Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: BNR atrage atenția asupra pericolului reprezentat de criptomonede

Corneliu Condurache
14 apr 2021 759 vizualizări

Criptomonedele reprezintă active speculative foarte volatile și extrem de riscante”, se arată într-un comunicat al băncii centrale

Banca Națională a României constată menținerea tendinței de creștere a interesului publicului față de monedele virtuale (denumite și cripto-active) și atrage atenția că, în opinia sa, acestea continuă să reprezinte active speculative foarte volatile și extrem de riscante, cu un potențial ridicat de a genera pierderi financiare la nivelul investitorilor, potrivit unui comunicat remis, ieri, AGERPRES. Deși, potrivit opiniilor Autorității Bancare Europene, riscul de utilizare ilicită a monedelor virtuale se menține ridicat, au fost create premise pentru administrarea acestuia. Astfel, furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și furnizorii de portofele digitale sunt obligați, începând cu 15 iulie 2020, să se conformeze prevederilor Legii nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv în ceea ce privește cerința de a fi autorizați sau înregistrați de Ministerul Finanțelor, prin Comisia de autorizare a activității de schimb valutar. Totodată, la nivel european, a fost demarat procesul de reglementare a monedelor virtuale și a furnizorilor de servicii în legătură cu acestea, iar, în prezent, au loc negocieri între statele membre pe baza propunerii de Regulament elaborată de Comisia Europeană privind piața cripto-activelor .Reglementările Băncii Naționale a României nu conțin prevederi care să interzică instituțiilor de credit să ofere servicii de cont furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și furnizorilor de portofele digitale, se mai arată în comunicatul băncii centrale. Instituțiile de credit au obligația de a se conforma prevederilor Legii nr.129/2019, respectiv de a aplica măsurile de cunoaștere a clientelei și administrare a riscurilor în domeniul spălării banilor și finanțării terorismului și de a ține cont de riscurile la care se expun ca urmare a prestării de servicii de cont de plăți pentru aceste entități, prin adaptarea politicilor interne de risc și a capacității de administrare a riscurilor pe baze obiective și proporționale. Manifestarea unor riscuri specifice deținerii și tranzacționării monedelor virtuale și volatilitatea semnificativă a prețului unor monede virtuale tranzacționate nu reprezintă în acest moment o amenințare la adresa stabilității financiare din România.

Afacerile cu mașini au avansat cu 9,3% în februarie

u în același timp, serviciile prestate populației au scăzut cu 24,3%

Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut în februarie 2021 cu 9,3%, serie brută, față de aceeași lună a anului trecut, în timp ce serviciile prestate populației au scăzut cu 24,3%, serie brută, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). “Volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, în luna februarie 2021, comparativ cu luna februarie 2020, a înregistrat o creștere cu 9,3%, datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor (plus 86,7%), comerțul cu autovehicule (plus 12,1%) și la comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (plus 4,5%). Activitățile de întreținere și reparare a autovehiculelor au scăzut cu 0,1%”, se arată în comunicatul INS. Volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna februarie 2021, a înregistrat o creștere cu 9,9% față de luna februarie 2020. Potrivit INS, activitatea de servicii de piață prestate populației, serie brută, în luna februarie 2021, a înregistrat o cifră de afaceri cu 24,3% mai mică comparativ cu luna februarie 2020, ca urmare a scăderilor înregistrate la activitățile agențiilor turistice și tur-operatorilor (-50,1%), activitățile de jocuri de noroc și alte activități recreative (-22,0%), activitățile hotelurilor și restaurantelor (-21,9%), activitățile de spălare și curățare (uscată) a articolelor textile și a produselor din blană (-16,7%) și la serviciile de coafură și alte activități de înfrumusețare (-1,8%). Activitatea de servicii de piață prestate populației, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna februarie 2021 a scăzut cu 24,0%, comparativ cu luna februarie 2020. În primele două luni din 2021 comparativ cu primele două luni din 2020, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, a înregistrat o cifră de afaceri mai mare cu 8,5%, influențată de creșterea cifrei de afaceri la: comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor (plus 89,6%), comerțul cu autovehicule (plus 11,6%) și comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (plus 5,6%). Activitățile de întreținere și reparare a autovehiculelor au scăzut cu 4,9%.

