Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Transportatorii avertizează împotriva creșterii accentuate a RCA

Ziarul de Vrancea
8 oct 2019 834 vizualizări

UNTRR cere Guvernului să renunțe la modificarea legii privind asigurările obligatorii

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunțat, ieri, că solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor și ASF să nu modifice legea RCA, modificări care ar duce la creșterea accentuată a tarifelor pentru toți deținătorii de vehicule din România, în condițiile în care scrisoarea de la Comisia Europeană (CE), pe această temă, este încă secretă. UNTRR atrage atenția că, în cazul modificării legii, se vor recrea condițiile dezechilibrelor grave din piața RCA și tarifele vor crește accentuat pentru toți deținătorii celor 8,2 milioane de vehicule din România, indiferent dacă sunt persoane fizice sau juridice. Cele mai importante modificări propuse prin proiectul de lege pentru modificarea și completarea legii urmăresc, printre altele, abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă. În acest moment, acestea sunt plafonate la 25%. În plus, acestea urmăaresc și eliminarea obligației ASF de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienților de majorare și/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă. ”Impactul adoptării acestor măsuri se va transpune prin creșterea tarifelor RCA fără să mai fie necesară nicio justificare. Reamintim că prima de asigurare RCA este stabilită prin calcul actuarial, dar depinde și de alte elemente, precum marja de profit, canalele de distribuție, gradul de intermediere, comisioanele brokerilor, nivelul personalului companiei de asigurări și salarizarea. Aceste elemente sunt calculate în funcție de gradul de concurență și nivelul de maturitate al pieței”, se arată în comunicat. UNTRR consideră că, în ceea ce privește concurența din piața RCA, practica precedentă a demonstrat că în lipsa unor reglementări stricte, companiile de asigurări s-au înțeles asupra prețurilor, situație sancționată de Consiliul Concurenței cu amenzi totale în valoare de 246,74 milioane lei (aprox. 53 milioane euro) pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor RCA. ”În acest sens, UNTRR solicită Consiliului Concurenței publicarea raportului final, pentru ca ASF să argumenteze în fața Comisiei Europene prevederile legale actuale și ca toți asigurații RCA din România să înceapă demersurile de recuperare a sumelor percepute în plus ca urmare a înțelegerilor neconcurențiale”, se arată în comunicat. Referitor la nivelul de maturitate al pieței asigurărilor, în 2018 aproape 50% din primele brute subscrise pe clasa asigurărilor generale și peste o treime din total piață au reprezentat asigurări RCA. ”Dacă în țările dezvoltate din UE piața este dominată de segmentul asigurărilor de viață, în România aceasta este susținută de asigurările auto obligatorii RCA. Cu o pondere de numai 1,13% din PIB, asigurările confirmă stadiul ”încă în dezvoltare”, deși importante grupuri financiare internaționale sunt prezente pe plan local”, se arată în comunicat. UNTRR reamintește că raportul Băncii Naționale a României (BNR) asupra stabilității financiare arată că sectorul asigurărilor din România prezintă ”o eficiență scăzută și dificultăți în gestionarea activității de subscriere, a riscului de selecție adversă și a hazardului moral”. ”Totodată, după intrarea în vigoare a legii RCA nr. 132, anul 2017 a fost și primul în care piața de asigurări a înregistrat profit, după 10 ani de pierderi. Deși tarifele RCA au fost plafonate la începutul anului 2017 și raportate la tariful de referință după intrarea în vigoare a legii RCA, prin care au fost impuse cheltuieli administrative de 25%, iar ASF a reglementat modul de calcul al tarifelor de primă, asigurătorii RCA au înregistrat profituri de peste 400 de milioane de lei în 2017 și 2018, potrivit datelor de la MFP”, se arată în comunicat. Totodată, UNTRR revine cu solicitarea desecretizării scrisorii primite de autoritățile române de la CE, în temeiul art. 4(2) din Regulamentul european 1049/2001, întrucât impactul acesteia reprezintă ”un interes public superior care justifică divulgarea conținutului documentului în cauză”.

