Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: De fiecare dată când cumpărați un smartphone, un laptop sau o tabletă poluați planeta

Ziarul de Vrancea
22 iun 2021 644 vizualizări

În fiecare an, pe glob se generează aproape 2 miliarde de tone de deșeuri u 70% din gazele de seră sunt generate în timpul fabricației de smartphone-uri, laptopuri sau tablete

Aproape 2 miliarde de tone de deșeuri de diverse tipuri sunt generate în fiecare an pe mapamond, iar 70% din gazele de seră sunt generate în timpul procesului de fabricație de smartphone-uri, laptopuri sau tablete, arată Asociația Respo DEEE. ”În fiecare an, pe mapamond se generează aproape 2 miliarde de tone de deșeuri de diverse tipuri, însă acestea sunt doar cele vizibile și conștientizate de majoritatea populației. Totuși, există o cantitate imensă de deșeuri, așa-zise invizibile, emisă în procesul de fabricație al echipamentelor electrice și electronice, pe care consumatorul final nu o cunoaște și nici nu o percepe”, arată Asociația Respo DEEE, într-un comunicat. Reprezentanții Asociației Respo DEEE atrag atenția asupra acestei surse de poluare și recomandă populației să fie mai cumpătată în achiziția de noi produse electrice și electronice. “Puțini știu că în jur de 70% din gazele de seră sunt generate în timpul procesului de fabricație de smartphone-uri, laptopuri sau tablete. Doar o cincime din poluare are loc după folosirea produselor respective, prin faptul că acestea nu sunt depozitate în mod corespunzător la finalul ciclului de viață și nu iau calea reciclării responsabile. Producerea acestor echipamente implică folosirea unor cantități semnificative de metale, multe extrase prin minerit clasic, dar și un consum uriaș de apă. Pentru un smartphone ce cântărește 200 de grame se generează 86 de kilograme de deșeuri invizibile, iar, pentru producerea unui laptop, cantitatea deșeurilor generate ajunge la 1.200 de kilograme”, spune Cristian Pocol, președintele Asociației Respo DEEE. Potrivit acestuia, în procesul de fabricație al unui laptop se folosesc 240 de kg de combustibil, 22 de kilograme de chimicale, 1.500 de litri de apă. Doar un microcip necesită în procesul de producție 16.000 litri de apă, 1,6 kilograme de combustibil și 0,7 kg de chimicale. Producția echipamentelor electronice poluează astfel natura mai mult decât industria alimentară (1 kg carne vită generează 4 kg deșeuri) sau industria textilă (un pantalon din bumbac generează 25 kg deșeuri), declară el. “Un smartphone conține până la 70 de tipuri de metale, dintre care nu mai puțin de 17 sunt metale rare (aur, argint, paladium, scandiu, ytriu, lantan, etc). Aceste elemente rare au proprietăți de conductori, magnetice și fosforescente care le fac cruciale în procedul de fabricație al gadgeturilor moderne. Fără acestea, ecranele nu ar putea să afișeze culori, nu ar exista posibilitatea de touch screen și nici funcția de vibrație. În producerea microcipurilor, siliconul este componenta cea mai importantă. Acesta se extrage din quartz și este găsit de obicei in nisip. Procesul de extragere implică însă o activitate minieră extinsă. Doar în 2019 s-au produs nu mai puțin de 634 de miliarde de microcipuri, iar impactul asupra mediului este covărșitor”, adaugă Cristian Pocol. Un alt aspect al deșeurilor invizibile este legat de faptul că cele multe electronice sunt produse în Asia, iar transportul lor până la producătorii din Statele Unite sau Europa se realizează cu avionul sau vaporul, generând emisii suplimentare de gaze de seră atribuite tot procesului de pre-producție. ”Nici energia consumată în procesul de producție nu este energie verde ci se produce în majoritatea cazurilor prin arderea cărbunilor, o altă sursă considerabilă de poluare”, mai spune președintele asociației. Pentru a se ajunge la situația ideală în care producția de deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) să genereze o cantitate mai mică de gaze de seră, Asociatia Respo DEEE consideră că eforturile trebuie concentrate pe două direcții, atât producătorii cât și consumatorii trebuie să devină mult mai responsabili.