România a atras 3,5 miliarde euro de pe piețele externe de capital

România a lansat, prin Ministerul Finanțelor în data de 7 aprilie 2021, prima emisiune de euroobligațiuni din acest an pe piețele internaționale de capital în valoare de 3,5 miliarde de euro, cu o subscriere finală de 10 miliarde de euro, a anunțat ieri instituția. “Valoarea totală a emisiunii de euroobligatiuni este de 3,5 miliarde de euro, cu o subscriere finală de 10 miliarde de euro, prin participarea unui număr de peste 380 de investitori. Emisiunea a fost realizată în două tranșe, din care 2 miliarde de euro cu maturitatea de 12 ani, cu un randament de 2.104% și o rată de dobândă de 2.000% pe an și 1.5 miliarde euro cu maturitatea de 20 ani, cu un randament de 2,773% și o rata de dobândă de 2,750% pe an”, se arată în comunicatul transmis de Ministerul de Finanțe. Potrivit Ministerului Finanțelor, România a marcat o serie de performanțe care îi consolidează, încă o dată, poziția de emitent important pe piețele externe de capital: cel mai mare volum de finanțare realizat de Romania într-o singură tranzacție; prime de emisiune egale cu 0 pentru ambele tranșe și ranșa de 12 ani a fost cotată la un randament de 2,104%, valoare foarte apropiată de randamentul 2.025% al ultimei emisiuni de 12 ani realizată în perioada pre-COVID, mai exact în ianuarie 2020. "Succesul primei emisiuni de euroobligațiuni a României din anul 2021 reconfirmă încrederea de care se bucură țara noastră din partea investitorilor la nivel internațional. Deși criza generată de pandemia Covid-19 nu a luat sfârșit, această tranzacție dovedește faptul că măsurile și obiectivele Guvernului privind consolidarea fiscal-bugetară și relansarea economiei românești, apreciate deja de instituții internaționale, sunt recepționate pozitiv și de comunitatea investițională. Prin această emisiune, România și-a asigurat o parte importantă din necesarul de finanțare de pe piețele externe aferent anului 2021, consolidând totodată rezerva în valută (buffer-ul). Împrumutul contractat va fi utilizat pentru acoperirea nevoilor de finanțare determinate de nivelul deficitului bugetar și volumul refinanțării datoriei publice, în contextul pandemiei Covid-19", a declarat ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare. În cadrul strategiei de execuție a tranzacției, marjele de credit s-au redus pe măsura creșterii ordinelor de subscriere în cele două tranșe, înregistrându-se practic în câteva ore o reducere a acestor marje de dobândă cu 30 puncte de bază față de valorile cu care au fost lansate inițial în piață cele două tranșe, obținându-se în final pentru ambele maturități prime de emisiune de 0 puncte de bază, se mai arată în comunicat.

Marks&Spencer dă în judecată Aldi din cauza prăjiturii omidă

Marks & Spencer (M&S) dă în judecată Aldi, pe care-l acuză de faptul că prăjitura Cuthbert the Caterpillar încalcă marca sa Colin the Caterpillar, relatează BBC. M&S susține că asemănarea celor două produse îi determină pe consumatori să creadă că au același standard și profită de pe urma reputației sale. M&S a depus săptămâna aceasta o plângere în baza proprietății intelectuale la Înalta Curte. Supermarketul cere Aldi să scoată produsul de la vânzare și să nu mai vândă nicidată nimic asemănător. El deține trei mărci Colin, care, în opinia sa, are un caracter și o reputație distinctive. Produsul a fost lansat în urmă cu 30 de ani, iar felul în care arată nu a mai fost schimbat în mod substanțial din 2004, cu excepția unor adaptări de Halloween și Crăciun și unor produse similare, precum Connie the Caterpillar. ”Noi știm cât de specială este marca M&S pentru clienții noștri și că ei se așteaptă numai la ceea ce este mai bun de la noi (...). Astfel, dorim să-i protejăm pe Colin, pe Connie și să ne protejăm reputația noastră de prospețime, calitate, inovație și valoare”, declară un purtător de cuvânt. Colin se află în centrul unui parteneriat în lupta împotriva cancerului cu asociația de caritate Macmillan, iar M&S a creat un produs Colin pentru evenimentul anual de strângere de fonduri World's Biggest Coffee Morning. Prăjitura este un pandișpan cu lapte, ciocolată și cremă de unt, acoperit cu ciocolată și cu o față care zâmbește. M&S este primul retailer care a vândut o prăjiturăîn formă de omidă, iar numeroase alte supermarketuri și-au creat produse similare: Waitrose - Cecil, Sainsbury - Wiggles, Tesco - Curly și Asda - Clyde the Caterpillar.

