Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Piața neagră a țigaretelor a scăzut la 14,9% din totalul consumului

Ziarul de Vrancea
13 iul 2019 961 vizualizări

Regiunea nord-est continuă să fie cea mai afectată de comerțul ilegal de țigari, cu toate că se află în scădere cu 6,6 p.p. până la 30,7%

Piața neagră a țigaretelor a scăzut în mai la 14,9% din totalul consumului cu 0,3 p.p. mai puțin față de martie și cu 2,4 p.p. comparativ cu ianuarie 2019, informează Novel Research. Un nivel de sub 15% al contrabandei nu s-a mai înregistrat de trei ani. „Regiunea nord-est continuă să fie cea mai afectată de comerțul ilegal și în mai, cu toate că se află în scădere cu 6,6 p.p. până la 30,7%. Piața neagră se menține la niveluri ridicate și în sud-vest (26,4%), vest (22,3%) și est (14,6%, în creștere cu 7,7 p.p. față de martie). Din punct de vedere al provenienței, „cheap whites” (țigarete no-name, produse legal sau ilegal și destinate pieței negre) continuă să fie principala sursă și se află în mai într-o creștere abruptă, de 11,9 p.p. până la 66,9%, cel mai mare procent din ultimii zece ani. Ponderea produselor din tutun provenite ilegal din Moldova (14,7%), Ucraina (9,3%) și Serbia (0,1%) este relativ constantă”, a declarat Marian Marcu, director general Novel Research. „Înregistrăm cel mai scăzut nivel al contrabandei din ultimii trei ani, ceea ce înseamnă că în piață ajung mai puține produse pentru care nu se plătesc taxe și care nu respectă nicio reglementare. În primul semestru al lui 2019, rezultatul a fost creșterea încasărilor la bugetul de stat din accizele plătite de companiile din tutun. Dar pentru a putea menține tendința de scădere este imperativ ca programele de informare și educare derulate de către mediul de afaceri să continue să fie dublate de eforturile autorităților de control atât la granița țării, cât și în zonele de vânzare ale produselor ilegale. Desigur că toate aceste eforturi pot fi anulate de inițiative radicale, cum ar fi recent propusa interzicere a expunerii produselor din tutun în cele peste 70.000 de magazine din România și taxarea lor suplimentară. Vândute de sub tejghea, produsele legale vor fi ușor de substituit cu cele ilegale, mai ales în județele de frontieră, unde contrabanda e dominantă”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Publice, British American Tobacco. „În această perioadă s-au derulat operațiuni importante în Moldova și Ucraina, operațiuni care, alături de intensificarea acțiunilor autorităților de aplicare a legii din România, în parteneriat cu companiile legale, s-au reflectat în scăderea contrabandei. JTI a donat în martie Poliției de Frontieră echipamente de ultimă generație, inclusiv drone pentru monitorizarea frontierelor. Începând din 2010, am donat Vămii peste 50 de câini și echipamente de transport, iar în septembrie, vom dona alți 11 câini care îi vor înlocui pe cei care au împlinit vârsta de pensionare. De asemenea, suntem pregătiți de lansarea campaniei publice anuale, a noua de acest gen, de informare și constientizare a periculozității fenomenului de contrabandă. Vom continua, așadar, să investim în programe anticontrabandă, eficiente și adaptate realităților locale, în paralel cu eforturile costisitoare pentru conformarea la un cadru de reglementare din ce în ce mai restrictiv, inclusiv implementarea sistemului de trasabilitate Track & Trace, care va monitoriza doar țigaretele produse în UE, deși 90% din piața neagră provine din afara Uniunii. O altă mostră de legislație inutilă și complicată, de sorginte ideologică, inițiată la presiunea activiștilor anti-tutun, pentru care, de altfel, contrabanda e o falsă problemă”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova și Bulgaria. „Este îmbucurător că piața neagră înregistrează o scădere pentru a doua oară consecutiv. În schimb, este îngrijorătoare creșterea fără precedent a categoriei „cheap-whites” (țigarete produse legal în altă țară și vândute ilegal în România), ceea ce arată totuși vulnerabilitatea României, stat membru cu una dintre cele mai întinse frontiere externe a Uniunii Europene și cel mai mare nivel al comerțului ilegal cu țigarete din Europa de Est.”, a declarat Alexandra Olaru, Director External Affairs, Philip Morris România.

