MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Economia României a crescut în primul semestru cu 5,8%
PIB-ul este estimate la 609 miliarde lei prețuri curente în primele șase luni ale anului
Produsul Intern Brut al României a înregistrat, în trimestrul II 2022, o creștere cu 5,3% față de același trimestru din anul 2021 atât pe seria brută cât și pe seria ajustată sezonier. În semestrul I 2022, PIB a crescut, comparativ cu semestrul I 2021, cu 5,8%, atât pe seria brută cât și pe seria ajustată sezonier, arată datele provizorii (1) publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). Pe serie brută, Produsul Intern Brut estimat pentru semestrul I 2022 a fost de 609.019 milioane lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 5,8% față de semestrul I 2021. ”Produsul Intern But a înregistrat, în trimestrul II 2022, o creștere cu 5,3% față de același trimestru din anul 2021 atât pe seria brută cât și pe seria ajustată sezonier; În semestrul I 2022, Produsul Intern Brut a crescut, comparativ cu semestrul I 2021, cu 5,8%, atât pe seria brută cât și pe seria ajustată sezonier; Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial nu s-a modificat semnificativ, ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrul II 2022, față de varianta „semnal” publicată în comunicatul de presă nr. 207 din 17 august 2022”, arată datele INS. Produsul Intern Brut - date ajustate sezonier - estimat pentru trimestrul II 2022 a fost de 355.964 milioane lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 2,1% față de trimestrul I 2022 și cu 5,3% față de trimestrul II 2021. Produsul Intern Brut estimat pentru semestrul I 2022 a fost de 699.846 milioane lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 5,8% față de semestrul I 2021. Produsul Intern Brut – serie brută - estimat pentru trimestrul II 2022 a fost de 335.190 milioane lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 5,3% față de trimestrul II 2021. Produsul Intern Brut estimat pentru semestrul I 2022 a fost de 609.019 milioane lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 5,8% față de semestrul I 2021. La creșterea PIB, în semestrul I 2022 față de semestrul I 2021, contribuții pozitive mai importante au avut următoarele ramuri: Comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor; transport și depozitare; hoteluri și restaurante (Â2,2%), cu o pondere de 20,6% la formarea PIB și al căror volum de activitate s-a majorat cu 10,3%; Informațiile și comunicațiile (Â1,7%), cu o pondere de 6,9% la formarea PIB și al căror volum de activitate s-a majorat cu 23,9%. Contribuție negativă la creșterea PIB a înregistrat-o industria (-0,2%), cu o pondere de 25,3% la formarea PIB și al cărei volum de activitate a scăzut cu -0,1%; Impozitele nete pe produs, cu o pondere de 10,4% la formarea PIB, au contribuit cu Â0,5% la creșterea PIB, volumul lor majorându-se cu 5,2% Din punctul de vedere al utilizării PIB, creșterea s-a datorat, în principal: cheltuielii pentru consumul final al gospodăriilor populației, al cărei volum s-a majorat cu 7,6%, contribuind cu Â4,7% la creșterea PIB; formării brute de capital fix, al cărei volum s-a majorat cu 2,2%, contribuind cu Â0,5% la creșterea PIB. O contribuție negativă la formarea PIB a avut-o exportul net (-3,9%), consecință a creșterii volumului importurilor de bunuri și servicii cu 14,3%, față de creșterea cu 7,7% a volumului exporturilor de bunuri și servicii.
