Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Producția industrială la zece luni s-a redus drastic

Ziarul de Vrancea
14 nov 2020 512 vizualizări

Firmele din domeniul industrial au raportat scăderi ale activității cu 11% față de aceeași perioadă a anului trecut

Producția industrială a scăzut cu 11% ca serie brută în primele zece luni ale anului și cu 11,5% ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, față de perioada similară a anului trecut, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). ”În perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2020, comparativ cu perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2019, producția industrială (serie brută) a fost mai mică cu 11%, din cauza scăderilor înregistrate de cele trei sectoare industriale: industria prelucrătoare (-12%), industria extractivă (-10,5%) și producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (-4,3%). Producția industrială, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2020, comparativ cu perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2019, a scăzut cu 11,5%, ca urmare a scăderilor dinindustria prelucrătoare (-12,4%), industria extractivă (-10%) și producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (-4,9%)”, arată datele INS. În luna octombrie2020, producția industrială (serie brută) a fost mai mare față de luna precedentă cu 3,2%, ca efect al creșterilor înregistrate de cele trei sectoare industriale: producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (Â4,8%), industria prelucrătoare (Â3%) și industria extractivă (Â1,4%). Producția industrială, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a crescut față de luna precedentă cu 2,1%. Industria prelucrătoare a crescut cu 2,6%, în timp ce producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat și industria extractivă au scăzut cu 3,2%, respectiv cu 1%. Față de luna corespunzătoare din anul precedent, producția industrială (serie brută) a fost mai mică cu 1,3%, ca urmare a scăderilor înregistrate în industria extractivă (-9%), industria prelucrătoare (-1%) și producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (-0,4%). Producția industrială, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a crescut cu 1,2%, datorită creșterilor înregistrate de industria prelucrătoare (Â1,6%) și producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (Â0,7%). Industria extractivă a scăzut cu 9%. Indicele producției industriale (IPI) este un indice de volum șimăsoară evoluția rezultatelor activităților cu caracter industrial dintr-o perioadă față de alta. Indicii producției industriale descriu evoluția industriei pe total, secțiuni (industria extractivă, prelucrătoare și producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat), diviziuni CAEN Rev.2, precum și pe marile grupe industriale.

Programul Rabla pentru Electrocasnice se va lansa astăzi

u bugetul alocat în acest an este de 40 milioane lei

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor va lansa marți, 15 decembrie, prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), Programul Rabla pentru Electrocasnice dedicat persoanelor fizice, bugetul alocat în acest an fiind de 40 milioane lei. ”Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor lansează, mâine, 15 decembrie, prin Administrația Fondului pentru Mediu, Programul Rabla pentru Electrocasnice dedicat persoanelor fizice”, a informat ministerul. Astfel, începând cu ora 12.00, toți cei interesați se pot înscrie în Programul Rabla pentru Electrocasnice, în aplicația informatică disponibilă pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) și la secțiunea programului. ”Așa cum am promis, mâine dăm startul Programului Rabla pentru Electrocasnice, unul din Programele de succes ale AFM. Deoarece Programul a prezentat un mare interes pentru români - pot să zic că de la anunțul de lansare în dezbatere publică a ghidului nu a existat zi să nu avem solicitări telefonice și scrise din partea publicului, am alocat, în acest an, un buget total de 40 de milioane de lei. Acest buget, dublu față de anul 2018, va permite utilarea caselor, a cel puțin 100.000 de români, cu aparate electrocasnice de ultimă generație care vor respecta mediul și care vor reduce factura de plată pentru curentul electric. Îi invit pe toți cei interesați să se înscrie mâine, de la ora 12.00, pe site-ul AFM, pentru a obține voucherele electronice, întreg procesul fiind online, foarte rapid și sigur. Aplicația va emite un voucher electronic, cu o valabilitate de 15 zile, iar cu acesta, orice român se va duce la un comerciant autorizat în program, va lăsa aparatul vechi pe care vrea să-l înlocuiască și va achiziționa aparatul nou pe care și-l dorește”, a declarat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. În cadrul programului, persoanele fizice beneficiază de vouchere pentru achiziționarea de echipamente electrice și electronice de uz casnic, cu eficiență energetică clasa A și A+ astfel:

- 300 de lei pentru mașini de spălat rufe cu eficiență energetică cel puțin A

- 400 de lei pentru mașini de spălat vase cu eficiență energetică cel puțin A

- 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A

- 400 de lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare cu eficiență energetică cel puțin A

- 400 de lei pentru televizoare cu eficiență energetică cel puțin A;

- 400 de lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A

- 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;

- 500 de lei pentru laptopuri;

- 300 de lei pentru tablete.

După publicarea listei persoanelor fizice aprobate pe site-ul AFM, în maximum 15 zile, solicitanții se vor prezenta la unul dintre comercianții validați, de unde vor achiziționa echipamentul dorit.

Un startup românesc își extinde operațiunile în cinci noi țări

Startup-ul românesc Frisbo, platforma de smart e-fulfillment cu cea mai mare prezență în Europa, care preia depozitarea, ambalarea și livrarea comenzilor online, a anunțat luni că își extinde operațiunile în Republica Moldova și Bulgaria, unde recent au început activitatea, și Spania, Italia și Belgia, care se află în proces de integrare a depozitelor. ”Startup-ul românesc Frisbo, platforma de smart e-fulfillment cu cea mai mare prezență în Europa, care preia depozitarea, ambalarea și livrarea comenzilor online, anunță că își extinde operațiunile în cinci noi țări: Republica Moldova și Bulgaria, unde recent au început activitatea, și Spania, Italia și Belgia, care se află în proces de integrare a depozitelor. Pentru 2021, compania are în plan extinderea rețelei logistice în Germania (țară deservită în acest moment din Polonia), Franța și Olanda”, a informat compania. În prezent, în rețeaua Frisbo sunt active 15 centre logistice din România, Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria și Polonia, care deservesc 9 țări în sistem de livrare a doua zi: România, Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova, Polonia, Slovacia, Cehia, Austria și Germania. La începutul anului 2021, lista țărilor cu livrare next day va ajunge la 13, adăugându-se Belgia, Italia, Spania și Portugalia. Anul acesta, Frisbo a înregistrat în medie o creștere anuală de peste 95% pe piețele din România, Ungaria, Slovacia și Polonia, țările în care startup-ul opera și în 2019. În 2020, operațiunile externe au reprezentat o pondere de 15% din totalul business-ului. ”Anul acesta ne-am concentrat pe consolidarea poziției noastre în piața locală și extinderea operațiunilor Frisbo în Centrul și Estul Europei, proces care va continua și în 2021. În contextul pandemiei și al faptului că cei mai mulți dintre consumatori se orientează către cumpărături online, serviciile noastre au devenit tot mai căutate și nu mai reprezintă o soluție exotică. Vom continua extinderea Frisbo către piețele din vest, observând un apetit tot mai mare al magazinelor online din portofoliu pentru acestea”, a declarat Bogdan Colceriu, fondator Frisbo. Printre clienții din portofoliul Frisbo se numără companii precum Bitdefender, Aosom, Nala, Sanovita, foodpanda, Meli Melo sau Intercars. Beneficiul utilizării unui serviciu de e-fulfillment constă în scalarea vânzărilor magazinelor online în piața locală, cât și în țări noi, fără nevoia experienței logistice, fără costul ridicat și stresul gestionării stocurilor și a comenzilor.