De ce, în viitor, veți înceta să cumpărați automobile

u noul sistem de transport de mâine

Harababura de scutere electrice îngrămădite pe trotuarele din San Francisco, Seattle sau Beijing este mai mult decât dezordine, este izvorul din care va apărea un nou ecosistem de transport, unul care va duce la dispariția modelului care a dominat secolul XX: automobilul individual, arată Bloomberg.

1. Ce vine în loc?

Ceva ce este cunoscut ca „mobilitatea ca serviciu - mobility as a service”, sau MAAS, potrivit producătorilor de automobile și a specialiștilor în planificare urbană. Aceasta înseamnă o rețea de forme coordonate de transport, care se ocupă de fiecare parte a unei călătorii într-un mod mai ieftin și mai convenabil. Dintr-o aplicație smartphone, un călător poate rezerva servicii de plimbare, transport public, biciclete electronice, e-scutere și, eventual, robo-taxiuri. Plățile pentru mașini și taxele de parcare vor fi înlocuite cu achiziționarea transportului plătit pentru distanța parcursă pe un serviciu de abonament similar cu cel al Netflix.

2. Acum există acest lucru?

Mai mult sau mai puțin. Cineva care a renunțat la mașină în favoarea transportului cu Uber sau taxiul face parte din „mobilitate ca serviciu”. Programe mai ambițioase există doar în teste limitate la câteva orașe. Cel mai mare program pilot a început să funcționeze cu un an în urmă în Helsinki. Cu serviciul Whim, oferit de MaaS Global, navetiștii pot alege diferite pe aplicație taxiuri, autobuze, tramvaie, trenuri, feriboturi, mașini de închiriat, biciclete și scutere. Whim s-a extins deja în Birmingham, Anglia și Antwerp, Belgia, iar MaaS Global intenționează să se extindă în America de Nord, Asia și Australia până la sfârșitul anului.

3. Cine este motorul industriei?

Multe dintre aceleași companii care dezvoltă automobile autonome, cum sunt giganții tehnologici Apple și Google sau cei mai mari producători de automobile din lume, printre care și Volkswagen, Toyota Motor și General Motors, precum și companii ride-hailing cum sunt Lyft și Uber. Uber, de exemplu, a început să își conecteze aplicația la opțiunile de transport public din Londra, Denver și alte orașe.

4. Ce câștigă?

Companiile de automobile și celelalte văd schimbarea drept inevitabilă. În primul rând, aglomerația ar face imposibilă deținerea individuală a unei mașini, în condițiile în care în cele mai mari orașe ale lumii vor ajunge să locuiască două treimi din populația globală, care va ajunge la 9,8 miliarde de persoane în 2050. În plus, ele consideră că mobilitatea este profitabilă. Ford Motor estimează că serviciile de mobilitate ar putea ajunge la 10.000 de miliarde de dolari, cu marje de profit duble față de cele 10% pe care producătorii de automobilele obțin în cei mai buni ani. Alții sunt sceptici față de astfel de afirmații, întrebând de ce concurența nu ar reduce marjele. Până în prezent, companii de genul Uber și Lyft pierd bani în mod constant. Chiar și așa, domeniul atrage startup-uri și fonduri de investiții, finanțările ajungând la aproximativ 5 miliarde de dolari în 2018, potrivit studiului Bloomberg New Energy Finance.

5. Cum va funcționa?

Noul sistem de transport este posibil la scară largă și profitabil dacă șoferul uman va fi eliminat, un pas care va reduse costul unei călătorii de la 2 dolari la 3 dolari pe milă la circa 70 de cenți pe milă, potrivit UBS. Primele mașini fără șofer, încărcate cu tehnologie avansată, vor fi mult prea costisitoare pentru a aceasta, deci vor trebui conectate la o rețea de transport în care mai mulți utilizatori plătesc pentru utilizarea în mod colectiv.

6. Va fi o afacere bună?

În unele orașe, cu opțiuni publice extinse sau subvenționate, da. În altele, numai după ce vor apărea roboții. Costurile s-a putea reduce și mai mult, crede directorul executiv al companiei Tesla, Elon Musk, la 18 centi pe milă, în cazul în care proprietarii Tesla vor permite mașinilor lor să ofere servicii de transport atunci când nu au nevoie de ele.