Cel mai bine vandut produs Volkswagen este un cârnat

produsul a fost destinate inițial pentru consumul angajaților dar a devenit popular și acum se vinde în toate supermarketurile din țară

Cel mai binevândut produs Volkswagen nu sunt mașinile, ci currywurst-ul, relatează OZY. În timp ce mii de mașini rulează, în fiecare zi, pe liniile de producție la sediul Volkswagen, un grup de măcelari germani se agită în jurul unei mese, la prânz, pentru a inspecta, mirosi și degusta cu grijă un produs diferit: cârnații currywurst. Currywurst - în esență, un bratwurst la grătar într-un amestec de ketchup și pulbere de curry - este unul dintre cele mai populare alimente din Germania, mai ales la cantinele Volkswagen din nordul orașului german Wolfsburg. Având 70 milioane de metri pătrați, fabrica Wolfsburg este cea mai mare fabrică din lume, cu 60.000 de angajați, atât de mulți încât într-o măcelărie internă se produc, anual, 6,7 milioane de cârnați currywurst marca Volkswagen. 40% dintre acești cârnați - 2,5 milioane în 2018 – se consumă doar la fabricile germane Volkswagen. La fabrica din Wolfsburg, acești cârnați - împreună cu un sos currywurst marca Volkswagen - sunt serviți pentru micul-dejun, prânz și cină la zeci de restaurante și cantine. Dar, de când măcelarul intern al companiei a început să producă currywurst-ul, în 1973, folosind o rețetă secretă, acest produs a devenit atât de popular, încât marea majoritate este vândută, în prezent, în supermarket-urile importante și în gospodăriile din toată țara. Un pachet de cinci cârnați și o sticlă de ketchup condimentat Volkswagen costă în jur de 10 dolari. Cârnații au o lungime de aproximativ 5 sau 10 cm, „și, dacă i-ați aduna pe toți, ați avea un șir care se va întinde de la Wolfsburg până la Barcelona”, spune purtătorul de cuvânt al Volkswagen, Torsten Cramm, conform sursei citate.

Să râdem cu Daea! Declarație de toată isprava despre sistemul de irigație

Referindu-se la situația sistemului de irigații, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a spus că acesta a fost distrus acum 30 de ani, iar multe din zonele irigate atunci, sunt părăsite în prezent. Investițiile în irigații s-au ridicat la un miliard de euro, a declarat Daea la Forumul Agriculorilor. "Guvernul României a alocat un miliard de euro pentru a pune în funcțiune ceea ce 30 de ani am distrus. E bine să spunem și să ne aducem aminte pentru că trebuie să rețină mintea fiecărui fermier și a fiecărui funcționar că a distruge România înseamnă s-o aduci înapoi. De unde? De unde am plecat sau nu. Pentru că am plecat de la un anumit nivel și am ajuns în spatele lui prin aceste măsuri nesăbuite măsurate nu numai prin efectul economic, dar și prin durerea cărora au construit sistemul de irigații și au pus lacrima muncii acolo unde astăzi vedem părăsite multe zone"a afirmat marți, Petre Daea. Acesta a prezentat nivelul producției de cereale, estimând că anul acesta România va produce 30 de milioane de tone. "Producția de cereale în milioane de tone a sărit de la 7,81 milioane tone în 2007, ceea ce putem analiza pentru a fi corecți cu o anumită dificultate din punct de vedere climatic. De la 16, 8 milioane de tone în 2017 am putut atinge o producție de 27 milioane tone, iar anul trecut 31 milioane de tone, iar anul acesta estimăm în jur de 30 de milioane", a mai declarat Daea.

