Economic

MOZAIC ŞTIRI ECONOMICE: Angajatorii pot depune de astăzi cererile pentru obținerea șomajului tehnic

Ziarul de Vrancea
30 mar 2020 870 vizualizări

Companiile au termen trei zile de la primirea banilor să îi vireze către angajați

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunțat că solicitările pentru obținerea șomajului tehnic pot fi depuse începând din 1 aprilie, pentru perioada 16-30 martie, și că ele vor fi procesate în termen de cel mult 15 zile pentru persoanele care au contracte individuale de muncă și de 10 zile pentru persoanele care lucrează în alte forme contractuale. Angajatorii au termen trei zile de la primirea banilor să îi vireze către angajați. Violeta Alexandru a declarat, marți, că declarația pentru obținerea șomajului tehnic pentru cei care au angajați prin contracte individuale de muncă se va depune online.  "La AJOFM-uri se vor prezenta online, vor depune online o cerere și o declarație pe proprie răspundere angajatorii care au angajați notificați în Revisal, angajați prin contracte individuale de muncă, suspendate temporar, notificat în Revisal și pentru care solicită fondurile aferente șomajului tehnic, adică 75% din câștigul salarial al persoanei pe luna respectivă, respectiv maxim 75% din salariul mediu brut. Guvernul alocă aceste sume brute pentru a putea asigura angajații că își păstrează continuitatea la nivelul contribuțiilor pe care le plătesc la stat astfel încât angajatorii au obligația să facă plățile după primirea banilor, să facă plățile aferente nu numai angajațiilor, ci și să achite contribuțiile către bugetul de stat astfel oamenii având continuitate în contractele lor de muncă”, a precizat ministrul Muncii.  Violeta Alexandru a spus că persoanele care au alte forme contractuale vor depune cererile la AJPIS-uri. "Cei care au alte forme contractuale, cei care lucrează prin PFA, cei care lucrează în întreprinderi individuale, cei care lucrează prin contracte de drepturi de autor și alte forme mai puțin contractele individuale de muncă, se vor prezenta la AJPIS-uri, agenții județene pregătite de asemenea să primească atât întrebările, cât și de mâine solicitările dumneavoastră pentru fondurile puse la dispoziție de Guvernul Ludovic Orban. Nimeni nu plătește de la el, urmând să primească banii prin rambursare. Sistemul pus la punct de guvern este tocmai să vină în sprijinul angajatorilor care nu mai au resursele respective pentru plata salariaților, dar și al celor care lucrează în alte forme contractuale. Cu cât dumneavoastră depuneți documentele mai repede, cu atât colegii mei, structurile județene, le vor procesa rapid”, a transmis Violeta Alexandru. Ea a afirmat că prima solicitare va fi depusă începând din 1 aprilie, pentru perioada 16-31 martie. "Fiecare agenție județeană va intra în comunicare cu dumneavoastră exclusiv în mediul online, dacă aveți orice fel de întrebare vă rog să o adresați prin telefon sau prin email, nu este necesar să vă deplasați la sediul celor două entități. Prima dumneavoastră solicitare, dacă sunteți în categoriile vizate de acest sprijin guvernamental, va fi depusă începând de mâine, aferentă perioadei 16 martie - 31 martie. Închideți luna martie, după care pregătiți cerere, declarație și o trimiteți dacă sunteți angajator cu angajați prin contracte individuale de muncă la AJOFM-ul din județul în care aveți sediul social ale entității. Cererea dumneavoastră, conform legii, va fi procesată în maxim 15 zile. Ne străduim ca acest termen să fie cât mai scurt. De îndată ce primiți banii, aveți un termen de trei zile de la încasare, de la primirea banilor în cont, ca să faceți plata către angajații dumneavoastră, urmând ca până la termenul prevăzut de lege să faceți plata contribuțiilor”, a mai spus Violeta Alexandru. Ea a menționat că, pentru cei care lucrează în alte forme contractuale, cererile vor fi procesate de AJPIS-uri în termen de 10 zile. Ministrul face un apel către angajatori să evite întreruperea brutală a contractului de muncă cu angajații în această perioadă. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a precizat ieri că certificatele de Situație de Urgență nu mai sunt necesare pentru obținerea șomajului tehnic