Dacia prezintă noul Duster. Mașina va fi comercializată din septembrie 2021

u autoturismul va fi vândut în variantele 4x2 și 4x4

Producătorul auto Dacia a prezentat, marți, noul Duster, care va fi comercializat din septembrie 2021 în versiunile 4x2 și 4x4. "Asemenea generațiilor precedente, Noul Duster se adresează atât clienților care doresc un SUV confortabil cu design atrăgător, cât și celor care se află în căutarea unui vehicul 4x4 polivalent și robust. Fidel ADN-ului său, Noul Duster este un SUV de familie, partener de drum în traficul cotidian, dar și al aventurilor în aer liber. Design-ul său evoluează, în special la nivelul blocurilor optice și al calandrului, conferindu-i un plus de personalitate și asigurând totodată o diminuare a emisiilor de CO2", se arată într-un comunicat transmis de Dacia. Conform aceleiași surse, noul Duster dispune la interior de o consolă centrală înălțată, prevăzută cu o cotieră culisantă. Tot la capitolul noutăți se numără cele două sisteme multimedia și noul ecran de 8 inch, precum și cutia de viteze automată EDC cu dublu ambreiaj. Gama de motorizări a fost și ea reînnoită, asigurând diminuarea emisiilor de CO2. Noul Duster este disponibil de acum și în varianta echipată cu cutia automată EDC cu 6 trepte, cuplată cu motorul TCe 150. Versiunea ECO-G 100 dispune de un rezervor GPL a cărui capacitate a fost mărită cu aproape 50%, până la 49,8 litri. Alături de limitatorul de viteză și sistemul ESC de ultimă generație, ambele disponibile în serie, precum și de regulatorul de viteză disponibil opțional, în funcție de versiune, noul model dispune de numeroase sisteme de asistență la volan - detector de unghi mort, asistență la parcare, asistență la pornire în rampă, control adaptiv al coborârii în versiunea 4x4 și sistem multi-view. "Duster reprezintă revoluția Dacia în segmentul SUV. De la lansarea primei generații, în 2010, modelul, care va ajunge în curând la 2 milioane de clienți, a devenit o adevărată emblemă a mărcii Dacia. Or, reînnoirea unui model emblematic nu este o sarcină ușoară! Linia generală a modelului, atrăgătoare și ușor de recunoscut, a fost menținută. Am adus în schimb o serie de evoluții pentru un plus de modernitate și de prospețime. Spiritul de aventură și spiritul Dacia se regăsesc din plin în noul Duster. Vorbim de un model robust și accesibil, care oferă esențialul", a declarat Lionel Jaillet, director Performanță Produs Dacia, conform comunicatului.

Cel mai scăzut nivel al prețurilor din UE a fost în 2020 în România, Bulgaria și Polonia

Nivelul prețurilor pentru bunurile de consum și servicii în Uniunea Europeană a variat semnificativ anul trecut în statele membre UE, cele mai reduse prețuri fiind în România (55% din media UE), Bulgaria (56%) și Polonia (58%), arată datele prezentate marți de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În 2020, cel mai ridicat nivel al prețurilor în Uniunea Europeană s-a înregistrat în Danemarca (141% din media UE), Irlanda și Luxemburg (fiecare cu 136%), Suedia (130%) și Finlanda (126%). Per ansamblu, nivelul prețurilor pentru bunurile de consum și servicii în Uniunea Europeană a variat cu aproape unul la trei între cel mai ieftin și cel mai scump stat membru UE. În 2020, nivelul prețurilor pentru restaurante și hoteluri a fost de trei ori mai ridicat în cea mai scumpă țară față de cea mai ieftină. Nivelul prețurilor a variat de la 46% din media UE în Bulgaria, fiind urmată de România (53%) și Ungaria (56%), la 154% din media UE în Danemarca, înaintea Suediei (138%) și Finlandei (131%). Pe locul doi în ceea ce privește diferența nivelului prețurilor se află alcoolul și tutunul, cel mai scăzut nivel al prețurilor fiind în Bulgaria (61%), Ungaria (69%) și Polonia (70%), iar cel mai ridicat în Irlanda (187% din media), urmată la distanță de Finlanda (158%), Suedia (136%) și Franța (133%). Alimentele și băuturile nealcoolice sunt cele mai ieftine în România (66% din media) și Polonia (68%), iar cele mai scumpe în Danemarca (129% din media UE), Luxemburg (126%) și Austria (125%). Îmbrăcămintea este grupul de produse unde prețurile diferă mai puțin în rândul statelor membre UE, variind de la 73% din media UE în Ungaria la 130% în Danemarca.

