Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Supermarketurile anunță că au stocuri de alimente de bază și de produse dezinfectante

Ziarul de Vrancea
11 mar 2020 955 vizualizări

"Nu au fost semnalate la nivelul AMRCR situații de majorări de prețuri ale unor produse”, susține Asociația Marilor Rețele Comerciale din România

Magazinele membre ale Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) nu au probleme cu stocurile de alimente de bază și cu stocurile de produse dezinfectante, deși cererea pentru acestea din urmă continuă să fie foarte mare, conform informațiilor transmise de reprezentanții AMRCR către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Oficialii ANPC s-au întâlnit, miercuri, cu reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale din România, pentru discuții despre măsurile pentru prevenirea extinderii coronavirus, informează joi Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. "Nu au fost semnalate la nivelul AMRCR situații de majorări de prețuri ale unor produse; stocurile de alimente de bază nu reprezintă o problemă pentru niciunul dintre lanțurile de magazine membre, traficul de consumatori variind în funcție de specificul și formatul fiecărui magazin; la acest moment nu sunt probleme legate de stocurile de produse dezinfectante, deși cererea continuă să fie foarte mare", se precizează în comunicatul remis joi de ANPC. Reprezentanții AMRCR au informat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor despre următoarele măsuri adoptate în magazine pentru prevenirea raspândirii coronavirus: la nivelul lanțurilor comerciale membre ale structurii asociative s-au luat măsuri menite să prevină aglomerările și s-au aplicat cele recomandate pentru dezinfectarea zonelor de interacțiune intensă (cărucioare, clanțe/mânere, uși acces, benzi case de marcat, POS, butoane lift, grupuri sanitare etc); personalul din cadrul magazinelor este instruit și monitorizează permanent respectarea distanței de siguranță (minim 1 metru) între clienți, inclusiv prin folosirea unor mijloace de semnalizare precum benzi pe podea, afișe la casă sau distanțatoare sub diverse forme de panotaj; marile lanțuri comerciale au stabilit grupuri interne de lucru pentru aplicarea neîntârziat a tuturor măsurilor menite să protejeze sănătatea clienților și angajaților deopotrivă. De asemenea, reprezentanții marilor rețele comerciale au mai asigurat ANPC că au fost sistate activitățile de sampling și cele de testare a produselor dermo-cosmetice în magazine; clienții sunt informați cu privire la măsurile de prevenire a infecției cu coronavirus printr-o serie de afișe și mesaje în cadrul punctelor de vânzare; în condițiile suspendării activității școlare, au fost prevăzute și introduse sisteme și programe speciale de lucru pentru a veni în sprijinul angajaților cu copii; programul de lucru al lanțurilor de magazine a fost regândit pentru a se limita aglomerările în mijloacele de transport; a fost aplicată o procedură de triaj a angajaților pentru a preveni accesul la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie specifică (febră, tuse, stare de rău); au fost stabilite componențe clare nominale ale echipelor de lucru, precum și perimetre stricte în care angajații își desfășoară activitatea și fluxuri de deplasare în cadrul activității. Membrii AMRCR au informat conducerea ANPC că există proceduri interne cu privire la orice situație deosebită, aceasta fiind raportată imediat angajatorului și autorităților. Pentru clienții din magazine, în aceasta perioadă, AMRCR recomandă păstrarea unei distanțe de siguranță de minimum 1 metru față de celelalte persoane din magazin; respectarea indicațiilor și mesajelor afișate în magazine; evitarea cumpărăturilor în orele de vârf; efectuarea cumpărăturilor la cele mai apropiate magazine pentru a se evita folosirea mijloacelor de transport în comun; evitarea desfacerii în magazin a produselor ambalate; folosirea mănușilor de unică folosință sau a pungilor disponibile în magazin; utilizarea dispenserelor cu produse dezinfectante poziționate în spațiile publice. La finalul întâlnirii, reprezentanții AMRCR au dat asigurări că membrii Asociației colaborează permanent cu autoritățile de sănătate publică pentru aplicarea tuturor recomandărilor și deciziilor luate de Grupul de Comunicare Strategică.

