Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Cîțu: Pachetul de susținere a economiei o să depășească 7% din PIB

Ziarul de Vrancea
4 oct 2020 1146 vizualizări

Ministrul Finanțelor susține că programul masiv de stimulare a economiei a stopat declinul și garantează creșterea puternică în 2021

Ministrul Finanțelor Florin Cîțu afirmă duminică, într-o postare pe Facebook, că pachetul de susținere a economiei va depăși 7% din PIB până la finalul anului. el subliniazăcă programul masiv de stimulare a economiei a stopat declinul și garantează creșterea puternică în 2021. ”Fără precedent în România! Pachetul de susținere a economiei o să depășească, ATENȚIE, 7% din PIB până la finalul anului. Deja în primele 9 luni am injectat SUPLIMENTAR în economie 34.5 miliarde lei (3.2% din PIB)”, scrie Cîțu pe Facebook. El afirmă că sumele injectate suplimentar în economie de guvernul PNL sunt:

- 14,4 miliarde prin măsuri fiscale

- 250 de milioane lei bonificații la plata impozitului pe profit

- 3,2 miliarde lei rambursare TVA în plus față de anul trecut

- 6,9 miliarde lei cheltuieli cu investițiile mai mari ca anul trecut (cea mai mare sumă din ultimii 10 ani și mai mult decât s-a cheltuit în 2016 sau 2017 tot anul)

- 9,8 miliarde lei cheltuieli legate direct de COVID-19

”La aceste cheltuieli de la buget adaugăm programe de garanții de aproximativ 30 miliarde lei - 2.9% din PIB. Bani care ajung în economie prin intermediul sistemului financiar bancar si sunt garantați de stat.Nu ne oprim aici. Acest program MASIV de stimulare a economiei a stopat declinul economiei în 2020 (evităm recesiunea tehnică) și garantează o creștere economică puternică în 2021”, conchide ministrul Finanțelor.

Benzina și motorina s-au ieftinit cu 6-9 bani pe litru pe parcursul lunii august

u consumul de benzinâ s-a majorat cu 31%, iar cel de motorinâ cu 26%

Prețul carburanților auto a scăzut cu 6-7 bani pe litru în cazul benzinei standard și cu 8-9 bani pe litru pentru motorina standard, în medie, pe parcursul lunii august 2020, potrivit datelor furnizate pentru AGERPRES de Consiliul Concurenței, pe baza informațiilor din Monitorul prețurilor carburanților. Platforma online "Monitorul prețurilor carburanților" a fost lansată anul trecut de autoritatea de concurență și afișează prețurile practicate de către șase rețele de benzinării din România - OMV Petrom, Rompetrol, MOL, Lukoil, SOCAR și Gazprom, însumând aproximativ 1.300 de stații de distribuție. În ceea ce privește benzina standard, cele mai mari prețuri au fost în benzinăriile Gazprom, respectiv 4,60 lei pe litru în medie, iar cele mai mici tarife, la Lukoil - 4,43 lei pe litru. La motorină, Gazprom a avut, de asemenea, cele mai mari prețuri - 4,64 lei pe litru (media pe august), în timp ce dieselul cel mai ieftin a fost în rețeaua Petrom - 4,55 lei pe litru. "Datele Oil Bulletin (publicația de profil a Comisiei Europene - n.r.) arată că în săptămâna 24-31.08.2020 prețurile cu taxe (finale) ale benzinei și motorinei comercializate în segmentul retail din România erau printre cele mai reduse din UE (locul 2 atât la benzină, cât și la motorină). În ceea ce privește prețurile fără taxe, nivelul din România se situa sub media europeană în cazul ambelor produse (-10% față de media UE la benzină și -5,4% la motorină)", arată specialiștii Consiliului Concurenței. În ceea ce privește consumul de carburanți, în luna august 2020, segmentul de retail de benzină a înregistrat o creștere semnificativă, de circa 31%, comparativ cu luna anterioară, în timp ce consumul de motorină s-a majorat cu aproximativ 26%. "Cu toate acestea, se poate vedea, pentru august 2020, un consum de benzină mai redus cu circa 5% față de media vânzărilor din luna august din perioada 2017-2019, în timp ce consumul de motorină a fost cu circa 4% mai mare, comparând aceleași perioade", precizează experții Consiliului. Aceștia au avut ca sursă datele obținute în cadrul investigației sectoriale pentru anii 2017 și 2018, precum și informații primite de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri privind consumul pentru anii 2019 și 2020. În luna august 2020, aplicația Monitorul prețurilor carburanților a înregistrat 6,2 milioane de căutări, din care 18% au fost pentru benzină standard, 18% pentru motorină standard, 17% benzină premium, 17% motorină premium, 16% GPL și 14% încărcare electrică.


