Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Se adună tot mai multe semne că economia se îndreaptă spre recesiune

Ziarul de Vrancea
18 mai 2019 1254 vizualizări

Blocajul financiar s-a accentuat u 7 din 10 companii își plătesc cu greu facturile

Șapte companii din zece întârzie să-și plătească facturile, fapt care duce la accentuarea blocajului financiar, iar durata medie de încasare a facturilor la nivelul economiei a ajuns la aproape 120 de zile, arată o analiză Frames și Train Your Brain. În condițiile în care nu dispun de resurse financiare suficiente, iar accesul la credite le este practic imposibil din varii motive, tot mai multe companii întârzie să-și plătească la timp facturile. Potrivit sondajului realizat în perioada 2-7 mai 2019, pe un eșantion de 180 de companii reprezentative din tot spectrul economic, de la comerț și industria prelucrătoare la construcții și turism, și prezentat în cadrul evenimentului Train Your Business Iași, 68% dintre managerii chestionați au recunoscut faptul că amână plata facturilor până la limita maximă, pentru a-și asigura cash flow-ul necesar desfășurării afacerilor. Principalele motive pentru care companiile nu își achită la timp obligațiile financiare sunt reprezentate de lipsa resurselor financiare disponibile, menționată de 53% dintre respondenți, neîncasarea facturilor (22%), creșterea costurilor operaționale (15%), scăderea vânzărilor (7%) și alte motive (3%). Chestionați care este perioada medie în care își achită facturile, 42% au indicat intervalul – 3-4 luni, 37% au bifat răspunsul 2-3 luni, 16% au menționat intervalul 1-2 luni, iar 5% peste nivelul de 4 luni. Domeniile cele mai afectate sunt, potrivit datelor statistice, construcțiile, industria extractivă, agricultura, comerțul, sectorul pharma, transporturile și serviciile. ,,Statisticile vin să confirme estimările de la sfârșitul anului trecut când, în Barometrul privind perspectivele economiei în 2019, 78% dintre antreprenori indicau blocajul financiar (neplata facturilor sau plata cu întârziere a acestora) drept principală problemă din acest an. Și deprecierea leului, a doua cea mai importantă problemă din 2019, s-a confirmat, la fel ca și alte probleme precum creșterea prețurilor, scumpirea și limitarea accesului la finanțare și accentuarea crizei din piața muncii”, arată analiza. Întrebați care sunt efectele blocajului financiar, 54% dintre managerii chestionați au indicat scăderea profitabilității, 32% au semnalat problemele de cash flow, iar 21% - creșterea prețurilor. Reacție la accentuarea încasării facturilor, cei chestionați au mai menționat, printre altele, reducerea investițiilor (17%) și stoparea angajărilor (15%). ,În condițiile în care nevoia de finanțare a companiilor este semnificativă, și cum doar 12.000 dintre firmele românești sunt bancabile, tot mai multe firme apelează la creditul furnizor. În esență, este vorba de o finanțare acordată de partenerul de business, care permite plata cu întârziere de până la 120-150 de zile față de scadență. Creditul furnizor este, însă, precum o sabie cu două tăișuri pentru că, dincolo de efectele pozitive, afectează sănătatea financiară a economiei. Banii circulă tot mai greu, iar cum majoritatea firmelor suferă de lipsă de lichiditate, oricând se poate ajunge la incapacitate de plată, fapt care antrenează efecte pe orizontală”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames. Întrebați care sunt metodele prin care se protejează în fața blocajului financiar, majoritatea respondenților au afirmat că evaluează clienții înainte de a intra într-o relație contractuală cu ei. 57% au declarat că se bazează pe resursele interne (departamente de vânzări, contabilitate, juridic și date proprii), iar 32% apelează la o firmă specializată. ,,Să știi cu cine faci afaceri a devenit esențial într-o economie fragilă din punct de vedere financiar, în care distanța de la profit la insolvență se poate parcurge în numai câteva luni. Să știi dacă firma respectivă are datorii, popriri, procese, dacă acționarii sunt implicați în alte societăți cu probleme, dacă își onorează obligațiile financiare la timp – sunt elemente care pot face diferența foarte ușor între o afacere profitabilă și un eșec’’, a declarat Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain. Cum pot fi prevenite aceste probleme? Potrivit analiștilor de la Frames, antreprenorii trebuie, în primul rând, să-și gestioneze mult mai judicios finanțele, să-și tempereze așteptările prea optimiste privind încasările, să evite investițiile care nu aduc plus valoare, precum imobile, mașini etc. și să renunțe la activele care nu reprezintă activitatea de bază. O altă soluție este să apeleze la serviciile de factoring și să manifeste o vigilență sporită în relația cu partenerii.

