MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Aproape jumătate dintre români spun că ceea ce cumpără este doar strictul necesar
În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare
În proporție de 46%, românii consideră că ceea ce cumpără în prezent este strictul necesar pentru a-și asigura supraviețuirea, relevă un studiu Reveal Marketing Research dat joi publicității. Potrivit cercetării, inflația ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. Astfel, 46% dintre ei sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că achizițiile lor actuale sunt strict necesare pentru traiul zilnic. În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilități (82%), produse de igienă personală (73%), produse pentru îngrijirea casei (67%) și medicamente sau suplimente (66%). Pe de altă parte, 16% dintre români au alocat sume reduse pentru cărți, călătorii și vacanțe (13%) sau produse destinate hobby-urilor (7%). Comparativ cu 2022, datele recente arată o creștere semnificativă a cheltuielilor realizate în ultima lună pentru categoriile de bază, precum produsele alimentare (Â17%), utilitățile (Â16%), produsele de igienă corporală (Â11%), produsele pentru curățenie (Â8%) și medicamentele și suplimentele (Â12%). Aceste evoluții indică o orientare accentuată a consumului către necesitățile zilnice. În schimb, românii au cheltuit mai puțin față de 2022 pe produse cosmetice și parfumuri (-3%), articole destinate hobby-urilor (-3%) și accesorii precum ceasuri și bijuterii (-2%), reflectând o tendință de prioritizare a cheltuielilor esențiale în contextul economic actual. Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, jumătate dintre români (50%) au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceștia, 27% se declară optimiști și cu energie iar 23% spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai des întâlnite în rândul seniorilor (Â60 ani), în proporție de 35%, respectiv 32%. Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează ușor și experimentează deseori sentimente de furie, un fenomen accentuat în special în rândul persoanele din Generația Y (29-44 ani) - 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiți sau obosiți în viața de zi cu zi. Percepția românilor asupra celor din jur este predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (58%) sau obosiți și plictisiți (29%). Discrepanța dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) și percepția generală asupra celorlalți (87% sentimente negative) poate fi explicată prin tendința de a vedea propria stare mai favorabil decât pe cea a altora. Majoritatea românilor se declară mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (92%) și de nivelul de dezvoltare personală atins (79%). Comparativ cu datele din 2022, românii se declară ușor mai mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii (Â3%). Cu toate acestea, satisfacția față de carieră și mediul de lucru a scăzut semnificativ, cu 7%, iar percepția asupra situației financiare s-a deteriorat cu 4%. Aceste tendințe reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea și subliniază importanța măsurilor menite să îmbunătățească echilibrul dintre viața personală și profesională.
Interesul consumatorilor pentru mașinile electrice
l indiferent de tipul motorului, prețul și calitatea produsului rămân principalele criterii de alegere a mărcii
Mașinile cu combustie internă câștigă teren în preferințele consumatorilor de pe mai multe piețe globale, în defavoarea vehiculelor electrice, conform Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study. Cercetarea publicată joi arată că preferințele consumatorilor din Germania indică o creștere de la 49%, în 2024, la 53% în acest an, trend similar și în: Japonia (41% față de 34% în 2024), India (54% față de 49%) și China (38% față de 33%). De asemenea, în SUA, motoarele clasice dețin o pondere ridicată în opțiunile consumatorilor, chiar dacă procentul e pe un trend descendent (62% față de 67%, în 2024). În schimb, indiferent de tipul motorului, prețul și calitatea produsului rămân principalele criterii de alegere a mărcii pentru următoarea mașină în cazul consumatorilor din Germania (62%) și Marea Britanie (62%), respectiv SUA (58%), Marea Britanie (62%) și Asia de Sud-Est (65%), în timp ce performanța vehiculului este pe primul loc în Coreea de Sud (59%). Potrivit sursei citate, cei care totuși intenționează să cumpere o mașină electrică sunt motivați, în principal, de protecția mediului, în India (63%) și Germania (54%), și de costul mai redus cu alimentarea, în Asia de Sud-Est (64%), Japonia (61%) și Marea Britanie (59%). Pe de altă parte, programele guvernamentale de susținere a producției de vehicule cu grad redus de poluare nu se află printre primele trei argumente în favoarea achiziționării unei mașini electrice decât în Germania (33% din consumatori). Totodată, conform studiului, crește ponderea consumatorilor care vor să schimbe marca de vehicul la următoarea achiziție - la 76% în China (de la 73% în 2024), la 71% în Asia de Sud-Est, 51% în Marea Britanie sau 46% în Germania, ceea ce indică o intensificare a concurenței pe această piață. În plus, nici loialitatea față de producătorii locali nu mai este prea puternică, cu excepția Japoniei (unde 76% sunt loiali producătorilor locali). Consumatorii spun că nu contează țara de producție dacă mașina aleasă le satisface nevoile - Marea Britanie (68%), China (52%), Germania (50%), SUA (47%). Referitor la mașinile electrice pe baterie, participanții la studiu sunt, în general, preocupați de autonomie (Germania - 54%, Marea Britanie 52%), de preț (Germania - 45% și Marea Britanie - 49%), de timpul de alimentare (Japonia - 49%, Marea Britanie - 47%), de infrastructura publică de încărcare (Germania - 43%) și de siguranța tehnologiei integrată în baterie (Coreea de Sud - 49%).
