Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Laptele de scumpește de aproape patru ori între poarta fermei și raftul magazinelor

Ziarul de Vrancea
8 mar 2023 720 vizualizări

“Noi vindem litrul de lapte între 2,1-2,5 lei, iar în supermarketuri variază între 6,9 și 9,5 lei, în România este un lapte cu 30% mai scump la raft ca în Europa Centrală”, susține Ionuț Lupu, directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci “HolsteinRo”

Directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci “HolsteinRo”, Ionuț Lupu, a afirmat că fermierii vând litrul de lapte între 2,1-2,5 lei, în timp ce în supermarket prețul litrului de lapte variază între 6,9 și 9,5 lei. El a precizat că în România laptele este cu 30% mai scump la raft decât în Europa Centrală. Ionuț Lupu a explicat, joi, la Prima News, cât costă prețul unui litru de lapte la fermieri.  “Fermierii vin după anul 2022 când seceta și războiul din Ucraina au generat costuri foarte mari la nivel de producție. Dacă anul trecut vorbeam de 3,2-3,4 lei pe litrul de lapte, ăsta era prețul de vânzare, la doar șase săptămâni, adică acum suntem nevoiți să vindem litrul de lapte la 2,1- 2,4, 2,5 lei în cele mai bune cazuri, cu amenințarea că prețul se va duce în 1,7-1,9 lei la poarta fermei. De aici încep o serie de discuții cum reușim noi, în condițiile în care producem litrul de lapte între 2,5-2,9 lei, să supraviețuim pentru o perioadă, nu se știe cum. După Postul Paștelui nu știm dacă cu siguranță consumul va reveni”, a afirmat Ionuț Lupu. El a făcut o comparație cu ceea ce se întâmplă în Europa Centrală.  “Un alt aspect extrem de important este faptul că, dacă am face o comparație între ceea ce se întâmplă între Europa Centrală și Europa de Est, acolo unde la raft un litru de lapte este aproximativ 1,2-1,25 euro, ceea ce înseamnă 6-6,2 lei pe litrul de lapte, vedem că la noi în supermarketuri prețul laptelui variază între 6,9, dar cel mai mare volum de lapte se află în jur de 8,7-9,5 lei. Vorbim de 30% lapte mai ieftin în Europa de Vest și vorbim de 30% costuri mai mari pe care le avem în momentul de față, dar pe care supermarketul și procesatorii pe filieră nu vor să le acopere, ceea ce va duce inevitabil la falimentul fermierilor români. E o problemă doar de timp”, a mai explicat directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci “HolsteinRo”. Întrebat de unde apare această diferență de preț, Ionuț Lupu a răspuns: “Lăcomia supermarketurilor, în momentul de față, este la un nivel cu mult mai mare decât ne putem închipui. Atât timp cât nu există disponibilitate nici măcar de a transparentiza o serie de costuri și de marje pe care supermarketurile le au în momentul de față, noi, fermierii, am pus de fiecare dată pe tavă cu toată deschiderea tot ceea ce se întâmplă în fermele noastre, de la costuri, de la probleme. Toți știu în permanență ceea ce se întâmplă cu laptele materie primă. Noi în permanență ne dezbrăcăm de toate informațiile, pe când de partea cealaltă există rigiditate și există avocați care vor trage de fiecare dată câte un oblon. E o lipsă totală de transparență și o lipsă totală de respect față de consumator atât timp cât în România este un lapte cu 30% mai scump la raft decât un lapte plătit de un consumator spaniol, atunci lucrurile sunt foarte clare, în condițiile în care noi producem un lapte sub costurile de producție și un lapte care este în momentul de față sub media europeană”.