Ce spun producătorii în legătură cu medicamentele pentru COVID-19

u fabricile de medicamente anunță că au capacitatea de a livra peste 10 miliarde de unități care să sprijine autoritățile și populația în bătălia contra coronavirusului

Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din Romania (PRIMER)- care reunește cele mai importante 19 situri de fabricație din țară – are o capacitate însumată instalată de producție anuală de peste 10 miliarde de unități terapeutice, în practic toate formele de prezentare uzuale: orale, lichide sterile și nesterile, perfuzabile, topice, și multe altele. Capacitatea ar putea fi suplimentată, cu 10%, la cererea autorităților. “Numai pe parcursul anului 2019, fabricile din România au produs și pus în circulație o cantitate de peste 300 de milioane de cutii de medicamente. Că să dăm un alt exemplu, tot în 2019, companiile membre PRIMER au fabricat circa 10 milioane de cutii de paracetamol (200 milioane de comprimate) și 1 milion de cutii de ibuprofen (10 milioane de comprimate), principalele două medicamente utilizate și în tratamentul simptomelor cauzate de COVID-19” a declarat Dr Dragoș Damian, Director Executiv PRIMER, citat într-un comunicat de presă. Potrivit PRIMER, aceste volume pot fi dublate la solicitarea autorităților, iar capacitățile de producție pot crește cu circa 10% dacă se suspendă temporar faza de serializare. Potrivit documentului, fabricile de medicamente din România sunt în marea lor majoritate noi, astfel încât înglobează tehnologie farmaceutică de ultima oră. Producătorii de medicamente au făcut în ultimii 15 ani investiții de peste 500 milioane de Euro în extindere, transferuri de tehnologii moderne și pregătirea de personal calificat. “Așadar, suntem pregătiți și stăm la dispoziția Comitetului Național pentru Situații de Urgență pentru a răspunde solicitărilor acestuia în ceea ce privește fabricarea de stocuri de medicamente necesare luptei împotriva simptomelor COVID-19. În plus, în anumite condiții speciale și cu aprobarea autorităților competențe, producătorii pot importă medicamente deficitare prin grupurile internaționale din care fac parte sau pot transferă tehnologic producția oricărei substanțe active ieșite de sub patent, pentru a produce în România preparatele care lipsesc precum și eventualele medicamente care par a da rezultate în tratamentul COVID-19, cum ar fi clorochina”, a completat Damian. Din PRIMER fac parte cele mai importante 19 fabrici de medicamente din țară: AC HELCOR, ANTIBIOTICE, B.BRAUN, BIO-EEL SRL, BIOFARM, FITERMAN PHARMA, GEDEON-RICHTER, INFOMED FLUIDS, LABORMED-ALVOGEN, LAROPHARM, MAGISTRA CC, POLISANO PHARMACEUTICALS, ROPHARMA, SANTA SĂ, SLAVIA PHARM, TERAPIA-SUN PHARMA, TIS PHARMACEUTICAL, VIM SPECTRUM, ZENTIVA.

Ministrul Muncii îi avertizează pe angajatori: Nu abuzați de clauza de forță majoră!