Înmatriculările de autoturisme s-au redus cu o treime

Numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a scăzut în România cu 31,8%, în primele nouă luni ale anului, în comparație cu aceeași perioadă din anul anterior, în timp ce pe segmentul de second hand declinul a fost de aproape 16,3%, la nivel comparativ, reiese din statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), citată într-un comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Conform datelor centralizate, în intervalul ianuarie - septembrie 2020, au fost înmatriculate pe plan local 84.601 de autoturisme noi, în comparație cu cele 124.049 unități, în primele nouă luni din 2019. În funcție de numărul autoturismelor înmatriculate, cele mai multe solicitări au vizat mărcile: Dacia - cu 26.148 de unități, în scădere cu 29,5% față de intervalul ianuarie - septembrie 2019, Volkswagen (6.682 unități, -21,6%), Skoda (6.615 unități, -31,1%), Renault (6.512 unități, -39,2%), Hyundai (5.119 unități, -14,5%) și alte mărci 33.525 unități. Potrivit sursei citate, în cursul septembrie a acestui an, în România au fost înmatriculate 12.373 autoturisme noi, în creștere cu 72,6% față de aceeași perioadă din anul precedent. Dintre acestea, 10.878 au fost autoturisme noi a căror creștere față de luna septembrie 2019 (când au fost înmatriculate doar 6.046 unități), este de 79,9%. La capitolul autoturisme rulate, în intervalul ianuarie - septembrie 2020 au fost înmatriculate, în România, 275.700 de unități, în scădere cu 16,33% față de aceeași perioadă din 2019. Din acest total, 68.443 de unități sunt din gama Volkswagen, mai puțin cu 16,2% în comparație cu primele nouă luni ale anului precedent. În luna septembrie, au fost înmatriculate 34.136 de autoturisme rulate, cu doar 4,4% mai puține decât în luna similară din 2019. În ceea ce privește înmatriculările de vehicule comerciale noi (LCV, HCV, Minibus și Bus), după un volum de 1.495 unități, înregistrat în luna septembrie 2020 (Â33% față de septembrie 2019), rezultă, totuși, o scădere generală pe ansamblul anului 2020 de 35,2%.


Dficit de 968,2 milioane de euro în comerțul cu produse agroalimentare

România a înregistrat în primul semestru din acest an un deficit de 968,2 milioane de euro în comerțul cu produse agroalimentare, în scădere cu 11% față de aceeași perioadă din 2019, când a totalizat 1,087 miliarde de euro, potrivit datelor centralizate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), transmise la solicitarea AGERPRES. Pe relația cu Uniunea Europeană, România a consemnat un sold negativ de 1,74 miliarde de euro în primele șase luni ale anului, însă în comerțul cu țările extracomunitare a fost pe un excedent de 781,4 milioane de euro. Potrivit datelor MADR, în perioada ianuarie-iunie a.c., exporturile s-au majorat cu 12,4%, până la 3,42 de miliarde de euro, în timp ce importurile au crescut cu 6,2%, însumând 4,391 miliarde de euro. În primul semestru al acestui an au fost exportate 8,35 milioane de tone de produse agroalimentare, importurile totalizând 5,28 de milioane de tone. În topul produselor agroalimentare exportate în țările UE și terțe, cele mai multe încasări au fost consemnate la porumb, circa 665,4 milioane de euro pentru 3,377 milioane de tone, urmat de grâu și meslin, cu 507,63 milioane de euro (2,55 milioane tone) și țigările de foi, trabucuri și țigarete, cu 384,87 milioane de euro pentru o cantitate de 22.165 tone. În schimb, la importuri, carnea de porc proaspătă, refrigerată sau congelată continuă să ocupe prima poziție, cu o valoare de 292,2 milioane de euro pentru 122.961 tone. De asemenea, în primele șase luni din acest an, s-au mai importat 858.020 tone de porumb (201,03 milioane de euro) și 76.749 tone de produse de brutărie, patiseri și biscuiți, în valoare de 166,31 milioane de euro. România a înregistrat în 2019 un deficit de 1,225 miliarde de euro în comerțul cu produse agroalimentare, în creștere cu peste 8% față de 2018, când soldul negativ s-a cifrat la 1,133 miliarde de euro, conform datelor anunțate de Ministerului Agriculturii. 

Enel vrea să instaleze o fabrică pilot de producere a hidrogenului verde în Chile

