Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Clienții casnici primesc cu o doză de scepticism vestea liberalizării pieței de gaz

Ziarul de Vrancea
16 iun 2020 965 vizualizări

Aproape jumătate (45%) dintre clienții de gaze naturale consideră că prețurile la gaze vor crește după 1 iulie 2020

Un procent de 45% dintre clienții de gaze naturale consideră că prețurile la gaze vor crește după 1 iulie, iar 34% cred că prețurile vor rămâne neschimbate, pe când 20% dintre abonații casnici la gaze consideră că vor plăti mai puțin după liberalizarea pieței, arată studiul sindicalizat "Liberalizarea pieței de gaze – percepții", desfășurat online în luna iunie de către iSense Solutions, pe 800 de clienți casnici de gaze naturale din mediul urban. "În ciuda faptului că autoritățile au decis plafonarea prețului la utilități pe perioada stării de urgență pentru a atenua impactul financiar al epidemiei de coronavirus asupra consumatorilor casnici, aproape jumătate (45%) dintre clienții de gaze naturale consideră că prețurile la gaze vor crește după 1 iulie 2020. 34% cred că prețurile vor rămâne neschimbate, pe când 20% dintre abonații casnici la gaze consideră că vor plăti mai puțin după liberalizarea pieței", se precizează în studiu. Chiar dacă doar 40% dintre românii din mediul urban care au un contract casnic de furnizare a gazelor naturale declară că au primit o notificare scrisă de la furnizorul lor despre liberalizarea pieței de gaze, numărul celor care știu deja despre această schimbare este aproape dublu: 78% din clienți casnici ai companiilor furnizoare de gaze naturale au aflat deja ce urmează să se întâmple de la 1 iulie 2020. Datele fac parte din studiul sindicalizat "Liberalizarea pieței de gaze – percepții", desfășurat online în luna iunie de către iSense Solutions, pe 800 de clienți casnici de gaze naturale din mediul urban. "Clienții casnici primesc cu o doză de scepticism vestea liberalizării pieței de gaz. Motivul principal ține de factorul financiar, dar mingea este acum în curtea furnizorilor de energie pentru a veni cu oferte relevante care să convingă o piață destul de statică până acum", afirmă Andrei Elvădeanu, head of market strategy, iSense Solutions. Bucureștenii sunt cei mai informați în legătură cu schimbările ce vor surveni de la 1 iulie 2020 pe piața gazelor naturale, 79% dintre ei declarând că au aflat despre ele. În ceea ce-i privește pe românii cu domiciliul în orașe care au sub 50.000 de locuitori, procentul celor ce au auzit despre liberalizarea pieței de gaz se situează la 77%. În rândul clienților Engie, 84% au aflat despre liberalizarea pieței de gaze naturale, în timp ce procentul clienților EON care au auzit de schimbările pe piața gazelor naturale începând cu iulie 2020 este de 75%. În ceea ce privește consumatorii casnici care colaboreaza cu Enel pentru furnizarea gazelor naturale, 66% dintre ei știu despre liberalizarea pieței de gaze naturale. Gradul de conștientizare legat de liberalizarea pieței de gaze naturale este considerabil mai mare în zona de sud a României, cu 81% dintre consumatorii casnici de gaze naturale care știu deja despre aceste modificări, față de 73% dintre clienții casnici în zona de nord a țării

