Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: O bancă șterge datorii de 300.000 de lei și 52.000 de franci elvețieni unor clienți

Ziarul de Vrancea
15 ian 2020 1805 vizualizări

Cele două cazuri au fost rezolvate după apelarea la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar

Un consumator din București a obținut ștergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 euro), iar pentru altul din Oradea aceeași bancă a anulat suma de 51.930 de franci elvețieni, potrivit unui comunicat al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Conform documentului, un consumator din București a obținut ștergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 wuro) în urma negocierii cu banca, intermediată de CSALB. În acest caz, banca a acceptat ștergerea întregii datorii pe care consumatorul o mai avea de achitat. Același lucru s-a întâmplat și într-un alt caz social, din Oradea, pentru care aceeași bancă a șters suma de 51.930 franci elvețieni. Ambele cazuri depășesc precedentul record valoric înregistrat la CSALB. Acesta era de 44.600 de euro, înregistrat în aprilie 2019, în cazul unui consumator din Sighetul Marmației. Consumatorul din Oradea susține că a contractat în anul 2007 un credit imobiliar în franci elvețieni. Din cauza crizei imobiliare și a creșterii cursului francului elvețian, ratele au ajuns chiar să se dubleze, în timp. "Până în toamna anului 2018 am reușit cu unele întârzieri să plătim ratele, însă din primăvara lui 2019, de când ne confruntăm cu o gravă problemă de sănătate a soției, perioada de întârziere s-a tot mărit. Înainte ca situația să devină critică am apelat la CSALB, în speranța obținerii, prin conciliere, a unei conversii și a reechilibrării creditului. Cu ajutorul CSALB am obținut mai mult decât puteam spera vreodată, adică remiterea totală a datoriei și închiderea creditului la care aș mai fi avut de plată circa 12 ani. Colaborarea cu CSALB a fost simplă, concretă și neașteptat de rapidă. De aceea, încurajez pe oricine este într-o situație mai deosebită și care dorește o înțelegere cu banca, înainte de orice altă acțiune, să încerce o conciliere prin CSALB. Nu există impunere sau constrângere, ci doar avantaje", potrivit mesajului transmis CSALB de M.I., din Oradea. Referitor la consumatorul din București, CSALB precizează în comunicat că în urmă cu patru ani, acesta a împrumutat de la bancă aproximativ 70.000 de euro pentru a-și cumpăra o casă. Pusese pe picioare o firmă în domeniul IT, după ce studiase și muncise în afara țării. În urmă cu doi ani însă, a suferit un accident rutier în urma căruia a suportat multe intervenții chirurgicale și luni de recuperare, care continuă și în prezent. A apelat la CSALB, iar banca de la care contractase împrumutul i-a oferit cea mai bună soluție: ștergerea integrală a datoriei care rămăsese de achitat, adică echivalentul a 62.000 de euro. Soluția a fost propusă de conciliatorul Sebastian Guțiu, după analiza cazului și corespondența purtată cu ambele părți implicate - banca și consumatorul. "Sunt un mare susținător al căilor alternative de soluționare a disputelor, care vin cu avantaje reale pentru părți, fie că vorbim de termenul mai scurt de rezolvare, cheltuielile mai mici pentru bănci sau costuri zero pentru consumatori și reducerea consumului emoțional. Predilecția - culturală, aș spune - ca părțile cu interese contrarii să apeleze la instanțele de judecată, pare că exclude din start posibilitatea soluționării necontencioase. Rolul concilierii este acela de a îndruma ambele părți către găsirea unui numitor comun. Am convingerea că, și în acest caz, opțiunea de a se adresa CSALB a condus la soluția optimă pentru ambele părți. Sper ca astfel de exemple pozitive să încurajeze dialogul, iar părțile aflate de laturi opuse ale 'baricadei' să opteze mai des pentru procedura concilierii', spune Sebastian Guțiu, conciliatorul CSALB care a soluționat acest caz. În primele zile ale acestui an, aceeași bancă comercială a luat decizii similare în cazul mai multor consumatori care aveau cazuri sociale dificile: banca a închis un credit de consum fără ipotecă pentru B.I din București. Concilierea a rezultat prin remiterea sumei de 3.945 de euro către consumator. Pentru aceeași persoană, banca a stins descoperitul de cont în valoare de 3.288 de lei. Într-un alt caz, din București, suma remisă consumatorului V. M. pentru închiderea creditului a fost de 8.553 de lei. În plus, banca a virat în contul acestuia suma de 1.785 de lei. 'În mai puțin de un an, precedentul record valoric a fost depășit de două ori în cadrul Centrului. Chiar dacă rezultatul concilierii ne bucură, vorbim de cazuri sociale dificile, prin care nimeni nu și-ar dori să treacă. Suntem nevoiți să remarcăm că majoritatea băncilor comerciale sunt dispuse să sprijine consumatorii aflați în dificultate și înțeleg nevoia reală de negociere a contractelor în care situația financiară a partenerilor s-a înrăutățit. Nu în ultimul rând, observăm că mesajele pe care CSALB le-a transmis băncilor și IFN-urilor în anul 2019, de a intra mai des în conciliere cu consumatorii și de a fi mai flexibile în negocieri, dau rezultatele pe care piața bancară și consumatorii le așteptau", spune Alexandru Păunescu, președinte al Colegiului de Coordonare CSALB.