500 de milioane de euro pentru companiile din turism, cazare și alimentație

Comisia Europeană a anunțat joi că a aprobat o schemă românească în valoare de 500 de milioane de euro (aproximativ 2,437 miliarde lei) care să sprijine întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul turismului, al cazării și al serviciilor alimentare, precum și agențiile de turism, în contextul epidemiei de coronavirus. ”Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 500 de milioane de euro (aproximativ 2,437 miliarde lei) menită să sprijine întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul turismului, al cazării și al serviciilor alimentare, precum și agențiile de turism, în contextul epidemiei de coronavirus”, a anunțat CE. Măsura a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar privind ajutoarele de stat. Sprijinul public, sub formă de subvenții directe, va acoperi până la 20 % din pierderile de venituri (sau, în cazul anumitor agenții de turism care aplică un regim special, volumul facturilor emise pentru servicii turistice, inclusiv marja) pe care beneficiarul le-a înregistrat între 1 ianuarie și 21 decembrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Măsura urmărește să ajute beneficiarii să își acopere nevoile de lichidități și să își continue activitățile în timpul și ulterior pandemiei. Comisia a constatat că schema românească respectă condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special, sprijinul nu va depăși 1,8 milioane euro per beneficiar, astfel cum se prevede în cadrul temporar, și ajutorul va fi acordat cel târziu la 31 decembrie 2021. ”Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu condițiile cadrului temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat”, precizează CE. Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.60650 în Registrul ajutoarelor de stat de pe site-ul Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

Traficul de internet în rețelele fixe a crescut cu peste 51%

Traficul de internet realizat în rețelele fixe din România a înregistrat o creștere masivă, cu peste 51%, în 2020 față de anul anterior, în timp ce în rețelele mobile s-a consemnat un salt de 30%, conform datelor preliminare, prezentate, joi, la ediția a 25-a a evenimentului Ziua Comunicațiilor, de către Eduard Lovin, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). "Putem vorbi acum de succesul comunicațiilor românești, iar dacă existau dubii asupra lui, cred că au fost spulberate în pandemia COVID, când utilizăm intensiv serviciile de comunicații electronice în contextul mutării în online a majorității activităților și cursurilor, fără a se înregistra incidente semnificative care să afecteze furnizarea acestor servicii. Văzând creșterile traficului de Internet de anul trecut, în starea de urgență, vă spun cât se poate de sincer că, personal, nu am avut emoții. Eram sigur că rețelele de comunicații rezistă și rezistă foarte bine. Retrospectiv, anul trecut a pus o presiune foarte mare pe rețelele de comunicații electronice peste tot în lume, fapt ce s-a văzut și din indicatorii statistici de piață. În plus, presiunea a crescut destul de abrupt în primele luni de pandemie. Cifrele preliminare, aferente finalului de an 2020, arată că traficul de internet realizat în rețelele fixe din România a înregistrat o creștere masivă cu peste 51% față de anul anterior, depășind o valoare de 10.000 de Petabytes (PB). Dacă la numărul de conexiuni de internet fix ritmul de creștere în 2020 a fost de două ori față de 2019, în cazul traficului de internet fix ritmul de creștere a fost de aproape patru ori mai mare, decât cel din anul anterior", a menționat Lovin.

Amazon Prime a depășit pragul de 200 de milioane de abonați

Amazon Prime a depășit pragul de 200 de milioane de abonați la nivel global, a anunțat fondatorul Jeff Bezos în ultima scrisoare transmisă acționarilor din postura de CEO, potrivit Variety. În ianuarie 2020, Bezon anunța că platforma are 150 de milioane de membri. Compania rareori anunță astfel de cifre și nu divulgă numărul membrilor Prime pe țări sau regiuni și nici vizualizările din Prime Video. La începutul acestui an, Amazon a anunțat că Bezos va renunța la funcția de CEO în al treilea trimestru al anului 2021 pentru a deveni președinte executiv. El l-a ales ca succesor pe Andy Jassy, în prezent CEO al Amazon Web Services. „Mă voi concentra pe noi inițiative. Sunt un inventator. Este ceea ce îmi place cel mai mult și ce fac cel mai bine”, a scris el joi. Bezos a subliniat mai multe puncte de referință majore realizate de la momentul înființării companiei, ca librărie online, în 1994. Amazon utilizează direct 1,3 milioane de oameni din întreaga lume. Peste 1,9 milioane de firme mici și mijlocii vând produse prin Amazon.com și reprezintă aproximativ 60% din totalul vânzărilor cu amănuntul.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 1,59%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut joi de la 1,60% la 1,59%, potrivit datelor publicate de instituție. Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la 1,68%. Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României a decis, în ședința de luni, 15 martie 2021, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25 la sută pe an. BNR a mai decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 0,75 la sută pe an și a ratei dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 1,75 la sută pe an. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. Valoarea IRCC, aferentă perioadei aprilie-iunie 2021, este de 1,67%, în declin față de nivelul de 1,88% aferent primului trimestru. IRCC se aplică împrumuturilor acordate populației după luna mai a anului 2019, data la care a fost înlocuit ROBOR în contracte.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.