BNR: Interesul pentru finanțarea proiectelor verzi este relativ scăzut

Interesul este în prezent relativ scăzut în ceea ce privește finanțarea proiectelor verzi, în principal ca urmare a lipsei proiectelor eligibile, dar în creștere în ultimii zece ani, potrivit unui articol publicat pe blogul Opinii BNR. "Conform rezultatelor unui chestionar privind schimbările climatice transmis de către BNR instituțiilor de credit, în sectorul bancar autohton există preocupări legate de subiectul schimbărilor climatice în general, însă nivelul de conștientizare a riscurilor este unul relativ modest. În ceea ce privește finanțarea proiectelor verzi, interesul este în prezent relativ scăzut, în principal ca urmare a lipsei proiectelor eligibile, dar în creștere în ultimii 10 ani", se menționează în document. Articolul este semnat de Iuliana Tiba - BRD Groupe Societe Generale, Amalia Stamate - Banca Națională a României (BNR), Ștefania Racolta-Cruceru - Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Potrivit sursei citate, un exemplu care confirmă această tendință ascendentă este compania Hidroelectrica SA, care, în contextul strategiei sale de diversificare a producției de energie electrică din surse multiple regenerabile, a atras cel mai mare credit bilateral verde în cursul acestui an, în sumî de 1,25 miliarde lei. "În termeni absoluți, volumul agregat al finanțărilor verzi pe segmentul corporativ este de peste 1 miliard euro (în stoc la martie 2021). La această sumă s-ar adăuga creditele verzi acordate populației pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor (0,4 miliard euro reprezintă portofoliul actual al băncilor) și finanțării proiectelor verzi ale unităților administrativ-teritoriale. Din punct de vedere al sectoarelor finanțate, peste jumătate din acestea sunt acordate sectorului imobiliar, pe segmentul clădirilor verzi, urmate de creditele pentru energie regenerabilă", se mai spune în articol. În același timp, perspectiva strategică a instituțiilor financiare internaționale - BEI (Banca Europeană de Investiții), BERD, IFC (divizia de investiții a Băncii Mondiale) - prezente și active pe piața din România indică prioritatea acordată sectoarelor sau finanțărilor verzi, reflectată în diferitele instrumente de finanțare, scheme de sprijin sau programe de asistență tehnică oferite în scopul sporirii gradului de conștientizare și dezvoltării capacității de analiză și evaluare a noilor modele de business sau a tranzacțiilor verzi, mai susțin autorii documentului.


Comisia Europeană pune tunurile pe Google

Comisia Euroeană (CE) anunță deschiderea unei anchete împotriva gigantului american Google cu privire la practici anticoncurențiale în tehnologii de afișarea publicității online, relatează AFP. Google ”este prezentă aproape la toate nivelurile lanțului furnizărilor în privința afișajului publictar online. Ne temem că a făcut exercițiul unei concurențe (...) mai dificil serviciilor (...) concurente”, acuză într-un comunicat comisarul european însărcinat cu Concurența Margrethe Vestager. Google furnizează mai multe servicii în domeniul tehnologiei și joacă un rol de intermediar între servicii de anunțuri și editori, în vederea afișării unor anunțuri publicitare pe site-uri de web sau pe aplicații mobile. ”O concurență echitabilă este importantă - atât pentru a le permite serviciilor de anunțuri să ajungă la consumatori pe site-uri ale editorilor, cât și pentru a le permite editorilor să vândă spații celor care publică anunțuri, în vederea generării unor venituri și finanțării conținuturilor”, explică Margrethe Vestager. Ancheta CE urmează să se axeze asupra afișajului publicitar, un domeniu în care Google propune mai multe servicii. ”Deschiderea unei anchete formale nu își prejudecă rezultatul”, subliniază Bruxellesul. Niciun termen legal nu este prevăzut în vederea închiderii unei asemena proceduri. Durata unei anchete diferă puternic în funcție de complexitatea dosarului. ”Vom continua să ne angajăm în mod constructiv cu Comisia Europeană pentru a-i răspunde la întrebări și a demonstra avantajele produselor noastre pentru întreprinderile și consumatorii europeni”, a reacționat un purtător de cuvânt al Google. ”Mii de întreprinderi europene ne folosesc zilnic produsele publicitare pentru a ajunge la noi clienți și a-și finanța site-urile de web. Ele le aleg pentru că sunt competitive și eficiente”, a subliniat el. În 2019, cheltuielile alocate afișării publicității online în UE au atins aproximativ 20 de miliarde de euro.