37% dintre companii și-au întrerupt total sau parțial activitatea

u ”munca de acasă a devenit posibilă pentru foarte multe companii datorită faptului că dispun de tehnologie”, arată un studiu al PwC România

Întreruperea totală sau parțială a activității este măsura decisă de 37% dintre companii, în timp ce 20% și-au restrâns activitatea, după declararea stării de urgență pe fondul pandemiei Covid-19, iar 27% afirmă că vor apela în mod cert la șomajul tehnic, potrivit studiului HR Barometru, realizat de PwC România la finalul lunii martie. ”Marea majoritate a companiilor doresc să își păstreze angajații și să reducă efectele negative asupra acestora. Din păcate, soluțiile sunt limitate și dificil de anticipat într-un climat imprevizibil care duce la scăderea neașteptată a veniturilor într-un termen foarte scurt. Efectul crizei este unul de domino, afectând tot mai mult industrii. Guvernul a luat un prim set de decizii, dar trebuie să continue monitorizarea foarte atentă a problemelor ca să reacționeze la timp cu alte măsuri de sprijin și, astfel, să salveze cât mai multe companii și angajații acestora”, a declarat Daniel Anghel, partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România. Studiul a inclus o serie de întrebări referitoare la întreruperea totală sau parțială a activității, restrângerea acesteia, reducerea cifrei de afaceri și capacitatea de a plăti salariile. ”Conform răspunsurilor: 19% au întrerupt total activitatea, 18% au întrerupt parțial activitatea, 19% nu au întrerupt activitatea, estimează o scădere a cifrei de afaceri cu 25% și au capacitatea de a plăti salariile, 10% nu au întrerupt activitatea, anticipează reducerea cifrei de afaceri cu 25% și nu au capacitatea de a plăti salariile, 20% și-au restrâns activitatea, iar afacerile se vor reduce cu mai mult de 25%, 14% nu preconizează o scădere a cifrei de afaceri”, arată studiul. În acest context, munca de la domiciliu este o oportunitate companiile care o pot implementa datorită specificului activității. Conform studiului, 19% din companii au implementat munca la domiciliu obligatorie pentru toți angajații. ”Munca de acasă a devenit posibilă pentru foarte multe companii datorită faptului că dispun de tehnologie și au angajați bine pregătiți care dețin competențe digitale. În același timp, infrastructura digitală a României care se plasează printre cele mai performante din Europa contribuie la desfășurarea activității fără sincope. La fel de importantă este cultura organizațională în noile condiții de lucru și putem trage concluzia că organizațiile care au investit în pregătirea digitală au un avantaj în prezent care va deveni și mai valoros pe termen lung”, a arătat Ionuț Sas, partener, leader people & organisation PwC România. Companiile cărora specificul activității nu le permite munca de la domiciliu și ale căror afaceri sunt afectate negativ iau în calcul aplicarea prevederilor privind șomajul tehnic, astfel: 27% spun că le vor aplica cu siguranță; 18% încă nu știu dacă le vor aplica pentru că sunt neclare; 18% încă nu știu dacă le vor aplica pentru că nu le-au analizat; 5% arată că mai degrabă nu le vor aplica pentru că actualele prevederi nu corespund specificului activității lor. ”Angajatorii caută diferite metode de reducere a costurilor pentru a se menține pe piață. Totuși, în acest moment doar 11% iau în calcul concedierile și majoritatea caută alte variante pentru a-și păstra angajații, cum ar fi încurajarea concediului de odihnă sau a concediului fără plată parțial, oprirea sau reducerea programelor de training, sistarea angajărilor, eliminarea sau reducerea beneficiilor neobligatorii ori reducerea programului de lucru”, a spus Oana Munteanu, senior manager people & organisation PwC România. Potrivit studiului aproape 30% dintre cei chestionați anticipează că vor avea capacitatea să plătească salariile în următoarele trei luni, în timp ce 42% nu au încă estimări în acest sens. Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 23-26 martie 2020 pe baza informațiilor furnizate de 91 de companii din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producție și distribuție), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producție, utilități, distribuție), distribuitori (retail & logistică), servicii externalizate, altele.