7. Sunt și alte motive pentru a face această schimbare?

O lume a transportului coordonat și automatizat ar putea reduce dramatic numărul deceselor rutiere, de 1,25 milioane anual acum, spun experții în domeniul siguranței. Reglementatorii americani dau vina pe eroarea umană în nouă din zece cazuri de decese pe autostrăzi. Și cum cele mai multe mașini vor funcționa cu energie electrică, mediul va beneficia de o reducere masivă a CO2 produs de om. Din perspectiva individuală, mobilitatea ca serviciu va elimina deșeurile din sistem. Autoturismele deținute în mod individual stau nefolosite 94% din timp. Cu mobilitatea ca serviciu, călătorii vor plăti doar pentru ce folosesc.

Cele mai expuse țări la o criză imobiliară

Canada și Noua Zeelandă sunt cele mai vulnerabile economii la o eventuală corecție a prețurilor locuințelor, dar îngrijorări generează și Australia și Marea Britanie, arată un studiu Bloomberg Economics Studiul a luat în calcul raportul dintre chirii și prețurile locuințelor, dar și cel dintre salarii și prețuri, precum și prețurile ajustate cu inflația sau creditul imobiliar ca procent din PIB. Rezultatele au arătat că Canada și Noua Zeelandă sunt cele mai expuse. Semnale de alarmă sunt valabile și pentru Australia, Norvegia, Suedia și Marea Britanie. Guvernul canadian a introdus o taxă pentru cumpărătorii străini, în timp în Noua Zeelandă au fost interzise achizițiile străinilor. Următoarea provocare va fi evoluția prețurilor, pe măsură ce Rezerva Federală și alte bănci centrale se pregătesc să reducă ratele dobânzilor. "Există riscul ca o rundă globală de relaxare monetară să poată alimenta bule imobiliară", a spus economistul Niraj Shah. "În timp ce bancherii se concentrează asupra evitării unei recesiuni economice globale, o politică monetară mai relaxată ar putea să conducă la următoarea criză". Prețurile locuințelor au revenit la vârfurile pe care le-au atins înainte de ultima perioadă de turbulențe financiare, potrivit unui indice alcătuit din 57 de economii. Conform studiului, cele mai sigure țări din punct de vedere al evoluției sectorului imobiliar sunt Coreea de Sud, Japonia, Italia, Grecia și Germania.

Șefii unei mare bănci probau costume de 1.800 de dolari când au concediat mii de angajați

Christian Sewing, CEO-ul Deutsche Bank, susține că a mustrat mai mulți dirctori din cadrul băncii, pentru că și-au comandat costume în valoare de 1.800 de dolari duminica trecută, atunci când banca a anunțat că va disponibilza 18.000 de oameni din filiale băncii germane din New York, London și Tokyo Doi croitori au fost fotografiați ieșind din biroul băncii din Londra. Inițial, bărbații au fost identificați greșit ca fiind angajați care au fost concediați. Ulterior s-a descoperit că cei doi se aflau la birou pentru a face măsurătorile necesare confecționării unor costume în valoare de 1.800 de dolari destinate unor persoane din conducerea instituției, care și-au păstrat locurile de muncă în urma disponibilizării masive. „Cei care au lăsat un croitor să vină aici într-o astfel de zi este lipsit de respect. În niciun caz un astfel de comportament nu corespunde valorilor noastre”, a declarat CEO-ul băncii, într-un interviu pentru publicația Handelsblatt. Atunci când a fost întrebat dacă vor exista consecințe pe plan personal, Sewing a susținut că și-a sunat colegii implicați și a discutat incidentul cu aceștia. Deutsche Bank a anunțat că va înceta să mai tranzacționeze acțiuni și va disponibiliza 18.000 de oameni. Ultimele decizii ale băncii fac parte din cel mai recent plan de restructurare menit să rezolve problema profitabilității cu care se confruntă instituția. Deutsche Bank a încercat în trecut să concureze cu marile bănci americane de pe Wall Street, un plan care a început odată cu achiziția Bankers Trust de la începutul anilor ’90.

