Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Piața neagră a țigărilor a depășit 610 milioane de euro

Ziarul de Vrancea
13 mar 2018 247 vizualizări

România este cea mai afectată țară din Europa Centrală și de Est de fenomenul contrabandei, și una dintre cele mai afectate țări din Uniunea Europeană

Peste 4,3 miliarde de țigarete au fost vândute în 2017 pe piața neagră din România, iar statul român nu a încasat nicio taxă pentru circa 16% din țigaretele consumate anul trecut, ceea ce înseamnă că 2,8 miliarde de lei (613 milioane de euro) au ajuns la rețelele de contrabandă, potrivit unui studiu efectuat de Novel Research și finanțat de companii din industria tutunului. Eforturile autorităților în lupta cu traficul ilicit de țigarete s-au concretizat în capturi totale de aproximativ 150 de milioane de țigarete de contrabandă care au fost împiedicate să ajungă pe piața neagră, potrivit studiului. ”Dacă în prima jumătate a anului nivelul contrabandei începuse să scadă, datorită operațiunilor SCUT ale Direcției Generale a Vămilor, imediat ce acestea au încetat piața a fost din nou inundată cu țigări de contrabandă. De pierdut pierd toți actorii onești din piață: producătorii vând mai puțin, statul încasează mai puțin, consumatorii au acces la produse nesupuse vreunui standard de calitate. Singurii care câștigă sunt membrii rețelelor de criminalitate organizată”, a declarat Ileana Dumitru, director juridic și relații publice în cadrul British American Tobacco Europa Centrală și de Sud.  România este cea mai afectată țară din Europa Centrală și de Est de fenomenul contrabandei, și una dintre cele mai afectate țări din Uniunea Europeană (UE), potrivit studiului. ”Nivelul pieței negre din România este mult peste media europeană de 9%, iar regiunea cea mai afectată de contrabanda cu țigări rămâne în continuare Nord-Estul țării. Aici se află granițele cu Ucraina și Republica Moldova, principalele țări de origine pentru țigările de contrabandă ce ajung sa fie consumate în România”, se arată în studiu. România are în total 2.000 de km de graniță cu țări non-UE, în care prețul tutunului poate fi de până la șase ori mai mic decât în România. În ultimii opt ani (2010-2017) statul român a pierdut circa 5,4 miliarde de euro din cauza contrabandei, potrivit studiului. ”Fiecare container de țigări ilegale înseamnă un milion de euro profit pentru rețelele de contrabandă. Date ale Interpol arată că traficul ilicit de țigări este un catalizator pentru traficul de droguri, arme, persoane și chiar activități teroriste”, se arată în studiu. Cei mai importanți jucători din industria tutunului, activi în România, sunt British American Tobacco (BAT), JTI, Philip Morris International și Imperial Tobacco.

8 din 10 firme au planurile de investiții date peste cap de revoluția fiscală

85% din oamenii de afaceri declară că revoluția fiscală din ultimul an a avut un impact negativ asupra planurilor de investiții pe care le au pentru anul în curs. 92% din respondenți nu susțin modelul economic bazat pe creșterea consumului, reiese dintr-un sondaj prezentat miercuri de compania EY. Principalele trei obstacole cu care se confruntă liderii de organizații în încercarea de a-și crește capitalul în 2018 sunt lipsa stabilității politice și de viziune a politicilor publice (69%), incertitudinile fiscale și legislative (80%) și birocrația (46%), arată Barometrul mediului de afaceri românesc al EY. De asemenea, 9 din 10 respondenți nu susțin modelul economic bazat pe creșterea consumului, iar 45% dintre ei sunt neîncrezători sau foarte neîncrezători în privința evoluției economiei românești în următoarele 12 luni. Creșterea economică estimată de Institutul Național de Statistică din 2017 a fost de 7%, avansul fiind bazat pe creșterea consumului, acesta contribuind cu 6,4% la creșterea PIB, în timp ce formarea brută de capital fix a avut o contribuție de 1,2%. Acest ritm de creștere este dificil de susținut în 2018, cele mai multe prognoze de creștere economică se situează sub 5%. Pentru anul în curs Oxford Economics se așteaptă la o urcare de 4,8%, Comisia Europeană estimează o creștere de 4,5%, Fondul Monetar Internațional (FMI) 4,4% și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) 4,2%, se arată în raport. În acest context, 45% din respondenți sunt neîncrezători sau sau foarte neîncrezători în privința evoluției economiei românești în următoarele 12 luni. Doar 31% dintre companii și 38% dintre companiile cu cifră de afaceri mai mare de 10 milioane de euro au încredere în direcția economică actuală românească, procentul fiind în scădere față de anii anteriori, se arată în raport. La nivelul economiei locale, firmele autohtone sunt mai puțin încrezătoare în privința tuturor indicatorilor măsurați în raport: cererea de produse și servicii 42%, profitabilitate 20%, stabilitatea piețelor 15%, accesul la creditare 24%, evoluția evaluării companiilor 18% și investițiile private 22%. În ceea ce privește media globală, 6 din 10 respondenți sunt optimiști în privința cererii la nivel global de produse și servicii 60%, profitabilitate 35%, stabilitatea piețelor 32%, accesul la creditare 40%, evoluția evaluării companiilor 31%, investițiile private 41%.

