Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Două treimi dintre proprietarii de locuințe riscă să rămână fără nimic în caz de dezastre naturale

Ziarul de Vrancea
10 ian 2023 544 vizualizări

O analiză InfoCons arată că 64% dintre locuințele aflate în proprietatea primăriilor nu sunt asigurate împotriva dezastrelor naturale

Circa 64% dintre locuințele aflate în proprietatea primăriilor nu sunt asigurate împotriva dezastrelor naturale, iar 70% dintre primării nu au desfășurat acțiuni de încurajare a cetățenilor la încheierea poliței obligatorii, reiese dintr-un studiu realizat de Infocons. "Conform datelor colectate, aproape 64% dintre locuințele aflate în proprietatea statului, respectiv sediile primăriilor de orașe și a instituțiilor aflate în subordinea acestora , nu sunt asigurate împotriva dezastrelor naturale, iar 70% dintre primăriile de orașe și reședințe de județ nu au desfășurat acțiuni în vederea informării cetățenilor cu privire la obligațiile prevăzute în Legea 260/2008, respectiv asigurarea locuinței împotriva dezastrelor natural", se menționează într-un comunicat al asociației remis AGERPRES. Printre motivele invocate de autoritățile locale pentru faptul că locuințele aflate în administrarea acestora nu sunt asigurate împotriva dezastrelor naturale se află: lipsa creditelor bugetare alocate în bugetul anual; constrângeri bugetare cauzate de pandemia SARS-COV2; situarea imobilelor în zone lipsite de riscurile naturale acoperite de polița obligatorie; insuficiența personalului sau lipsa unui compartiment de specialitate care să evalueze situația imobilelor; număr prea mare de atribuții în sarcina administrațiilor publice locale; responsabilitatea chiriașilor sau a celor interesați de achiziția imobilelor. De altfel, mai semnalează sursa citată, potrivit respondenților, doar 45% dintre primăriile de orașe și reședințe de județ au prevăzut în bugetul de stat aferent anului 2022 sume privind asigurarea obligatorie a locuințelor aflate în proprietatea sau administrarea acestora. În ceea ce privește lipsa sancțiunilor și a măsurilor de încurajare a proprietarilor pentru încheierea asigurării împotriva dezastrelor naturale, autoritățile locale susțin că motivul principal este reprezentat de insuficiența bugetului și a personalului de specialitate, dar și de lipsa de interes a cetățenilor pe acest subiect. Primăriile care au inițiat acțiuni de informare pe acest subiect au ales ca principale metode de comunicare: afișe la sediul primăriei, adrese și anunțuri pe website-urile instituției, afișe la panourile din incinta primăriei, înștiințări anuale privitor la impozite, pliante, afișe stradale, verbal la sediul instituției, informări directe prin Direcțiile de Impozite și Taxe Locale, notificări către asociațiile de proprietari. La nivel național, 68% dintre primăriile de orașe și de reședințe de județ au proprietăți aflate în administrare direct sau prin societăți ale acestora, cu un grad de cuprindere în asigurare de 36%. Totodată, conform datelor oficiale, doar 20% din totalul fondului locativ al României este asigurat împotriva dezastrelor naturale, în pofida prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor, cu modificările și completările ulterioare (conform datelor statistice PAD), se mai menționează în comunicat.

Poșta Română face curățenie în rândul echipelor manageriale

u "concret, se vor transforma unele departamente vechi din administrația centrală în unități de afaceri independente”, se arată într-un comunicat al instituției

