Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Blue Air are nevoie de un sprijin financiar de urgență

Ziarul de Vrancea
5 apr 2020 701 vizualizări

Compania anunță că 90% dintre angajații săi sunt în șomaj tehnic

Compania aviatică Blue Air anunță că 90% dintre angajați sunt în șomaj tehnic și că, deși a devenit profitabilă anul trecut, acum are nevoie de un sprijin financiar temporar sub forma unui credit de salvare, pentru a traversa cu bine această perioadă, motiv pentru care luna trecută a depus la Guvern o solicitare oficială în acest sens. "În situația actuală, pe fondul limitarilor legate de instituirea stării de urgență, Blue Air a fost nevoită să suspende temporar zborurile regulate. Pentru a asigura capacitatea companiei de a traversa cu bine această perioadă astfel încât să poată să-și servească pasagerii și în viitor, să contribuie semnificativ la bugetul de stat și să urmărească interesul strategic românesc, Blue Air are nevoie de un sprijin financiar temporar - sub forma unui credit de salvare", arată compania într-un comunicat. Compania mai precizează că în ultimii trei ani a plătit către statul român impozite, taxe și contribuții care au depășit 100 milioane lei pe an. "Echipa Blue Air a construit în ultimii 15 ani cea mai mare companie cu capital privat din industria aviatică românescă, o companie solidă, respectată de partenerii săi, care servește peste 4 milioane de pasageri pe an. În ultimii trei ani, Blue Air a plătit către statul român impozite, taxe și contribuții care au depășit în mod constant 100 milioane lei/an. După trei ani de investiții masive în rute și sloturi pe marile aeroporturi europene, compania a devenit profitabilă anul trecut", se mai arată în comunicat. "Luna trecută, totul s-a schimbat. Restricțiile de zbor și de călătorie au devenit din ce în ce mai stricte în toată Europa, iar mare parte din aeronavele lumii s-a așezat treptat la sol", spun reprezentanții companiei, argumentând că ”sutele de ingineri specializați în aeronautică, miile de piloți, însoțitori de bord și specialiști români care au construit Blue Air s-au asigurat că românii pot zbura acolo unde au nevoie”. În tot acest timp, numărul pasagerilor săi s-a redus zilnic, iar odată cu instalarea stării de urgență în România, Blue Air a demarat programul „Te aducem acasă”, asigurându-se că au suficiente zboruri pentru cei care cumpăraseră bilete pentru luna aprilie și doreau să vină acasă mai devreme, înainte de suspendarea temporară a zborurilor. "În luna martie, mai puțin de 30% din personalul nostru a continuat să zboare, să organizeze dezinfectarea navelor după fiecare zbor, să întrețină aeronavele, și să tranforme altele în cargo. Ceilalți au intrat în telemuncă, sau în concedii rămase neefectuate de anul trecut. Unii au asigurat conceptul și autorizarea activității temporare de cargo. Alții au continuat organizarea de zboruri speciale, chartere sau de repatriere, încercând să contribuie cu cât este posibil la lupta cu pandemia. Acum, peste 90% dintre colegii noștri sunt în șomaj tehnic. Ei vor să ajute și se simt neputincioși, la fel ca mare parte din concetățenii noștri", mai arată compania. Compania Blue Air subliniază că este hotărâtă să continue să zboare. "Știm ce avem de făcut și am demonstrat până acum că reușim să facem ceea ce ne propunem. Dar, pentru a ne putea mentine activitatea, avem nevoie de sprijin financiar temporar. În situația actuală, pentru a putea traversa cu bine această perioadă și pentru a continua să ne servim pasagerii și să plătim sume substanțiale la bugetul de stat, avem nevoie de sprijin temporar, sub forma unui credit, care să asigure Blue Air lichiditatea necesară menținerii capacității de zbor și a locurilor de muncă în această perioadă dificilă", precizează compania. Creditul de salvare nu este un fond nerambursabil, ci un împrumut cu dobandă preferențială acordat unei companii, într-o situație de criză majoră. "Avem capacitatea de a rambursa acest credit și dobânzile aferente. De aceea, luna trecută am depus la Guvernul României solicitarea noastră formală și suntem încrezători că orice analiză de risc și oportunitate va duce la o soluționare pozitivă a cererii noastre de finanțare. În caz contrar, piața pe care nu o vom mai putea deservi noi, o companie românească, va fi preluată de operatori străini care nu vor contribui la bugetul de stat al României și nu vor lua decizii având în minte interesul românesc. Vom asista cu tristețe la irosirea eforturilor unei generații de iubitori români de zbor și de aeronave, la reducerea la minim a operațiunilor unei companii românești reputabile, care concurează de la egal la egal cu marile linii aeriene europene. Vom pierde mii de locuri de muncă de înaltă calificare, atât direct la Blue Air cât și la companiile de pe fluxul nostru de valoare adaugată, aeroporturi, operatori la sol. Vom asista la pierderea efectului de multiplicare în economie creat de existența unui operator de transport local, cu cotă de piață semnificativă", mai afirmă reprezentanții companiei.