 

Cele mai accesate beneficii extrasalariale în 2017 au fost tichetele de masă și cadourile

Tichetele de masă, cadourile, decontarea transportului, vacanțele în România și pensiile private au fost cele mai căutate beneficii extrasalariale anul trecut, pentru angajații din România, potrivit unui studiu publicat miercuri de platforma BenefitOnline.ro. Anul trecut, cele mai accesate beneficii au fost din categoria celor deductibile. Pe primul loc sunt tichetele de masă – 52% din bugetele cheltuite în platforma BenefitOnline.ro au fost direcționate către acest tip de beneficiu. ”În topul preferințelor angajaților români se mai află și cadourile (oferite sub formă de carduri cadou la retaileri importanți, tichete sau vouchere de cumpărături etc.) – aproape 24% din bugetele de beneficii fiind alocate pentru diferite tipuri de cadouri – precum și decontarea serviciilor de transport în comun sau a carburantului – 10,5% din buget. Vacanțele în România s-au situat pe locul al 4-lea în topul preferințelor angajaților români, accesarea lor realizându-se prin intermediul voucherelor de vacanță. Pensiile facultative – pilonul 3, activitățile din zona sport & wellness și sănătate (categorie ce include abonamente la rețele private de sănătate, asigurări de sănătate, servicii stomatologice) s-au regăsit de asemenea în preferințele angajaților de anul trecut”, se arată în studiu. În 2017, mulți angajați au fost atrași de abonamente pentru sport și servicii de wellness, consideră unul dintre cofondatorii BenefitOnline.ro, Stelian Bogza. ”Am observat, în 2017, o apetență a angajaților pentru cadouri și gift-carduri, abonamente pentru sport & wellness, cât și pentru diferite tipuri de servicii medicale, categorii care atrag interesul și bugetele utilizatorilor platformei BenefitOnline.ro. Ne așteptăm ca această tendință să se accentueze și mai mult anul acesta”, a spus Stelian Bogza. Tododată, când angajații achită cu banii lor beneficiile voluntare care reprezintă diverse oferte și reduceri negociate direct de BenefitOnline.ro, la diverși furnizori, abonamentele și activitățile de sport & wellness domină alegerile, cu 39% din totalul opțiunilor, urmate de produse fashion & beauty (20%), gadget-uri IT și abonamente telecom (14%), oferte la restaurante & cafenele, activitați pentru timp liber și hobby, servicii medicale și auto. Cel mai scump beneficiu accesat anul trecut, în platforma BenefitOnline.ro, a fost un pachet de naștere, la un furnizor privat de servicii medicale, în valoare de 4.950 de lei. Cu toate că femeile și bărbații au arătat interes similar pentru mare parte din beneficii, în anumite situații, opțiunile angajaților s-au diferențiat în funcție de sex, potrivit studiului. Astfel, în 2017, femeile au optat mai mult pentru cadouri și cursuri profesionale, iar bărbații au investit mai mult în vacanțe în România și pensii private. Angajatorii au cheltuit peste 46 de milioane de lei pentru beneficiile pe care angajații le-au ales anul trecut în platforma BenefitOnline.ro.

Indicele Robor la 3 luni a scăzut la 2,03%

Indicele Robor la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut la 2,03%, cel mai mic nivel din ultimele cinci săptămâni, potrivit datelor publicate miercuri de Banca Națională a României (BNR). Robor la 3 luni este indicatorul principal în funcție de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei.  Marți, indicele a scăzut de la 2,06% la 2,05%. Miercuri, indicele a atins cel mai mic nivel din 8 februarie, când a fost tot 2,03%. Totodată, indicele Robor la 6 luni a scăzut miercuri la 2,36%, cel mai mic nivel din 13 februarie, când a fost tot 2,36%. La începutul lunii februarie, BNR a crescut rata dobânzii de politică monetară de la 2% la 2,25% pe an.

Apple și Google au scăzut într-un top al reputației brandurilor corporative

Apple și Google au scăzut într-un top anual referitor la reputația brandurilor corporative, în timp ce Amazon.com s-a menținut pe prima poziție pentru al treilea an consecutiv, iar Tesla a urcat puternic după ce a trimis un automobil roșu în spațiu, potrivit cercetării efectuate de Harris Poll pe piața americană, transmite Reuters. Producătorul iPhone a coborât de pe locul al cincilea pe poziția 29, iar Google de pe locul 8 pe 28. În 2016, Apple se afla pe poziția a soua, potrivit sondajului anual Harris Poll Reputation Quotient publicat marți. Sondajul, efectuat începând din 1999, a intervievat 25.800 de americani adulți, în perioada 11 decembrie 12 ianuarie, în privința reputației celor mai vizibile branduri corporative. John Gerzema, directorul general al Harris Poll, a declarat într-un interviu că motivul probabil al scăderii Apple și Google a fost că nu au introdus un număr la fel de mare de produse cu care să atragă atenția consumatorilor, ca în urmă cu câțiva ani, când Google a lansat oferte gratuite, cum ar fi procesorul word Google Docs sau Google Maps, sau când directorul de atunci al Apple, Steve Jobs, a introdus iPod, iPhone și iPad.

Industria românească a accelerat în ianuarie

Industria, sector care reprezintă aproape un sfert din economia românească, a înregistrat în ianuarie o creștere a producției cu 8,5%, serie brută, față de aceeași lună a anului trecut, ritm accelerat față de cel din luna decembrie, arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). În luna decembrie 2017, producția industrială a crescut atât ca serie brută, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, cu 7,9%, respectiv cu 12,2%. În ianuarie 2018, față de luna corespunzătoare din anul trecut, producția industrială (serie brută) a crescut cu 8,5%, datorită creșterilor din industria prelucrătoare (Â12,7%) și industria extractivă (Â5,9%). Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat a scăzut cu 7,4%, serie brută. Producția industrială, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a crescut cu 8,7%, ca efect al creșterilor înregistrate în industria prelucrătoare (Â12,7%) și industria extractivă (Â5,9%).


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.