ONRC: Peste 430.000 de femei erau acționari sau asociați

Numărul femeilor acționari sau asociați în firmele din România era, la finele lunii aprilie 2021, de 430.154, acestea având o pondere de 34,3% în total acționari sau asociați, reiese din datele Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) consultate de AGERPRES. Conform datelor centralizate, acționarii sau asociații bărbați erau în număr de 824.018 (65,7%) în cele 1.064.214 de firme active din România la finalul lunii aprilie. Numărul total de asociați/acționari persoane fizice împuternicite era, în perioada menționată, de 1.254.172. Statistica ONRC arată că cel mai mare număr de femei acționari/asociați se înregistra în București - 91.309 (33,5%), Cluj - 24.162 (32,86%), Ilfov - 19.836 (34,33%) și Timiș - 18.779 (32,76%), iar cel mai mic în Covasna - 2.640 (33,09%), Mehedinți - 2.945 (35,51%) și Ialomița - 3.130 (35,70%).

Bitcoin se depreciază sub 30.000 de dolari

Cursul bitcoin a scăzut marți sub 30.000 de dolari - pentru prima oară de la sfârșitul lui ianuarie -, iar criptomoneda este afectată de turbulențe în ultimele săptămâni și de acțiuni ale Chinei împotriva unor mineri locali, relatează AFP. Bitcoin este afectată de eforturi chineze în vederea reglementării acestei piețe descentralizate. China, o țară în care se află numeroși mineri - care pun puterea calcului în serviciul bockchain, baza de date descentralizată pe care se bazează criptomoneda - îi ”vânează” pe aceștia din urmă. Un bitcoin valora marți, la ora României 15.30, 29.854 dolari, cu 8,31% mai puțin. Această criptomonedă foarte volatilă a rămas în creștere cu 3% de la începutul anului, însă s-a depreciat cu 54% față de cea mai mare valoare istorică, pe care a atins-o la jumătatea lui aprilie, de 64.870 de dolari. În mai, Elon Musk, conducătorul excentric al Tesla, a dat cursul peste cap. El a revenit asupra deciziei de a autoriza achiziția de vehicule ale mărcii sale în bitcoin, după ce a acuzat criptomoneda de faptul că este prea poluanată.

Facebook a lansat, simultan, două produse audio

Facebook și-a lansat în aceeași zi atât clona de Clubhouse, cât și platforma de podcast-uri. Live Audio Rooms, produsul Facebook inspirat de Clubhouse, a fost lansat în Statele Unite, unde este disponibil personalităților și în cadrul anumitor grupuri de discuții. Discuțiile pot fi organizate doar prin intermediul aplicației Facebook de iOS, însă utilizatorii pot participa la acestea și de pe Android. Până la 50 de persoane pot vorbi în același timp. Facebook nu limitează numărul ascultătorilor, vizând clar Clubhouse, care impune astfel de limite. Pot fi organizare discuții atât publice, cât și private. Discuțiile private nu vor fi disponibile decât în cadrul grupului care le-a găzduit, în vreme ce discuțiile publice pot fi partajate și în afara grupului. Nu lipsesc unele funcții deja standard pentru această categorie de aplicații, precum notificări privind prietenii care aderează la o discuție sau butonul care trebuie apăsat când un participant dorește să vorbească. Totodată, Facebook și-a lansat secțiunea de podcast-uri. Acestea pot fi ascultate, prin intermediului unui player dedicat, inclusiv cu ecranul oprit.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.