Antibiotice Iași anunță că reia producția de Paracetamol și Novocalmin

u ”suntem permanent vigilenți la nevoile pacienților și medicilor români și ne adaptăm planurile de producție pentru a răspunde prompt cererii de medicamente”, susține directorul firmei

Producătorul de medicamente Antibiotice Iași a anunțat marți că reia producția de Paracetamol și Novocalmin în regim de urgență și că până la sfârșitul lunii aprilie le va livra către farmaciile și spitalele din România. "Astăzi, de Ziua Mondială a Sănătății, Antibiotice Iași vine cu o veste bună - până la sfârșitul lunii aprilie va livra către farmaciile și spitalele din România, Paracetamol și Novocalmin® (metamizol sodic). Decizia de a relua producția pentru aceste medicamente a fost luată, pe lângă alte măsuri asumate de companie, pentru a susține sistemul de sănătate românesc, greu încercat în această perioadă", arată un comunicat al companiei. Antibiotice Iași precizează că a reluat fabricarea acestor produse în regim de urgență, în contextul în care atât Paracetamolul, cât și Metamizolul sodic (medicament care se eliberează pe bază de prescripție medicală, alternativă terapeutică pentru Paracetamol), au fost incluse în cele mai multe din ghidurile naționale de tratament în UE, ca primă opțiune la inițierea tratamentului febrei sau durerii provocate de infecția cu Covid-19. ”Suntem permanent vigilenți la nevoile pacienților și medicilor români și ne adaptăm planurile de producție pentru a răspunde prompt cererii de medicamente din piață. Antibiotice Iași dispune de resurse importante precum APP-uri (autorizații de punere pe piață), materii prime, know-how-ul de fabricație, pentru a fi capabilă în orice moment să producă și să livreze o întreagă gamă de medicamente pentru milioane de pacienți, inclusiv pentru tratamentul simptomatic Covid-19. Astfel, decizia de a reintroduce Paracetamolul și Novocalminul® în fabricație a fost luată pentru că suntem și vom rămâne solidari față de sistemul medical românesc, față de toți pacienții români”, a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice Iași. Paracetamolul fiind considerat o alegere eficientă pentru afecțiunile virale și bacteriene, a dus la reducerea stocurilor din depozitele farmaceutice și din farmacii pentru produse ce conțin această substanță activă, arată comunicatul. Atât Paracetamolul cât și Metamizolul sodic fac parte din clasa de medicamente cunoscute sub denumirea de analgezice și antipiretice. Ele ameliorează durerea și reduc temperatura corpului în caz de febră. Metamizolul sodic este recomandat pe bază de prescripție medicală atât în durere cât și încombaterea febrei, atunci când aceasta este refractară la alt tratament. Antibiotice Iași a realizat anul trecut venituri din vânzări de 389,7 milioane lei, de la 364,5 milioane lei în 2019, la un profit de 30,8 milioane lei, de la 34,3 milioane lei în 2018. De asemenea, compania a înregistrat anul trecut cel mai mare ritm de creștere al vânzărilor la export din ultimii cinci ani. Astfel, în 2019, exporturile au reprezentat 40% din cifra de afaceri a companiei, ajungând la 152,1 milioane lei, cu 25% mai mare față de nivelul înregistrat în 2018. Pe piața internă, compania a înregistrat un nivel al vânzărilor de 335,9 milioane lei, comparabil cu cel înregistrat în 2018. În 2019, Antibiotice Iași și-a menținut poziția de lider pe segmentul medicamentelor generice și OTC comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 15,6%; lider pe forma farmaceutică unguente (23,9%), supozitoare (42,5%) și pulberi injectabile (72,9%); ocupă locul 6 pe segmentul medicamentelor generice și OTC (cu o cotă de piață de 4,53%) și o vânzare de 31 milioane cutii cu un preț mediu de 10,81 lei/cutie și reprezintă 22% din consumul acestui segment și locul 20 la nivelul pieței farmaceutice totale (cu o cotă de piață de 1,89%). Compania are o capitalizare de 345,7 milioane lei și este controlată de Ministerul Sănătății, cu 53,01% din acțiuni, în timp ce SIF Oltenia are 18,89%.