Enel a vândut afacerile din România către Public Power Corporation  cu 1,26 miliarde de euro

u finalizarea tranzacției este așteptată în trimestrul al treilea al acestui an

Grupul italian Enel S.p.A. a semnat cu firma greacă Public Power Corporation S.A. (PPC) un acord pentru vânzarea tuturor participațiilor deținute de către Grupul Enel în România. Acordul prevede plata de către PPC a unei sume totale de aproximativ 1,26 miliarde de euro, ceea ce evaluează societățile vândute la circa 1,9 miliarde de euro. În plus, suma totală poate fi ajustată conform unor clauze uzuale în astfel de tranzacții, precum și printr-un mecanism pentru potențiale plăți ulterioare, în funcție de valoarea viitoare a activității de retail. Finalizarea tranzacției este așteptată în trimestrul al treilea al acestui an. Planul Strategic curent al Grupului Enel vizează concentrarea asupra a 6 țări țintă cu potențial ridicat de creștere. ”Enel S.p.A. a semnat astăzi cu firma greacă Public Power Corporation S.A. (PPC) un acord pentru vânzarea tuturor participațiilor deținute de către Grupul Enel în România. Acordul prevede plata de către PPC a unei sume totale de aproximativ 1,260 miliarde de euro, ceea ce evaluează societățile vândute la circa 1,9 miliarde de euro (100% din acțiuni). În plus, suma totală poate fi ajustată conform unor clauze uzuale în astfel de tranzacții precum și printr-un mecanism pentru potențiale plăți ulterioare, în funcție de valoarea viitoare a activității de retail”, anunță compania. În total, este estimat ca tranzacția să genereze un efect pozitiv asupra datoriilor nete ale grupului, ce urmează să scadă cu aproximativ 1,7 miliarde de euro, din care aproape 0,1 miliarde de euro în 2022 și restul în 2023, pe lângă un efect negativ cumulat asupra profitului net al Grupului de aproximativ 1,4 miliarde de euro în perioada 2022-2023, din care circa 0,6 miliarde de euro din rezervele legate de diferențele de curs de schimb, care vor fi contabilizate în 2023. În consecință, tranzacția nu urmează să aibă vreun impact asupra rezultatelor economice curente ale grupului, anunță Enel. Finalizarea tranzacției, așteptată în trimestrul al treilea al acestui an, este supusă unor condiții întâlnite în mod obișnuit în acest tip de acorduri, inclusiv permisiunea autorităților antitrust competente. “Prin vânzarea tuturor activităților din România, continuăm planul de vânzare de active prezentat în urmă cu 3 luni în cadrul Planului Strategic 2023-2025 al Enel. Suntem mândri de rezultatele obținute în România de la intrarea în țară în 2005 și apreciem munca susținută și devotamentul colegilor noștri, care ne-au permis să devenim unul dintre cei mai importanți jucători integrați în domeniul energiei în România. Suntem încrezători că un grup internațional important precum PPC va continua această poveste de succes”, a declarat Francesco Starace, CEO și director general al Grupului Enel. Tranzacția este în linie cu Planul Strategic curent al Grupului, care vizează repoziționarea Enel și concentrarea asupra țărilor cu un ritm de creștere ridicat și în care are o prezență integrată, respectiv Italia, Spania, Statele Unite, Brazilia, Chile și Columbia.

“Prețul corect la carnea de miel în perioada Paștelui este undeva la 45-50 de lei”

Președintele Asociației Crescătorilor de Ovine Arad, Nicolae Cioranu, susține că prețul corect la carnea de miel în perioada Paștelui va fi între 45 și 50 de lei, iar dacă va fi sub aceste valori, atunci este o problemă a fermierului. Nicolae Cioranu a declarat, joi, la Prima News, că sunt mulți oameni care preferă să ia mielul direct de la producător și nu din supermarket sau din piață. “Deja cumpărători de carne de miel spun că se duc să ia un miel, dar nu îl mai iau din supermarket, nu mai mă duc să îl iau din piață, mă duc să îl iau direct din fermă. Îmi spunea un fermier că el deja are programate vreo 200 de capete cu 50 de lei kilogramul, dar direct la consumator. Este un lucru bun, dar nu poate toată țara să îl facă”, a explicat Nicolae Cioranu. Întrebat care ar fi prețul corect pentru carnea de miel în perioada Paștelui, președintele Asociației Crescătorilor de Ovine Arad a răspuns: “Prețul corect, cu scumpirea și dublarea furajelor, undeva la 45-50 de lei. Dacă este sub, este o problemă a fermierului. Acum se vând niște miei mai mici. Nu pot să vândă toți fermierii din România. Acum de Paște vând acei fermieri care pot mulge oile mai departe. De ce? Oaia are trei producții. Lâna nu o mai luăm în calcul, că ne costă mai mult să o tundem ca să o vindem, rămân laptele și mielul. Fermierul care vinde acum obligatoriu să își mai adauge la câștig trebuie să recupereze laptele. Alți fermieri care nu vând în perioada pascală lasă mielul să sugă până către jumătatea verii, măcar recuperează și transformă laptele în carne. În situația în care nu mulți producători, nu mulți crescători de ovine vând miei de Paște, singurul motiv fiind că nu are cu cine să mulgă, automat oferta este mică și cererea este mare. În restul anului fermierul stă la cheremul exportatorului”.  El a mai fost întrebat dacă prețul cărnii de miel ar putea ajunge și la 60 de lei sau peste.

