Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Pandemia i-a forțat pe angajații români să cheltuie mai puțin și să pună banii deoparte

Ziarul de Vrancea
13 iul 2020 392 vizualizări

Conform unui studiu, 32% dintre partipanții la această cercetare își propun să lucreze de acasă cât mai mult posibil

Pandemia i-a forțat pe angajații români să cheltuie mai puțin și să pună banii deoparte, iar doi din trei vor să păstreze acest obicei și pe viitor, arată un sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs, potrivit căruia recrutarea noilor angajați se mută tot mai mult online. Aproape 50% dintre cei chestionați afirmă că s-au obișnuit să evite zonele aglomerate, iar 32% își propun să lucreze de acasă cât mai mult posibil. ”Criza sanitară i-a determinat pe angajații români să-și drămuiască banii cât mai bine, limitându-și cheltuielile la strictul necesar, și să încerce să economisească mai mult”, arată datele unui sondaj al platformei de recrutare BestJobs. Doi din trei vor să păstreze acest obicei căpătat în perioada stării de urgență și după pandemie. Printre obiceiurile dobândite în ultima perioadă pe care angajații au în plan să le păstreze se numără și grija mai mare pentru sănătate și timpul petrecut în natură, alături de cei apropiați (60%). Alți 48% s-au obișnuit, totodată, să evite zonele aglomerate și să facă mai mult sport (39%), să gătească mai des acasă (35%), dar și să continue să lucreze remote cât mai mult posibil (32%) și să cumpere preponderent online (25%). De altfel, 65,5% dintre cei chestionați afirmă că vor să mențină un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, motiv pentru care intenționează să pună mai puțină presiune pe ei (32%) și să prioritizeze viața personală în locul carierei (27%). La capitolul achiziții pe care le-au amânat sau redus în pandemie și vor continua să le limiteze și în perioada următoare, 48% dintre respondenții la sondajul BestJobs menționează hainele, 45% au renunțat la călătorii și vacanțe, alți 44% s-au abținut să cumpere electronice și electrocasnice, iar 33% spun că au limitat achizițiile pentru hobby-uri. Totuși, în perioada următoare, 33% dintre angajații românii au în plan să crească cheltuielile pentru concedii și 28% pentru serviciile de îngrijire personală. ”Din perioada izolării, 30% dintre cei chestionați spun că le lipsește timpul petrecut alături de cei apropiați, în timp ce 27,6% menționează starea de siguranță pe care au simțit-o, fiind mai puțin expuși riscului de infectare”, relevă sondajul. Recrutarea noilor angajați se mută tot mai mult online, mai arată acesta. ”Starea de urgență a topit și niște idei preconcepute. 33% dintre angajații români și 40% dintre angajatorii care au răspuns sondajului BestJobs consideră că recrutarea post-Covid 19 se va face aproape în totalitate online. În același timp, 29% dintre angajați și 15% dintre angajatori cred că în procesul de recrutare va fi necesar, pe lângă CV, și un video de prezentare, iar un sfert dintre angajați și 35% dintre angajatori se așteaptă să fie introduse și teste mai amănunțite de aptitudini. În plus, firmele respondente subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajații existenți (22,5%)”, spun autorii sondajului. De altfel, mai mult de jumătate dintre angajatorii români (55%) se pregătesc să reziste într-un mediu de afaceri post-Covid 19 mai ostil, dar afirmă că vor menține un mix între promovări interne în poziții de management și recrutare de candidați din extern (50%). Totodată, cei mai mulți (35%) spun că vor păstra în mare parte stilul de muncă remote din ultimele luni și vor continua să dezvolte componenta online a businessului (34%). Când vine vorba de impactul pandemiei asupra pieței muncii din România, și angajații (82%) și angajatorii (70%) pun pe primul loc creșterea numărului șomerilor, urmată de scăderea salariilor și reducerea beneficiilor extrasalariale. Dacă angajatorii au observat că a crescut numărul celor care vor să-și schimbe jobul (25%) și candidații sunt mai ușor de găsit (30%), 65% dintre angajații care au răspuns sondajului Bestjobs au constatat că joburile sunt mai greu de găsit. Sondajul a fost efectuat în perioada 26 iunie - 2 iulie 2020, pe un eșantion de 969 de utilizatori de internet și 142 de companii mici și medii din România.

