Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Cum ar putea crește PIB cu 24 miliarde de euro anual până în 2030

Ziarul de Vrancea
21 sep 2021 477 vizualizări

McKinsey&Company arată că diferența poate fi realizată de 550.000 de femei

România ar putea adăuga la PIB aproximativ 24 de miliarde de euro anual până în 2030 printr-o mai mare implicare a femeilor pe piața muncii, prin creșterea numărului de ore plătite și printr-o mai bună reprezentare a femeilor în domeniile cu productivitate mare, arată un raport al companiei de consultanță McKinsey&Company. România are cel mai mare procent de femei CEO din zona Europei Centrale și de Est, de 21%, în timp ce media în regiune este de 8%. "Produsul Intern Brut al României ar putea fi mai mare cu 24 miliarde de euro anual până în 2030 - o majorare de 8,7% pe an - prin creșterea egalității de gen", potrivit „Win-Win: How Empowering Women Can Benefit Central and Eastern Europe”, cel mai recent raport publicat de compania de consultanță McKinsey&Company. Acest plus de 24 de miliarde de euro ar putea fi generat de trei factori: creșterea cu 550.000 a numărului de femei active pe piața muncii, majorarea cu 1,5 ore pe săptămână a numărului de ore plătite lucrate de femei și angajarea mai multor femei în sectoarele cu productivitate mare (utilități, producție, servicii financiare, imobiliare). La nivelul întregii Europe Centrale și de Est, îmbunătățirea egalității de gen pe piața muncii ar putea duce la o creștere PIB cu 146 de miliarde de euro anual până în 2030 (de la 700 la 846 miliarde de euro). Acest prim raport McKinsey&Company privind egalitatea de gen în Europa Centrală și de Est a analizat șapte țări din regiune: Croația, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România, Slovacia și Ucraina. În România, femeile reprezintă aproximativ 52% (10 milioane) din populație însă doar 43% din forța de muncă, procent similar cu media regiunii. În ceea ce privește participarea pe piața muncii, 59% dintre femeile din România sunt angajate - comparativ cu o medie de 64% în Europa Centrală și de Est și de 79% în țările nordice. Analizând același indicator în cazul bărbaților, România are o medie similară cu cea regională și cu Europa de Vest, de 78%. În afară de beneficiile macroeconomice, raportul întărește argumentele economice în favoarea diversității și la nivelul fiecărei companii. Cercetările efectuate de McKinsey&Company în ultimul deceniu indică faptul că o pondere mai mare a femeilor în funcțiile de conducere se corelează cu creșterea performanței financiare a companiilor. Raportul de față confirmă această corelație. Companiile ale căror echipe executive aveau cea mai mare diversitate de gen au înregistrat o probabilitate cu 26% mai mare de a raporta profituri peste medie comparativ cu echipele executive cel mai puțin diverse sau fără femei în poziții de top, conform unei analize care a inclus 200 de companii mari din Europa Centrală și de Est. La nivel regional, femeile sunt încă subreprezentate în funcții de conducere, în ciuda faptului că acestea înseamnă o parte importantă a forței de muncă și a absolvenților de facultate, dar în România situația este mai bună. Aproximativ 21% dintre directorii executivi din România sunt femei, comparativ cu 8% în Europa Centrală și de Est. De asemenea, în România femeile ocupă 27% din funcțiile executive, în timp ce la nivel regional procentul este de 19%, în Europa de Vest de 16%, iar în țările nordice - 25%. Mai mult, 44% dintre companiile de top din Europa Centrală și de Est nu au nicio femeie cu rol executiv. „Acest studiu arată cât de semnificativ este impactul creșterii egalității de gen. România ar putea adăuga în fiecare an aproximativ 8,7% la PIB, aproximativ 24 miliarde de euro, prin implicarea mai multor femei pe piața muncii. Dar avem și motive de bucurie, în ciuda participării scăzute a forței de muncă, deoarece România are un procent relativ mare de femei în funcție de CEO - 21% - comparativ cu 8% în Europa Centrală și de Est. Acest lucru demonstrează capitalul uman imens pe care încă nu l-am exploatat”, declară Mariana Miron, Engagement Manager în cadrul biroului din București al McKinsey&Company.