Lăptarii sunt din nou populari în Londra

Distribuitorii de lapte la domiciliu au redevenit populari în Londra, pe fondul unei creșteri a cererii pentru această băutură în ambalaje de sticlă din partea generației "millennials", care dorește astfel să micșoreze cantitatea de deșeuri din plastic produsă, potrivit standard.co.uk. Producătorii de lapte britanici vorbesc despre o creștere "fenomenală" a cererii din partea clienților "millennials" (persoane cu vârste între 18 și 34 de ani) în ultimul an, pe fondul dezbaterilor privind poluarea cu plastic. Reprezentanți a două companii de distribuție de lapte, milk&more, care este națională, și Parker Dairies, care are acoperire locală, spun că, în 2018, au înregistrat o creștere a cererii pentru această băutură în ambalaje din sticlă și au citat drept "catalizator" pentru acest fenomen serialul documentar narat de David Attenborough "Blue Planet II" (2017). Ambele companii spun că tinerii consumatori par doritori să plătească mai mult pentru acest serviciu, pentru a proteja mediul. Totuși, informațiile despre acest subiect sunt contradictorii. Deși s-a raportat o creștere de 25% a numărului de livrări în Marea Britanie în ultimii doi ani, compania Dairy UK a declarat pentru publicația Standard că nu poate confirma această cifră. Reprezentanții din industrie spun că livrările la domiciliu reprezintă 3% din vânzările de lapte înregistrate în Marea Britanie - aproximativ 470.000 de litri zilnic. Iar laptele în ambalaje din sticlă reprezintă 3% din totalul vândut în regat. Paul Lough, de la Parker Dairies, spune că interesul pentru lapte în ambalaj de sticlă este unul "absolut fenomenal". Parker Dairies, care dispune de 25 de furgonete electrice, distribuie lapte în tot estul și vestul Londrei și, de la începutul anului, a înregistrat 382 de clienți noi, dintre care 95% au optat pentru ambalajele din sticlă. "Înainte de Crăciun înregistram 30 de comenzi pe lună, acum avem 30 de comenzi pe săptămână", a declarat Lough. Firma a înregistrat o creștere a vânzărilor de 4% din decembrie 2018, cu o cantitate suplimentară de 850 de litri de lapte vândută săptămânal. Sticlele folosite la ambalarea laptelui pot fi refolosite de până la 25 de ori înainte de a fi reciclate în ambalaje noi. Lough atribuie noul interes pentru ambalaje din sticlă "regenerării" cartierului începând cu Jocurile Olimpice de la Londra din 2012. Oamenii sunt mai conștienți în ceea ce privește poluarea mediului, astfel încât cer ambalaje din sticlă. Lough mai spune și că această clientelă tânără câștigată i-a făcut să se gândească la o nouă linie de produse, precum pâine cu maia și produse cu miere. Lăptarul Ian Beardwell, de la firma Hanworth Dairy, care se ocupă de livrarea laptelui la domiciliu de 27 de ani, a vorbit despre influența serialului documentar "Blue Planet" asupra interesului crescut pentru ambalajele din sticlă. "Obișnuiam să fac 550 de livrări înainte, iar, în ultimele patru săptămâni, am înregistrat o creștere a cererii cu 35 - 40 de comenzi, 90% dintre acestea fiind pentru ambalaje din sticlă", a povestit acesta. De cealaltă parte, compania milk&more - care a fost cumpărată în 2016 de gigantul Müller, de la Dairy Crest - a înregistrat 2.500 de clienți noi numai în ultima lună, iar 90% din aceștia vor să cumpere lapte în ambalaje din sticlă.

OECD propune reformarea sistemului global de impozitare corporativă

Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OECD) propune modificarea la nivel mondial a sistemului de impozitare a corporațiilor, fiind vizate atât firmele din domeniul digital, cât și grupurile multinaționale, informează cotidianul Financial Times. Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OECD) propune restructurarea sistemului taxelor corporative, modificând un secol de reglementări care le-au permis companiilor digitale precum Facebook, Apple, Amazon, Netflix și Google să transfere profituri în diverse zone din lume pentru a reduce impozitele. Propunerile, dezvăluite miercuri după luni de negocieri, au rolul de a extrage mai multe impozite din partea multinaționalelor, indiferent dacă sunt active în domeniul digital ori sunt branduri profitabile precum firmele de lux ori producători auto. "Câștigătorii vor fi țări mari precum Statele Unite, China, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia și economii în curs de a se dezvolta. Aceste țări vor beneficia de creșterea drepturilor de impozitare a veniturilor marilor companii, în timp ce companiile, paradisurile fiscale și jurisdicțiile cu impozite reduse precum Irlanda ar avea de pierdut. Obiectivul, conform OECD, este crearea unui sistem internațional de taxare corporativă nou și «stabil», întrucât «actualele reglementări, datând din anii 1920, nu mai sunt suficiente pentru a asigura distribuirea corectă a drepturilor de impozitare într-o lume din ce în ce mai globalizată»", notează Financial Times.

