Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Nouă din zece IMM s-au lovit cu piedici sau bariere administrative în afaceri

Ziarul de Vrancea
30 sep 2019 1097 vizualizări

Printre barierele administrative care i-au afectat cel mai mult, respondenții au menționat în principal procedurile îndelungate și complicate de autorizare, costurile ridicate administrative și numeroase taxe parafiscale

Nouă din zece IMM declară că s-au conruntat cu piedici sau bariere administrative la inițierea, derularea sau consolidarea afacerii, arată un sondaj efectuat de Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PITR). Patronatul a prezentat, marți, în cadrul unei conferințe de profil, rezultatele unui sondaj național ce a vizat stabilirea măsurilor prioritare necesare pentru simplificarea procedurilor de autorizare a întreprinzătorilor si debirocratizare, în beneficiul IMM-urilor si mediului de afaceri. Printre respondenți ponderea cea mai mare au fost microîntreprinderile (0-9 angajați), în proporție de 63%, 10% întreprinderi mici (10-49 angajați), 1% întreprinderi mijlocii (50-249 angajați), 2% întreprinderi mari (peste 249 angajați), 22% ONG (asociație, fundație)/ patronat Potrivit rezultatelor sondajului, la întrebarea “V-ați confruntat cu bariere/piedici administrative la inițierea, derularea sau consolidarea afacerii dvs.?”, 94% dintre cei chestionați au răspuns afirmativ. Totodată, printre barierele administrative care i-au afectat cel mai mult, respondenții au menționat în principal procedurile îndelungate și complicate de autorizare, costurile ridicate administrative și numeroase taxe parafiscale. Astfel, 18,9% au menționat procedurile complicate de autorizare/înregistrare, 16,7% procedurile îndelungate de autorizare/înregistrare, 14,4 costurile administrative ridicate, 12,8 numeroase taxe parafiscale, 11,1% perioada mică de valabilitate a autorizației, cu necesitatea reluării procedurilor, 25% lipsa soluțiilor e-Government (lipsa unor informații actualizate accesibile pe internet, posibilitatea descărcării de formulare, de completare și transmitere online, inclusiv pentru plata taxelor) și 1,1% alte răspunsuri. În categoria “alte răspunsuri”, au fost menționate taxele fiscal pentru costurile angajaților, legi care impun investiții costisitoare și nejustificate (ex.: dotarea cu sisteme de monitorizare video și antiefracție a fiecărui punct de lucru al unei societăți ce comercializează metale prețioase) și autorizarea activității comerciale la nivelul Primăriei Sibiu. Cu excepția a 3% din respondenți, majoritatea respondenților a considerat că este necesară înființarea unui departament de debirocratizare în cadrul ministerului de resort și în celelalte ministere, sub coordonarea Secretariatului General al Guvernului, pentru identificarea și simplificarea sarcinilor administrative cu care se confruntă mediul de afaceri, care să stabilească măsuri trimestriale de debirocratizare, măsură care apare și în Programul de Guvernare. Respondenții au menționat mai multe domenii în care sunt necesare măsuri urgente de debirocratizare și simplificare a procedurilor, în principal domeniul fiscal, al programelor cu finanțare UE/buget, domeniul autorizării/funcționării întreprinderilor, achizițiilor publice și relațiilor de muncă. Astfel, 8,7% dintre respondenți au menționat domeniul înregistrării societăților comerciale, 13,9% domeniul autorizării funcționării societăților comerciale, 15,3% domeniul fiscal și de procedură fiscală, 12,2% domeniul achizițiilor publice, 12,2% accesarea și implementarea proiectelor cu finanțare de la bugetul de stat, 14,6% accesarea și implementarea proiectelor cu finanțare europeană, 13,2% domeniul relațiilor de muncă, 9,1% domeniul securității și sănătății în muncă și 0,7 alte domenii. În cadrul răspunsurilor la categoria "alte domenii", au fost menționate toate domeniile și PSI. Respondenții au menționat și autorizațiile/avizele/acordurile de funcționare a întreprinderilor, pentru care sunt necesare măsuri urgente de debirocratizare/simplificare a procedurilor. Astfel, 16,8% dintre respondenți au menționat autorizația PSI, 9,2% autorizația sanitară, 9,2% autorizația sanitar-veterinară, 8% aviz pentru amplasarea reclamei luminoase, 4,4% certificate de clasificare a unităților de cazare, 2% autorizația pentru casele de schimb valutar, 12% autorizașia de funcționare la primărie, 13,2% autorizația de mediu, 9,2% autorizația ITM și protecția muncii, 4,4% aviz pentru difuzarea de muzică, 6,8% autorizația de la Ministerul de Interne pentru protecție și pază (firme de securitate, etc), 2% aviz de la comisia de supraveghere (firme de asigurare, leasing, etc) și 2,8% alte avize și autorizații. La categoria răspunsuri pentru "alte avize și autorizații", respondenții au considerat că pentru difuzare muzică sunt trei organisme care bat la ușă să ceara bani. În scop ambiental este relativ ok, însă daca aplici pentru scop lucrativ se cer procente din venituri. De exemplu in domeniul aerobic/dans se cere 1,5% din încasările pe respectivul domeniu. Este practic imposibil de dat exact deoarece într-o sala de fitness abonamentele sunt generale. Aceștia au mai menționat Certificatul de Urbanism.

