Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu o treime

Ziarul de Vrancea
10 mai 2020 961 vizualizări

în intervalul ianuarie - aprilie, au fost înmatriculate 32.300 de autoturisme, față de cele 44.527 de exemplare consemnate în primele patru luni din 2019

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în România, în aprilie, cu 27,46% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce pe segmentul mașinilor second hand diminuarea fost de doar 12%, la nivel comparativ, arată statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), publicată luni. Astfel, conform datelor centralizate, în ceea ce privește totalul autoturismelor noi înmatriculate la nivel național, în intervalul ianuarie - aprilie, acesta a fost de 32.300 de unități, față de cele 44.527 de exemplare consemnate în primele patru luni din 2019. În funcție de numărul autoturismelor înmatriculate, cele mai multe solicitări au vizat mărcile: Dacia - cu 8.834 de exemplare (-38,30 comparativ cu ianuarie - aprilie 2019), Volkswagen (2.942 unități, plus 0,55%), Skoda (2.779 de unități, -12.99%), Renault (2.503 unități, -33,55%), Hyundai (2.239 unități, plus 4,77%) și Ford (1.726 de unități, -49,09%). În același timp, în cursul lunii aprilie a acestui an, în România au fost în înmatriculate 4.321 de autoturisme, în scădere cu peste 50% față de aceeași perioadă din anul anterior. Pe mărci, Dacia se află pe primul loc în privința solicitărilor, cu 1.397 de unități, în scădere cu 37,61% în comparație cu aprilie 2019, urmată de Volkswagen - cu 338 de exemplare (-51,51%), Skoda (325 de unități, -50,31%), Renault (318 exemplare, -56,62%) și Ford (271 unități, -51,61%). Pe de altă parte, cea mai redusă frecvență a înmatriculărilor a fost înregistrată în cazul: Jeep (7 exemplare), Jaguar și SsangYong (câte 6 unități), Subaru (2), Alfa Romeo, Bentley și Ferrari (câte o unitate). Pe segmentul autoturismelor rulate, în intervalul ianuarie - aprilie, au fost înmatriculate 128.325 de unități, în scădere cu 12% comparativ cu aceeași perioadă din anul 2019. Din acest total, 32.2015 de unități au fost din gama Volkswagen, mai puține cu 9,92% în comparație cu primele patru luni din anul precedent. Datele DRPCIV arată că, în 2019, la nivel național, erau înmatriculate aproximativ 8,75 de milioane de autovehicule, din care peste 6,9 milioane de autoturisme. În Capitală, numărul autovehiculelor înmatriculate, anul trecut, ajunsese la aproximativ 1,46 de milioane de unități, iar din acest total 1,169 milioane de unități erau încadrate la categoria autoturisme. Statistica oficială menționează că, la finele anului 2019, pe drumurile din România circulau 4,344 milioane de autovehicule cu motoare pe benzină, respectiv 3,895 milioane de mașini diesel.

“Magazinele” cer proprietarilor de mall-uri să accepte o nouă formă de plată a chiriilor

u "situația este complexă, în absența unei reglementări în acest domeniu, iar soluția este ca, atât proprietarii, cât și chiriașii spațiilor comerciale să împartă pierderea”, arată comercianții