Serviciile de taxi aerian ar putea revoluționa transporturile urbane

u o companie germană dezvoltă un avion ușor cu propulsie electrică pe care intenționează să îl utilizeze pentru un serviciu de taxi începând din 2025

O companie germană de tip start-up a dezvăluit ceea ce prezintă a fi primul avion ușor cu propulsie electrică pe care intenționează să îl utilizeze pentru un serviciu de taxi începând din 2025, cu scopul revoluționării transportului urban, scrie Financial Times. Avionul, dezvoltat de compania Lilium, cu sediul în München, va fi propulsat de 36 de motoare electrice și va putea parcurge o distanță de 300 de kilometri într-o oră, scurtând semnificativ durata deplasărilor în zonele metropolitane aglomerate. Având cinci locuri, inclusiv cel al pilotului, avionul va putea oferi servicii de taxi pentru grupuri mici sau familii, fiind o alternativă serioasă la circulația rutieră. Remo Gerber, directorul comercial al companiei Lilium, crede că tariful serviciului de taxi aerian va fi asemănător cu cel clasic. Spre exemplu, o cursă de la Aeroportul JFK din New York spre Manhattan ar urma să coste 70-80 de dolari, dar, în loc să dureze o oră, va dura doar șase minute. Avionul ușor, care decolează și aterizează vertical, a efectuat recent primul zbor-test, în Germania. Procedurile de testare continuă. Remo Gerber a precizat că firma Lilium poartă deja negocieri cu autoritățile din diverse orașe pentru lansarea unor servicii comerciale. El nu a putut spune exact când ar urma să fie lansat primul serviciu de acest tip. "Credem că până în 2025 vom activa într-o serie de orașe din lume", a subliniat reprezentantul Lilium. Pe de altă parte, firmele Uber și Kitty Hawk încearcă să lanseze un serviciu de taxi aerian cu propulsie electrică, în timp ce producători de aeronave, inclusiv Boeing și Airbus, fac investiții în sisteme de propulsie hibridă. Grupul britanic Rolls-Royce a dezvăluit în 2018 planurile pentru construirea unui avion electric cu decolare și aterizare verticală și care ar putea fi disponibil de la jumătatea anilor 2020. Un studiu efectuat anul trecut de grupul american de investiții Morgan Stanley estima că piața serviciilor de taxi aerian va avea o cifră de afaceri de 1.500 de miliarde de dolari până în anul 2040, transportul de pasageri reprezentând 851 de miliarde de dolari. Un alt studiu, elaborat de firma de consultanță Roland Berger, anticipează că până în anul 2025 ar putea exista circa 3.000 de "drone de pasageri" în uz, iar până în 2030 numărul vehiculelor aeriene de acest fel ar putea atinge 12.000, fiind destinate serviciilor de tip taxi aerian, curselor oraș-aeroport sau deplasărilor între orașe.