Mai mult de jumătate dintre clienți ar plăti în plus pentru produsele ecologice
u așa arată un studiu realizat de către compania Reveal Marketing Research
Peste jumătate dintre români (54%) ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate ca fiind sustenabile, iar 61% consideră produsele ecologice de o calitate mai bună decât cele standard, arată rezultatele unui studiu realizat de Reveal Marketing Research. În viziunea românilor, sustenabilitatea este înțeleasă prin intermediul a trei piloni ce ocupă în mod repetat poziții fruntașe în "traducerea" semnificației conceptului: protejarea mediului înconjurător, reducerea risipei îndeosebi prin reciclare și sănătatea. Conform cercetării de specialitate, publicată miercuri, 60% dintre respondenți sunt de părere că dezbaterile frecvente despre sustenabilitate din ultimul timp sunt rezultatul nevoii din ce în ce mai importante de a proteja planeta, și nu strategii ale companiilor de a-și îmbunătăți imaginea (15%). De asemenea, mai mult de jumătate din totalul celor chestionați sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate a fi sustenabile (54%), iar 68% sunt pregătiți să-și schimbe stilul de viață dacă acest comportament ar ajuta la protejarea mediului. În prezent, peste 70% dintre consumatorii români își manifestă interesul de a avea un stil de viață sustenabil. Astfel, când vine vorba despre alegerea produselor din carne, 77% afirmă buna reputație a companiei este importantă, iar animalele să fie hrănite cu produse naturale. Potrivit sursei citate, românii au încredere în produsele ecologice, 61% menționând că acestea sunt mai bune decât cele standard. Un exemplu în acest sens este că 59% dintre cei chestionați au o părere pozitivă despre cimentul care conține materiale reutilizabile. În același timp, produsele "verzi" sunt percepute în mică măsură ca fiind accesibile ca preț (37%), beneficiile aduse sănătății influențând în cea mai mare măsură opțiunea de a alege produse din această categorie (79%). Aproape două treimi (65%) dintre respondenți consideră costurile ridicate ale produselor sustenabile o barieră în schimbarea stilului de viață, iar 60% cred că lipsa de interes referitor la subiectul sustenabilitate i-ar opri pe indivizi să adopte aceste schimbări. La capitolul colectării deșeurilor, peste 70% dintre respondenții cu familii declară că obișnuiesc destul de des să colecteze gunoiul în containere diferite, special amenajate și inscripționate pentru diversele categorii, pe când doar 58% dintre tinerii din Generația Z fac referire la acest lucru. Totodată, mai mult de 75% dintre aceștia susțin că utilizează pungile reutilizabile, comparativ cu 60% dintre cei tineri și persoanele singure
Majoritatea românilor alocă maximum 25 de euro pe lună pentru educație
Aproape 70% dintre români cheltuiesc pentru educație cel mult 25 de euro pe lună, în timp ce 7% preferă să utilizeze resurse de învățare gratuite, arată un studiu realizat de platformă de educație online dedicată antreprenorilor și profesioniștilor din piața muncii. Conform datelor publicate miercuri de Upriserz, doar un român din zece alocă bugete mari pentru zona de educație, cu valori cuprinse între 75 euro și 167 euro/lună. În general, un român rezervă, săptămânal, aproximativ 4.5 ore, în medie, pentru activități dedicate învățării (citit, participări la cursuri, evenimente sau webinarii, podcasturi) sau informării pe diferite teme de interes. În acest context, cel mai mult timp pentru învățare îl alocă tinerii (peste 7 ore/săptămână) și seniorii (aproape 6 ore/săptămână). Totodată, persoanele active pe piața muncii petrec aproximativ patru ore pe săptămână învățând. Potrivit sursei citate, peste jumătate (52%) dintre respondenți sunt de părere că învățarea se realizează în decursul întregii vieții, în timp ce una din trei persoane (33%) consideră că învățarea se face în perioada de început a vieții, în copilărie sau adolescență. Pe categorii de vârstă, tinerii Generației Z (21-25 ani) sunt mai tentați să creadă că învățarea este propice în perioada copilăriei și tinereții, pe când adulții din Generația X și Baby Boomers înclină să spună că învățarea se realizează pe tot parcursul vieții. Mai mult, Millennials și Gen X dedică învățării aproximativ patru ore pe săptămână, în medie, fiind cei mai puțin dispuși să aloce timp acestei activități. În ceea ce privește efectul net al pandemiei de Covid-19, acesta a fost unul pozitiv asupra obiceiurilor de învățare, iar trei din zece persoane au afirmat că au alocat mai mult timp dezvoltării personale și profesionale în această perioadă.
