Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Unul din doi angajați ia în calcul schimbarea locului de muncă în acest an

Ziarul de Vrancea
18 ian 2021 855 vizualizări

Cea mai mare temere a angajaților este că le vor scădea veniturile și că ar putea prelua mai multe responsabilități

Unul din doi angajați ia în calcul schimbarea locului de muncă în 2021, salariul și lipsa oportunităților în carieră fiind principalele motive, arată un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs, potrivit căruia cea mai mare temere a angajaților români în ceea ce privește situația profesională în 2021 este că le vor scădea veniturile și că ar putea prelua mai multe responsabilități din cauza lipsei de personal. ”Mai bine de jumătate (54%) dintre angajații români care au participat la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs spun că se gândesc să-și schimbe locul de muncă anul acesta, iar 28% au făcut chiar pași concreți în această direcție. Chiar dacă 2020 a fost plin de provocări din punct de vedere profesional, cu mult efort și stres, numărul celor care iau în calcul o schimbare de job este mai mic decât la începutul anului trecut, când șase din zece angajați români se declarau nemulțumiți de situația lor profesională și se gândeau să-și schimbe locul de muncă”, arată platforma. Deși perspectivele salariale rămân în continuare principalul criteriu în funcție de care cei mai mulți angajați români (39%) aleg un job sau altul, aproape 29% dintre respondenții la sondajul BestJobs afirmă că aveau în plan să-și schimbe locul de muncă de dinainte de pandemie, pentru că își doresc o nouă provocare în carieră. Pentru 27%, însă, principalul motiv pentru care schimbarea jobului a devenit o prioritate în noul an este că nu consideră că au suficiente oportunități de dezvoltare profesională la actualul loc de muncă. Mai bine de 15% dintre respondenți analizează chiar opțiunea de a-și schimba complet domeniul de activitate, iar 19% se gândesc acum mai mult decât înainte de pandemie la perspectiva unui job în străinătate. În privința beneficiilor extrasalariale, cei mai mulți angajați își doresc ca angajatorul să le ofere în acest an bonusuri de performanță (58%) și programe de dezvoltare profesională (48%), dar contează pentru mulți dintre ei și asigurările de sănătate private (24%), pensiile private (22%) sau programele de mentorat și de dezvoltare personală (21%). ”Cea mai mare temere a angajaților români în ceea ce privește situația profesională în 2021 este că le vor scădea veniturile (28%), în timp ce 27% se tem că ar putea prelua mai multe responsabilități din cauza lipsei de personal”, relevă sondajul. Dacă în acest moment angajatorul i-ar anunța că urmează să le scadă salariul, aproape 57% dintre respondenții la sondajul BestJobs spun că ar accepta, dar și-ar căuta imediat un alt job. Doar puțin peste 15% dintre angajații intervievați afirmă că și-ar da demisia pe loc. Sondajul a fost efectuat în perioada 5-12 ianuarie, pe un eșantion de 1.171 de utilizatori de internet.

Farmaciile din România au vândut “hapuri” de aproape 21 mld. lei

u românii au alocat 5% din veniturile lunare pentru achiziția de medicamente

Afacerile din sectorul de comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice au crescut cu aproximativ 8% în 2019 față de anul precedent, la 20,6 miliarde lei, arată un studiu realizat de Coface România, potrivit căruia românii au alocat 5% din veniturile lunare pentru achiziția de medicamente. ”Un nou studiu realizat de Coface România privind sectorul de comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate (CAEN 4773) indică o evoluție pozitivă a veniturilor în 2019 acestea crescând cu aproximativ 8% față de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o ușoară creștere. Studiul a agregat datele a 3.999 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 20,6 miliarde lei. Ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători este de 33%, ceea ce relevă un grad scăzut de concentrare”, arată studiul. În 2019, românii au alocat 5% din veniturile lunare pentru achiziția de medicamente, arată studiul. Ca puncte forte, mai mult de jumătate din companii (56%) au înregistrat o creștere a rezultatului net, în timp ce mai mult de trei sferturi au înregistrat profit net (76%). De asemenea, gradul de îndatorare la nivelul sectorului de 72% este în scădere față de anii anteriori. Durata medie de colectare a creanțelor a scăzut de la 92 de zile, nivelul înregistrat în 2018, la 75 zile în 2019, sub media națională La capitolul vulnerabilități, 47% dintre companii înregistrează un grad de îndatorare mai mare de 80%. Aproape jumătate din companii (48%) au înregistrat o scădere a veniturilor la sfârșitul anului 2019, iar autonomia în situații de forță majoră este de 92 zile, în scădere de la 146 zile, valoare înregistrată în 2018. Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,12 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor șocuri negative și volatilității (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanțelor). Durata medie de colectare a creanțelor înregistrată a crescut de la 62 de zile, nivelul înregistrat în anul 2015, la 75 zile în 2019, în timp ce media la nivel național în aceeași perioadă a scăzut de la 98 de zile până la 89 zile. ”Luând în calcul tendințele de consum din 2020, există premise de creștere a veniturilor pentru companiile din sector și pentru anul ce tocmai s-a încheiat. Acest aspect este confirmat și de datele INS cu privire la indicii cifrei de afaceri pentru acest domeniu, în ușoară creștere în 2020 față de 2019. Lichiditatea ar putea crea dificultăți în evoluția companiilor, la nivel consolidat, capitalul de lucru, deși pozitiv, este destul de scăzut și poate fi expus riscurilor de neîncasare a creanțelor”, a declarat Nicoleta Marin, senior financial analyst, Coface România. Potrivit INS, cheltuielile medii lunare alocate pentru cumpărarea de medicamente de uz uman au crescut cu 14% în primele două trimestre din 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. De exemplu, dacă în trimestrul 1 2019, un român aloca aproximativ 76 de lei lunar pentru achiziția de medicamente, suma a crescut la 88 de lei în trimestrul 1 2020.