Indicele ROBOR la trei luni a scăzut la 5,91% pe an
Indicele ROBOR la trei luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut joi la 5,91% pe an, de la 5,92% pe an în ședința precedentă, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). La începutul anului trecut, indicele era de 6,21%. Indicele la șase luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a scăzut la 5,98% pe an, de la 5,99% pe an în data de 16 ianuarie, iar ROBOR la 12 luni a stagnat la nivelul de 6,07%. În ceea ce privește indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat de OUG 19/2019, acesta este de 5,66% pe an, fiind calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din trimestrul III 2024, în scădere față de cel din trimestrul anterior, de 5,99%. În luna mai 2019 a intrat în vigoare OUG 19/2019 care modifică modul în care este calculată rata pentru creditele în lei cu dobânda variabilă. Astfel, actul normativ a stabilit indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), calculat trimestrial exclusiv pe baza tranzacțiilor interbancare.
CEO-ul Nvidia: impactul tarifelor nu va fi semnificativ pe termen scurt
Directorul general al Nvidia, Jensen Huang, a minimizat impactul negativ al tarifelor impuse de preşedintele Donald Trump, afirmând că acestea nu vor cauza daune semnificative pe termen scurt, transmite CNBC. ”Avem foarte multă inteligenţă artificială de construit... AI este fundaţia, sistemul de operare al fiecărei industrii în viitor. Suntem entuziasmaţi să construim în America. Partenerii noştri colaborează cu noi pentru a aduce producţia aici. Pe termen scurt, impactul tarifelor nu va fi semnificativ”, a declarat Huang miercuri, într-un interviu pentru CNBC. Trump a declanşat un nou război comercial, impunând tarife celor mai mari trei parteneri comerciali ai SUA, ceea ce a provocat reacţii imediate din partea Mexicului, Canadei şi Chinei. Recent, Trump a reiterat că nu îşi va schimba decizia de a introduce tarife ”reciproce” ţărilor care impun bariere comerciale produselor americane. Casa Albă a confirmat că aceste tarife vor intra în vigoare pe 2 aprilie. ”Suntem la fel de entuziasmaţi ca oricine să construim în America. Colaborăm cu TSMC pentru a-i ajuta să se pregătească pentru producţia de cipuri în Statele Unite. De asemenea, avem parteneri puternici precum Foxconn şi Wistron, care ne sprijină în acest proces. Pe termen lung, producţia internă este ceva foarte posibil şi vom face acest lucru”, a adăugat Huang.