Cele două luni în care magazinele nealimentare din centrele comerciale au fost închise au produs comercianților pierderi considerabile care riscă să devină irecuperabile, contribuind la criza economică ce se conturează, dacă proprietarii nu acceptă o formulă flexibilă de plată a chiriilor. Potrivit unui comunicat transmis luni de Studio Moderna, compania care deține brandurile Dormeo, Delimano și Top Shop, proprietarii centrelor comerciale trebuie să accepte o nouă formă de calcul a chiriilor magazinelor "pentru a nu provoca un colaps în retailul non-alimentar". "Situația este complexă, în absența unei reglementări în acest domeniu, iar soluția este ca, atât proprietarii, cât și chiriașii spațiilor comerciale să împartă pierderea - întrucât aceasta nu poate fi imputată niciuneia dintre părți, fiind produsă de ordinul autorităților de a închide magazinele non-alimentare", se menționează în comunicat. Potrivit sursei citate, într-o astfel de situație este Studio Moderna (compania ce deține brandurile Dormeo, Delimano și Top Shop) și operează o rețea de 42 de magazine dintre care 39 în centrele comerciale închise încă. Celor peste 200 de angajați din magazinele închise li s-a oferit șansa reconversiei profesionale în alte departamente ale companiei, precum și implicarea în misiunea umanitară de a livra bunuri alimentare clienților care nu se pot deplasa, susțin reprezentanții Studio Moderna. Astfel, cele două luni de zile în care peste 200 de salariați care nu au vândut nimic în cele 39 de magazine închise din ordinul autorităților au costat deja Studio Moderna 2,5 milioane de euro, o pierdere compensată parțial de vânzările online. "Am reușit în timp record să asigurăm continuitatea afacerii prin lucrul de acasă. A fost un efort de echipă în urma căruia 250 de angajați lucrează de acasă încă din cea de-a doua jumătate a lunii martie. Singurii angajați care au continuat să lucreze la locul de muncă și nu acasă sunt colegii din depozit, care asigură livrările. Grație acestui efort de echipă am reușit ca prin vânzările online să suplinim dispariția, practic, a retailului clasic", a explicat Zoltan Pilecki, director general Studio Moderna. Studio Moderna a reușit să compenseze pierderea canalului de retail prin vânzările online și aceasta va fi și rețeta pentru perioada următoare în condițiile în care compania estimează un trafic redus de cumpărători în perioada de după redeschidere și o mare incertitudine în ceea ce privește comportamentul de consum al populației de acum încolo. Atunci când autoritățile vor anunța redeschiderea tuturor magazinelor, Studio Moderna va relua activitatea de retail în măsura în care negocierile cu proprietarii centrelor comerciale vor avea rezultate pozitive. "Ne dorim să rediscutăm contractele de închiriere, astfel încât chiria să reprezinte o cotă procentuală din vânzări, cel puțin anul acesta sau până când autoritățile vor anunța revenirea economiei României în zona de creștere de dinainte de pandemia Covid-19. Noi trebuie să ne recuperăm pierderile de vânzări din perioada în care magazinele au fost închise, în condițiile în care estimăm un trafic redus în perioada de după redeschidere și o mare incertitudine în ceea ce privește comportamentul de consum al populației de acum încolo", spune Zoltan Pilecki. Reprezentanții Studio Moderna susțin că rezultatele negocierilor de până acum sunt amestecate: cei mai generoși proprietari de centre comerciale au oferit suspendarea totală a chiriilor pe durata situației de urgență urmată de o perioadă cu chirie calculată ca procentaj din vânzări, în timp ce alții au propus o reducere parțială a costurilor aferente închirierii sau amânări la plata chiriilor. "Aceste facilități au fost propuse în contrapartidă cu prelungirea contractelor.", se menționează în comunicat.


În primele trei luni, exporturile au scăzut cu 2,6%, iar importurile au crescut cu 1,3%

În primele trei luni ale anului, exporturile FOB au însumat 17,071 miliarde euro, în scădere cu 2,6% față de perioada similară a anului trecut, iar importurile CIF au însumat 21,526 miliarde euro, în creștere cu 1,3%, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). "În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2020, exporturile FOB au însumat 17,071 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 21,526 miliarde euro. În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2020, exporturile au scăzut cu 2,6%, iar importurile au crescut cu 1,3%, comparativ cu perioada 1 ianuarie -31 martie 2019", arată INS într-un comunicat. Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în primul trimestru al anului a fost de 4,455 miliarde euro, mai mare cu 732,4 milioane euro decât cel înregistrat în primul trimestru din 2019. În luna martie 2020, exporturile FOB au însumat 5,439 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 7,295 miliarde euro, rezultând un deficit de 1,855 miliarde euro. Față de luna martie 2019, exporturile din luna martie 2020 au scăzut cu 11,3%, iar importurile au scăzut cu 1,8%. În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2020, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor sunt deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (48,3% la export și 36,2% la import) și alte produse manufacturate (30,1% la export și respectiv 29,3% la import). Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în primul trimestru al acestui an a fost de 12,343 miliarde euro la expedieri și de 15,827 miliarde euro la introduceri, reprezentând 72,3% din total exporturi și 73,5% din total importuri. Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în primele trei luni ale acestui an a fost de 4,727 miliarde euro la exporturi și de 5,698 miliarde euro la importuri, reprezentând 27,7% din total exporturi și 26,5% din total importuri. Soldul balanței comerciale FOB/CIFse calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între acestea. Soldul negativ albalanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent. Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.

