Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Hotelurile și restaurantele au pierdut anul trecut șapte miliarde de euro

Ziarul de Vrancea
2 feb 2021 576 vizualizări

“Când apare câte o lege prin care ne cer bani, în două zile e aplicabilă. Când apare o lege care să ne sprijine, normele de aplicare durează un an, doi, trei”, susține Mohammad Murad, președintele Federației Patronatelor din Turismului Românesc

Mohammad Murad, președintele Federației Patronatelor din Turismului Românesc (FPTR), a declarat miercuri că industria hotelurilor și restaurantelor a înregistrat pierderi de peste 7 miliarde euro de la începutul pandemiei, dar că nu a primit niciun sprijin de la Guvern, deși au existat multe discuții în acest sens. În opinia sa, industria HoReCa nu a mai trecut prin această situație de 50 de ani de când există ea. "Pierderi constatate până acum sunt de peste 7 miliarde euro la nivel de industrie hotelieră și HoReCa, deci restaurante și hoteluri, plus anexele lor, vorbim de 7 miliarde euro care erau sumele încasate în 2019 și impozitul aferent acelei sume era calculat de noi la peste 1,5 miliarde euro către stat", a spus Mohammad Murad, în cadrul unei conferințe de presă. Președintele FPTR spune că nu a primit niciun sprijin de la Guvern și că au existat foarte multe discuții "fără valoare". "Ce mă miră pe mine e că, atunci când apare câte o ordonanță sau o lege prin care ne cer nouă bani, în două zile e aplicabilă legea respectivă. Dar când apare o lege în care să ne vină în sprijin, normele de aplicare durează și un an și doi și trei și nu știi dacă mai apare vreodată. Cred că acest mod de a lucra, de a aborda sectorul economic este greșit total", a mai spus Murad. În opinia sa, un bugetar a fost mult mai puțin afectat decât orice alt angajat din mediul privat. "Cerem 5% din taxele și impozitele plătite pe ultimii zece ani de zile, din 2010 până în 2020, să ne dea un sprijin nu pentru a mări averea, ci pentru a continua mai departe. Cum vă explicați că o firmă care o vechime de 15 ani și nu a avut probleme cu legea acum e nevoită să închidă? De vină e statul că nu intervine, așa cum a intervenit în alte industrii și a virat banii în 24 de ore", spune președintele FPTR. El afirmă că ceea ce ține în viață firmele este faptul că încă nu există presiune din partea băncilor. "Unul din două hoteluri din orașe au probleme cu băncile", a adăugat el.

