a scăzut ușor, cu 1,1%. Producția de energie electrică a fost de 15,45 TWh, principala sursă fiind cea hidro, cu 26% din total, urmată de cărbune - 22%, nuclear - 19%, gaz - 15%, eolian - 13%, fotovoltaic - 1,7%, biomasă - 0,17, păcură - 0,02%.

Rusia va inaugura în luna centrala nucleară plutitoare Akademik Lomonosov

O centrală nucleară plutitoare denumită Akademik Lomonosov va fi remorcată, luna viitoare, prin Ruta Maritimă de Nord până în Orientul Îndepărtat, ca parte a ambiției Rusiei de a aduce energie electrică în acea regiune cu mari bogății minerale, relatează site-ul postului CNN. Platforma de 144 de metri lungime, pictată în culorile steagului Rusiei și care a fost construită în aproape două decenii, urmează să ajungă în orașul-port Pevek, aflat la aproximativ 6.437 de kilometri de Moscova. Aceasta va furniza electricitate construcțiilor și companiilor care extrag hidrocarburi și pietre prețioase din regiunea Ciukotka, ceea ce a provocat îngrijorări politice în Statele Unite, care se tem că centrala va servi ambițiilor președintelui Vladimir Putin. Admiral Lomonsov va fi cea mai nordică centrală nucleară operațională din lume și reprezintă un element esențial de dezvoltare a economiei regionale. Aproximativ două milioane de ruși locuiesc în apropierea coastei arctice, în mai multe localități și orașe, inclusiv în Pevek. Conceptul unui reactor nuclear staționat în Oceanul Arctic a atras critici din partea ecologiștilor. Greenpeace numește platforma "Cernobîl pe gheață" sau "Cernobîl plutitor". Rosatom, compania de stat responsabilă de proiectele nucleare din Rusia, este împotriva unor astfel de descrieri, susținând că aceste critici sunt nefondate.

Putin ne anunță că vom plăti în continuare scump pentru carburanți

Rusia a convenit cu Arabia Saudită să extindă cu șase-nouă luni acordul cu OPEC pentru reducerea producției de petrol, a declarat președintele rus Vladimir Putin, pe fondul noilor presiuni asupra prețurilor exercitate de creșterea producției în Statele Unite și al încetinirii economiei mondiale, transmite Reuters. Putin a afirmat sâmbătă, într-o conferință de presă susținută după discuții cu prințul moștenitor saudit Mohammed bin Salman, că acordul cu OPEC, care expiră duminică, va fi extins în actuala formă și cu volumele de producție actuale. Reprezentanții OPEC, ai Rusiei și ai altor producători, o alianță numită OPECplus , se vor întâlni pe 1-2 iulie pentru a discuta acordul care implică reducerea producției de petrol cu 1,2 milioane de barili pe zi. Statele Unite nu participă la acest pact. ”Vom susține extinderea, atât Rusia cât și Arabia Saudită. Urmează să decidem dacă va fi cu 6 sau cu 9 luni. Poate va fi cu nouă luni”, a spus Putin, care s-a întâlnit cu prințul saudit la summitul G20 din Japonia. Extinderea cu nouă luni a acordului ar însemna că acordul ar fi valabil până în martie 2020. Noile sancțiuni impuse de SUA Iranului au redus exporturile acestei țări. Iranul a denunțat sancțiunile ca ilegale, afirmând că la Conducerea Casei Albe se află persoane ”retardate mental”. Kirill Dmitriev, directorul general al Fondului pentru Investiții Directe al Rusiei, care a ajutat la redactarea acordului dintre OPEC și Rusia, a spus că pactul a ridicat deja veniturile bugetare ale Rusiei cu peste 7.000 de miliarde de ruble (110 miliarde dolari). Prețul petrolului Brent al urcat cu peste 25% de la începutul anului 2019, dar cotațiile ar putea stagna din cauza presiunii încetinirii economiei globale asupra cererii, în timp ce țițeiul american inundă piața, potrivit unui sondaj Reuters în rândul analiștilor.

Compania Ford va închide cel puțin șase uzine din Europa

Compania auto americană Ford intenționează să reducă numărul uzinelor din Europa, în cadrul unui plan de restructurare aplicat din anul 2020, conform unui comunicat. "Fundamentul noului model operațional Ford în Europa este un program amplu de îmbunătățire a eficienței în sensul susținerii noilor grupuri de afaceri. Eficiența producției este îmbunătățită prin propunerile anunțate anterior de închidere, de confirmare a închiderii sau de vânzare a șase uzine de asamblare și producție până la sfârșitul anului viitor", informează compania Ford într-un comunicat postat pe site-ul propriu. "Drept rezultat, capacitatea de producție a Ford în Europa se va reduce la un număr propus de 18 unități până la sfârșitul anului 2020, de la 24, câte erau la începutul anului 2019", precizează compania. Cele șase uzine Ford care ar urma să fie închise ori vândute sunt din Marea Britanie, Franța, Rusia și Slovacia. În total, 12.000 de locuri de muncă vor fi afectate de restructurare.

Apple transferă producția de computere Mac Pro din SUA în China

Apple transferă producția noului model de computer Mac Pro din Statele Unite în China, potrivit unor surse apropiate situației citate de Wall Street Journal (WSJ), transmite Reuters. Această măsură survine într-o perioadă în care administrația Trump a avertizat că va impune noi taxe pentru a acoperi practic toate importurile din China și a presat Apple și alți producători să își fabrice produsele în Statele Unite dacă vor să evite tarifele. Săptămâna trecută, Apple a solicitat principalilor săi furnizori să analizeze implicațiile transferării a 15%-30% din capacitatea sa de producție din China în Asia de Sud-Est, potrivit publicației japoneze Nikkei. China este o piață majoră pentru Apple și un centru major de producție pentru dispozitivele sale. Compania a obținut aproape 18% din veniturile sale totale în China, în trimestrul încheiat în martie. Cererea pentru Mac Pro, un computer de 6.000 de dolari utilizat pentru proiectanții profesioniști, a scăzut în ultima perioadă. ”La fel ca toate produsele noastre, noul Mac Pro este proiectat în California și include componente din mai multe țări, inclusiv din Statele Unite.

Donald Trump își îndulcește tonul față de  China

Statele Unite și China au convenit sâmbătă să reia negocierile comerciale după ce președintele Donald Trump a oferit concesii inclusiv renunțarea la impunerea de noi taxe și o relaxare a restricțiilor asupra companiei Huawei, pentru a reduce tensiunile cu Beijingul, potrivit Reuters. China a fost de acord să facă noi achiziții de produse agricole din SUA și să se întoarcă la masa de negocieri. Nu a fost stabilit niciun termen pentru a ajunge la un acord, iar cele două mari economii ale lumii rămân în contradicție asupra unor părți semnificative ale unui acord. Ultima rundă de discuții majore a eșuat în luna mai. Piețele financiare, care au fost zdruncinate de războiul comercial care durează de aproape un an, ar putea încuraja armistițiul. Washingtonul și Beijingul au plătit taxe de miliarde de dolari pentru importurile celuilalt, amenințând că vor frâna o economie globală deja încetinită. Aceste taxe rămân în vigoare în timpul reluării negocierilor. "Suntem din nou pe drumul cel bun", a declarat Trump presei după o întâlnire de 80 de minute cu președintele chinez Xi Jinping la summitul liderilor grupului celor mai puternice 20 de economii ale lumii (G20) de la Osaka, Japonia. "Ne vom impune noi taxe și vor cumpăra produse agricole", a spus Trump, fără a oferi detalii despre ce fel de produse ar fi vorba.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.