Schimbare majoră în domeniul construcțiilor

u construcțiile vor putea fi recepționate și date în folosință doar după racordarea definitivă la utilități

Construcțiile vor putea fi recepționate și date în folosință, începând cu acest an, doar după racordarea definitivă la rețelele de utilități publice, spune Georgiana Bălan, avocat D&B David și Baias, coordonatoarea Departamentului de Drept Imobiliar, caare arată totodată că finalul anului 2020 va aduce noi obligații ”verzi” pe piața imobiliară. Noile obligații pentru dezvoltatorii imobiliari apar odată cu publicarea în Monitorul Oficial, săptămâna trecută, a Legii 7/2020 ce modifică Legea 10/1995 privind calitatea în construcții, dar și Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții. "Modificările nu sunt singurele care vizează domeniul construcțiilor, ci fac parte dintr-un plan mai amplu de modernizare a legislației prin simplificarea formalităților de autorizare și încurajarea măsurilor de protecție a mediului", spune avocatul. Unul dintre elementele de noutate aduse de textul legislativ vizează în mod direct piața clădirilor rezidențiale. "Astfel, recepția la terminarea lucrărilor de construire pentru activitățile autorizate aferente ansamblurilor de locuințe individuale și colective, dar și construcțiilor de utilitate publică nu va mai putea fi efectuată în lipsa finalizării branșamentelor la infrastructura tehnico-edilitară. Mai mult, se interzice darea în folosință a construcției până la admiterea recepției la terminarea lucrărilor și punerea în funcțiune a branșamentelor autorizate și definitive la rețelele de utilități publice ale infrastructurii edilitare", mai spune Georgiana Bălan, avocat D&B David și Baias. Inițiatorii motivează demersul de reglementare prin faptul că imobilele construite necorespunzător au pus în pericol viața oamenilor. "Au fost nenumărate cazuri în care locuințele din blocurile noi construite au fost vândute către populație, fără ca acestea să fie racordate în mod legal la utilități, în special la energia electrică. Această practică a avut un impact nu numai la nivel formal (împiedicarea sau amânarea încheierii de către locatar a contractelor de utilități), dar a pus chiar în pericol siguranța și viața locatarilor prin utilizarea de racorduri necorespunzătoare", precizează ea. De asemenea, noile prevederi continuă procesul de simplificare a procedurii de autorizare a executării de lucrări de branșamente.  "Cu doar două luni în urmă, procedura de avizare a lucrărilor de racordare și branșament la rețelele publice de utilități a fost simplificată prin Legea 193/2019 prin care s-a dispus ca, pentru autorizarea lucrărilor de racordare și branșament la rețelele publice de utilități, să poată fi utilizate avizele și acordurile emise în cadrul procesului de autorizare a lucrărilor pentru clădire. De asemenea, acolo unde nu se modifică structura de rezistență sau aspectul arhitectural al construcțiilor, a fost reglementată posibilitatea de a executa lucrări de branșamente și racorduri pe domeniul public și de branșamente aeriene fără autorizație de construire", adaugă ea. Noile modificări elimină condiționările din legislația anterioară, permițând executarea fără autorizație de construire a tuturor lucrărilor de branșamente și racorduri pe domeniul public, precum și a lucrărilor de branșamente aeriene, indifirent dacă modifică sau nu structura de rezistență sau aspectul arhitectural. Singurele condiționări sunt ca aceste lucrări să fie permise de regulamentele locale de urbanism și să se obțină acordul/autorizația administratorului drumului acolo unde este cazul.  Aceste prevederi sunt aplicabile tuturor imobilelor, nu numai celor rezidențiale, mai spune avocatul. O altă modificare este reglementarea posibilității de a monta sisteme fotovoltaice pentru producerea energiei electrice și panouri solare pentru încălzirea sau prepararea apei calde pentru consumul casnic, fără autorizație de construire. Acestea vor putea fi montate pe clădiri, anexe gospodărești și pe sol doar cu înștiințarea prealabilă a autorităților, fără a fi necesară parcurgerea procedurii de autorizare în construcții.  "Modificarea vine în contextul unei politici legislative de încurajare a utilizării energiei din surse regenerabile în domeniul construcțiilor și de tranziția către o piață a clădirilor verzi. Astfel, finalul anului 2020 va aduce noi obligații 'verzi' pe piața imobiliară. Potrivit Legii 372/2005, 31 decembrie 2020 va fi data de la care nu vor mai fi emise autorizații de construire pentru clădiri private noi decât dacă consumul lor de energie va fi aproape egal cu zero. Mai precis, noile clădiri va trebui să aibă un consumul de energie foarte scăzut care să fie minimum 10% acoperit cu energie din surse regenerabile, inclusiv de tipul sistemelor fotovoltaice și panourilor solare instalate pe clădiri sau în apropierea acestora", adaugă ea.