Tot mai mulți români aleg să închirieze mașini pentru deplasări în țară

u ei vor să evite în acest fel folosirea transportului în comun

Teama de coronavirus îi determină pe românii fără mașină să închirieze autoturisme pentru a pleca în vacanțe în țară și chiar în vizite de o zi la rude, potrivit Enterprise Rent-a-Car România, reprezentanța în România a Enterprise Rent-a-Car, cel mai mare jucător din domeniu. "Pentru a evita transportul în comun cu trenul, microbuzul sau autocarul, tot mai mulți români aleg să închirieze mașini pentru deplasări în țară, fie că este vorba de vacanțe la mare, la munte sau în alte zone turistice sau doar de un drum de o zi sau două la rude sau la prieteni", arată datele Enterprise Rent-a-Car România.  După ridicarea restricțiilor de călătorie în interiorul țării, companiile de rent-a-car din România, obișnuite să închirieze mașini, în general, expaților, românilor din diaspora sau companiilor au fost nevoite să ia în calcul alte noi segmente de public: unii români care, până acum, foloseau transportul în comun (tren, autobuz, autocar și chiar autostopul) pentru a merge în vacanțe în țară, pentru câteva zile sau o săptămână, sau în vizite de 1-două zile la rude la țară, la părinți ori la prieteni din alte orașe. "Este vorba despre oameni care nu au mașini sau au mașini vechi, fără ITP, RCA etc. și care au vrut sau vor să plece prin țară, odată ridicate restricțiile de călătorie. Mai există și o altă categorie, tinerii corporatiști cu atitudine conștientă de protecție a mediului înconjurător, care se deplasează la serviciu cu bicicleta sau trotineta și care circulau prin țară cu autocarul sau trenul. Unii dintre aceștia simt acum nevoia să se protejeze și să nu se expună riscului de a fi infectați călătorind împreună cu persoane necunoscute", a declarat Mihai Fertig, directorul general al Enterprise Rent-a-Car România. Deși, în general, firmele de rent-a-car nu închiriază mașini doar pentru o zi, pentru a veni în întâmpinarea cererii, Enterprise a lansat un serviciu special, numit "#primuldrum", prin intermediul caruia autoturismele pot fi închiriate pentru o perioadă oricât de scurtă, fie și pentru câteva ore, cu un tarif care pornește de la 7 euro pe zi de mașină. "În timpul pandemiei a devenit evident că trebuie să reinventăm modul în care noi toți vom călători mai departe - mai puțin înghesuiți, în mașini mai rapide, care consumă mai puțin. Cererile de mașini pentru drumuri interne au început timid, după ridicarea restricțiilor de călătorie, dar au luat amploare odată cu minivacanța de 1 iunie, când s-a deschis litoralul românesc pentru turiști și au continuat cu minivacanța de Rusalii", a mai spus Mihai Fertig. Cele mai cerute mărci pentru deplasările interne sunt Opel, Ford, Renault și Dacia, iar durata medie de închiriere e de aproximativ cinci zile. Au fost închiriate mașini pentru o singură zi, dar există și autoturisme închiriate de mai bine de două săptămâni, ale căror contracte au fost prelungite. Toate mașinile sunt noi, de 1-2 ani vechime, au RCA și CASCO și, după fiecare client, sunt igienizate și dezinfectate. "Cred că acest tip de închirieri nu va dispărea odată cu ultimul caz de Covid-19 din România. După ce românii vor înțelege avantajele pe care le aduce acest mod de a călători, care, pentru familii sau grupuri mici de prieteni poate fi cu mult mai convenabil chiar și din punct de vedere financiar decât transportul public, ca să nu mai vorbim de libertatea de mișcare, acest segment al activității de rent-a-car are șansa să ajungă și în România la nivelul la care se găsește în alte țări europene", crede Mihai Fertig.

Numărul tranzacțiilor online a crescut cu 60% în perioada 15 mai – 15 iunie

MerchantPro, platformă locală SaaS de e-commerce, a anunțat ieri că, odată cu ieșirea din starea de urgență și relaxarea restricțiilor, compania continuă să înregistreze creșteri semnificative în valoarea și numărul comenzilor plasate la magazinele din platformă, astfel că la nivelul celor 1.500 de magazine online active din platformă, în perioada 15 mai – 15 iunie numărul tranzacțiilor a crescut cu 60% față de perioada similară a anului precedent. "Odată cu ieșirea din starea de urgență și relaxarea restricțiilor, MerchantPro, platformă locală SaaS de e-commerce, continuă să înregistreze creșteri semnificative în valoarea și numărul comenzilor plasate la magazinele din platformă. Astfel, la nivelul celor 1.500 de magazine online active din platforma MerchantPro, în Romania, în perioada 15 mai – 15 iunie numărul tranzacțiilor a crescut cu 60% față de perioada similară a anului precedent. De asemenea, se înregistrează o dinamică pozitivă și în valoarea comenzilor. Astfel, în perioada 15 mai – 15 iunie, marcată de primele măsuri de relaxare odată cu ieșirea din starea de urgență, creșterea a fost de 80%, față de perioada similară din 2019. Domeniile cele mai active au fost home&deco, alături de produsele alimentare și cele de îngrijire. Vârful de creștere al perioadei s-a remarcat în ultima săptămână din mai, când dinamica valorică a fost de Â106%. În iunie, creșterile fiecărei săptămâni au depășit 65% față de aceleași intervale din 2019. Relaxarea nu a adus însă schimbări în comportamentul de consum online dobândit în perioada restricțiilor. Interesul pentru achiziții online s-a menținut de la lună la lună. Astfel, în luna mai nivelul tranzacțiilor este similar cu cel înregistrat în luna aprilie a acestui an, în ciuda ieșirii din starea de urgență după 15 mai, arată datele companiei. "Primele două săptămâni din iunie au adus creșteri cu peste 60% în valoarea comenzilor, semn că o bună parte a publicului s-a mutat în online și rămâne fidel acestui mediu de vânzare. În lunile cu stare de urgență dinamica pozitivă din online a fost alimentată de limitarea circulației și închiderea multor business-uri offline. Cifrele din starea de alertă semnalează însă o schimbare de comportament mai profundă și o migrare pe termen lung către online, atât din partea clienților, cât și din partea retailerilor", declară Arthur Rădulescu, fondator ShopMania Net, compania care administrează MerchantPro.