Patru din zece români consideră că sistemul hibrid de lucru va fi predominant în 2023

Patru din zece români sunt de părere că sistemul hibrid de lucru va domina anul 2023, cu 3-4 zile pe săptămână de muncă la birou, în timp ce un sfert mizează pe munca doar de la locul de muncă, reiese dintr-un sondaj realizat de unul dintre cei mai importanți dezvoltatori pe segmentul de birouri. Potrivit Genesis Property, peste un sfert dintre respondenți susțin că sistemul cu 1-2 zile pe săptămână la birou va domina acest an, iar 7% pariază pe munca exclusiv remote. Rezultatele sondajului arată și că principalul beneficiu al prezenței fizice este interacțiunea în persoană cu colegii, în timp ce 90% dintre cei chestionați consideră că facilitățile de la birou eficientizează comunicarea internă. De asemenea, nouă din zece persoane cred că existența unor spații dedicate socializării și timpului liber ajută la integrarea mai facilă în colectiv și la consolidarea echipelor, dar și la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. În plus, 80% dintre români susțin că astfel de spații le pot economisi timp. Datele centralizate în cercetarea de specialitate relevă faptul că principalele așteptări ale românilor față de angajatori sunt ca aceștia să creeze condiții mai bune de lucru la birou, ca spațiu și facilități (48,7%), să ofere mai multe opțiuni de petrecere a timpului liber alături de colegi (32,1%) și să ajute angajații să se integreze mai bine în echipă (26,4%). Mai mult, jumătate dintre angajați vor parcuri și spații verzi lângă birou, peste o treime mizează pe zone pentru activități de recreere, și mai bine de un sfert vor, în proximitate, zone de restaurante și cafenele. În ceea ce privește șansele crescute ale angajaților care vin la birou la promovare sau la o mărire de salariu, părerile românilor sunt împărțite. Astfel, 15,2% sunt siguri de acest lucru, 37,5% spun că există o probabilitate, 33,2% afirmă că probabilitatea este ca acest lucru să nu se întâmple, iar 13,9% sunt siguri că prezența la birou nu va aduce și sporul salarial. Pe ansamblu, patru din zece români cred că un sistem hibrid, cu 3-4 zile pe săptămână de muncă de la birou, va domina anul 2023, iar un sfert estimează că munca exclusiv de la birou va fi preponderentă.

Microsoft merge pe mâna Sony zece ani în cazul jocului ”Call of Duty”

Microsoft a declarat că va licenția jocul video ”Call of Duty” (CoD) al Activision Blizzard către Sony pentru 10 ani, pentru a răspunde preocupărilor ridicate de Marea Britanie cu privire la preluarea sa de 69 de miliarde de dolari a producătorului de jocuri, conform unui document publicat de autoritatea de reglementare, transmite Reuters. Microsoft a încheiat luna trecută o înțelegere similară cu platforma de jocuri a Nvidia, în funcție de obținerea acceptului pentru achiziția mult contestată. Președintele Microsoft, Brad Smith, a spus că speră ca rivalul Sony, care s-a opus ferm preluării, va lua în considerare să facă același tip de tranzacție Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie a declarat în februarie că acordul ar putea slăbi rivalitatea dintre Xbox-ul Microsoft și PlayStation-ul Sony și ar putea înăbuși concurența în jocurile în cloud. Aceasta a sugerat că ar putea fi necesare remedii structurale pentru a atenua preocupările sale, inclusiv cesionarea afacerii asociate cu ”Call of Duty”. Sony, în răspunsul său la constatările CMA, a declarat că pachetul de remedii îi protejează pe toți jucătorii CoD din Marea Britanie și oferă beneficii substanțiale consumatorilor și dezvoltatorilor. ”Microsoft propune un pachet de remedii de licențiere care (i) garantează paritatea între platformele PlayStation și Xbox în ceea ce privește CoD și (ii) asigură disponibilitatea largă a CoD și a altor titluri Activision pentru serviciile de jocuri în cloud”, a spus Microsoft în documentul publicat. miercuri. Compania consideră că au fost îndeplinite criteriile pentru ca CMA să ia în considerare remedii comportamentale, cum ar fi cele oferite. Sony, în propria sa declarație către CMA, a respins propunerile Microsoft, spunând că singura modalitate de a menține concurența în console și jocuri în cloud este blocarea tranzacției sau propunereaa unui remediu structural, cum ar fi ca Microsoft să vândă CoD.