Patronatele  spun că rata șomajului în hotelurile și restaurantele a ajuns deja la 60%

Rata șomajului în hotelurile și restaurantele din țară a ajuns deja la 60% și, în curând, va urca la 90%, iar peste 50.000 de angajați de pe litoral se află într-o situație dramatică, arată într-un comunicat Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), solicitând modificarea stagiului de cotizare d ela 12 la opt luni în acest an, pentru ca angajați sezonierii să poată beneficia de ajutorul de șomaj. "Criza cauzată de epidemia de coronavirus, care a dus la instituirea stării de urgență pe teritoriul României, a paralizat activitățile din turism, aceasta fiind ramura de activitate cea mai afectată, prima care a intrat în criză și ultima care va ieși din ea. Astfel, rata somajul în hoteluri și restaurante a ajuns la 60% și, în condițiile de acum, riscă să urce până la 90% în perioada următoare", potrivit estimărilor Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). Reprezentanții FPTR spun că aproximativ 50.000 de persoane de pe litoral se află într-o situație dramatică, deoarece au încetat somajul la 1 aprilie și nu mai au nicio sursă de venit. "Pe lângă acești șomeri, un număr de aproximativ 50.000 de persoane de pe litoral se află într-o situație dramatică, deoarece au încetat somajul la 1 aprilie și nu mai au nicio sursă de venit. Aceștia au contracte de muncă pe perioada determinată de 6 luni și nu vor mai beneficia în anul 2020 de indemnizație de șomaj, deoarece nu vor îndeplini condiția stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni, având în vedere ca nu pot fi angajați pentru că hotelurile de pe litoral au activitatea sistată", a declarat Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele executiv FPTR.  În această situație, numeroși salariați sezonieri vor rămâne în acest an fără niciun venit, salariu sau indemnizație de somaj, deoarece societățile de turism care funcționează sezonier nu îsi vor mai desfășura activitatea în condiții normale, iar salariații sezonieri este posibil să nu mai fie angajați deloc sau, în cel mai bun caz, doar pentru o perioadă mai scurtă, adaugă el. "În aceste condiții Federația Patronatelor din Turismul Românesc a solicitat în regim de urgență emiterea unui act normativ pentru stabilirea in mod exceptional, pentru acest an, a unui stagiu de cotizare de opt luni (în loc de 12 luni) pentru angajații sezonieri, prin derogare de la art. 34 alin. 1 lit. a din Legea nr. 76/2002, astfel încât toți salariații din turism care lucrează în unități sezoniere să poată beneficia în acest an de somaj", arată FPTR.