România, codașă în UE la rata de motorizare dar și cea mai dinamică piață

u în țara noastră sunt 357 de autoturisme la mia de locuitori, iar în Luxemburg, lider cu cele mai multe autoturisme la mia de locuitori, are 681

România a rămas și în 2019 pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința ratei de motorizare, cu 357 de autoturisme la mia de locuitori, dar în perioada 2015-2019 a avut cea mai mare creștere (34%) a numărului de autoturisme înmatriculate într-o țară UE, arată datele publicate miercuri de Eurostat. La nivelul Uniunii Europene, Luxemburg este lider cu cele mai multe autoturisme la mia de locuitori, 681 în 2019. Eurostat subliniază însă că această cifră ar putea fi influențată de angajații transfrontalieri care folosesc autoturismele companiilor înmatriculate în Luxemburg. Luxemburg este urmată îndeaproape de Cipru (645 de autoturisme), Finlanda și Polonia (ambele cu 642 de autoturisme). La polul opus este România (cu 357 de autoturisme la mia de locuitori, în creștere față de 332 de autoturisme în 2018), urmată de Letonia (381 de autoturisme) și Ungaria (390 de autoturisme). În cifre absolute, cel mai mare număr de autoturisme înmatriculate în 2019 s-a înregistrat în Germania, cu aproape 48 milioane de unități, fiind urmată de Italia (40 de milioane) și Franța (32 de milioane). Cu toate acestea, între 2015 și 2019, cea mai mare creștere a numărului de autoturisme înmatriculate s-a înregistrat în România (34%, în condițiile unui avans de la 261 la 357 de autoturisme la mia de locuitori), urmată de Lituania (20%), Ungaria (19%), Slovacia și Polonia (ambele cu 18%). Potrivit Eurostat, Bulgaria a fost singurul stat membru UE unde numărul de autoturisme înmatriculate a scăzut (cu 11%) între 2015 și 2019. Cele mai vechi flote de autoturisme sunt în Polonia, unde în 2019 ponderea autoturismelor vechi (care au vechime de peste 20 de ani) era de 37,9%, urmată de Estonia (31,5%), Finlanda (26,9%) și Lituania (22,6%). Pe de altă parte, cele mai noi flote de autoturisme (cu o vechime de cel mult doi ani) sunt în Irlanda (28,8%), Luxemburg (23,7%), Belgia (22,9%) și Danemarca (22,6%).

Guvernul a adoptat o OUG pentru asigurații City Insurance

Premierul Florin Cîțu a anunțat că a fost aprobată, în ședința de Guvern de miercuri, o ordonanță de urgență care modifică legea privind Fondul de Garantare a Asiguraților ca urmare a insolvenței a companiei City Insurance. Șeful Executivului a adăugat că a cerut mai multe anchete deoarece această companie a fost auditată ani de zile și ar dori să vadă și acțiunile ASF și controalele efectuate de ANAF. „Am adoptat o ordonanță de urgență pentru modificarea legii în ceea ce privește Fondul de Garantare a Asiguraților ca urmare a insolvenței a companiei City Insurance. Am vrut să ne asigurăm că toți cei care au fost păgubiți să nu sufere de pe urma acestui faliment. Tot în ședința de Guvern, am cerut mai multe anchete pentru că această companie a fost auditată ani de zile. Mi se pare greu de crezut că auditorii nu au văzut nimic până acum. Este totuși o companie care avea o cotă importantă de piață. Aș vrea să ne uităm în urmă să vedem ce a făcut implementatorul, ASF, în ultimii ani de zile, aș vrea să văd aceste rapoarte și ar fi bine ca ASF să le prezinte public. Am discutat și cu domnul ministru al Finanțelor și aș vrea să vedem și ANAF ce controale a avut în ultimii ani și ce rezultate. Deci toate acestea le-am cerut astăzi în ședința de Guvern. Le vom avea informațiile în perioada următoare”, a afirmat Florin Cîțu, la finalul ședinței de miercuri a Guvernului. 