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut la 6,93% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut joi la 6,93% pe an, de la 6,95% pe an, în ședința precedentă, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). La începutul anului trecut, indicele ROBOR la 3 luni era 3,02% pe an, iar la începutul acestui an urcase la 7,56%. Indicele la 6 luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a stagnat la 7,28%, iar ROBOR la 12 luni la 7,64%. În ceea ce privește indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat de OUG 19/2019, acesta este de 5,71% pe an, fiind calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din trimestrul III 2022, în urcare față de cel publicat în urmă cu trei luni, de 4,06%. În luna mai 2019, a intrat în vigoare OUG 19/2019 care modifică modul în care este calculată rata pentru creditele în lei cu dobânda variabilă. Astfel, Ordonanța 19/2019 a stabilit indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), calculat trimestrial exclusiv pe baza tranzacțiilor interbancare.

Adidas anticipează o pierdere de 700 de milioane de euro în 2023

Adidas a raportat miercuri o pierdere mare în trimestru patru și și-a redus dividendele, după încetarea costisitoare a parteneriatului cu marca Yeezy a rapperului Kanye West, în octombrie, iar pentru 2023 compania anticipează o pierdere de 700 de milioane de euro, marcând prima pierdere anuală din ultimii 31 de ani, relatează CNBC. Gigantul german de îmbrăcăminte sportivă a înregistrat o pierdere operațională de 724 de milioane de euro (763 de milioane de dolari) și o pierdere netă din operațiunile continue de 482 de milioane de euro în trimestrul patru. Compania va recomanda un dividend de 70 de euro cenți pe acțiune la adunarea generală anuală din 11 mai, în scădere de la 3,30 euro pe acțiune în 2021. Veniturile neutre din punct de vedere valutar au scăzut cu 1% în trimestrul patru, ca urmare a încetării parteneriatului cu Yeezy și vor scădea cu un ritm ridicatăâ de o cifră în 2023, a spus compania. Adidas preconizează o pierdere operațională de 700 de milioane de euro în 2023, marcând prima pierdere anuală de 31 de ani.

Prețurile petrolului au scăzut cu peste 1%

Prețurile petrolului au coborât miercuri cu peste 1%, continuând evoluția negativă din ziua precedentă, după date guvernamentale americane care au indicat o cerere slabă, care au amplificat temerile că majorările mai agresive ale ratelor dobânzilor din SUA ar exercita presiuni asupra creșterii economice, transmite Reuters. Contractele futures pentru țițeiul Brent au scăzut cu 1,07 cenți, sau cu 1,3%, la 82,28 dolari pe baril. Contractele futures pentru țițeiul american West Texas Intermediate (WTI) au scăzut cu 1,19 dolari, sau cu 1,5%, până la 76,37 dolari pe baril. Stocurile de benzină din SUA au scăzut cu 1,1 milioane de barili, potrivit unui raport al Administrației pentru Informații în Energie din SUA, sub estimarea de 1,8 milioane dintr-un sondaj Reuters. Stocurile de produse distilate au crescut cu 138.000 de barili, în comparație cu așteptările pentru o retragere de 1 milion de barili. Stocurile de țiței au crescut cu 1,7 milioane de barili, în comparație cu estimările pentru o acumulare de 395.000. Datele Institutului American de Petrol (API) au arătat marți o scădere a stocurilor de țiței pentru prima dată după o creștere de 10 săptămâni.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.