Companiile locale nu sunt prea darnice cu angajații în privința dispozitivelor mobile

Peste două treimi (68%) dintre companiile cu cel puțin 10 angajați din Uniunea Europeană au furnizat angajaților dispozitive mobile cu acces la Internet, arată datele publicate miercuri de Eurostat. În acest clasament, pe ultimele locuri se află Bulgaria, unde doar 46% din companii au furnizat angajaților astfel de dispozitive mobile cu acces la Internet, urmate de companiile din Grecia (56%), Romania (58%) și Marea Britanie (60%). La polul opus, aproape toate companiile din țările nordice au furnizat angajaților astfel de dispozitive mobile cu acces la Internet, pe primele locuri fiind companiile din Finlanda (96%), urmate de cele din Danemarca (92%) și Suedia (87%). Alte state membre unde o pondere mare a companiilor și-au echipat angajații cu telefoane mobile, tablete și laptopuri conectate la Internet sunt Croația și Lituania (ambele cu 86%), Cehia și Slovenia (ambele cu 83%), Estonia și Austria (ambele cu 80%). În 2018 comparativ cu 2019, ponderea companiilor care au furnizat angajaților dispozitive mobile cu acces la Internet a crescut la nivelul UE de la 65% până la 68%, în timp ce în România a urcat de la 51% la 58%.

Afacerile din comerțul cu autovehicule și motociclete au crescut cu 8,4%

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut, în primele 11 luni ale anului 2019 comparativ cu perioada similară din 2018, cu 8,4% ca serie brută, tot pe creștere fiind și volumul cifrei de afaceri pentru serviciile de piață prestate populației care a avansat cu 13,4%, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică. Astfel, în perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2019, comparativ cu perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2018, volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, a crescut cu 8,4%, creștere susținută de comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor (plus 37,1%), comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (plus 9,2%), comerțul cu autovehicule (plus 7,8%) și activitățile de întreținere și reparare a autovehiculelor (plus 7,5%). În perioada menționată, volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a crescut cu 8,1%. Potrivit INS, activitatea de servicii de piață prestate populației, serie brută, în perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2019, a înregistrat o cifră de afaceri cu 13,4% mai mare comparativ cu perioada similară din 2018, creștere susținută de activitățile hotelurilor și restaurantelor (plus 19,7%), activitățile de spălare și curățare (uscată) a articolelor textile și a produselor din blană (plus 16,3%), serviciile de coafură și alte activități de înfrumusețare (plus 13,5%) și de activitățile de jocuri de noroc și alte activități recreative (plus 7,3%). Cifra de afaceri provenită din activitatea agențiilor turistice și tur-operatorilor a scăzut cu 6,3%. Activitatea de servicii de piață prestate populației, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate în perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2019 a înregistrat o cifră de afaceri cu 14% mai mare comparativ cu perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2018. Conform INS, volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, în luna noiembrie 2019, comparativ cu luna precedentă, a înregistrat o scădere cu 2,2% ca urmare a declinului înregistrat la comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (-4,8%), activitățile de întreținere și reparare a autovehiculelor (-2,3%) și la comerțul cu autovehicule (-1%). Comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor a crescut cu 8,3%. Volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna noiembrie 2019, comparativ cu luna precedentă, a înregistrat o creștere cu 0,6%. În ceea ce privește serviciile de piață prestate populației, serie brută, în luna noiembrie 2019, față de luna precedentă, volumul cifrei de afaceri a înregistrat o scădere cu 4,8% ca urmare a declinului înregistrat la activitățile de spălare și curățare (uscată) a articolelor textile și a produselor din blană (-8,1%), activitățile hotelurilor și restaurantelor (-7,5%), serviciile de coafură și alte activități de înfrumusețare (-3,4%) și la activitățile de jocuri de noroc și alte activități recreative (-0,4%). Creșteri au înregistrat activitățile agențiilor turistice și tur-operatorilor (plus 2,4%).