Indicele ROBOR la 3 luni a crescut, ROBOR la 6 luni a stagnat

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut la 3,07%, iar ROBOR la 6 luni a stagnat, potrivit datelor publicate, miercuri, de Banca Națională a României (BNR). Marți, ROBOR la 3 luni a scăzut la 3,06%. Miercuri, a urcat la 3,07%. Totodată, miercuri, indicele ROBOR la 6 luni a stagnat la 3,12%. Marți, acest indice a scăzut la 3,12%, cel mai scăzut nivel din 21 iunie 2018, când a fost 3,07%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, la începutul lunii mai, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care va înlocui ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Valoarea acestuia, pentru al doilea trimestru din 2019, a crescut la 2,66%, de la 2,63% în T1 2019.

Un rival va cumpăra agențiile falimentarei Thomas Cook

Toate cele 555 de agenției de turism Thomas Cook, intrată în faliment în luna septembrie, vor putea fi cumpărate de agenția independentă de turism Hays Travel. Această achiziție ar putea salva 2.500 de locuri de muncă, potrivit BBC. Hays, cu sediul în orașul britanic Sunderland, ar avea în plan redeschiderea rapidă agențiilor, sub propriul brand. Hays a oferit deja locuri de muncă pentru 600 dintre angajații Thomas Cook și are în plan să mai facă angajări, pe fondul unei extinderi rapide. Această achiziție este una foarte importantă pentru Hays, în contextul în care agenția are, în prezent, circa 190 de unități în Marea Britanie. Agenția are circa 1900 de angajați, iar anul trecut a înregistrat vânzări de 379 milioane lire sterline (422 milioane euro) și un profit de 10 milioane lire sterline (11,1 milioane euro). Aproximativ 600.000 de turiști au rămas blocați, la finalul lunii septembrie, în urma falimentului Thomas Cook, cel mai vechi operator de călătorii din lume, care a dus la declanșarea celei mai mari operațiuni de repatriere pe timp de pace din istoria Marii Britanii.

UE se angajează să reglementeze monedele digitale

Comisarul pentru Finanțe al Uniunii Europene, Valdis Dombrovskis, s-a angajat marți să propună reglementări noi pentru monedele virtuale, ca reacție la planurile Facebook de a introduce criptomoneda Libra, pe care UE o consideră un risc pentru stabilitatea financiară, transmite Reuters. Franța și Germania au apreciat că Libra, a cărei mărime ar fi mult mai mare decât a altor criptomonede, precum bitcoin, ar putea să le restrângă suveranitatea monetară. ”Europa are nevoie de o abordare comună a criptoactivelor de tipul Libra. Intenționez să propun o legislație nouă în domeniu”, a spus Dombrovskis parlamentarilor europeni, la audierea sa pentru confirmarea în postul de comisar. UE nu are reglementări specifice pentru criptomonede, care, până la anunțarea Libra, în luna iunie, a fost considerată de către majoritatea factorilor decidenți ca fiind o problemă marginală, deoarece doar o fracțiune din bitcoin sau alte monede digitale sunt convertite în euro. Dombrovskis s-a opus reglementării monedelor igitale în cei cinci ani de mandat și a explicat că modificarea poziției sale a fost provocată de planurile Facebook pentru Libra, o monedă digitală ”care poate avea efecte sistemice pentru stabilitate financiară”, a afirmat acesta în fața parlamentarilor. UE cere acum în cadrul G20 măsuri la nivel global pentru așa-numitele stablecoins (criptomonede aflate într-o relație statică cu un alt bun de o valoare relativ stabilă, cum ar fi aurul sau dolarul american), potrivit unui document european.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.