Valoarea pieței poștale a urcat la 3,2 miliarde de lei

u veniturile obținute din furnizarea de servicii poștale au crescut cu 13%, arată un raport al ANCOM

Valoarea pieței serviciilor poștale în 2018 a fost de 3,2 miliarde de lei, peste 580 de milioane de trimiteri poștale plecând spre destinatari din țară sau străinătate, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM, într-un comunicat al instituției. Raportul arată că veniturile obținute din furnizarea de servicii poștale au crescut cu 13%, iar numărul de trimiteri poștale internaționale intrate în România a ajuns la 46,5 milioane, în creștere semnificativă de 32%. Din totalul de 582 de milioane de trimiteri poștale (plus 5%), 536 milioane au fost trimiteri poștale interne (în creștere cu 3%), iar 46 milioane au fost trimiteri poștale internaționale, în creștere cu 32%, realizată exclusiv de traficul internațional intrat. Aproximativ 3 din 4 trimiteri poștale au fost reprezentate de poșta de scrisori (448 de milioane), iar 1 din 6 au fost colete (94 de milioane), restul fiind trimiteri tip publicitate prin poștă (18 milioane), trimiteri expres (13,5 milioane), mandate poștale (7 milioane), respectiv corespondență și imprimate de peste 2 kg (1,6 milioane). În 2018, numărul mediu de trimiteri poștale pe locuitor a fost de 30 (în creștere cu 6%), din care 5 au fost colete (în creștere cu 15%). Raportul mai arată că există o preocupare din partea furnizorilor pentru automatizarea și tehnologizarea propriilor rețele de distribuție, prin punerea la dispoziția utilizatorilor a unui număr tot mai mare de sisteme automate de livrare a trimiterilor poștale. Deși încă redus, furnizorii au instalat în anul 2018, un număr de 60 de noi puncte de acces automate, numărul acestora dublându-se în anul 2018 față de anul 2017. Valoarea totală a pieței serviciilor poștale realizată în anul 2018 a fost de 3,2 miliarde lei, cu 13% mai mult față de 2017. Veniturile obținute din trimiteri interne au crescut cu 10%, iar cele din trimiteri internaționale cu 19%. În funcție de veniturile obținute, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cotă de piață de 21%, Compania Națională Poșta Română (20%) și Urgent Cargus cu 13% din totalul veniturilor. Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 208 de milioane de trimiteri poștale în anul 2018 (în creștere cu 21% față de anul anterior). Din totalul de trimiteri incluse în serviciul universal, 82% au fost trimiteri interne (170 de milioane de trimiteri), iar restul de 18% au fost trimiteri internaționale (38 de milioane de trimiteri). Deși numărul total de reclamații primite de furnizorii de servicii poștale a crescut cu 14% în anul 2018 (561 mii reclamații), numărul celor considerate întemeiate a rămas constant, la 98 mii, reprezentând 17% din total. Pentru 35.000 dintre acestea au fost acordate despăgubiri în valoare totală de 9,7 milioane de lei, iar valoarea medie a unei despăgubiri a ajuns la valoarea de 278 lei, în creștere cu 46%.