Creatoarea de modă Irina Schrotter, împotriva revenirii rapide la muncă

Creatoarea de modă Irina Schrotter, care deține câteva fabrici de confecții unde lucrează sute de oameni, anunță că este împotriva revenirii rapide la muncă, pentru că următoarele săptămâni vor fi ”poate cele mai grele” de până acum. “Următoarele două-trei săptămâni cred că vor fi grele, poate cele mai grele de până acum. Vârful epidemiei în România abia urmează. Corpul medical încă nu a învățat boala, iar sistemul sanitar încă are nevoie de timp pentru a se pregăti pentru bătălia cea mai grea“, afirmă Irina Schrotter, într-o postare pe Facebook.  Ea precizează că piețele din Europa sunt blocate, iar 75 la sută din exporturile românești merg în Uniunea Europeană. “Preferințele de consum ale populației sunt imposibil de evaluat (deci, flexibilitatea în afaceri nu prea folosește la nimic dacă nu te poți reinventa pentru producția de produse de necesitate în această perioadă). Pentru companiile care și-au întrerupt activitatea ca urmare a efectelor pandemiei, reluarea activității “de unul singur”, fără conectare cu piețele naționale și internaționale) înseamnă acumulare de stocuri, costuri nesustenabile, datorii imposibil de achitat“, consideră Irina Schrotter. Ea adaugă că e mai bine să fim rezervați în această perioadă și că “e mai ușor să previi decât să vindeci“.

INS: Economia României a crescut în 2019 cu 4,1%, la 1.059,8 miliarde lei

Produsul Intern Brut estimat pentru anul 2019 a fost de 1.059,8 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 4,1% față de anul 2018, potrivit datelor provizorii anunțate marți de Institutul Național de Statistică (INS). "Comparativ cu trimestrul III 2019, Produsul Intern Brut în trimestrul IV 2019 a fost în termeni reali mai mare cu 1,5%. Față de același trimestru din anul 2018, Produsul Intern Brut a înregistrat o creștere cu 4,3% pe seria brută și de 4,2% pe seria ajustată sezonier", arată INS. Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial a fost recalculată ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrele I-IV 2019, nefiind înregistrate modificări semnificative față de varianta publicată în comunicatul de presă din 10 martie 2020. "Produsul Intern Brut - date ajustate sezonier - estimat pentru trimestrul IV 2019 a fost de 275,34 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 1,5% față de trimestrul III 2019 și cu 4,2% față de trimestrul IV 2018. Produsul Intern Brut estimat pentru anul 2019 a fost de 1.059,8 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 4,1% față de anul 2018", arată INS. Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul IV 2019 a fost de 321,36 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 4,3% față de trimestrul IV 2018. "În anul 2019, dinamica PIB nu s-a modificat în varianta provizorie (2) comparativ cu varianta provizorie (1), iar cea avalorii adăugate brute s-a majorat cu 0,1 puncte procentuale (de la 103,5% la 103,6%). Volumul valorii adăugate brute a înregistrat modificări mai importanteîn: Construcții (Â0,5 puncte procentuale), de la 116,8% la 117,3%; Comerț cu amănuntul și ridicata; repararea autovehiculelor și motocicletelor; transport și depozitare; hoteluri și restaurante (Â0,3 puncte procentuale), de la 104,8% la 105,1%", mai arată datele. Volumul impozitelor nete pe produs s-a redus cu 1,0 puncte procentuale. Din punctul de vedere al utilizării PIB, modificări mai mari ale contribuției la creșterea PIB în anul 2019, între cele două estimări, a înregistrat consumul final al administrațiilor publice, de la Â1,2% la Â1%, ca urmare a reducerii volumului său de la 107,3% la 106,4%. De asemenea, seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial a fost recalculată ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrele I-IV 2019, nefiind înregistrate modificări semnificative față de varianta publicată în comunicatul de presă din 10 martie 2020, precizează INS. Seriile ajustate sezonier se recalculează trimestrial ca urmare a modificării modelelor adoptate, a numărului de regresori folosiți, a modificării seriilor brute și a numărului de observații disponibile.