Angajatorii nu trebuie să abuzeze de clauza de forță majoră din contractele de muncă ale angajaților, pentru că încetarea contractului de muncă de pe o zi pe alta îi lasă pe lucrători fără nicio formă de venit, a declarat, ieri, ministrul interimar al Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, într-o conferință de presă. "În ceea ce privește angajații din mediul privat, (...) văd un pericol, în acest moment. Sunt omul care înțelege constrângerile financiare pe care le au în acest moment angajatorii. În momentul în care ți s-au întrerupt contractele, în momentul în care ai probleme de încasări, în mod evident e nevoie să iei soluții excepționale, pentru că nu mai ai resurse din care să acoperi salariile angajaților. Cu toate acestea, apreciez că nu trebuie să ne expunem pericolului ca angajatorii să apeleze din prima la clauza privind forța majoră. Există variante alternative. Forța majoră, în momentul în care este activată, lasă angajații fără nicio formă de venit. Este vorba despre o clauză prin care angajatorul poate spune angajatului, în condiții excepționale, că de mâine nu mai vine la serviciu, ceea ce înseamnă că respectiva persoană nu mai beneficiază de nicio formă de sprijin, de niciun tip de sprijin pentru a putea să-și continue viața în condiții normale, beneficiind de resurse. Și cred că a venit momentul să dau un semnal în acest sens: Nu trebuie abuzat de clauza de forță majoră din contractul de muncă!", a afirmat Violeta Alexandru. Șeful interimar al Muncii a recomandat angajatorilor afectați economic de criza coronavirusului să aleagă varianta plasării angajaților în șomaj tehnic, în loc de activarea clauzei de forță majoră. "Trebuie găsite toate soluțiile, una dintre ele fiind, de exemplu, șomajul tehnic, prin care să păstreze legătura cu angajații, în sensul în care șomajul tehnic face ca o anumită perioadă, până se redresează entitatea respectivă, persoana să fie în situația de a-și primi o parte din salariu, 75%, astfel încât, plecând de la premisa că respectiva societate se redresează, să poată reprimi personalul în care bănuiesc că a investit, în formarea lui, și de care are nevoie pentru continuarea activității. (...) Din punctul meu de vedere, aceasta este o clauză extremă și cred că putem evita activarea ei, în condițiile în care există resurse în companii care să permită acordarea unor bani sub formă de șomaj tehnic. Nu pot să apreciez pentru toți angajatorii, sunt situații și situații", a explicat Alexandru. Ea a precizat că a cerut angajaților Inspecției Muncii să verifice dacă angajatorii iau cele mai bune decizii în beneficiul angajaților.


Planul de redresare pentru CFR Marfă propus împreună cu CITR a fost omologat

Planul de redresare prin concordat preventiv al CFR Marfă a fost omologat joi de către judecătorul sindic, după aprobarea de către creditorii care dețin peste 75% din totalul creanțelor, conform prevederilor legale, a anunțat joi CITR, parte a Impetum Group, care anunță că planul de redresare prevede realizarea de profit operațional din cel de-al doilea an de concordat preventiv. CFR Marfă a parcurs deja în mod accelerat primele etape premergătoare restructurării, informează casa de insolvență CITR, care a fost desemnată în februarie administrator concordatar provizoriu și va coordona restructurarea operatorului feroviar CFR Marfă prin procedura de concordat preventiv, deschisă pe 4 februarie 2020 de Tribunalul București, iar planul de redresare va fi implementat în doi ani. ”Planul de redresare prevede eficientizarea companiei, astfel încât să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat preventiv și obținerea de venituri prin valorificarea și darea în plată a unor active, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor”, informează CITR. Planul de redresare aprobat se bazează pe analiza activității curente a societății, respectiv a raportului dintre activele aflate în patrimoniul CFR Marfă, inclusiv din perspectiva gradului de utilizare a acestora, și datoriile înscrise în evidențele contabile. „Accesarea concordatului preventiv a luat în considerare încă de la început și contextul iminentei decizii a Comisiei Europene cu privire la recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă de către statul român, chiar dacă nu era cunoscut cuantumul sumei datorate. Omologarea concordatului preventiv creează contextul favorabil redresării CFR Marfă și deblochează relațiile sale cu partenerii de business. Înțelegem provocările operatorului feroviar și suntem pregătiți să folosim experiența noastră și toate instrumentele juridice în beneficiul restructurării CFR Marfă”, a declarat Aurel Podariu, senior partner CITR. Analiza realizată prin planul de concordat arată că activul societății este mult superior pasivului, chiar în condițiile în care societatea trebuie să acopere integral ajutorul de stat. ”Astfel, datoriile totale ale companiei, luând în calcul chiar și decizia Comisiei, sunt mult sub activul companiei care este de 5,1 miliarde de lei, așa cum arată evidențele contabile și evaluările avute în vedere la depunerea planului concordatar. În plus, conform comunicărilor oficiale ale Comisiei Europene, se pot depune inclusiv cereri de acceptare a recuperării prin mijloace alternative, cum ar fi recuperarea în natură sau compensarea creanțelor ajutor de stat cu creditele existente deținute de beneficiarul ajutorului de stat. Analizăm, așadar, și formularea unor astfel de cereri către Comisie, iar cadrul instituit de procedura de concordat poate favoriza acceptarea acestora”, spun reprezentanții CITR. Următorul pas în procedură este implementarea planului de redresare omologat de către judecătorul sindic. ”Suntem optimiști și credem în posibilitatea de redresare a CFR Marfă, societatea împreună cu administratorul concordatar urmând să propună măsuri alternative de recuperare și a ajutorului de stat, cu păstrarea activității într-o structură mai suplă, măsuri care să fie agreate cu Comisia Europeană și pentru care există cadru legal”, adaugă aceștia. CFR Marfă estimează venituri totale de 1,095 miliarde lei în acest an, la pierderi zero, potrivit proiectului privind bugetul de venituri și cheltuieli aferent acestui an, elaborat de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