Deficitul balanței comerciale a săltat la 3,7 miliarde euro

Deficitul balanței comerciale a României a crescut, în primele trei luni ale acestui an, la 3,7 miliarde de euro, comparativ cu valoarea de 2,8 miliarde de euro, înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Eurostat. În primele trei luni ale anului 2019, importurile au crescut cu 7%, în România, până la 21,2 miliarde de euro, iar exporturile au înregistrat o creștere de 3%, până la 17,5 miliarde de euro. Primele estimări privind valoarea exporturilor de bunuri către restul lumii, în luna martie 2019, pentru zona euro au fost de 205,6 miliarde de euro, o creștere de 3,1% față de martie 2018 (199,5 miliarde de euro). Importurile din restul lumii au fost de 183,1 miliarde de euro, o creștere de 6% față de martie 2018 (172,7 miliarde de euro). Ca urmare, zona euro a înregistrat un excedent de 22,5 miliarde de euro în 2019 în privința comerțului cu mărfuri cu restul lumii în martie 2019, comparativ cu 26,9 miliarde de euro, în aceeași lună a anului trecut. Comerțul în interiorul zonei euro a scăzut la 172,1 miliarde de euro în martie 2019, -0,3% față de martie 2018. În primele trei luni ale anului curent, exporturile de mărfuri din zona euro către restul lumii au crescut la 575,6 miliarde de euro, o creștere de 3,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar importurile au crescut la 532,2 miliarde de euro, o creștere de 4,8% față de aceeași perioadă a anului 2018. Ca urmare, zona euro a înregistrat un excedent de 43,5 miliarde de euro în 2019, în comparație cu creșterea la 46,5 miliarde de euro din 2018. Comerțul în interiorul zonei euro a crescut până la 500,6 miliarde de euro în perioada ianuarie-martie a anului 2019, în creștere cu 2,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. Primele estimări privind valoarea exporturilor de bunuri către restul lumii, în luna martie 2019, pentru UE au fost de 173,4 miliarde de euro, în creștere cu 1,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, când valoarea acestora a fost de 171,3 miliarde de euro. Importurile din restul lumii au fost de 170,4 miliarde de euro, în creștere cu 6,4% față de luna martie a anului 2018 (160,1 miliarde de euro). Drept rezultat, UE a înregistrat un excedent de 2,9 miliarde de euro privind comerțul cu restul lumii în luna martie a anului 2019, comparativ cu excedentul de 11,2 miliarde de euro în aceeași lună a anului trecut. Comerțul în interior UE a crescut la 317,2 miliarde de euro în 2019, o creștere de 2,7%, comparativ cu luna martie a anului precedent. În primele trei luni ale anului 2019, exporturile de bunuri din UE către restul lumii au crescut la 483,6 miliarde de euro, o creștere de 3,1% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar importurile au crescut la 507,6 miliarde de euro, o creștere de 6,1% față de aceeași perioadă a anului 2018. Ca rezultat, UE a înregistrat un deficit de 24 de miliarde de euro, față de deficitul de 9,6 miliarde de euro în aceeași perioadă a anului anterior. În interiorul UE, comerțul a crescut la 914,3 miliarde de euro în perioada ianuarie-martie a anului 2019, în creștere cu 3,9% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Dragnea: Legea dublului standard se va aplica inclusiv fermierilor români

Legea dublului standard se va aplica inclusiv fermierilor români, care folosesc substanțe pentru grăbirea coacerii legumelor, a declarat ieri președintele PSD Liviu Dragnea, la TVR 1. „Legea dublului standard, carre va fi adoptată în curând, va fi valabilă pentru oricine, nu doar penru produsele străine. Nu putem permite ca unii să „dea la coadă” la roșii”, a spus liderul PSD, referindu-se la fermierii care folosesc substanțe care grăbesc coacerea. Proiect de lege prevede sancționarea celor care vând produse sau servicii "falsificate supuse dublului standard" cu amendă de maxim 4% din cifra de afaceri. În caz de abatere repetată se suspendă autorizația de funcționare a comerciantului pe 6 luni. Prevederile proiectului de lege se aplică tuturor persoanelor fizice și juridice care desfășoară relații comerciale cu produse de larg consum, produse agroalimentare, carburanți, servicii de telefonie și internet, servicii finaciare, servicii turistice, indiferent de forma de comerț. De asemenea, potrivit inițiativei, produsele supuse dublului standard vor fi confiscate și retrase de la vânzare. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor ar urma să fie făcute de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și după caz Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.

Renumitele cireșe „de Păulești” se vând cu 15 lei kilogramul pe marginea drumului