Comercianții au raportat afaceri cu aproape 3% mai mari

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), în termeni nominali, a crescut în primele 11 luni din 2020 față de perioada similară din 2019, atât ca serie brută cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 2,8%, respectiv cu 2,3%, a informat Institutul Național de Statistică (INS). ”Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în perioada 1 ianuarie - 30 noiembrie 2020, comparativ cu perioada 1 ianuarie - 30 noiembrie 2019, în termeni nominali, a înregistrat o creștere pe ansamblu cu 2,8%, datorită creșterii comerțului cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (plus 19,5%), comerțului cu ridicata nespecializat (plus 6,1%), comerțului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (plus 5,1%), comerțului cu ridicata specializat al altor produse (plus 4%) și comerțului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (plus 0,9%)”, arată datele INS. Scăderi au înregistrat comerțul cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (-4,3%), activitățile de intermediere încomerțul cu ridicata (-3,3%) și comerțul cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (-3,1%). Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în perioada ianuarie-noiembrie 2020 comparativ cu perioada similară din 2019, în termeni nominali, a crescut, pe ansamblu cu 2,3%. Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în luna noiembrie 2020, comparativ cu luna precedentă, în termeni nominali, a scăzut pe ansamblu cu 3,2%, ca urmare a scăderii cifrei de afaceri din: activitățile de intermediere în comerțul cu ridicata (-9,9%), comerțul cu ridicata nespecializat (-7,6%), comerțul cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (-7,5%), comerțul cu ridicata specializat al altor produse (-5,3%) și comerțul cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (-4,9%).

Piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020

Piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, însă ar putea crește cu 4% în acest an, la 485 milioane de euro, susținută în mod special de investițiile media în digital și TV, arată raportul Media Fact Book, realizat de agenția Initiative. ”Datele actualizate ale raportului Media Fact Book, realizat de agenția Initiative, estimează că piața de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, până la valoarea de 467 milioane de euro. În 2021, este așteptată o revenire de 4%, până la valoarea de 485 milioane de euro, susținută în mod special de investițiile media în digital și TV. Pandemia și-a pus puternic amprenta pe bugetele media, astfel că evoluția negativă înregistrată de piața de media în anul 2020 a fost cauzată de reducerea puternică a bugetelor în lunile aprile și mai, când multe dintre branduri și-au limitat comunicarea, pe fondul incertitudinilor provocate de contextul social și sanitar”, arată raportul. În continuare, cele mai mari investiții media au venit din partea industriei farmaceutice, însă creșterea cea mai mare în 2020 a fost înregistrată de e-commerce (plus 88%), care se apropie de retail și telecom, două categorii cu o lungă tradiție în comunicare. ”Anul 2020 a venit cu schimbări atât la scară largă, în marele context socio-economic global, cât și la o scară mai mică, la nivelul comportamentului consumatorilor în ceea ce privește consumul de media. Astfel că, pandemia a lăsat câteva lecții pentru piața de media, în mod special fiind evidențiată legătura puternică dintre modul de viață al oamenilor și consumul de media. Pe măsură ce restricțiile de mobilitate intrau în vigoare, s-a putut observa cum TV-ul și digitalul au luat amploare, în timp ce piața de OOH (outdoor, n.r.) a pierdut expunere. Traficul principalelor site-uri de știri, precum și audiența TV au fluctuat, fiind influențate de nivelul de tensiune și stres al consumatorilor, odată cu evoluția pandemiei”, a declarat Alexandra Olteanu, managing director initiative. Investițiile în publicitatea TV au avut un parcurs sinuos în 2020, cu o scădere de 35% a bugetelor încasate în lunile aprilie și mai, urmată de o revenire spectaculoasă în a doua jumătate a anului, atunci când mutarea unor bugete de comunicare din trimestrul al 2-lea către trimestrele 3-4 a generat o situație de sold-out fără precedent la stațiile TV. Ca urmare, acest segment media a încheiat anul la un nivel similar cu 2019, cu o valoare de 308 milioane de euro, relevă raportul.