Numărul rezervărilor de  zboruri din România a scăzut cu circa 23%

Numărul tuturor rezervărilor de zboruri din România a scăzut cu aproximativ 23% de la săptămână la săptămână, după ce au apărut știrile referitoare la extinderea epidemiei de coronavirus în Europa, în penultima săptămână din februarie, industria turismului fiind una dintre cele mai afectate, arată un raport al experților Agenției Globale de Turism Online - eSky. "Izbucnirea coronavirusului în Asia nu a avut un impact mare asupra numărului de rezervări pe eSky. Numărul tuturor rezervărilor de zboruri din România după ce a fost anunțată epidemia în China a scăzut cu aproximativ 7% de la săptămână la săptămână, după care s-a recuperat rapid cu o creștere de aproximativ 10% în săptămâna ce a urmat. Știrile despre virusul care a ajuns în Europa în penultima săptămână din februarie au dus la o scădere mai accentuată a numărului de rezervări - aproximativ 23% de la săptămână la săptămână. Totuși, această scădere nu a afectat, încă, creșterea companiei de la an la an, care a depășit puțin 15% în primele 2 luni ale anului 2020", se menționează în raport. Potrivit analizei, izbucnirea coronavirusului a început în China, o destinație pentru care interesul în rândul europenilor a continuat să crească într-un ritm ridicat anul acesta. În a patra săptămână a lunii ianuarie 2020, ca urmare a răspândirii informațiilor în mass-media despre epidemia de coronavirus, situația a început să se schimbe odată cu numărul rezervărilor care a scăzut semnificativ. "Odată cu creșterea drastică a numărului bolnavilor din China, situația s-a agravat. Companiile aeriene au decis să limiteze zborurile către regiunile infectate. De asemenea, clienții au început să renunțe masiv la călătorii în multe țări asiatice, în special în China, unde în februarie, numărul de rezervări a scăzut cu în jur de 81% față de ianuarie. Alte țări asiatice au suferit și ele, inclusiv Thailanda, o destinație foarte populară printre turiștii europeni", se menționează în raport. Reprezentanții Agenției Globale de Turism Online - eSky susțin că, în 2019, Italia s-a clasat pe locul doi, după Marea Britanie, din punct de vedere al popularității în rândul destinațiilor europene de călătorie ale românilor. În ianuarie 2020, numărul de rezervări în Italia a crescut cu 24% față de aceeași perioadă din 2019. Situația s-a schimbat în februarie, când a avut loc un focar de coronavirus în Italia de Nord. La sfârșitul lunii februarie, numărul de rezervări către această destinație pe eSky a scăzut cu 33%. Cele mai importante scăderi s-au observat în ultimele zece zile, cu toate acestea, Italia continuă să ocupă a patra poziție pentru rezervările de zbor după Marea Britanie, Germania și Spania. Analiza arată că multe dintre companiile aeriene sunt nevoite să închidă rutele și se confruntă cu cantități imense de anulări ale călătoriilor. "Este posibil ca unele dintre ele să nu poată face față situației - un exemplu recent este compania aeriană britanică Flybe, care a declarat faliment joi, 5 martie. Riscul se aplică în special companiilor ce au deja probleme financiare. Situația este mai optimistă pentru jucătorilor puternici din industrie. Unii dintre aceștia iau măsuri diferite pentru a susține situația financiară: prețuri mai mici, opțiuni gratuite și mai flexibile pentru modificarea datelor zborului etc.", arată raportul agenției de turism. În comunicat se pecizează că acest moment ar putea fi bun pentru clienți să-și planifice călătoriile pentru perioade ulterioare, beneficiind de prețuri mai mici și de condiții mai bune. "În aceste circumstanțe, sunt tratate cu prioritate cererile de rambursare ale zborurilor. Peste 1000 de clienți români au primit asistență legată de modificările condițiilor de călătorie de la angajații Serviciului Clienți al eSky", potrivit analizei.