Nestlé anunță investiții masive pentru a stimula agricultura regenerativă

Nestlé, cea mai mare companie de produse alimentare și băuturi din lume, a anunțat miercuri că va investi 1,2 miliarde franci elvețieni în următorii cinci ani pentru a stimula agricultura regenerativă în lanțul de aprovizionare al companiei. "Nestlé investește 1,2 miliarde CHF în următorii cinci ani pentru a stimula agricultura regenerativă în lanțul de aprovizionare al companiei, concentrându-se pe trei direcții principale: Aplicarea științei și tehnologiei de ultimă generație și oferirea de asistență tehnică: Valorificându-și rețeaua de agronomi și experți în cercetare și dezvoltare, Nestlé dezvoltă, printre altele, noi soiuri de cafea și cacao care asigură un randament crescut și impact scăzut asupra mediului și evaluează noi soluții pentru a reduce emisiile în lanțul de aprovizionare pentru categoria de produse lactate. Nestlé va oferi, de asemenea, instruire în domeniul agricol și îi va ajuta pe fermieri să facă schimb de informații și de practici care pot fi adaptate la nivel local. Oferirea de sprijin investițional: Tranziția către agricultura regenerativă vine cu riscuri inițiale și costuri noi. Nestlé va sprijini fermierii investind alături de aceștia, facilitând finanțări sau ajutându-i să obțină împrumuturi pentru echipamente specifice. Compania va colabora cu partenerii săi pentru finanțarea de proiecte-pilot pentru a testa și învăța cum să promoveze agricultura regenerativă la nivel optim. Plata unor prime pentru produse provenite din agricultură regenerativă: Nestlé va plăti un cost suplimentar în cazul a numeroase materii prime produse prin practici agricole regenerative și va crește cantitatea achiziționată. Aceasta înseamnă recompensarea fermierilor nu numai pentru cantitatea și calitatea ingredientelor, ci și pentru beneficiile pe care le oferă mediului prin protecția solului, gestionarea apei și captarea carbonului, a anunțat compania. Nestlé anunță astfel planul pentru susținerea și accelerarea tranziției către un sistem alimentar regenerativ, ce are ca scop protejarea și refacerea mediului, îmbunătățirea condițiilor de trai ale fermierilor și prosperitatea comunităților agricole. Pentru promovarea practicilor agricole regenerative, Nestlé va colabora cu partenerii săi din sistemul alimentar, incluși într-o rețea de peste 500.000 de fermieri și 150.000 de furnizori ai companiei. "Ca parte a acestui plan, compania va iniția, totodată, noi programe în căutarea celor mai bune soluții pentru a face față provocărilor sociale și economice ale acestei tranziții. Anunțul a fost făcut în perioada premergătoare Summit-ului ONU privind sistemele alimentare desfășurat la New York, ca parte a contribuției Nestlé la atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD) până în anul 2030", arată compania.

Salariul germanilor nevaccinați nu va mai fie plătit de către Guvern

Salariile persoanelor nevaccinate împotriva covid-19 nu vor mai fi acoperite de către Guvern, în Germania, în perioade de carantină - o decizie negociată cu landurile, care intră în vigoare de la 1 noiembrie -, a anunțat miercuri ministrul german al Sănătății Jens Spahn, relatează AFP. ”Se spune uneori că ar fi vorba despre o presiune asupra persoanelor nevaccinate, însă eu cred că trebuie să vedem lucrurile altfel. Aceasta este o problemă de echitate”, a apreciat într-o confernță de presă Jens Spahn. Până în prezent, persoanele plasate în carantină erau indemnizate în vederea unei compensări a pierderii veniturilor. Însă, mai multe landuri au pus deja capăt acestei practici. ”Cei care se protejează pe ei și îi protejează pe alții prin vaccinare se întreabă, în mod justificat, de ce să plătească pentru cineva care se afla în vacanță într-o zonă cu risc și care, pentru că nu s-a vaccinat, trebuie plasat în carantină. De ce să plătească pentru o asemenea persoană?”, a justificat Spahn. ”Atunci când oameni spun că este decizia lor liberă și personală - iar aceasta rămâne decizia lor liberă și personală - de a se vaccina sau nu, această decizie trebuie, de asemenea, să fie însoțită de responsabilitatea de a-și asuma consecințele financiare”, a subliniat ministrul Sănătății. Aproape jumătate dintre persoane chestionate în acest sens (48%) sunt împotriva suportării de către Gvern a acestei compensări a veniturilor, iar alți 43% dintre respondenți sunt în favoarea acesteia, arată un sondaj Yougov publicat luni. Peste 52 de milioane de persoane, reprezentând 63,4% din populația Germaniei, au fost vaccinate, până miercuri, cu două doze de vaccin împotriva covid-19. Guvernul Angelei Merkel întâmpină însă dificultăți în accelerarea ritmului vaccinării.