Tranzacția prin care PayPoint Services și Payzone sunt preluate de Innova, în analiză

Consiliul Concurenței a anunțat luni că analizează tranzacția prin care Innova/6 SCA SICAV – RAIF, parte a Grupului Innova, intenționează să preia PayPoint Services și, indirect, Payzone. ”Consiliul Concurenței analizează tranzacția prin care Innova/6 SCA SICAV – RAIF intenționează să preia PayPoint Services SRL și, indirect, Payzone SA”, a informat luni autoritatea de concurență. Autoritatea de concurență va evalua această concentrare economică în scopul stabilirii compatibilității sale cu un mediu concurențial normal și va emite o decizie în termenele prevăzute de lege. Observațiile sau punctele de vedere pot fi în termen de 20 zile. Innova/6 SCA SICAV – RAIF este parte a Grupului Innova, care deține mai multe fonduri de investiții. Grupul Innova investește în țările din Europa Centrală și de Est și din regiunea Balcanică în domenii precum: Tehnologie – Media - Telecomunicații (TMT), ambalaje, alimentar și băuturi, servicii pentru companii din sectorul comerțului cu etc. PayPoint Services SRL și Payzone SA sunt active în principal în prestarea serviciilor legate de plata facturilor și transferul de bani și în distribuția de produse preplătite de telefonie mobilă, internet și televiziune pentru consumatorii din România.

WhatsApp încearcă să oprească migrarea utilizatorilor cu reclame în ziare

Exodul utilizatorilor WhatsApp către Telegram și Signal a continuat și în ultimele zile, iar Facebook încearcă să-și apere produsul, inclusiv prin reclame de o pagină în ziare. De când a comunicat noua politică de utilizare și a început exodul utilizatorilor, WhatsApp a încercat prin mai multe mijloace să-i convingă să nu plece. A început cu mesaje în rețelele sociale ale companiei și a continuat cu postări personale ale mai multor executivi Facebook, care au încercat să arate câtă intimitate oferă WhatsApp. Exodul a continuat, iar următoarea mutare a WhatsApp a fost promovarea acelorași mesaje în ziare, acțiune care se întâmplă deja în India. Compania americană a cumpărat reclame de dimensiunea unei întregi pagini, prin care încearcă să comunice aceleași mesaje ca și pe rețelele sociale. India este cea mai mare piață pentru WhatsApp și una dintre cele vizate direct de noile clauze privind gestionarea datelor. În India, WhatsApp are un serviciu de shopping, iar datele personale generate de cumpărături și plăți sunt printre cele care vor ajunge la Facebook pentru a fi folosite pentru targetarea reclamelor. În urmă cu câteva zile, WhatsApp a anunțat că va amâna aplicarea noilor politici de intimitate. Acestea vor intra în vigoare din 15 mai, în loc de 8 februarie, compania americană sperând că apele se vor liniști până atunci.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 1,59%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut luni de la 1,78% la 1,59%, în urma deciziei de vineri a Băncii Naționale a României (BNR) de reducere a dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25% pe an, de la 1,5% pe an, începând cu data de 18 ianuarie 2021, potrivit datelor publicate de instituție. Un nivel mai scăzut al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 29 septembrie 2017, de 1,58%. Indicele ROBOR la 6 luni a coborât de la 1,94% la 1,72%. Este cel mai scăzut nivel al ROBOR atins după 29 septembrie 2017, când indicatorul a fost de 1,69%. Consiliul de administrație al BNR, întrunit pe 15 ianuarie 2021, a hotărât reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25% pe an, de la 1,50% pe an, începând cu data de 18 ianuarie 2021, reducerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 0,75% pe an, de la 1% pe an, și a ratei dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 1,75% pe an de la 2% pe an. De asemenea, BNR a mai decis păstrarea nemodificată a ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Noi măsuri împotriva furnizorilor Huawei

Administrația Trump i-a anunțat pe unii dintre furnizorii Huawei că le revocă licențele de vânzare către gigantul chinez din domeniul tehnologiei, intenționând și să respingă zeci de cereri pentru aprovizionarea acestuia, au declarat persoane apropiate situației, citate de Reuters. Noile măsuri împotriva Huawei Technologies, probabil ultimele luate de administrația președintelui republican Donald Trump, sunt cele mai recente în cadrul politicii de slăbire a producătorului de echipamente de telecomunicații, despre care afirmă că reprezintă un pericol pentru Securitatea Națională a Statelor Unite și intereselor de politică externă ale acestora. Notificările au survenit în cadrul unei serii de măsuri împotriva Chinei, în ultimele zile ale administrației Trump. Democratul Joe Biden va depune jurământul ca președinte miercurea viitoare. Un purtătorul de cuvânt al Departamentului pentru Comer nu a răspuns imediat solicitărilor pentru comentarii.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.