Șeful de la Protecția Consumatorului admite că polițele RCA se vor scumpi

u majorarea prețurilor la RCA se datorează introducerii decontării directe

Prețurile polițelor RCA ar putea crește, după ce decontarea directă va fi obligatorie, a declarat miercuri președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, în cadrul unei conferințe de presă. Ministerul Finanțelor a publicat săptămâna trecută pe site-ul său proiectul de ordonanță de urgență ce vizează decontarea directă obligatorie între asigurătorii de RCA. Serviciul de asigurare de decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care aceasta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului. Consiliul Concurenței precizează că va lucra în continuare cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și cu Ministerul Finanțelor la finalizarea acestei ordonanțe. "Necazul la RCA e că nu decid eu pentru mine, ci decid pentru un terț. Și atunci evident că nu mă mai nteresează calitatea, în momentul ăla mă uit numai la preț. Adică e ca și cum aș cumpăra pentru tine asigurare, o plătesc din banii mei și o folosești tu. Oricât țin la tine, nu cred că m-aș duce la cel mai scump produs. Compensarea directă transformă RCA într-un fel de CASCO, asta și noi am propus-o, la precedenta criza a RCA, în 2016. ASF a venit cu acest proiect, îl analizăm și noi, o să discutăm cu dânșii. Dubiul cel mai mare vine din posibila creștere a prețurilor, pentru că știm că în acest moment decontarea directă există în legislație, este permisă din 2016, are un succes moderat, pentru că este nouă, dar sunt doar câteva procente din cei care au RCA. Ar avea avantajul că îi schimbă pe consumatori din logica 'Eu vreau un produs foarte ieftin, pentru că este pentru alții'. Consumatorul o să fie mai atent. Contează că e ieftin, dar și să aibă o rețea bună de service-uri, să se facă reparațiile prompt", a spus Chirițoiu. Acesta precizează că îngrijorarea sa este legată de creșterea prețului. "Decontarea directă are un sens, pentru că echilibrează cumva piața. Mi-e frică însă de creșterea de preț, pentru că ofertele de decontare directă sunt ceva mai scumpe chiar și când nu sunt obligatorii. Cred că sunt mai scumpe pentru că, dacă te lovește cineva, trebuie să plătească asigurătorul lui, iar eu, ca asigurător, scot bani din buzunaurul meu, fac reparația și apoi mă duc cu factura la asigurătorul celui care te-a lovit, ca să-mi recuperez banii, dar eu nu știu sigur dacă acela îmi dă bani. Problemele de neplată sau reclamațiile împotriva celor mari au fost din partea service-urilor, care au spus 'noi am făcut reparațiile, dar ăștia nu mă plătesc'. Firmele de asigurări între ele nu aveau așa multe compensații, dar vor fi mai multe. Orice accident devine un regres", a mai spus Bogdan Chirițoiu. Soluția sa este se creeze un mecanism prin care să dăm încredere firmelor de asigurare că-și vor recupera banii unii de la alții. "Mă gândesc că dacă am face ca aceste mecanisme să meargă bine, atunci companiile nu vor mai vedea produsul atât de riscant și diferența dintre ofertele actuale și cele cu decontare directă se va îngusta, mă gândesc că am putea face să nu existe o creștere așa mare de preț, pentru că vrem să ținem prețurile RCA cât de jos se poate, nu vrem să crească povara la consumatori", a subliniat Chirițoiu.

ANAT: Este inadmisibil ca turiștilor români să li se interzică intrarea în Mexic

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a anunțat miercuri că înaintează un protest oficial către Ambasada Mexicului în România, acuzând abuzurile la care au fost supuși turiștii români, cărora li s-a refuzat intrarea în țară atât pe aeroportul din Mexico City, cât și PE CEL din Cancun. Patronatul cere totodată Ministerului român al Afacerilor Externe să intervină cât mai rapid pentru clarificarea și rezolvarea situației. "Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) înaintează protestul său oficial către Ambasada Statelor Unite Mexicane în România, pentru abuzurile la care sunt supuși turiștii români – cetățeni ai Uniunii Europene - de către autoritățile mexicane, fiindu-le refuzată intrarea în țară atât pe aeroportul din Mexico City, cât și din Cancun", a anunțat ANAT. Mexic devenise una dintre destinațiile exotice solicitate de către turiștii români în acest sezon, în special datorită faptului că nu se solicită test PCR Covid-19 și nu este nevoie de carantină de 14 zile la revenirea în țară. ”Grupurile de turiști sau turiștii individuali sosiți în ultimele zile în Cancun, cu diverse companii aeriene, au fost opriți la frontieră și li s-a refuzat intrarea în țară, fără niciun motiv. Nu este prima dată când Mexicul ia acest tip de măsuri, abuzive, împotriva turiștilor români. Turiștilor li se confiscă pașapoartele și telefoanele, sunt ținuți închiși în condiții necorespunzătoare, indiferent de vârstă. Evident, nici una dintre măsurile de protecție anti-covid nu sunt respectate. Dorim să știm de ce guvernul mexican se comportă în acest mod cu turiștii români și cine va suporta daunele materiale generate și pierderile generate de aceste abuzuri”, declară Alin Burcea, vicepreședinte ANAT. An de an, câteva mii de turiști români aleg această țară pentru petrecerea vacanțelor. "La ora actuală, sute de turiști români, care au efectuat rezervări prin agenții de turism românești, care au parteneri locali în Mexic, sunt nevoiți să renunțe la serviciile achitate și să se întoarcă în țară fără nicio explicație. ANAT se întreabă cine va compensa pierderile generate de această situație, ținând cont că avem o situație de neconceput – o decizie unilaterală a statului mexican de a nu primi turiști români în această țară, fără nicio argumentare, alături de un tratament revoltător aplicat cetățenilor români. Pe de altă parte, nu este prima dată când turiștii români sosiți în grupuri organizate sunt puși în fața unei astfel de situații, astfel de abuzuri având loc de mai multe ori în ultimii ani", precizează conducerea ANAT.