Afacerile din industrie au scăzut, în ianuarie, cu 7,1%
Cifra de afaceri din industrie, pe total piața internă și piața externă, a scăzut în luna ianuarie 2025, în termeni nominali, atât față de luna decembrie 2024 cu 7,1%, cât și față de luna ianuarie a anului trecut cu 0,4%, arată datele publicate, joi, de Institutul Național de Statistică (INS). Declinul cifrei de afaceri în luna ianuarie 2025 comparativ cu luna precedentă a fost determinat de scăderile înregistrate în industria extractivă (-7,6%) și în industria prelucrătoare (-7,1%). Pe marile grupe industriale, scăderi au înregistrat industria bunurilor de capital (-17,4%) și industria bunurilor de uz curent (-11,8%). Creșteri au înregistrat industria bunurilor de folosință îndelungată (Â6,3%), industria energetică (Â4,3%) și industria bunurilor intermediare (Â4%). Cifra de afaceri din industrie a scăzut, în termeni nominali, în luna ianuarie 2025 față de luna corespunzătoare din anul precedent, pe ansamblu, cu 0,4% ca urmare a scăderii înregistrate în industria prelucrătoare (-1%). Industria extractivă a crescut cu 16,3%. Pe marile grupe industriale, scăderi au înregistrat industria energetică (-9,5%) și industria bunurilor de capital (-6,5%). Creșteri s-au înregistrat în industria bunurilor de folosință îndelungată (Â15,2%), industria bunurilor de uz curent (Â5,0%) și în industria bunurilor intermediare (Â3,8%).
Deutsche Bank va concedia 2.000 de angajaţi
Deutsche Bank intenţionează să reducă personalul din divizia sa de retail cu aproape 2.000 de angajaţi în 2025, concomitent cu o reducere ”semnificativă” a numărului de sucursale, a anunţat miercuri directorul executiv Christian Sewing, citat de Reuters. Aceasta este prima dată când cea mai mare bancă din Germania dezvăluie numărul exact al concedierilor, în contextul în care instituţia financiară îşi propune să atingă o serie de obiective financiare ambiţioase până la sfârşitul anului. ”Vom reduce din nou numărul de sucursale, aşa cum am planificat anul acesta, într-o proporţie semnificativă”, a declarat Sewing în cadrul unei conferinţe financiare organizate de Morgan Stanley. Acesta a precizat că reducerile de personal şi închiderile vor afecta atât Deutsche Bank, cât şi marca sa subsidiară, Postbank. Anul trecut, Deutsche Bank a închis 125 de sucursale şi a indicat că vor urma şi alte închideri. Cu toate acestea, Sewing nu a specificat câte unităţi suplimentare vor fi închise în 2025.
Elon Musk a atras 1 miliard de dolari pentru X
Elon Musk a strâns aproximativ 1 miliard de dolari într-o nouă rundă de finanţare prin acţiuni, ceea ce evaluează compania de social media X la 44 de miliarde de dolari şi aduce evaluarea acesteia la nivelul preţului plătit de miliardar în 2022, potrivit Financial Times. Musk, acţionarul majoritar al X, a fost printre cei care au achiziţionat acţiuni, conform unor surse familiare cu tranzacţia. Printre investitorii care au participat la această rundă de finanţare se numără Darsana Capital, care a cumpărat datorii asociate achiziţiei X de către Musk, şi 1789 Capital, o firmă de investiţii de risc cu legături cu Donald Trump Jr. Finanţarea, care include şi datoriile X în evaluarea sa de 44 de miliarde de dolari, vine într-un moment în care Musk şi-a consolidat relaţiile cu Donald Trump şi a devenit o figură centrală în eforturile preşedintelui SUA de a reduce dimensiunea guvernului federal. Între timp, acţiunile Tesla, compania de automobile electrice cofondată de Musk, au înregistrat scăderi pe fondul reticenţei unor consumatori, însă alte afaceri private ale lui Musk au beneficiat de creşteri.
OpenAI lansează un model lingvistic mai puternic şi mult mai scump
Producătorul ChatGPT a lansat modelul lingvistic o1-pro, care este acum disponibil dezvoltatorilor prin intermediul API-urilor puse la dispoziţie de companie. Conform companiei, o1-pro foloseşte mai multă putere de calcul şi, automat, energie pentru a se gândi mai bine şi a oferi răspunsuri mai bune decât celelalte modele ale companiei. Sporul de performanţă vine şi cu costuri mult mai mari - 150 de dolari pentru un milion de jetoane (aproximativ 750.000 de cuvinte), adică de două ori mai mult decât GPT-4.5 şi de zece ori mai mult decât o1. Compania speră că performanţa superioară a noului model va fi suficientă pentru a convinge dezvoltatorii să plătească atât de mult. Însă, primele impresii ale celor care au apucat să folosească noul AI nu par să fie pe măsura promisiunilor făcute de OpenAI sau a preţurilor. Acesta are probleme, de exemplu, cu puzzle-uri precum Sudoku.