Doar 1 din 3 elevi știe ce înseamnă reciclarea deșeurilor
Doar 30% dintre elevii din România au participat la programe în care au învățat despre importanța colectării selective și reciclarea deșeurilor, arată o analiză Clean Recycle, potrivit căreia România trebuie să recupereze decalajul educațional pentru a atinge țintele de mediu. Cele mai mari cantități de deșeuri sunt generate de școlile din marile orașe, iar majoritatea acestora sunt menajere, carton și hârtie, ambalaje de plastic, PET-uri sau sticlă. ”În fiecare an, începutul de an școlar readuce în prim - plan problema colectării selective a deșeurilor în unitățile de învățământ, în condițiile în care acestea sunt generatoare importante de deșeuri de ambalaje. Doar 30% dintre elevii din România au participat la programe (în general organizate de diferite entități private sau platforme ONG), în care au învățat despre importanța colectării selective și reciclarea deșeurilor”, arată o analiză Clean Recycle. Școlile fac parte din instituțiile publice cu cele mai mari cantități de deșeuri generate anual, dar infrastructura de management al deșeurilor în cazul acestora este deficitară, mai arată analiza. Autoritățile locale sunt cele care sunt obligate să pună la dispoziția școlilor pubele special colorate, în care elevii și profesorii să poată colecta selectiv. Cele mai mari cantități de deșeuri sunt generate de școlile din marile orașe, iar majoritatea sunt deșeuri menajere, carton și hârtie, ambalaje de plastic, PET-uri sau sticlă, potrivit datelor Clean Recycle. “Comportamentul eco-responsabil începe din școală. Elevii trebuie îndrumați și informați cu privire la importanța protejării mediului, ceea ce implică și învățarea colectării selective și reciclarea deșeurilor încă din școală. Este un proces care trebuie să devină o normalitate și să facă parte din viețile noastre. Economia circulară contribuie la o economie sustenabilă și un viitor mai bun, pentru toți”, declară Cosmin Monda, fondator și CEO Clean Recycle. Față de 2007, când doar 0,4% dintre deșeurile municipale erau reciclate, procentul a ajuns la peste 11% în 2019. Din anul 2025 însă, țintele impuse de Uniunea Europeana vor fi de 55%, iar România va avea de recuperat inclusiv decalajul educațional, pentru a putea îndeplini țintele de mediu.
Cetățenilor ucraineni le revin obligații fiscale după șase luni de prezență în România
Cetățenii ucraineni pentru care se constată, în urma analizei punctuale, că îndeplinesc condițiile din legislația românească pentru a fi încadrați ca rezidenți fiscali români, vor deveni impozabili în România, pe veniturile lor globale, arată o analiză realizată de o companie de consultanță. "Pe partea de stabilire a reședinței în România și a accesului la piața muncii, lucrurile sunt ceva mai simple și la îndemână, existând unele derogări legislative. Din perspectiva fiscală însă, șederea pe teritoriul României pe o perioadă mai mare de șase luni, mai exact mai mare de 183 de zile, se poate translata în obligații fiscale suplimentare", susțin autorii analizei, Corina Mîndoiu, Partener, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România și Andra Ciotic, Senior Manager, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România. Astfel, legislația fiscală din România prevede obligația completării formularului Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la sosirea în România de către orice persoană fizică care sosește în țara noastră și va avea o ședere pentru o perioadă sau mai multe perioade care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat.
Totodată, chestionarul menționat se depune, la autoritățile fiscale române competente, doar după împlinirea perioadei de 183 de zile de prezență în țară, având ca scop stabilirea statutului fiscal în România a persoanei fizice, respectiv de persoană fizică rezidentă fiscal în România sau nerezidentă. Acest lucru se întâmplă prin emiterea unei Notificări privind îndeplinirea condițiilor de rezidență de către autoritățile fiscale. Prin urmare, pe baza situației personale ce urmează să fie analizată, de la caz la caz, de către autoritățile fiscale, acestea pot concluziona că persoana în cauză îndeplinește sau nu condițiile pentru a fi considerată rezidentă fiscal în România.