Hidroelectrica anunță că scade prețul energiei active pentru populație

Compania de stat Hidroelectrica, unul din cei mai mari producători de energie din țară, a anunțat luni că scade tariful pentru energia activă livrată consumatorilor casnici începând cu 1 ianuarie 2021, iar prețul se va reduce de la 0,255 de lei/kWh, la 0,245 lei/kWh în primul semestru al anului viitor. Măsura vine ca urmare a strategiei companiei de a-și crește numărul de clienți pe zona de furnizare odată cu liberalizarea completă a pieței de energie. ”Hidroelectrica are o nouă ofertă de energie pentru consumatorii casnici, valabilă de la 1 ianuarie 2021. Societatea propune condiții mai avantajoase pentru furnizarea de energie electrică, traduse printr-o scădere a prețurilor, odată cu liberalizarea pieței de energie. Astfel, pentru energia activă livrată consumatorilor casnici începând cu 1 ianuarie 2021, prețul se va reduce de la 0,255 de lei/kWh, la 0,245 lei/kWh în primul semestru al anului viitor”, a informat compania. Clienții au garanția că prețurile sunt fixe și beneficiază în continuare de termene de plată relaxate – 45 de zile de la emiterea facturii. ”Oferim energie verde, pe care o putem furniza în orice locație din România, iar procesul de alegere a serviciilor Hidroelectrica este simplu și nu presupune întreruperi în alimentare. Mizăm pe corectitudine în relația cu clienții noștri, iar contractul pe care îl punem pe masă nu are niciun fel de costuri adiționale sau clauze ascunse. În plus, comunicarea cu compania și transmiterea documentelor se poate face online”, a afirmat Bogdan Badea, președintele directoratului Hidroelectrica. Acțiunea este ca urmare a strategiei companiei de a-și crește numărul de clienți pe zona de furnizare odată cu liberalizarea completă a pieței de energie. ”Ne dorim să aducem energie românească în casele românilor, de la producător, direct la consumator. Suntem racordați la realitățile momentului și așteptăm cu interes deschiderea pieței de energie. Hidroelectrica a demonstrat că este o companie competitivă și că adevarata performanță se vede atunci când există piață concurențială. Avem speranțe mari pentru anul 2021 și suntem convinși că eliminarea distorsiunilor arbitrare produse de OUG 114 va avea ca efect obținerea unor prețuri corecte la electricitate, precum și stimularea investițiilor în sector. Atragerea de noi consumatori către serviciile noastre de furnizare, este un obiectiv pe care ni-l asumăm 100%: am înființat deja un Call Center care este pregătit să răspundă rapid solicitărilor clienților, am întărim structurile suport și infrastructura IT, investim în continuare în digitalizare”, a declarat Bogdan Badea, președintele directoratului Hidroelectrica.

Piața auto din România, în scădere cu 26,2% la 11 luni

Piața auto din România a înregistrat o scădere cu 26,2% în primele 11 luni ale anului în curs, comparativ cu aceeași perioadă din 2019, asta deși în ultimele trei luni vânzările de mașini au revenit pe un trend crescător, relevă datele publicate, luni, de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA). Pe fondul unui an dificil ca urmare a crizei sanitare, piața auto din România consemnează totuși trei luni consecutive de creșteri ale înmatriculărilor de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse și autobuze). Astfel, după ce în septembrie a fost un salt de 72,8% față de aceeași lună din anul anterior, în octombrie a existat o consolidare a evoluției, cu o creștere de 13,7%, iar în noiembrie de 0,7%, raportat la perioadele de referință. Potrivit sursei citate, pe mărci (autoturisme și autovehicule comerciale), clasamentul la 11 luni este condus de Dacia, cu 36.522 de unități. Pe locurile următoare se clasează Renault - cu 10.091 de unități, Volkswagen (9.694), Ford (8.632), Skoda (8.628) și Hyundai (6.296). În marja statisticii din perioada ianuarie - noiembrie 2020, autoturismele au înregistrat un volum total de 109.190 de unități, în scădere cu 25,3% comparativ cu același interval din 2019. Topul mărcilor de autoturisme are pe primul loc Dacia - cu 34.578 unități (-23,7% față de 2019, cotă de piață de 31,7%), urmată de Skoda (8.628 unități, scădere de 24,7% și o cotă de 7,9%), Renault (8.590 unități, scădere de 28,3% și o cotă de 7,9%), Volkswagen (8.315 unități, în scădere cu 14,3% și cotă de 7,6%) și Hyundai (6.296 de unități, mai puține cu 14,2% și cotă de piață de 5,8%). Pe modele, cu cele 16.253 de unități înmatriculate din ianuarie și până în noiembrie anul curent, Dacia Logan este pe prima poziție, urmată de Dacia Sandero - cu 8.374 unități, Dacia Duster (8.079), Renault Clio (3.564) și Skoda Octavia (3.057 unități). În ceea ce privește autoturismele ecologice (electrice 100%, hibride plug-in și hibride), în perioada ianuarie - noiembrie se înregistrează un volum în creștere cu 21,7%, în comparație cu datele din același interval din anul precedent.