Loteria Română a intrat în secolul XXI

Compania Națională ”Loteria Română” S.A. anunță, miercuri, că a încheiat un contract cu CEC BANK S.A. având că obiect implementarea plăților cu carduri în toate agențiile loto proprii, iar echipamentele POS vor fi instalate până la finalul lunii februarie. Potrivit unui comunicat al CN Loteria Română, în 1 februarie a fost semnat contractul cu CEC Bank.  ”În baza acestui contract, până la sfârșitul lunii februarie, se vor instala echipamente POS în agențiile loto proprii din toată țară, practic în 903 puncte de vânzare a produselor loteristice. Precizăm faptul că, în prezent, s-au redeschis aproape toate agențiile loto pentru comercializarea biletelor de tip loto, Pronosport și lozuri. În urmă implementării acestui sistem de plata în toate agențiile loto proprii jucătorii vor putea achiziționa produsele loteristice preferate utilizând orice tip de card emis de băncile din țară sau din străinătate. Prin facilitatea contactless, care oferă inclusiv posibilitatea plății cu telefonul mobil în cazul jucătorilor care au aplicație de plata, pe lângă plata obișnuită cu cardul ori plata cash, se diversifică și totodată se îmbunătățește calitatea serviciilor pe care Loteria Română le oferă jucătorilor săi venind astfel în întâmpinarea așteptărilor și nevoilor acestora”, a transmis, miercuri, Loteria Română.  Directorul Companiei, Sebastian-Iacob Moga, consideră că plata cu cardul este ”un pas important și necesar în procesul de digitalizare”.  ”Implementarea plății cu cardul în toate agențiile loto proprii este încă un pas important și necesar în procesul de digitalizare a Loteriei Române și o promisiune îndeplinită față de jucătorii noștri. Proiectul pilot demarat anul trecut privind plata cu cardul în 91 de agenții proprii din București și Brașov s-a desfășurat cu succes, cu respectarea tuturor standardelor de securitate, astfel încât a venit momentul extinderii în toată rețeaua de agenții proprii a acestei modalități de plata agreată de majoritatea jucătorilor, în special în contextul sanitar actual. În plus, pentru securitatea și rapiditatea tranzacțiilor specialiștii Loteriei Române au realizat în timp record interfațarea aplicației terminalului loteristic cu POS-ul”, a declarat Sebastian-Iacob Moga. 

Tesla recheamă 134.951 de vehicule Model S și Model X

Tesla a acceptat să recheme de pe piața americană 134.951 de vehicule Model S și Model X cu ecrane tactile care s-ar putea defecta, cu riscul de a provoca un accident, după ce autoritățile de reglementare americane i-au solicitat să facă acest lucru, potrivit unui anunț publicat marți pe un site guvernamental, transmite Reuters. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi a făcut solicitarea neobișnuită printr-o scrisoare oficială adresată tesla pe 13 ianuarie, afirmînd că a ajuns la concluzia preliminară că vehiculele Model S și Model X fabricate între 2012 și 2018 au o problemă de siguranță. Producătorii auto acceptă de obicei să remedieze în mod voluntar o problemă, înainte ca agenșia pentru siguranța auto să îi solicite oficial să facă acest lucru. Potrivit agenției, defecțiunile ecranului tactil implică riscuri de siguranță semnificative, inclusiv privind pierderea imaginii pe spate sau de la camera video de backup, semnalizarea de întoarcere, sistemele de dezaburire și de dezghețare a parbrizului, care ar putea reduce vizibilitatea pentru șofer în condiții de vreme dificilă. Tesla a acceptat imediat solicitarea agenției de reglementare. Compania a recunoscut problemele, dar a afirmat că, dacă ecranul nu funcționează, șoferul poate să se uite peste umăr și să folosească oglinzile. Dacă ecranul nu este vizibil pentru a controla sistemele de dezaburire și de dezghețare a parbrizului, șoferul poate să îl curețe manual, potrivit Tesla. Rechemarea va începe pe 30 martie.