”Agentul Smith”, infectează milioane de smartphone-uri Android

Un virus informatic - intitulat ”Agentul Smith”, o trimitere la personajul din Matrix - a infectat aproape 25 de milioane de utilizatori ai sistemului de operare mobil Android, potrivit cercetătorilor în domeniul securitățiii cibernetice de la Check Point. După ce contaminează un smartphone, virusul duplică aplicațiile existente pentru a face copii infectate, însoțite de multă publicitate. Utilizarea lor devine, apoi, aproape imposibilă. Virusul ar putea, de asemenea, extrage informații personale de pe telefoane, precum date bancare sau discuții private. Aplicațiile cele mai vizate sunt cele foarte populare, precum WhatsApp. O parte a codului lor este înlocuită, ceea ce face o actualizare imposibilă. Pentru a-și atinge scopul, virusul trece prin appstore 9Apps, aplicația care permite utilizatorului să descarce și să-și actualizeze toate celelalte aplicații. În India, această aplicație este foarte utilizată. În această țară, aproximativ 15 milioane de telefoane mobile au fost piratate. În Statele Unite, aproximativ 300.000 de smartphone-uri ar fi fost piratate. Instalat pe smartphone-uri Android, virusul a încercat de asemenea să se infiltreze în appstore al Google, însă în zadar. Pentru a evita orice atac, Check Point le recomandă utilizatorilor să evite orice appstore alternativ, care nu garantează o bună securitate.

România, mai competitivă față de Ungaria sau Cehia

Costul total cu salariile al angajatorilor din Centrul și Estul Europei se situează, în medie, în apropiere de 160% din salariul net, România situându-se sub acest prag, arată un studiu privind reginurile fiscale din zonă realizat de Mazars. ”România este competitivă din perspectiva costurilor fiscale pentru angajatori, comparativ cu Ungaria sau Republica Cehă. Întrucât impozitul pe venit se bazează pe cota unică de 10%, sistemul fiscal din România este de asemenea competitiv în cazul cetățenilor străini care devin rezidenți fiscali români, dar rămân înrolați în sistemul de contribuții sociale din alte state membre UE ce aplică un plafon al bazei de impozitare sau un sistem progresiv specific”, spune Edwin Warmerdam, Partener, coordonator al departamentului de consultanță fiscală în cadrul Mazars România. Potrivit datelor firmei de audit și consultanță, sistemul de contribuții sociale a fost complet reformat în România și Lituania, unde, deși povara fiscală în termeni relativi a rămas în mare neschimbată, aceasta a fost transferată în mare parte către angajat.

Miliarde de dolari pentru vehicule electrice și autonome

Ford Motor și Volkswagen vor cheltui miliarde de dolari pentru a dezvolta în comun vehicule electrice și autonome, extinzând o alianță globală pentru a reduce costurile necesare dezvoltării și producției acestora, poziționând în același timp grupul german drept câștigător inițial, transmite Reuters. Cât de curând vor aduce profit aceste investiții este o întrebare care nu are încă răspuns în industria auto. Directorii Ford și ai VW au spus că aceste noi colaborări vor permite economisirea a milioane de dolari pentru fiecare companie, dar proiectele vor avea nevoie de timp pentru a fi dezvoltate, iar mărimea și momentul beneficiilor sunt neclare. Extinderea colaborării cu Ford sugerează că VW ar putea avea mai mult de câștigat. VW a acceptat să investească 3,1 miliarde de dolari în divizia de conducere autonomă Argo AI a Ford, dar estimează că ar putea realiza venituri de până la 20 de miliarde de dolari prin împărțirea arhitecturii pentru vehicule electrice MEB cu Ford în Europa. Cele două părți încă discută acorduri suplimentare, inclusiv extinderea acordului de ămpărțire a vehiculeelor electrice la alte vehicule electrice Ford, care ar putea să crească beneficiile VW.

Facebook, amendă civilă record de 5 miliarde de dolari

Comisia Federală pentru Comerț (FTC) din Statele Unite a aprobat în această săptămână o amendă civilă record de 5 miliarde de dolari pentru Facebook, în investigația referitoare la modul în care compania a gestionat datele utilizatorilor care au ajuns la firma britanică de consultanță Cambridge Analytica, au declarat vineri surse apropiate situației, citate de Reuters. Agenția a investigat acuzațiile că Facebook nu gestionat corect datele a 87 de milioane de utilizatori, care au fost transferate firmei de consultanță. Investigația s-a concentrat pe aflarea dacă transferul datelor a încălcat un acord din 2011 referitor la consimțământ, convenit între Facebook și autoritatea de reglementare. Investitorii au salutat informațiile despre acord, iar acțiunile Facebook au crescut cu 1,8%, dar un număr de parlamentari democrați au condamnat amenda ca inadecvată. Se anticipează că agenția de reglementare va include în acord restricții privind modul în care Facebook poate trata datele confidențiale ale utilizatorilor, potrivit publicației Wall Street Journal, care a mai relatat că votul agenției a fost în conformitate cu opinia Partidului Republican, respectiv trei republicani au votat pentru și doi democrați împotrivă.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.