Google va lansa Pixel 7 și Pixel Watch pe 6 octombrie
Google, divizie a grupului Alphabet, va lansa pe 6 octombrie smartphone-ul Pixel 7 și primul său smartwatch, Pixel Watch, compania urmând să concureze cu o nouă linie de produse rivale de la Apple, așteptată miercuri, transmite Reuters. Noile dispozitive Google vor fi disponibile pentru cumpărare începând cu ziua lansării pe GoogleStore.com și în magazinele sale fizice din zona New York City, a declarat marți compania, într-o postare pe blog. Telefoanele Pixel 7 vor rula pe Android 13 și vor avea cea mai recentă iterație a cipului mobil personalizat al Google, numit Tensor. Evenimentul de lansare va avea loc în cartierul Williamsburg din New York. Google a oferit o prezentare a smartphone-urilor Pixel 7 și a Pixel Watch în timpul evenimentului său I/O din luna mai.
Apple, amendată pentru că vinde telefoane fără încărcător
Ministerul Justiției din Brazilia a ordonat Apple să anuleze toate vânzările de telefoane care nu includ încărcător și a anunțat o amendă pentru exact această practică. Apple a fost amendată cu aproximativ 2,38 milioane de dolari în Brazilia, din cauza faptului că nu mai include încărcătoare în cutiile iPhone-urilor pe care le vinde. Guvernul brazilian a acuzat Apple de „discriminare deliberată a consumatorilor” și i-a cerut, totodată, să anuleze toate vânzările de telefoane care nu sunt însoțite de încărcătoare. Apple a susținut, la fel ca și înainte, că decizia de a nu mai livra încărcătoare împreună cu iPhone-urilor contribuie la reducerea poluării, însă, oficialii brazilieni au respins afirmația, susținând că nu există dovezi în acest sens. Apple a anunțat că va contesta decizia. Compania americană a renunțat la încărcătoare în 2020. De atunci, însă, mulți alți producători de smartphone-uri i-au călcat pe urme, fără a fi luați în vizor de autorități. Apple va prezenta astăzi seria iPhone 14, care, cel mai probabil, nu va include nici ea un încărcător.
Prețurile petrolului au scăzut cu peste 2%
Prețurile petrolului au scăzut marți cu peste 2%, în condițiile în care a revenit îngrijorarea cu privire la perspectivele de majorare a ratelor dobânzilor și restricțiile din China din cauza Covid-19, care vor slăbi cererea de combustibil. Cotațiile țițeiului au inversat o creștere de două zile, determinată de prima reducere a țintei de producție a OPECÂ din 2020, transmite Reuters. Cotația țițeiului Brent s-a stabilit la 92,83 dolari pe baril, pierzând 2,91 dolari sau 3%. Prețul petrolului U.S. West Texas Intermediate (WTI) a fost tranzacționat de duminică fără închidere, din cauza sărbătorii Zilei Muncii. Prețurile WTI au scăzut marți cu mai mult de 2% față de ora obișnuită de închidere de luni, arată datele Refinitiv Eikon. ”Știrile OPECÂ sunt acum pe piață și accentul s-a mutat temporar pe preocupările economice și inflaționiste, printre care cei doi factori relevanți aflându-se restricțiile extinse pentru Covid în China și decizia de joi a BCE feferitoare la dobânzi”, a declarat Tamas Varga, de la firma de brokeraj pentru petrol PVM. China a atenuat unele restricții legate de Covid-19, dar a extins blocajele în Chengdu, ceea ce s-a adăugat îngrijorărilor că inflația ridicată și creșterea ratelor dobânzilor vor afecta cererea de petrol.