Termenele de plată pentru early booking, decalate până spre 1 iunie

Turiștii vor alege litoralul românesc pentru relaxare și mai puțin pentru distracție și nu vom mai putea vorbi de evenimente, de festivaluri, de concerte sau de cluburi deschise la malul mării, spune Aurelian Marin, directorul general al "Paradis, Vacanțe de Vis", unul din cei mai mari touroperatori specializați pe litoral, el precizând că termenele de plată pentru early booking au fost decalate până spre 1 iunie. ”Litoralul nostru rămâne clar prima opțiune a românilor pentru sezonul estival. Majoritatea turiștilor vor plajă și soare. Este evident că nu vom mai putea vorbi de același turism pe care îl știam până acum. De data asta, turiștii vor alege litoralul pentru relaxare și mai puțin pentru distracție. Nu vom mai putea vorbi de evenimente, de festivaluri, de concerte sau de cluburi deschise. Însă hotelierii își așteaptă turiștii și cei care vor deschide vor garanta toate măsurile de siguranță și de igienă”, declară Aurelian Marin, directorul general al "Paradis, Vacanțe de Vis", unul din cei mai mari touroperatori specializați pe litoral. În această perioadă de incertitudine, compania anunță oferte pentru sezonul estival. "Deja, deși încă timid, turiștii au început să facă rezervări pentru perioada iulie – septembrie. În cazul în care anumite rezervări au fost făcute pentru mai – iunie și încă vor fi probleme legate de libera circulație sau de deschiderea hotelurilor, turiștii vor putea opta pentru o altă perioadă. Ținând cont de situația generată de pandemia Covid-19, termenele de plată pentru early booking au fost decalate până chiar aproape de 1 iunie", spune Aurelian Marin. Termenele de anulare fără penalizări sunt până cu 21 – 14 zile înainte de check in, iar plățile vor fi eșalonate fără restricții, în funcție de cum doresc clienții. Reprezentantul touroperatorului afirmă că ”Paradis, Vacanțe de Vis” negociază atent și, ca urmare a negocierilor avute cu fiecare furnizor în parte. ”Toată lumea așteaptă reglementări clare și oficiale. Până atunci, multe restaurante și hoteluri își fac propriile reguli adaptând măsuri care deja se iau în alte state. Noi, alături de hoteluri, vom încuraja servirea mesei de către turiști în restaurantele structurilor de cazare, întrucât considerăm că avem garanția serviciilor și măsurilor de siguranță corecte și eficiente”, subliniază Aurelian Marin. În ceea ce privește derularea sezonului estival pe litoralul românesc, consultanții ”Paradis, Vacanțe de Vis” estimează că, după data de 1 iunie, la mare vom avea deschise majoritatea hotelurilor. "Situația va fi astfel: o lună iunie cu un grad de acoperire satisfăcător; o perioadă 1 iulie – 23 iulie cu un grad bun de acoperire; o perioadă 24 august – 10 septembrie cu un grad foarte bun de acoperire; 2-3 săptămâni în septembrie cu un grad bun de acoperire", precizează touroperatorul. De asemenea, Paradis, Vacanțe de Vis a realizat un studiu cu clienții proprii, în urma căruia rezultă că 71% doresc să vină și anul acesta pe litoral. Dintre aceștia, 53% spun că vor veni sigur dacă vom avea o ameliorare semnificativă (spre zero) a pandemiei, iar 18% nu sunt siguri dacă se vor decide să vină în situația contrară. Mai mult, 15% nu știu să spună acum dacă ar dori să vină sau nu, iar 14% nu doresc să-și facă vacanța anul acesta pe litoral.

evoMAG anunță o majorare a numărului comenzilor cu 35% în ultimele două luni

evoMAG, companie din industria de comerț electronic, a anunțat luni că va crește cu 40% capacitatea depozitului, pe fondul majorării vânzărilor din ultimele două luni, și a raportat o majorare a numărului comenzilor cu peste 35% în ultimele două luni. "evoMAG aniversează 15 ani și crește cu 40% capacitatea depozitului, într-un proces de extindere pe verticală. Decizia de extindere a capacității depozitului a fost luată pe fondul majorării vânzărilor din ultimele două luni și a fost posibilă ca urmare a unei investiții anterioare, de 50.000 de euro, în sistemul de tip WMS", arată compania. De asemenea, 40% dintre comenzile din aprilie au fost plasate de clienți noi, aflați la prima comandă pe evoMAG.ro "Situația actuală ne reconfirmă că suntem în industria care trebuie și că astăzi, mai mult ca oricând, trebuie să luăm decizii mai rapid, să analizăm mai bine datele, să înțelegem mai bine comportamentul și nevoile clienților. Suntem în același domeniu de 15 ani. În tot acest timp, singurul lucru care a rămas la fel este că, online, clienții pot adăuga produse în coș. În rest, totul s-a schimbat: tehnologiile folosite, partea operațională, înțelegerea clientului, nevoile acestora, modalitățile de plată, serviciile oferite etc. Acum 15 ani era tabu să cumperi online – acum e o normalitate. Mai ales în condițiile actuale, când, de la începutul anului, industria de eCommerce a crescut cu 25%”, spune Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG. Numărul comenzilor evoMAG a crescut, în ultimele două luni, cu peste 35%, pe fondul cererii mai mari și a schimbării comportamentului de consum al clienților. "Luna trecută, din totalul comenzilor, 40% au aparținut clienților noi, aflați astfel la prima comandă pe evoMAG.ro. A crescut mult numărul clienților persoane fizice, iar decizia de cumpărare a fost luată mult mai rapid. A crescut conversia cu 30 - 40%, ajungând la 1,5%. Clienții au făcut mai multe plăți online, cu cardul, 60% dintre comenzi fiind plătite în acest fel”, mai spune Mihai Pătrașcu, menționând că, în general, oamenii cu căutat furnizori cu experiență, cu branduri puternice în piață și au ales jucătorii mai cunoscuți. Pe lângă cererea în creștere din ultimele două luni, viteza de implementare a deciziilor a contribuit la majorarea vânzărilor evoMAG. "Ne-a fost ușor să ne adaptăm, pentru că aveam deja implementate astfel de proceduri, de lucru de acasă. Diferența a făcut-o faptul că avem un centru de date și că am putut analiza datele săptămânal, ca să ne putem da seama care este următorul trend și să ajustăm ofertele și produsele în consecință. Spre exemplu, în prima săptămână de la instaurarea stării de urgență, a existat nevoia de a lucra de acasă, apoi de a găti acasă și de a face sport indoor, tendințe care s-au regăsit în cererea pentru diferite categorii de produse. Prelungirea stării de urgență a generat nevoia de a lucra tot mai mult acasă, clienții cumpărând scaune de birou ergonomice, laptopuri, imprimante, televizoare mai mari, webcam-uri, tablete etc. Am analizat toate aceste lucruri și ne-am putut adapta astfel la cerințele clienților”, mai spune Mihai Pătrașcu. De asemenea, pentru a marca 15 ani de activitate, compania anunță că desfășoară o campanie aniversară, cu promoții la 50.000 de produse și reduceri ce ajung până la 65%. Reducerile pot fi accesate până pe 17 mai.