Jumătate dintre consumatori vor să amâne cumpărarea unei mașini noi

u de asemenea, pandemia influențează puternic și serviciile și produsele legate de domeniul transportului

Mai mult de jumătate dintre consumatorii europeni (52%) intenționează să amâne cumpărarea unui vehicul nou și susțin că îl vor păstra pe cel actual mai mult decât era prevăzut inițial, în contextul pandemiei de Covid-19, potrivit unui studiu Deloitte, care arată că toate sectoarele legate de mobilitate au fost puternic zguduite de recenta criză sanitară, de la jucătorii din industria auto, la companiile aeriene, de ride-hailing și serviciile adiacente. ”Mai mult de jumătate dintre consumatorii europeni (52%) intenționează să amâne cumpărarea unui vehicul nou și susțin că îl vor păstra pe cel actual mai mult decât era prevăzut inițial, în contextul pandemiei de Covid-19”, potrivit studiului Deloitte State of Consumer Tracker. Polonezii sunt cei mai prudenți în ceea ce privește comportamentul de cumpărare (68%), urmați de irlandezi (61%) și de spanioli (60%), arată rezultatele cercetării. În schimb, doar 32% dintre olandezi și-au amânat planurile de cumpărare a unui vehicul nou. Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 18.000 de respondenți din 18 țări, dintre care nouă state europene - Belgia, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia și Spania -, în a doua jumătate a lunii iunie 2020. Studiul arată, de asemenea, că pandemia influențează puternic și serviciile și produsele legate de domeniul transportului, companiile de ride-hailing fiind cele mai afectate, având în vedere că aproape jumătate dintre consumatorii europeni (45%) intenționează să limiteze folosirea serviciilor oferite de acestea. Mai mult, studiul indică faptul că redresarea companiilor de transport aerian va fi lentă, deoarece, în acest moment, doar 27% dintre europeni se simt în siguranță să apeleze la serviciile lor. În același timp, mai mult de un sfert dintre spanioli, italieni, britanici și irlandezi intenționează să amâne achiziționarea de servicii periodice de întreținere pentru vehicule și 8% dintre europeni plănuiesc să cheltuiască mai puțin pe combustibil în următoarele patru săptămâni. „Toate sectoarele legate de mobilitate au fost puternic zguduite de recenta criză sanitară, de la jucătorii din industria auto, la companiile aeriene, de ride-hailing și serviciile adiacente. Toți acești actori economici caută să atenueze efectele pandemiei de Covid-19 prin soluții care variază de la extinderea către noi domenii - cum este cazul unor jucători din industria auto care și-au adaptat liniile de producție pentru fabricarea de echipamente medicale – până la regândirea strategiilor și accelerarea capacității de adaptare la nou, cum este cazul companiei Bolt, care a introdus bicicletele electrice în gama sa de servicii oferite clienților. În România, asistăm deja la un comportament mai prudent din partea consumatorilor, confirmat de o atitudine precaută cu privire la cheltuieli și de o scădere semnificativă a numărului de vehicule înmatriculate", a spus Ciprian Gavriliu, partener Deloitte România, lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Auto. Pandemia de Covid-19 pare să crească importanța proprietății asupra unui vehicul, deoarece aproape trei sferturi dintre consumatorii europeni (72%) consideră că deținerea unei mașini este valoroasă în această perioadă. În acest context, mai mult de jumătate dintre europeni (54%) intenționează să limiteze utilizarea transportului public în următoarele trei luni. Când vine vorba de mijloacele preferate pentru a cumpăra un vehicul, 25% dintre britanici sunt dispuși să utilizeze canale online de achiziție, urmați de polonezi (22%) și germani (21%).