Unele departamente vechi din administrația centrală a Poștei Române vor fi transformate în unități de afaceri independente și se va numi o nouă echipă managerială în cadrul companiei. Potrivit unui comunicat transmis miercuri AGERPRES, acestea sunt câteva dintre deciziile care fac parte din procesul de modernizare demarat recent de către operatorul național poștal. "Concret, se vor transforma unele departamente vechi din administrația centrală în unități de afaceri independente, se vor reașeza procesele decizionale și se va numi o nouă echipă managerială. Această reorganizare este un proces de durată și va fi implementată prin decizii de management succesive, care la final vor avea ca efect schimbarea fundamentală a modului de funcționare a Administrației Centrale. Dintr-o structură de control, administrația va deveni o structură de susținere a rețelei, inclusiv prin reducerea numărului de posturi din aparatul central administrativ. Unitățile de afaceri au, începând de astăzi, misiunea să atragă business și vor opera independent față de administrația centrală", se menționează în comunicatul Companiei Naționale Poșta Română (CNPR). Noua echipă managerială a CNPR este formată din: Constantin Cristian Tapalagă - director Unitate de Afaceri Curierat, Alexandru Butiseacă - director Departament Economico-Financiar, Florin Gabriel Bulumac - director Departament Clienți și Vânzări, Florin Valentin Gliga - director Departament Resurse Umane, Emil Ion Ciorîia - director Unitate de Afaceri Servicii Financiare, Ovidiu Vasile Călin - director Departament Infrastructură, Claudia Florentina Radu - director Departament Juridic, Alexandru Ioan Brătianu - director Unitate de Afaceri Logistică, Radu Ursanu - coordonator Corpul de Control al directorului general, Silviu Mărgean - director Unitatea de Afaceri Imobiliară, Oana Anghelescu - director Departament Transformare Digitală, Adrian Mircea Grecu - director Unitate de Afaceri Imprimate. "În primul rând țintim să eliminăm birocrația. Cu acest pas făcut, putem implementa mult mai ușor proiectele noastre de business. Pentru că dorim să schimbăm total paradigma: dintr-o companie centrată pe instituția hârtiei, vrem să devenim o companie agilă, care să răspundă nevoilor pieței. Și, pe de altă parte, să ne putem îndeplini mult mai bine și misiunea socială. Am început, așadar, restructurarea, prin a schimba vechii directori, cărora le mulțumim pentru munca de zeci de ani din Poștă. Avem, în acest moment, o echipă nouă de manageri, oameni cu viziune proaspătă și consistentă, oameni cu idei noi, orientați spre piața globală. Am păstrat în această echipă, însă, și manageri cu foarte multă experiență în Poștă", a declarat Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române.

Comercianții de jucării, amendați cu peste două milioane de lei

Comisarii pentru Protecția Consumatorilor au aplicat 343 de amenzi contravenționale, în valoare de peste două milioane lei, comercianților de jucării din România pentru nerespectarea prevederilor legale privind comercializarea și siguranța jucăriilor. Potrivit unui comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), remis miercuri AGERPRES, în perioada 14 - 25 noiembrie 2022, s-au desfășurat o serie de acțiuni de verificare, la nivelul întregii țări, ca parte a tematicii naționale de control referitoare la modul de respectare a prevederilor legale privind siguranța jucăriilor, inclusiv analiza site-urilor de prezentare și publicitate. Campania a urmărit, în egală măsură, depistarea de jucării periculoase (care nu respectă cerințele esențiale de siguranță) și transmiterea de noi notificări în cadrul sistemului de alertă RAPEX, dar și monitorizarea pieței din România în ceea ce privește posibila comercializare a jucăriilor notificate deja prin acest sistem. "În unele dintre situații, joaca a devenit un parcurs cu pericole, în condițiile în care acestea nu ar trebui să existe. Mă gândesc, ironic, că cel care a adus jucăriile neconforme pe teritoriul României poate fi doar Moș Crăciun, altfel este greu de imaginat că au reușit operatorii economici să le treacă peste controlul obligatoriu din zonele de vamă sau de frontieră. Lipsa marcajului CE este o abatere flagrantă care trebuie să fie în mod obligatoriu în atenția tuturor autorităților ce pot stopa fenomenul. Atât timp cât aceste produse sunt destinate exclusiv utilizării de către cei mici, mă gândesc că fiecare lucrător în cadrul autorităților, care se confruntă cu astfel de importuri, ar trebui să aibă o dublă responsabilitate atât ca părinte, cât și ca funcționar public. Am convingerea că, la un moment dat, lupta de culise va înceta în favoarea protejării intereselor consumatorilor. Autoritatea noastră abia așteaptă să fie din nou desemnată pentru a putea desfășura acțiuni de control la punctele de intrare în țară a acestor produse", a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC, în comunicatul citat. Astfel, în ceea ce privește vânzarea directă, au fost controlați 412 operatori economici, iar din punctul de vedere al cantității de mărfuri verificate, aceasta s-a ridicat la peste 58.000 de produse, în valoare de circa 2,4 milioane de lei, 71% dintre acestea înregistrând abateri.