Bugetul pentru cadourile de Crăciun, redus drastic

Mai mult de jumătate (58%) dintre consumatori declară că vor restrânge bugetul alocat cadourilor de Crăciun din acest an, 51% dintre cei intervievați spun că vor face cadouri mai personalizate, iar 45% vor investi mai mult timp în a le alege sau a le confecționa, arată rezultatele unui nou studiu Mastercard. Potrivit sursei citate, provocările aduse de 2020 i-au făcut pe oameni să fie mult mai grijulii în fiecare zi, chiar și față de cei pe care nu îi cunosc, iar 17% afirmă că au cumpărat cadouri pentru un străin, în semn de susținere pentru cei nevoiași, după un an dificil. Studiul arată că aproape jumătate (48%) dintre europeni au cumpărat cadouri pentru a susține o cauză: 1 din 5 (18%) au cumpărat produse pentru a sprijini o asociație caritabilă, 17% au achiziționat cadouri care susțin adopția animalelor de companie, iar 14% au făcut donații direct către o asociație, în numele cuiva. În plus, 19% au declarat că au cumpărat felicitări de Crăciun caritabile anul acesta. De asemenea, europenii sunt mult mai atenți și la magazinele de unde cumpără în acest an. Jumătate (50%) au declarat că, prin intermediul cadourilor de Crăciun, au putut contribui cu ceva pentru comunitate. Astfel, 59% au cumpărat de la producători locali pentru a ajuta la redresarea comunității, 44% au cumpărat felicitări de Crăciun de la mici afaceri locale, 61% vor cumpăra alimentele și băuturile pentru masa de Crăciun de la un magazin local, iar 27% au rezervat o masă pentru cina de Crăciun la un restaurant independent din cartierul în care locuiesc.

O pană mondială a afectat Gmail, Google Meet, YouTube și Google Docs

Principalele servicii ale Google dedicate muncii de la distanță - Gmail, Google Meet, Google Docs, YouTube sau Google Play - au ieșit din serviciu timp de aproape patru ore în întreaga lume - o pană de care toate lumea se temea, relatează AFP. Această pană a avut loc în întreaga lume. Mai precis, toate site-urile pe care logarea se face cu ajutorul unei parole au fost afectate. Principalele probleme au fost semnalate mai întâi în Europa, dupăcare au afectat și Statele Unite. Acest decalaj se explică prin decalajul orar. Google nu a comentat deocamdată. Gigantul nu a făcut precizări nici cu privire la motivele penei și reparații.

Indicele ROBOR la 3 luni s-a menținut la 2,04%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menținut luni la 2,04%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la 2,10%. Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a menținut joi, 12 noiembrie, rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, rata dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an și rata dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 2% pe an. De asemenea, Consiliul de administrație al băncii centrale a decis reducerea ratei rezervei minime obligatorii pentru pasivele în valută ale instituțiilor de credit la nivelul de 5% de la 6%, începând cu perioada de aplicare 24 noiembrie -23 decembrie 2020 și menținerea ratei rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei la nivelul de 8%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.