Facebook lansează două noi dispozitive din seria Portal

Gigantul american Facebook a anunțat primele update-uri din 2019 pentru seria de dispozitive Portal, care include acum un model cu baterie proprie. Facebook a prezentat Portal Plus, o versiune actualizată a device-ului cu același nume. Cu un ecran fix de 14 inch, spre deosebire de modelul anterior, al cărui ecran se putea roti, Portal Plus va costa 349 de dolari. Portal Go, versiunea mai mică și mai ieftină, cu ecran de 10 inch și un preț de 199 de dolari, este primul dispozitiv al seriei care beneficiază de o baterie proprie și nu are nevoie să fie ținut în permanență în priză. Ambele versiuni pun accent pe comunicare video și folosesc un sistem care ține mereu focusul pe utilizatori. Pe lângă Facebook Messenger și WhatsApp, pot fi folosite pentru comunicare video și alte aplicații, precum Teams, Zoom sau Webex. Facebook spune că, pe lângă comunicarea video, cele două sunt bune și pentru muzică, putând fi folosite, cu Spotify sau Pandora, în rol de difuzoare cu Bluetooth. Pentru că știe că suferă de un deficit de încredere, Facebook a dotat ambele dispozitive cu un obturator fizic, care poate fi folosit pentru a acoperi camera.

Un ONG german pentru protecția mediului a dat în judecată BMW și Daimler

Șefii unui ONG german pentru protecția mediului numit Deutsche Umwelthilfe au dat în judecată BMW și Daimler pentru refuzul de a-și înăspri obiecitvele privind emisiile de carbon și de a renunța la fabricarea de automobile convenționale până în 2030, a relatat marți publicația Handelsblatt, citată de Reuters. Deutsche Umwelthilfe a confirmat că pșângerile au fost înregistrate luni seara. În scrisori trimise la începutul acestei luni, ONG-ul a dat termen companiilor până pe 20 septembrie să accepte cererile sale, care mai includ limitarea producției de motoare cu combustie internă înainte de 2030. Niciuna dintre companii nu a stabilit un termen pentru oprirea producției de automobile cu combustie internă. BMW și Daimler au confirmat că nu au acceptat cererile ONG-ului.

Amazon lansează trei noi Kindle-uri

Celebra serie de ebook readere Kindle Paperwhite primește trei noi membri, dintre care unul este optimizat pentru cei mici. Amazon a anunțat trei noi modele de Kindle - Kindle Paperwhite (a cincea generație), Kindle Paperwhite Signature Edition și Kindle Paperwhite Kids. Modelul standard, Kindle Paperwhite, trece la un ecran mai mare, de 6,8 inch, însă păstrează același 300ppi, care face ecranul să reproducă foarte bine hârtia fizică și să fie ușor de citit inclusiv în lumină puternică. Amazon spune că ecranul este cu 10% mai luminos acum și că întoarcerea paginilor se face cu 20% mai repede. Există și un mod întunecat, cu text alb pe fundal negru, iar dispozitivul are certificare IPX8, pentru rezistență la apă. O altă noutate vine din faptul că noul Kindle poate fi configurat, de la distanță, prin intermediul aplicațiilor Kindle mobile pentru iOS și Android. Nou în seria Kindle Paperwhite este modelul Signature Edition, care aduce o serie de funcții suplimentare față de modelul standard. Printre altele, SE se poate încărca wireless, fiind primul Kindle cu această funcție, iar luminozitatea ecranului se reglează automat, în funcție de condițiile de iluminare externe.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.