Industria turismului s-a apropiat anul trecut de rezultatele record din 2019

Industria turismului a înregistrat, în 2022, o adevărată creștere a cererii pentru călătorii și s-a apropiat de rezultatele obținute în anul record 2019, arată o analiză publicată miercuri de o agenție online de turism. Conform datelor eSky, în medie, românii și-au rezervat călătoriile cu aproape 40 de zile înainte și au petrecut în jur de 6 zile în străinătate. City break-urile s-au impus definitiv în planurile de călătorie ale românilor, iar frecvența lor a fost dublă față de cea a călătoriilor mai lungi. "2022 a fost cu siguranță un an despre care atât turiștii, cât și cei care lucrează în industrie în general, își amintesc ca fiind o revenire la turismul de masă. Vârful cererii pentru călătoriile cu avionul a fost eșalonat, românii zburând cel mai des în perioada vacanțelor și toamna. Interesant este că mai multe persoane au călătorit anul trecut în perioada septembrie-noiembrie decât în același interval din 2021 și 2019", arată analiza. Conform sursei citate, primele cinci poziții în clasamentul celor mai populare destinații pentru români în 2022 nu s-au schimbat semnificativ, deși printre primele 10 se regăsesc și țări care au fost mai puțin populare până acum. "Italia, aflată de ani de zile în topul preferințelor clienților români ai eSky.ro, s-a clasat pe primul loc. Românii au zburat cel mai des spre Milano, Roma, Bologna și Veneția. Imediat după Italia, în clasament se află Marea Britanie, care și-a păstrat poziția din 2021. Putem observa că românii zboară în continuare cel mai des spre Londra, capitala Regatului Unit ocupând locul 1 în topul orașelor. Un alt oraș britanic vizitat des de români este Birmingham", susțin autorii cercetării. Totodată, următoarea în clasament este Germania. "Patru orașe au intrat în top 20, primul fiind Dortmund, urmat de Frankfurt, Munich și Memmingem. Poziția a 4-a a clasamentului țărilor este ocupată de Spania, cu Madrid și Barcelona situându-se, la rândul lor, pe 2 din cele 10 poziții din clasamentul orașelor preferate. Urmează Franța (locul 5), care și-a păstrat poziția din 2021. De-a lungul anului 2022, utilizatorii esky.ro au zburat cel mai des spre Paris, care este și singurul oraș francez din top 20", se precizează în analiză. În a doua jumătate a clasamentului se află Belgia, Irlanda, Olanda, Austria și Grecia.

Veniturile medii lunare pe gospodărie au fost de 6.668 lei

Veniturile totale medii lunare pe gospodărie au reprezentat 6.668 lei în trimestrul III 2022 iar pe persoană veniturile au fost de 2.662 lei, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS) publicate miercuri.

 Cheltuielile totale ale populației au fost în trimestrul III 2022, în medie, de 5.816 lei lunar pe gospodărie (2.322 lei pe persoană) și au reprezentat 87,2% din nivelul veniturilor totale. Conform INS, veniturile bănești au fost, în medie, de 6.240 lei lunar pe gospodărie (2.491 lei pe persoană), iar veniturile în natură au fost estimate la 428 lei lunar pe gospodărie (171 lei pe persoană). Salariile și celelalte venituri asociate lor au format cea mai importantă sursă de venituri (68,2% din veniturile totale ale gospodăriilor). INS menționează că la formarea veniturilor totale ale gospodăriilor au contribuit, de asemenea, veniturile din prestații sociale (19,6%), veniturile în natură (6,4%), în principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (4,9%), veniturile din agricultură (2,1%), veniturile din activități neagricole independente (2%), precum și cele din proprietate și vânzarea de active din patrimoniul gospodăriei (0,6%). De asemenea, instituția precizează că mediul de rezidență influențează diferențele de nivel și, mai ales, de structură între veniturile gospodăriilor dintre mediul urban și mediul rural. Potrivit INS, principalele destinații ale cheltuielilor efectuate de gospodării sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii și transferurile către administrația publică și privată și către bugetele asigurărilor sociale, sub forma impozitelor, contribuțiilor, cotizațiilor, precum și acoperirea unor nevoi legate de producția gospodăriei (hrana animalelor și păsărilor, plata muncii pentru producția gospodăriei, produse pentru însămânțat, servicii veterinare etc.). Cheltuielile pentru investiții destinate pentru cumpărarea sau construcția de locuințe, cumpărarea de terenuri și echipament necesar producției gospodăriei, cumpărarea de acțiuni etc. dețin o pondere mică în cheltuielile totale ale gospodăriilor populației (doar 1,2%).