Crește tariful de rezervare a locului în tren

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de act normativ prin care arată că este "necesar și oportun" să ajusteze tariful de rezervare a locului în tren, urmând ca și celelalte prețuri să fie reanalizate, potrivit documentului publicat pe site-ul Ministerului. Tariful de rezervare crește de la 4 lei la 5 lei. "Tarifele de călătorie cu metroul și de transport feroviar de călători vor fi ajustate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, în condițiile legii. (...) Pe cale de consecință, în acest moment, ținând cont de evoluția pieții de transport feroviar, se apreciază ca necesar și oportun ajustarea tarifului de rezervare a locului, urmând ca pentru restul tarifelor de deservire generală să se realizeze o analiză pentru noul mers tren", se arată în proiectul de act normativ. Ministerul justifică modificările întrucât tarifele tichetului de rezervare nu au mai fost modificate din anul 2013. "Având în vedere că tariful tichetului de rezervare nu s-a modificat din anul 2013 dar și faptul că pentru călătoriile pe distanțe lungi este necesar asigurarea locurilor rezevate considerăm oportun modificarea tarifului tichetului de rezervare loc în sensul majorării acestuia la valoarea de 5,00 lei / loc, la tren de rang Regio sau Interregio, clasa 1 sau clasa a 2-a, orice zonă kilometrică tarifară, cu TVA inclus", informează nota de fundamentare a actului normativ. Tarifele generale vor fi mărite în baza raportului dintre subvenția necesară la nivelul prestațiilor cu caracter de serviciu public și subvenția alocată în scădere cu 14%, potrivit Anexei întâi a proiectului. Documentul mai arată că indicele prețului de consum al meteriilor prime, al pieselor de schimb și al materialelor în funcție de indicele de inflație comunicat de Institutul Național de Statistică pentru perioada iulie 2013- iulie 2019 este de 108,75, cu un indice al prețurilor de consum de 110,45 la servicii. Cheltuielile pentru combustibil au crescut în anul 2018 față de anul 2017 cu 7,14% fiind influențate de variația accizei la motorină de la valoarea 1.796,53 lei la 2.175,24 lei, o creștere de 21%, conform anexei.

Fiscul vrea să angajeze mii de tineri absolvenți

ANAF intenționează să treacă la un proces de întinerire a instituției, în condițiile în care se confruntă cu pensionari, înregistrează un număr important de posturi vacante iar o treime din personal are mai mult de 51 de ani, a declarat luni Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, la Realitatea TV. „33% din personalul actual al ANAF are peste 51 de ani. Anii care vin ne vor crea o problemă din acest punct de vedere. Anul acesta și la anul ies la pensie 2.500 de oameni din 23.500, o pondere semnificativă”, a spus Mirela Călugăreanu. Șefa ANAF spune că tinerii cărora le predă la ASE s-au declarat interesați de o carieră în sistemul public și că instituția va angaja tineri fără examen, aceștia urmând să fie instruiți în interiorul sistemului. Procesul de selecție va fi făcut în funcție de mediile de la facultate și notele de la anumite discipline, a precizat Mirela Călugăreanu. Șefa ANAF spune că în jur de 3.000 de posturi vacante ar putea fi transformate în posturi de debutant. Pe de altă parte, în 2020 instituția va avea o mare parte din activitate informatizată, situație care va permite o serie de transferuri interne.

Obligațiile fiscale pe care le au contribuabilii în octombrie

Calendarul obligațiilor fiscale pentru luna octombrie a anului curent a fost publicat pe site-ul ANAF, cu scopul de a veni în ajutorul contribuabililor cu privire la lista principalelor obligații de plată și de declarare aferente perioadei menționate. Potrivit documentului, în 30 de zile de la împlinirea termenului de 183 zile de prezență în România, se depune de persoana fizică sosită în România care are o ședere în statul român o perioadă sau mai multe perioade care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat, formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la sosirea în România". De asemenea, cu 30 de zile înaintea plecării din România, se depune de persoana fizică rezidentă în România, precum și persoana fizică nerezidentă care pleacă din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinătate care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România. Totodată, se depune de către persoanele juridice române, de către asocierile și alte entități fără personalitate juridică, de deținătorii autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor, persoane juridice române și de către reprezentanții legali, desemnați potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății declarația de înregistrare fiscală/declarația de mențiuni/declarația de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică sau declarația pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal. În 7 octombrie, se depune de către contribuabilii înregistrați în scop de TVA care utilizează ca perioadă fiscală trimestrul și care au efectuat o achiziție intracomunitară taxabilă în România, fiind astfel obligați să își modifice perioada fiscală, devenind plătitori de TVA lunar, declarația de mențiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală și care efectuează o achiziție intracomunitară taxabilă în România. Conform ANAF, în 10 octombrie, se depune de către persoanele impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care nu au depășit plafonul de scutire și care doresc să fie scoase din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică. În 15 octombrie, se depune de către destinatarii înregistrați și reprezentanții fiscali pentru achizițiile și livrările de produse accizabile depunerea Situației centralizatoare privind achizițiile și livrările de produse accizabile pentru luna precedentă. În aceeași zi, se depune de către operatorii economici care dețin autorizații de expeditor înregistrat Situația centralizatoare privind livrările de produse accizabile pentru luna precedentă. În 21 octombrie, persoanele impozabile nestabilite în U.E. care prestează servicii electronice de telecomunicații, de radiodifuziune și televiziune persoanelor neimpozabile și persoanele impozabile stabilite în U.E., dar în alt stat membru decât statul membru de consum care prestează servicii electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune și televiziune vor depune declarației specială de taxă pe valoarea adăugată pentru trimestrul precedent (sistem VOES).