CEC Bank lansează o aplicație prin care clienții băncii pot plăti contactless

CEC Bank lansează CEC Pay, aplicația Android prin care clienții băncii pot plăti contactless, utilizând tehnologia NFC (Near Field Communication - comunicare în câmp apropiat), direct cu telefonul la comercianți, conform unui comunicat de presă al băncii. CEC Pay funcționează doar prin conectarea cardurilor Visa CEC Bank și permite inclusiv transferuri rapide de bani atât către alți utilizatori de CEC Pay, cât și către carduri emise de alte bănci din România. Utilizatorul CEC Pay poate să își personalizeze experiența de plată și să își securizeze tranzacțiile, direct din aplicație, prin activarea opțiunii de autorizare tranzacții în cazul unor plăți cu o anumită valoare sau în cazul mai multor tranzacții consecutive. "Tehnologia și nevoile clienților noștri evoluează, de aceea plățile mobile sunt una dintre prioritățile noastre și am început cu CEC Pay întrucât peste 80% din portofoliul nostru de clienți sunt utilizatori ai sistemului de operare Android. Urmează ca în prima parte a acestui an să lansăm și o soluție de plată similară pentru utilizatorii de sistem iOS. Suntem foarte atenți la tot ce se întâmplă la nivel de tehnologii noi și soluții inteligente de plată și transfer bani. Banking-ul până la urmă trebuie să fie la fel de simplu și accesibil ca orice altă experiență online", a spus Bogdan Neacșu, director general - președinte CEC Bank.


Microsoft lansează un update de Windows 10

Microsoft lansează un update de Windows 10 pentru a rezolva o problemă de securitate deosebit de gravă. Este vorba despre o vulnerabilitate care poate fi folosită inclusiv pentru instalarea de ransomware și care a fost confirmată de agenția americană de securitate NSA, care a ajutat Microsoft în dezvoltarea unui patch. În CryptoAPI, componenta de criptare care există de foarte mulți ani în Windows, a fost descoperită o problemă care permite atacatorilor să modifice aplicații legitime de Windows în care să includă cod malițios. Printre altele, CryptoAPI este folosită pentru semnarea digitală a programelor de Windows. Sistemul de operare are încredere în semnăturile digitale și acordă drepturile necesare unei astfel de aplicații. Practic, un atacator ar putea semna digital un ransomware, care ar putea fi tratat ca o aplicație obișnuită de Windows 10, bucurându-se de toate drepturile necesare. Aceeași vulnerabilitate mai poate fi folosită și pentru interceptarea și modificarea comunicărilor securizate HTTPS și TLS. Problema a fost raportată prima oară de expertul independent Brian Krebs. A fost apoi confirmată și de NSA, care chiar a ajutat Microsoft să dezvolte și să implementeze patch-ul. Și Microsoft și NSA spun că nu au descoperit atacuri pe baza acestei vulnerabilități.

Apple și administrația Statelor Unite se află, din nou, în conflict

Apple și administrația SUA se află, din nou, în conflict din cauza criptării iPhone-urilor. Situația a escaladat și pe Twitter, unde președintele Donald Trump acuză Apple că nu vrea să ajute organele de anchetă în investigarea unui criminal. În centrul conflictului sunt două telefoane deținute de atacatorul de luna trecută de la bază navală din Pensacola. Departamentul de justiție al Statelor Unite ar vrea ca Apple să ajute în accesarea informațiilor stocate pe acestea. Pentru Apple, pe de altă parte, apărarea intimității utilizatorilor săi este unul din atuurile de marketing ale companiei, iar “spargerea” telefoanelor propriilor utilizatori i-ar afecta imaginea. Surse din interiorul Apple susțin că șefii companiei sunt frustrați de escaladarea rapidă a conflictului, fiind de părere că Departamentul de Justiție nu a alocat suficient timp încercării de a accesa cele două telefoane, înainte să înceapă să facă presiuni. Apple trebuie să se gândească și la avantajele de care se bucură datorită administrație Trump, în acest conflict, în primul rând la scutirea de taxe în războiul comercial cu China. Exact asta reproșează și Trump într-o postare pe Twitter: “Îi ajutăm tot timpul pe cei de la Apple în relațiile de comerț, iar ei refuză să deblocheze telefoanele unor criminali”.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.