Volumul lucrărilor de construcții a urcat în primele cinci luni cu 22,3%

Volumul lucrărilor de construcții a crescut, ca serie brută, cu 22,3%, în primele cinci luni ale anului, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, cu 23,7%, față de aceeași perioadă din 2019, a anunțat miercuri Institutul Național de Statistică (INS). ”În luna mai 2020, volumul lucrărilor de construcții a crescut față de luna precedentă, ca serie brută, cu 7,9%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitatea scăzut cu 2,2%. Față de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul lucrărilor de construcții a crescut, atât ca serie brută, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, cu 11,7%, respectiv cu 14,3%. În perioada 1 ianuarie-31 mai 2020, față de perioada 1 ianuarie-31 mai 2019, volumul lucrărilor de construcții a crescut, ca serie brută, cu 22,3%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, cu 23,7%”, informează INS. În luna mai, comparativ cu aprilie, volumul total al lucrărilor de construcții a crescut, ca serie brută, cu 7,9%, creștere evidențiată la lucrările de întreținere și reparații curente (plus 8,8%), lucrările de construcții noi (plus 7,9%) și la lucrările de reparații capitale (plus 6,1%). Pe obiecte de construcții, seria brută indică majorări astfel: construcțiile inginerești (plus 9,1%), clădirile nerezidențiale (plus 7,8%) și la clădirile rezidențiale (plus 5,4%). Ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul total al lucrărilor de construcții a scăzut cu 2,2%, scădere evidențiată la lucrările de reparații capitale (-8,1%), lucrările de construcții noi (-2,3%) și la lucrările de întreținere și reparații curente (-1,4%). Pe obiecte de construcții, seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate arată creșteri ale volumului clădirilor nerezidențiale și clădirilor rezidențiale cu 1,9%, respectiv cu 1,6%, dar și o reducere avolumului lucrărilor de construcții inginerești cu 5,9%. În luna mai 2020 comparativ cu mai 2019, volumul total al lucrărilor de construcții, ca serie brută, a crescut cu 11,7%. Pe elemente de structură au fost înregistrate creșteri la volumul lucrărilor de reparații capitale (plus 58,7%) și al celor de întreținere și reparații curente (plus 39,1%). Lucrările de construcții noi au scăzut cu 1,5%. Pe obiecte de construcții, seria brută evidențiază creșteri ale volumului lucrărilor de construcții inginerești (plus 26,4%) și clădirilor rezidențiale (plus 12,0%). Volumul lucrărilor de construcții la clădirile nerezidențiale a scăzut cu 6,7%. Ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 14,3%. Pe elemente de structură s-au înregistrat creșteri astfel: lucrările de reparații capitale (plus 62,5%), lucrările de întreținere și reparații curente (plus 39,7%) și la lucrările de construcții noi (plus 2,6%). Pe obiecte de construcții, seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate indică creșteri ale volumului lucrărilor de construcții inginerești (plus 32,6%) și clădirilor rezidențiale (plus 13,0%). Volumul lucrărilor de construcții la clădirile nerezidențiale a scăzut cu 3,9%.

Romgaz vrea să intre pe piața furnizării și distribuției de gaze către clienții casnici

Romgaz urmărește intrarea pe segmentul de distribuție și furnizare de gaze către clienții casnici și se află în discuții cu o firmă din sudul țării pentru un parteneriat în acest sens, a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, directorul general al companiei, Adrian Volintiru. Aceasta după ce, marți seara, ministrul de resort, Virgil Popescu, a afirmat că este dezamăgit că Romgaz și Hidroelectrica nu intră pe piața de furnizare către clienții casnici și a avertizat că va lua măsuri în cazul în care nu se va schimba nimic în politica lor comercială. "Am avut mai multe discuții pe această temă cu domnul ministru. Încă din 2018 am avut intenția de a intra pe această piață. Suntem în discuții cu o firmă din sudul țării, care are activități de distribuție și furnizare către clienții casnici, pentru a activa împreună în acest sector. Avem deja o echipă care se ocupă de acest business, pe care vrem să îl creștem și să venim cu rezultate concrete", a spus Volintiru. El a arătat că astfel ar crește și valoarea companiei. "Săptămâna trecută am avut primele discuții pentru creionarea unui proiect concret. Consider că Romgaz trebuie să facă un efort agresiv pe această piață", a completat șeful Romgaz. Pe de altă parte, Hidroelectrica are de peste un an oferte pe piața clienților casnici. Potrivit comparatorului de pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), compania are un preț de 0,25630 lei pe kWh, cu 7% mai mare decât cel reglementat. Contactați de AGERPRES, reprezentanții Hidroelectrica au refuzat să comenteze afirmațiile de marți seara ale ministrului, precizând doar că ei au deja oferte către consumatorii casnici. Pe parcursul anului trecut, Hidroelectrica oferea clienților casnici energie la prețuri mai mici decât tariful reglementat. De altfel, ministrul Energiei, Virgil Popescu, semnala acest lucru într-o declarație din decembrie 2019, de la Palatul Victoria, după ce Guvernul a modificat OUG 114. "Practic, prin toate aceste măsuri pe care le luăm prin proiectul de modificare a OUG 114 dorim să ajungem în 2021 la o piață liberă, la o piață care să nu mai aibă distorsiuni, (...) o piață în care prețul la energia electrică la consumatorul casnic reglementat la ANRE să nu fie mai mare decât prețul pe piața concurențială pe care îl oferă Hidroelectrica. Pentru că nu este normal acest lucru, ca în momentul de față astăzi, dacă vreți să vă mutați de pe piața reglementată la Hidroelectrica, care este un jucător în piață și care are un preț concurențial, să plătiți mai puțin. În mod normal ar trebui ca prețul la reglementat să nu existe dacă prețul concurențial este mai mic pe piață", a afirmat Popescu.