Comerțul mondial va scădea cu 0,8% ca volum

Mediul economic global este mai puțin favorabil, iar comerțul mondial și-a pierdut avântul de dezvoltare, arată estimările Coface, potrivit cărora comerțul mondial va scădea cu 0,8% ca volum pe parcursul anului 2019. Dezvoltarea protecționismului în China și Statele Unite, Brexitul și contractarea comerțului mondial rămân probleme majore. Totuși, în ciuda tuturor problemelor vizibile la orizont, economia olandeză rămâne puternică, potrivit Coface. O putere maritimă și economică dominantă la nivel global în secolul al XVII-lea, Olanda a rămas un actor important în comerțul mondial. În 2018, Olanda a fost al șaselea cel mai important exportator de mărfuri din lume. În 2018, comerțul exterior olandez (exporturi și importuri de bunuri și servicii) a fost egal cu 161% din PIB, față de 50% în Germania. Cu porturile maritime din Rotterdam, Amsterdam, Moerdijk, Terneuzen și mai multe aeroporturi internaționale, Olanda deține avantaje și reprezintă o platformă logistică esențială în Europa. ”Într-un mediu comercial internațional din ce în ce mai restrâns, exporturile olandeze par a continua să se dezvolte cu rate de creștere relativ mari de la an la an, comparativ cu alte țări. Acest lucru se datorează în parte faptului că prețurile petrolului rămân la un nivel ridicat, țițeiul și gazele reprezentând o pondere semnificativă a exporturilor produse în țară, însă se datorează și creșterii competitivității prețurilor economiei olandeze din ultimii ani. Cheltuielile cu forța de muncă au scăzut semnificativ în anul 2014 și de atunci au rămas stabile”, spun analiștii de la Coface.

Rezervele internaționale ale României scad la 39,9 miliarde euro

Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 septembrie 2019 au fost de 39,963 miliarde euro, față de 40,225 miliarde euro la 31 august 2019, informează BNR. La 30 septembrie 2019, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 35,423 miliarde euro, față de 35,619 miliarde euro la 31 august 2019. În cursul lunii au avut loc intrări de 1,018 miliarde euro, reprezentând modificarea rezervelor minime în valută constituite de instituțiile de credit, alimentarea conturilor Ministerului Finanțelor Publice și altele, precum și ieșiri de 1,214 miliarde euro, reprezentând modificarea rezervelor minime în valută constituite de instituțiile de credit, plăți de rate și dobânzi în contul datoriei publice denominate în valută și altele. Nivelul rezervei de aur este la 103,6 tone. În condițiile evoluțiilor prețurilor internaționale, valoarea acesteia s-a situat la 4,540 miliarde de euro. Plățile scadente în luna octombrie 2019 în contul datoriei publice denominate în valută, directe sau garantate de Ministerul Finanțelor Publice, însumează circa 264 milioane euro.

Euro a urcat spre 4,76 lei, la cel mai mare valoare din ultimele 4 luni

Banca Națională a României (BNR) a anunțat, ieri, un curs de referință de 4,7512 lei/euro, în creștere ușoară față de valoarea atinsă luni. Totodată, dolarul american a depășit pragul de 4,36 lei și a atins un nivel record, potrivit datelor afișate de BNR. Luni, euro a crescut la 4.7511 lei. Marți, euro a urcat la 4.7512 lei, cel mai mare nivel din 30 mai, când a fost 4.7582 lei. Dolarul american, cotat indirect în piața românească prin raportare la paritatea euro/dolar, a crescut de la 4.3488 lei la 4.3605 lei. Aceasta este un nou nivel record, potrivit datelor afișate de BNR, depășind pragul de 4.3504 lei, atins în 28 decembrie 2016. Cursul francului elvețian a coborât de la 4.3759 lei la 4.3555 lei.  Lira sterlină a crescut de la 5.3546 lei la 5.3583 lei. Prețul gramului de aur a scăzut de la 208.1085 lei la 205.6787 lei.

 

 

 

 

 

 

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.