Clienții își pot deschide conturi 100% online la CEC Bank

CEC Bank a anunțat joi că lansează procesul de contractare online, la distanță a serviciilor bancare, prin lansarea pachetului ”Bun venit”, astfel că un client își poate deschide conturi 100% online la bancă, din țară sau din străinătate. Pachetul „Bun venit” include un cont curent, emiterea unui card de debit și acces la Mobile Banking. Contul curent și accesul la Mobile Banking se activează instant, după finalizarea procesului de înregistrare online, iar cardul se emite si se trimite prin poștă la adresa indicată. ”Extinderea serviciilor și a bazei de clienți inclusiv prin atragerea de clienți la distanță, din România și din diaspora este parte din planul de afaceri al CEC Bank, agreat cu Comisia Europeană în procesul de aprobare a majorării de capital, în condiții de piață. Deschiderea conturilor de la distanță, 100% online, fără deplasări la ghișeele băncii și fără hârtii este parte din soluția pe care o oferim celor pentru care timpul este o resursă prețioasă”, a declarat Bogdan Neacșu, președinte director general al CEC Bank. Pentru deschiderea 100% online a contului se accesează pagina dedicată de pe site-ul băncii și se parcurge fluxul pentru activarea serviciilor. Sunt necesare cartea de identitate românească, un telefon mobil sau un calculator cu camera video și cu acces la Internet. Serviciile bancare pot fi accesate atât de clienții din România, cât și de cei din diaspora.

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 2,86%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut joi la 2,86%, de la nivelul de 2,83% atins miercuri, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 3 luni s-a aflat în scădere accentuată de la începutul lunii februarie. În 6 februarie, indicele era 3,18%. Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut miercuri la 2,83%, revenind la cel mai mic nivel din 31 mai 2018, care a fost atins prima oară vineri. ROBOR la 6 luni s-a menținut la nivelul de 3%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

Deciziile lui Trump lovesc în plin prețul petrolului și Bursa

Acțiunile și prețurile petrolului sunt în scădere la nivel mondial, joi, în urma deciziei președintelui american Donald Trump de a interzice accesul în Statele Unite a călătorilor din Europa, transmite Reuters. În timp ce pandemia dă peste cap viețile a milioane de oameni, investitorii sunt dezamăgiți de lipsa unor măsuri mai ample din planul președintelui Trump împotriva coronavirusului, ceea ce îi determină pe traderi să anticipeze o relaxare mai agresivă a politicii monetre de către Rezerva Federală. Indicele Euro Stoxx 50 a căzut cu până la 8,3%, la cel mai redus nivel atins de la jumătatea anului 2016, fiind ulterior în declin cu 6,9%. Investitorii s-au refugiat în plasamente efectuate în active sigure, de la obligațiuni și aur la yeni și franci elvețieni. Indicele pan-european STOXX 600 este în declin cu 6,6%, FTSE 100 al bursei din Londra cu 5,88%, DAX al bursei din Frankfurt cu 6,9%, iar CAC 40 al bursei din Paris cu 6,64%. La Milano, indicele FTSE MIB este în coborâre cu 5,9%, în timp ce indicele IBEX 35 al bursei din Madrid este în scădere cu 6,47%. Contractele futures din SUA sunt la rândul lor în scădere accentuată, cu Dow Jones în declin cu 5,86%, S&P 500 cu 4,89%, iar Nasdaq cu 4,7%.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.