Renumitele cireșe de mai, din Păulești, județul Prahova, s-au copt și au fost scoase la vânzare pe tarabe amplasate pe marginea DN 1B. Fructele, despre care localnicii spun că nu sunt stropite cu nimic, sunt mai puține ca în anii trecuți și costă 15 lei kilogramul, transmite corespondentul MEDIAFAX. Aproape că nu există familie din Păulești care să nu aibă măcar un cireș în curte. Localnicii sunt renumiți pentru cireșele de mai pe care le vând.  Anul acesta fructele sunt și puține și stricate, spun oamenii, totul din cauza frigului și ploilor din ultima perioadă. „Sunt stricate rău. S-au făcut mănânchi și au mucegăit între ele. S-au copt greu și sunt și greu de adunat. Aduni două, trei cireșe din 20”, a spus o bătrână. Aceasta a precizat că nici vânzarea nu e prea bună având în vedere că în patru ore a vândut doar două kilograme. O altă femeie își laudă marfa și spune că cireșele nu sunt tratate și nici stropite. „S-au făcut puține. Nu prea merită să ne chinuim cu ele. Nu merită deloc, dar ce să facem?! A plouat, a fost frig. S-au făcut puține și adunăm ce putem, ce se poate că sunt stricate. Le alegem, le luăm pe cele mai bune. Nu le stropim cu nimic”, a afirmat femeia. Cireșele de mai costă 15 lei kilogramul. Pe 8 și 9 iunie, în Păulești va avea loc Festivalul Cireșelor.

OMV își va muta de la București la Viena o serie de activități

Grupul petrolier OMV își va muta de la București la Viena activitățile de managementul financiar, resurse umane și IT, o decizie care nu are de-a face cu dificultățile pe care grupul le are cu autoritățile române, a declarat CEO-ul OMV, Rainer Seele, citat de presa austriacă. "Vestea bună este că vom aduce peste 250 de angajați cu înaltă calificare la sediul din Austria", a spus Seele. "Am decis că gestionarea datelor OMV și dezvoltarea în domeniul digitizării ar trebui să se desfășoare la Viena", a spus Seele. Operațiunea ar trebui să se încheie la sfârșitul anului 2020. Serviciile financiare, de resurse umane și IT ale companiei sunt asigurate în prezent de compania OMV Petrom Global Solutions SRL. "Aceasta este o decizie pentru Austria și nu o decizie împotriva oricărei alte locații" , a spus Seele. Pentru cancelarul federal Sebastian Kurz, prezent la conferința de presă, decizia OMV "nu este doar un semnal pozitiv pentru piața muncii, ci și pentru mediul de afaceri din Austria în ansamblul său".

Hewlett Packard va achiziționa producătorul de supercomputere Cray

Hewlett Packard Enterprise (HPE) va achiziționa producătorul de supercomputere Cray, într-o tranzacție de aproximativ 1,3 miliarde de dolari, potrivit unui anunț făcut de către acesta din urmă, citat de Reuters. Valoarea de 35 de dolari per acțiune reprezintă o creștere de 17,4%, față de valorea ultimei tranzacționări a producătorului american. HPE a declarat că se așteaptă ca tranzacția să accentueze amprenta companiei în mediul de afaceri federal și academic, permițând comercializarea de echipamente de supercomputing către clienții săi persoane juridice. Tranzacția, preconizată a fi încheiată până la sfârșitul primului trimestru al anului fiscal 2020 al HPE, va fi adăugată la profitul operațional ajustat în primul an complet de la încheierea acesteia. Ca parte a acordului, HPE se așteaptă să suporte costuri de integrare unice, ce se așteaptă să fie absorbite până în anul fiscal 2020, lichiditățile prognozate având valori cuprinse între 1,9 miliarde de dolari și 2,1 miliarde de dolari.

Italia investighează Google

Autoritatea pentru concurență din Italia a deschis o investigație împotriva Google pentru că ar fi abuzat de poziția dominantă pe piață în domeniul dispozitivelor smart, dezavantajând o aplicație dezvoltată de Enel, transmite Reuters. Potrivit autorității de reglementare, Google a refuzat să integreze aplicația “Enel X Recharge”, dezvoltată de Enel, în aplicația Android Auto. Aplicația Enel permite șoferilor de automobile electrice să găsească centre de încărcare a bateriilor vehiculelor și să facă rezervări. Google deține o poziție dominantă pe piață prin intermediul sistemului de operare Android, destinat dispozitivelor mobile. Un purtător de cuvânt al Google a anunțat într-un comunicat că Android Auto a fost proiectată lunând în considerare în primul rând siguranța, pentru a minimiza distragerea atenției șoferilor și pentru a se asigura că aplicațiile pot fi utilizate în siguranță în timpul șofatului. ”Analizăm plângerea și dorim să colaborăm cu autoritatea pentru a răspunde îngrijorărilor”, a spus purtătorul de cuvânt.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.