Legea care acordă facilități fiscale pentru diminuarea risipei alimentare a fost promulgată

Președintele Klaus Iohannis a promulgat actul normativ care modifică Legea 227/2015 privind Codul fiscal și Legea 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, în sensul în care cei care donează alimente aflate aproape de data expirării au parte de facilități fiscale și anume, pentru acestea nu se plătește TVA. Actul normativ introduce în Codul fiscal un alineat care prevede că: „transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilității minimale, în situația în care acesta este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentareˮ. De asemenea, mai este modificat un articol care arată că: „Operatorii economici care transferă alimente prin donare, potrivit prevederilor prezentei legi, beneficiază de facilitățile fiscale prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 4 – 6 și la art. 270 alin. (8) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”. În sensul legii promulgate, operatorii receptori (organizații beneficiare) sunt „operatorii din sectorul agroalimentar care desfășoară activități înregistrate/autorizate sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor, ce răspund de respectarea legislației din domeniul igienei alimentelor după preluarea acestora de la operatorii donatori”. Proiectul de lege a fost adoptat decizional de Camera Deputaților pe 24 iunie și trimis în aceeași zi la promulgare.

Microsoft repară o vulnerabilitate veche de peste 17 ani

Gigantul american lansează un patch de Windows prin care este reparată o problemă foarte veche și foarte gravă de securitate. Sistemele de operare Windows primesc un foarte important update de securitate, care repară o vulnerabilitate în Serverul DNS prin care atacatorii puteau rula cod arbitrar și prelua controlul asupra întregii infrastructurii. Descoperită și raportată de Check Point, vulnerabilitatea permitea hackerilor să facă tot ce vor în cadrul rețelelor la care dobândeau astfel acces, de la interceptarea traficului și citirea email-urilor, la furtul datelor de logare și gestionarea serviciilor de Windows. SigRed, cum a fost numită această problemă de cei de la Check Point, afectează toate versiunile de Windows Server și Windows 10. Gravitatea problemei a determinat Microsoft să-i atribuie importanță maximă și să grăbească livrarea update-ului CVE-2020-1350 în afara programului obișnuit, care era derulat săptămânal, în fiecare zi de marți. Gigantul american spune că nu a descoperit dovezi că ar fi avut loc atacuri pe baza acestei vulnerabilități, și că graba cu care este livrat patch-ul vine din precauție.

Încărcătorul care alimentează 100% un smartphone în 20 de minute

Producătorul chinez Oppo, care s-a lansat recent și în România, a anunțat două noi încărcătoare pentru telefoane, unul wireless, altul cu fir, care promit performanțe excepționale în ceea ce privește viteza de alimentare. Oppo a prezentat un încărcător pe USB-C de 125W, despre care producătorul chinez spune că include cea mai avansată tehnologie din lume. Tot cei de la Oppo susțin că acest nou încărcător poate alimenta până la 100% o baterie de 4.000 mAh în doar 20 de minute. În 5 minute, capacitatea bateriei crește cu 40%, ceea este de două ori mai rapid decât recordul anterior, deținut tot de Oppo, care alimenta 40% în 10 minute. Totodată, producătorul chinez, care nu s-a grăbit până acum să-și doteze telefoanele cu alimentare wireless, a prezentat AirVOOC, un încărcător wireless de 65W, care încarcă complet o baterie de 4.000 mAh în 30 de minute. Despre AirVOOC, Oppo nu se sfiește să susțină că este mai rapid decât orice încărcător cu fir care există la ora actuală pe piață. Problema este că nici noile încărcătoare Oppo nu intră imediat pe piață. Ca de obicei, compania chineză prezintă noutățile cu destul de mult timp înainte ca acestea să fie disponibile. În acest caz, nu se știe când vor fi lansate și telefoanele care să beneficieze de pe urma noii tehnologii.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas la 2,15%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menținut miercuri la nivelul de 2,15%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Un nivel mai scăzut al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 20 aprilie 2018, de 2,13% Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la rândul său la 2,23%, cel mai redus nivel atins din 19 ianuarie 2018. Consiliul de administrație al BNR a decis pe 29 mai reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,75% pe an de la 2% pe an, începând cu data de 2 iunie, precum și păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.