Numărul abonaților plătitori ai Spotify a depășit pragul de 155 de milioane

Numărul abonaților plătitori ai Spotify a depășit pragul de 155 de milioane, în al patrulea trimestru al anului, când, potrivit reprezentanților serviciului de streaming, s-a dublat numărul ascultătorilor de podcast-uri. Spotify a înregistrat, în ultimul trimestru din 2020, o creștere de 24% a numărului de abonați premium, potrivit Variety. Numărul total al utilizatorilor platformei audio a crescut, în același interval, cu 27%, la 345 de milioane. În ultimul trimestru al anului, Spotify avea 2,2 milione de podcast-uri, față de 1,9 milioane în trimestrul anterior. Potrivit companiei, 25% din totalul utilizatorilor au urmărit un astfel de conținut în trimestrul al patrulea, cu 3% mai mult decât în intervalul precedent. Consumul de podcast-uri s-a dublat, față de trimestrul al patrulea al anului 2019. Spotify a depășit obiectivele financiare pentru acest trimestru, cu un venit total mai mare cu 24%. Încasările au crescut cu 21%, în timp ce pierderile nete au coborât la 125 de milioane de euro, față de 209 milioane de euro în Q4 din 2019. „În ciuda nesiguranței globale dată de 2020, a fost un an remarcabil pentru Spotify”, a spus Daniel Ek, fondator și CEO. „După trimestrele doi și trei puternice, trimestrul al patrulea a confirmat sau depășit obiectivele noastre”.

China înregistrează aproape un miliard de navigatori pe Internet

China număra la sfârșitul lui decembrie aproximativ 989 de navigatori pe Internet, reprezentând 70% din populația sa, într-o țară în care folosirea telefonului mobil este de-acum aproape indispenabilă, potrivit unui studiu publicat miercuri, relatează AFP. Gigantul asiatic este una dintre țările cele mai conectate din lume, iar tendința s-a accelerat în ultimii ani, odată cu ascensiunea comerțului onlne și unei multiplicări a serviciilor la distanță - rezervări de voiaje, la masă, consultații medicale. Banalizarea plății electronice, inclusiv în cele mai izolate locuri, și obligația de a prezenta pe telefon un cod de sănătate pentru a te deplasa în ”era covid” au amplificat fenomenul. China a înregistrat, astfel, 85,4 milioane de navigatori în plus din martie și până în decembrie, potrivit unui raport al Centrului chinez de informații despre Internet (CNNIC), un organism oficial. Metodologia folosită nu este precizată. Plata online este de-acum o realitate pentru 854 de milioane de oameni, se arată în studiu, reprezentând 86,4% dintre navigatorii pe Internet din țară. Chinezii consumă online enorm de multe videouri - 927 de milioane de obicei - și tot mai multe videouri scurte de tip TikTok (873 de milioane de fani). Aceste videouri de divertisment, foarte la modă în rândul tinerilor, au atras 100 de milioane de adepți începând din martie, potrivit studiului.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 1,53%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut miercuri de la 1,54% la 1,53%, potrivit datelor publicate de instituție. Este cel mai scăzut nivel al ROBOR la 3 luni după 29 septembrie 2017, când a atins 1,58%. Indicele ROBOR la 6 s-a menținut la 1,63%. Este cel mai scăzut nivel al ROBOR atins după 29 septembrie 2017, când indicatorul a fost de 1,69%. Consiliul de administrație al BNR, întrunit pe 15 ianuarie 2021, a hotărât reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25% pe an, de la 1,50% pe an, începând cu data de 18 ianuarie 2021, reducerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 0,75% pe an, de la 1% pe an, și a ratei dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 1,75% pe an de la 2% pe an. De asemenea, BNR a mai decis păstrarea nemodificată a ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.