Ministrul Finanțelor se ceartă cu PSD pe tema inflației

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, afirmă că rata inflației este de 1,8%, România fiind scoasă din topul rușinii” la nivel european, unde a fost plasată de guvernările PSD care au crescut artificial inflația de la 0% la 5,4%. ”Asta, deși trompetele PSD-iste, în frunte cu liderul perpetuu interimar, țipă de trei luni de zile că prețurile vor exploda”, a afirmat Florin Cîțu. Ministrul de Finanțe susține că vom avea ”o revenire rapidă în V, începând cu trimestrul III”. ”Am promis mediu economic neinflaționist și asta am livrat! Trei ani de zile PSD a distrus puterea de cumpărare a românilor prin creșterea galopantă a prețurilor. În regimul socialist al PSD rata inflației a crescut de la 0% la 5.4%!!! PSD a dus Romania în topul rușinii în UE- cea mai mare rată a inflației din UE trei ani la rând. Așa i-au sărăcit pe romanii cu cei mai puțini bani. Astăzi rata inflației este la 1.8% (sursa Eurostat) și am scos Romania din topul rușinii. Asta deși tromptele PSD-iste în frunte cu liderul perpetuu interimar țipă de trei luni de zile că prețurile vor exploda. Am demontat și această petardă aruncată de PSD-ist în spațiul public”, a scris, joi, pe Facebook, Florin Cîțu. Potrivit acestuia, odată cu scăerea inflației au scăzut și dobânzile. ”Foarte important. Încrederea în guvern se vede și în alt indicator. Moneda națională nu se depreciază desi dobânzile au scăzut!!! Acest lucru se întâmplă pentru a am reușit să avem un mediu economic neinflaționist și să implementam măsuri economice care i-au convins pe investitori că finanțele publice sunt administrate responsabil și precaut. Continuam pe acest drum și sunt sigur că la finalul anului scenariul prezentat de mine acum câteva luni pentru economia României în 2020 o să fie cel mai aproape de realitate. Voi reduce cât mai mult impactul negativ al crizei economice globale asupra economiei noastre”, a mai scris Cîțu. Acesta vorbește despre ”o revenire rapidă în V, începând cu trimestrul III anul acesta”.

Reactorul 1 de la Cernavodă intră pe 20 iunie în programul de oprire planificată

Compania de stat Nuclearelectrica, care administrează centrala nucleară din Cernavodă, a anunțat joi că reactorul 1 intră pe 20 iunie în programul de oprire planificată. "Nuclearelectrica anunță că Unitatea 1 a CNE Cernavodă va intra în programul de oprire planificată începând cu data de 20 iunie 2020. Desincronizarea de la Sistemul Energetic Național va avea loc în data de 20 iunie 2020, ora 11:00", arată compania într-un comunicat. Cele două unități de la Cernavodă asigură aproape 20% din producția totală de electricitate a țării. "Opririle planificate reprezintă proiecte complexe, inițiate cu 24 de luni anterior datei planificate, având o echipă de management de proiect, grafic de realizare, planificare de resurse umane și bugetare corespunzătoare. Decizia de intrare în oprire planificată a Unității 1 CNE Cernavodă a fost amânată față de perioada inițială prevăzută pentru acest proiect, pe fondul contextului internațional generat de pandemia de Covid-19 coroborat cu măsurile aferente Planului de protecție a personalului, similar altor centrale nucleare, pentru asigurarea continuității operării și producției", precizează compania. Decizia intrării în programul de oprire planificată a Unității 1 CNE Cernavodă începând cu data de 20 iunie a fost adoptată de Consiliul de Administrație al SNN întrunit în ședința în data de 8 mai 2020, în baza analizei tuturor factorilor de impact asupra opririi planificate a Unității 1. În perioada opririi planificate, se vor efectua activități din următoarele programe: programul de mentenanță preventivă/ corectivă; programul de inspecții; programul de testare obligatorie pe perioada opririlor planificate; programul de implementare modificări. "Lucrările se vor executa în condiții de siguranță pentru personalul centralei, public și mediul înconjurător, conform procedurilor aprobate utilizate la CNE Cernavodă și cu respectarea tuturor măsurilor de protecție împotriva Covid-19", mai informează compania. Compania de stat Nuclearelectrica, care administrează centrala nucleară din Cernavodă, a realizat în primul trimestru din acest an un profit net de 215,05 milioane lei, în scădere cu 1,9%, în timp ce veniturile din exploatare au scăzut cu 6,1%, la 636,79 milioane lei, față de primul trimestru din 2019.