Enel Green Power Chile (EGP Chile), filială a Enel Chile, intenționează să participe alături de câteva companii partenere la instalarea unei fabrici pilot de producere a hidrogenului verde, cu ajutorul unui electrolizor alimentat cu energie eoliană. Proiectul pilot, care ar fi unul dintre cele mai mari de acest gen din America Latină, ar urma să fie situat în regiunea Magallanes. Astfel, hidrogenul regenerabil, cunoscut și ca hidrogen verde, ar putea fi produs pentru prima dată în Chile cu ajutorul unui electrolizor alimentat cu energie eoliană. ”Enel Green Power Chile (EGP Chile), filială a Enel Chile, intenționează să participe alături de compania chiliană de energie AME și potențialii parteneri ENAP (Compania Națională de Petrol din Chile), Siemens Energy și Porsche, la instalarea unei fabrici pilot de producere a hidrogenului verde, cu ajutorul unui electrolizor alimentat cu energie eoliană, în Cabo Negro, la nord de Punta Arenas, în regiunea Magallanes. Proiectul este actualmente supus aprobării autorităților locale, iar structura de finanțare este în curs de finalizare. Unitatea ar urma să fie pusă în funcțiune în anul 2022 și ar fi prima fabrică de acest gen, care ar produce hidrogen verde, în Chile, precum și una dintre cele mai mari din America Latină”, a informat compania. Anunțul a fost făcut în cadrul unui eveniment la care a participat ministrul Energiei din Chile, Juan Carlos Jobet. ”Hidrogenul verde poate juca într-adevăr un rol important în tranziția energetică, prin susținerea decarbonizării sectoarelor ale căror emisii sunt mai greu de diminuat și unde electrificarea nu este o soluție facilă. Enel se concentrează pe acest tip de hidrogen, produs prin electrolizoare alimentate cu energie 100% regenerabilă. Acest proiect, care este o etapă importantă pentru grup la nivel global, ne poate pune viziunea în practică. Mai exact, un astfel de proiect ne poate permite să analizăm cele mai bune soluții tehnologice pentru a produce hidrogen în mod eficient, maximizând potențialul resurselor și al infrastructurii din regiunea Magallanes. Așa cum am făcut în Chile, vom continua să investigăm și alte țări, unde inițiative similare pot fi lansate”, a declarat Salvatore Bernabei, numit recent CEO al Enel Green Power la nivel global și șef al diviziei de business Global Power Generation din cadrul Enel,

CFR Călători renunță la chitanțier și pix

CFR Călători va investi aproape 10 milioane de lei pentru achiziționarea unor terminale mobile pentru taxare, dotate cu imprimante, cu ajutorul cărora vor putea fi vândute bilete în tren, iar posesorii de card TrenPlus vor putea acumula kilometri parcurși și vor putea beneficia de bonusuri și facilități, a declarat, pentru AGERPRES, directorul general al companiei, Dan Costescu. Potrivit acestuia, este vorba despre achiziționarea a peste 2000 de terminale, iar investiția se va realiza din cei 130 de milioane de lei primiți de companie la rectificarea bugetară. "În acest an terminalele vor costa 2,8 milioane de lei și se va continua în anul următor cu încă aproximativ 7 milioane de lei. Asta înseamnă o echipare a tuturor șefilor de tren - pentru că acest terminal va însemna gestiune personală și va fi asociat cu numele deținătorului, se vor ține evidențele contabile pe gestiunea individuală, cum este și acum, doar că este pe hârtie - deci ne vom duce undeva la 2000 și ceva de terminale în total. Se va renunța la clasicul chitanțier și pix și se vor emite pe acest terminal bilete, se vede foarte precis locul liber, biletul se va tipări pe un suport tot de hârtie, dar cu o imprimantă mică, mobilă, care va fi în dotarea controlorului sau a însoțitorului de tren", a spus Costescu.


Tesla cumpără compania germană ATW Automation

Tesla a convenit preluarea companiei germane ATW Automation, specializată în asamblarea de module și pachete de baterii, a declarat vineri o sursă apropiată tranzacției, transmite Reuters. ATW, o filială a grupului canadian ATS Automation Tooling Systems, era în pragul lichidării din cauza scăderii comenzilor, a relatat presa germană în septembrie. Pe 25 septembrie, ATS a anunțat că anumite active ale uneia din diviziile sale din Germania vor fi vândute, iar angajații transferați la o terță parte, dar nu a dezvăluit numele companiei. Vineri, ATS și ATW nu au răspuns imediat solicitărilor de comentarii. Achiziția a fost anunțată mai întâi de publicațiile TheEuropean și WirtschaftsKurier. ATW, situată în vestul Germaniei, are circa 120 de angajați și a finalizat peste 20 de linii de producție de baterii pentru producători internaționali de automobile, potrivit site-ului companiei. Tesla intenționează să crească semnificativ producția de baterii în următorii ani, iar în timpul unui eveniment organizat recent a prezentat inovații despre care afirmă că vor reduce semnificativ costul pachetelor de baterii, în următorii trei ani. În prezent, compania construiește o a treia unitate de producție a automobilelor, în apropiere de Berlin, care include și o fabrică de baterii.

Ungaria va produce 2,2-2,5 milioane hectolitri de vin în acest sezon

Producătorii din Ungaria vor produce 2,2-2,5 milioane de hectolitri de vin din recolta de struguri din acest an, a declarat președintele asociației viticole HNT, pentru agenția de știri MTI. Producția va scădea de la 2,7 milioane hectolitri anul trecut, a spus Ottó Légli. El a precizat că seceta și înghețul de primăvară au redus recolta pentru unele soiuri cu 15-20%.  ”Nu pot fi plângeri cu privire la calitatea recoltei din 2020”, a adăugat el.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.