Prețul aurului, aproape de maximul ultimelor 8 luni

Aurul a fost tranzacționat marți aproape de maximul ultimelor 8 luni, creșterea prețurilor metalului prețios continuând în 2023, susținută de randamente mai scăzute și de un dolar mai slab, transmite CNBC. Prețul aurului spot a atins luni 1.881,5 dolari uncia, cel mai înalt nivel din 9 mai, înainte de a se tempera, pe măsură ce oficialii Rezervei Federale din SUA au semnalat noi măsuri agresive de politică monetară pentru a combate inflația. Contractele futures pentru aur au scăzut cu 0,03%, la 1.877,30 dolari uncia. Raportul de vineri privind locurile de muncă din SUA, care a arătat că piața muncii rămâne puternică, în ciuda eforturilor Fed de a reduce creșterea, a redus randamentele titlurile Trezoreriei SUA și cotația dolarului, dar a dat un impuls aurului. ”Metalul a fost, de asemenea, susținut de redeschiderea din China, cu imagini cu piețe de aur foarte aglomerate, înainte de Anul Nou Chinezesc, în timp ce Banca Populară a Chinei a anunțat că a cumpărat 62 de tone de aur în ultimele două luni ale anului”, a declarat Ole Hansen, șeful strategiei de mărfuri la Saxo Bank.

Windows 7 nu mai primește update-uri de securitate

Microsoft a oprit complet suportul pentru Windows 7, pentru care nu mai sunt acum livrate nici măcar update-urile de securitate. În 2020, după mai bine de 10 de când era lansat, Microsoft anunța oprirea parțială a suportului pentru Windows 7, care era tăiat de la update-urile ce aduceau funcționalități noi. Acum, la trei ani distanță, Windows 7, care s-a dovedit de-a lungul timpului unul dintre cele mai apreciate sisteme dezvoltate în ultimele decenii de Microsoft, rămâne și fără update-urile care repară problemele de securitate. Conform Statcounter, chiar și după atâta vreme, Windows 7 încă are în jur de 11% din întreaga cotă de piață deținută de sistemele de operare dezvoltate de Microsoft. Cei care încă folosesc Windows 7 au primit recent o altă lovitură, când Google a decis să nu mai actualizeze versiunea pentru acest sistem a browser-ului Chrome. Nici Edge, browser-ul dezvoltat chiar de Microsoft, nu va mai oferi suport pentru Windows 7 după versiunea 109, care va fi lansată joi.

Un client nemulțumit, intră cu mașina în Central Hotel, la Shanghai

Un client nemulțumit a intrat cu mașina într-un hotel, la Shanghai, provocând haos în hol, însă fără să rănească pe cineva, după ce s-a certat cu angajații hotelului pe tema laptopului său care a ”dispărut”, relatează AFP. Mai multe înregistrări video postate pe rețele de socializare surprind scena - o decapotabilă albă sparge ușile Central Hotel, la Shanghai, după care dă înapoi și intră în holul de la intarea hotelului. ”A înnebunit!”, comentează clienți încremeniți, în timp ce vehiculul distruge tot în cale. Mașina și-a încheiat cursa în altă ușă, de ieșire, în timp ce toate semnalele de alarmă erau aprinse. ”Măcar ai idee ce-ai făcut?”, au strigat clienții care au asistat la scenă, în timp ce alți clienți încercau să-l scoată pe șofer din mașină. Poliția îl identifică pe șofer drept Chen, în vârstă de 28 de ani. Potrivit poliției, el s-a certat cu angajați ai hotelului, după ce i-a dispărut laptopul în timpul sejurului. Membri ai personalului hotelului declară AFP că laptopul a fost furat, iar apoi găsit în afara hotelului.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.