60% din directorii financiari, preocupați de efectele crizei

Aproape 60% dintre directorii financiari sunt preocupați de posibilitatea apariției unui nou val al pandemiei, dar își fac planuri și pentru refacerea sau îmbunătățirea fluxurilor de venituri afectate de criză, arată cea mai recentă ediție a sondajului global PwC Covid-19 CFO Pulse. "Aproape 60% dintre directorii financiari sunt preocupați de posibilitatea apariției unui nou val al pandemiei, dar în egală măsură își fac planuri pentru refacerea sau îmbunătățirea fluxurilor de venituri afectate de criză", arată cea mai recentă ediție a sondajului global PwC COVID-19 CFO Pulse. Astfel, 63% dintre ei au în vedere produse și servicii noi sau îmbunătățite pentru ameliorarea veniturilor și subliniază rolul principal al inovației în acest proces. 48% intenționează să schimbe strategia de prețuri, fie prin scumpiri, ieftiniri sau noi condiții de plată și 36% să exploreze strategii alternative de distribuție, cum ar fi trecerea la vânzare sau livrare virtuală a serviciilor. ”Majoritatea companiilor au depășit etapa de răspuns imediat la criză, au înțeles că virusul va rămâne o amenințare pentru o lungă perioadă și au început să își adapteze strategiile la noile condiții de piață ca să obțină o recuperare financiară cât mai rapidă. Pentru a genera venituri în contextul schimbat de criză, companiile au nevoie de servicii și produse care să răspundă noilor realități. Prin urmare, creativitatea și inovația vor fi factori determinanți în cursa pentru relansarea activităților economice”, a declarat Ionuț Simion, country managing partner PwC România.

Indicele ROBOR la 3 luni s-a menținut ieri la 2,15%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menținut joi la 2,15%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Acesta este cel mai redus nivel consemnat de ROBOR la 3 luni după data de 20 aprilie 2018, când a fost de 2,13%. Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la 2,24%, cel mai redus nivel atins din 25 ianuarie 2018. Consiliul de administrație al BNR a decis vineri, 29 mai, reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,75% pe an de la 2% pe an, începând cu data de 2 iunie, precum și păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

Zoom s-a răzgândit: Criptare pentru toți utilizatorii

Zoom anunță că toți utilizatorii, inclusiv cei care folosesc produsul gratuit, vor beneficia de criptare după ce inițial a afirmat că va cripta doar conferințele video ale utilizatorilor plătitori. Chiar dacă și-a adus consilier tehnic cu renume, pe Alex Stamos, fostul șef pe securitate de la Facebook, comunicarea și strategia Zoom nu a scăpat deocamdată de deja caracteristicile bâlbâieli. Zoom a devenit, pe fondul pandemiei, vedeta comunicărilor video, crescând spectaculos în special în primele luni ale anului. Faptul că acomoda un mare număr de participanți, spre deosebire de restul produselor, a jucat un rol esențial în succesul înregistrat de Zoom. Însă, faima a scos la lumină și numeroase probleme de securitate și intimitate. Au existat inclusiv cazuri în care oficialii companiei au fost prinși mințind în legătură cu funcțiile de securitate ale produsului pe care-l vând. Unul dintre upgrade-urile promise atunci de Zoom a fost criptarea end-to-end a comunicărilor video folosind protocolul AES 256 GCM. La acea vreme, Zoom și noul consilier, Alex Stamos, au spus că decizia corectă pentru business este ca doar utilizatorilor plătitori să le fie activată criptarea.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.