Cea mai mare economie din lume “sângerează” puternic

Rata record a șomajului din SUA, care a atins în aprilie 14,7%, se va înrăutăți, a declarat duminică secretarul Trezoreriei americane, Steven Mnuchin, citat de Reuters. ”Datele raportate se vor înrăutăți probabil, înainte de a se îmbunătăți”, a afirmat Mnuchin în timpul emisiunii de televiziune Fox News Sunday. Rata șomajului de 14,7%, publicată vineri de Departamentul Muncii, a depășit un nivel record anterior înregistrat după cel de-al oilea Război Mondial, de 10,8%, atins în noiembrie 1982. Mnuchin a arătat că administrația de la Casa Albă discută despre noi măsuri fiscale pentru atenuarea stresului economic provocat de pandemia de coronavirus. El a spus însă că guvernul federal nu dorește să salveze statele care sunt gestionate prost. Șeful Trezoreriei a adăugat că la Casa Albă se discută despre o reducere a taxei pe forța de muncă.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 2,46%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut luni la 2,46%, cel mai redus nivel atins din 30 aprilie 2018, când indicatorul era de 2,45%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la șase luni s-a menținut la nivelul de vineri, la 2,54%, cel mai redus nivel înregistrat din 25 aprilie 2018. BNR a redus din 23 martie rata dobânzii de politică monetară cu 0,50 puncte procentuale, de la 2,5 la sută la 2 la sută, în contextul adoptării unui pachet de măsuri menit să atenueze impactul situației generate de epidemia de coronavirus asupra populației și companiilor românești. Măsura a dus la scăderea indicelui ROBOR la 3 luni de la un maxim de 3,24%, atins pe 20 martie. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

 

Eric Schmidt a părăsit Google

Omul care a ghidat Google de la nivelul unui startup din Silicon Valley, până a ajuns gigantul de astăzi, nu mai deține nicio poziție în cadrul companiei. Adus ca supervizor al celor doi studenți care au înființat Google, Larry Page și Sergey Brin, Eric Schmidt a renunțat și la ultima poziție pe care o mai deținea la Google, cea de consilier tehnic. În această funcție, Eric Schmidt avea un salariu simbolic, de 1 dolar pe an. Schmidt ar fi renunțat la această funcție în luna februarie, conform unor surse din cadrul companiei, însă mutarea a fost ținută secretă de Google, care refuză și acum să comenteze. Cu Eric Schmidt la conducere, activitatea Google s-a extins foarte mult, inclusiv dincolo de online. Acesta a ajutat Google să ajungă o companie publică în 2004, devenind atunci miliardar. Schmidt deține încă acțiuni în valoare de 5,3 miliarde de dolari. Plecarea lui Eric Schmidt, care fost numit CEO la Google în urmă cu 19 de ani, vine la trei ani după ce acesta a renunțat să mai fie președinte executiv. În fapt, toți cei trei șefi de la începuturile companiei au făcut treptat pași înapoi. Anul trecut, Brin și Page au predat conducerea Alphabet, conglomeratul care deține Google, lui Sundar Pichai, care conducea Google din 2015. În ultimii ani, Eric Schmidt s-a implicat în mai multe proiecte guvernamentale, ceea ce a ridicat problema conflictului de interese.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.