Google scoate în față restaurantele care fac livrări

Cel puțin două din serviciile Google au simplificat modul în care utilizatorii pot găsi restaurante care fac livrări, pentru a încuraja comenzile pe durata izolării sociale. Google a adăugat două shortcut-uri noi în aplicația Maps, care facilitează găsirea acelor restaurante care oferă servicii de livrare, dar și de ridicare a comenzilor (takeout). Plasate în partea de sus a ecranului, cele două butoane inițiază căutări locale după restaurante care fac livrări și oferă posibilitatea ridicării comenzilor. Funcțiile în sine nu sunt noi pentru Google Maps, însă acum sunt aduse în prim-plan, devenind vizibile la deschiderea aplicației și celor care nu știau că există sau cum să le acceseze. Anterior, utilizatorii care căutau restaurante în zonă trebuiau să activeze filtrele care să afișeze doar acele restaurante care oferă una din cele două opțiuni. În unele cazuri, se pot face și comenzi direct din Google Maps, însă asta doar acolo Google oferă această facilitate și unde restaurantele au integrat-o. Și în hărțile afișate în paginile de rezultate ale motorului său de căutare Google a început să evidențieze restaurantele care fac livrări și oferă opțiunea de ridicare.

Americanii se tem șomaj și plata ratelor bancare

Americanii se pregătesc pentru pierderea locurilor de muncă și reducerea cheltuielilor și sunt mai pesimiști în privința capacității lor de a-și plăti facturile, din cauza impactului economic al pandemiei de coronavirus, potrivit datelor publicate luni de Rezerva Federală din New York (Fed NY), transmite Reuters. Așteptările americanilor s-au înrăutățit semnificativ în ultima lună, îngrijorările crescând după primul deces provocat de COVID-19 în Statele Unite, după ce Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat pandemia și după adoptarea unor măsuri mai stricte pentru limitarea răspândirii bolii. Astfel, așteptările referitoare la creșterea cheltuielilor pe gopspodărie au scăzut semnificativ în a treia săptămână a lunii martie. Proporția oamenilor care se așteaptă să le meargă mai prost în următorul an a crescut la mult peste 40%, potrivit sondajului realizat de Fed NY. Majoritatea oamenilor se tem că își vor pierde locurile de muncă, în condițiile în care un număr tot mai mare de afaceri neesențiale și-au oprit activitatea la nivel național, iar oamenilor li s-a cerut să respecte distanțarea socială. Așteptările ca șomajul să fie mai ridicat peste un an, comparativ cu nivelul actual au crescut în martie la o medie de 50,9%, cel mai ridicat nivel atins de la lansarea sondajului, în 2013, și de la nivelul de 34,2% consemnat în februarie.

Quibi încearcă să fie un fel de Netflix

Industria de streaming are un nou challenger, care încearcă ceva nou și riscant: Conținut original de cel mult 10 minute, care poate fi văzut doar de pe smartphone. Creația lui Jeffrey Katzenberg, unul din “greii” industriei americane de film, și a lui Meg Whitman, executiv din zona de tehnologie care face parte din consiliile de administrație de la Procter & Gamble și Dropbox, le propune oamenilor ceva nou, care nu s-a mai făcut până acum. 1 miliard de dolari au fost investiți deocamdată doar în producția de conținut și atragerea vedelor (Idris Elba, Jennifer Lopez și alții) pentru noua platformă care va fi disponibilă pentru 5 dolari pe lună (cu reclame) sau 8 dolari (fără reclame). Episoadele de pe Quibi nu au mai mult de 10 minute, dar promit să ofere calitatea pe care utilizatorii o așteaptă de la un conținut de calitate, cu actori adevărați. O altă caracteristică proprie platformei vine din faptul că filmarea a fost realizată în așa fel încât să poată fi urmărită atât în mod landscape, ca orice film, cât și în mod portret, cu telefonul ținut pe verticală. Pentru asta, Quibi transmite în paralel două stream-uri (unul orizontal, unul vertical). Asta înseamnă că se vor transfera mai multe date decât serviciile de streaming convenționale. Quibi mai promite conținut care va integra într-un mod creativ unele din funcțiile smartphone-urilor - senzori, GPS etc. Rezoluția video maximă la momentul lansării este 1080p.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.