Ce spun oficialii Pakmaya despre majorarea prețului la drojdie

Fabrica de drojdie Rompak Pașcani, care produce drojdie de panificație sub licența Pakmaya, anunță într-un comunicat că nu a majorat prețul diferitelor sortimente de drojdie fabricate și lucrează la capacitate maximă, pentru a se asigura că drojdia Pakmaya ajunge pe rafturile tuturor magazinelor din țară. ”În ultima săptămână, au fost semnalate numeroase situații când produsele de larg consum din magazine au ajuns la rafturi cu prețuri mai mari decât la începutul declanșării epidemiei cu noul coronavirus. Scumpirea exagerată a acestor produse, printre care se numără și drojdia de consum casnic, se face independent de producător, acesta din urmă recomandând magazinelor să păstreze prețul la raft”, arată un comunicat al companiei. Fabrica de drojdie Rompak SRL Pașcani face parte din Pak Group Turcia, lider global în producția de drojdie. “Ca urmare a unor situații identificate personal de reprezentanții companiei, dar și de către consumatorii noștri, care ne-au trimis sesizări pe email sau rețelele de socializare, vrem să subliniem faptul că nu am majorat prețul la niciunul dintre produsele noastre, de la declanșarea acestei crize provocate de noul coronavirus. Perioada de instabilitate la nivel mondial se reflectă cu siguranță și asupra costurilor noastre. În aceste momente, facem tot ceea ce este necesar pentru a asigura continuitatea activității, fără să ținem cont de aceste majorări. Prețurile noastre nu au suferit majorări în această perioadă și ne vom strădui să menținem această situație cât mai mult posibil. Scumpirile care pot fi observate în anumite magazine sunt strict rezultatul acțiunilor speculative ale unor comercianți”, afirmă Cristina Hanganu, directorul de vânzări al Pakmaya România. De la declanșarea epidemiei cu noul coronavirus, fabrica de la Pașcani, singura din România care produce drojdie de panificație, a produs și livrat magazinelor și unităților de panificație din întreaga țară cantități record de drojdie proaspătă și uscată. Pentru consumatorul casnic comenzile din luna martie 2020 au fost de trei ori mai mari față de luna februarie 2020 sau martie 2019. Situația pare să continue în același ritm, comenzile pentru începutul lunii aprilie fiind, de asemenea, cu mult peste o perioadă normală. “Fabrica noastră produce, în acest moment, drojdie proaspătă la capacitate maximă. Oricât de mult ne-am dori să mărim această producție, există o limită maximă impusă de echipamentele tehnice din fabrică, structura de personal etc. Prin natura activității noastre, în zona de producție se lucrează în mod normal 24h/24h, 7 zile din 7. Prioritățile noastre sunt să ne protejăm angajații, să asigurăm respectarea normelor de siguranță alimentară, așa cum am făcut întotdeauna, și să lucrăm îndeaproape cu toți partenerii noștri pentru a răspunde tuturor cererilor în limita capacității de producție. Avem stocuri suficiente de materii prime pentru a continua activitatea fabricii pe o perioadă lungă de timp și subliniem acest lucru. Problema cu disponibilitatea produselor la raft, semnalată adesea, este legată de o reducere a cantităților de produse similare din import care erau înainte disponibile pe piața din România dar și de achizițiile exagerate ale unor consumatori. Vom depăși cu bine această perioadă, dar numai dacă vom consuma responsabil cu toții”, mai spune Cristina Hanganu.

Vodafone a înghițit UPC România

Operatorul Vodafone Romania a anunțat marți finalizarea fuziunii cu UPC România, iar ca urmare a acestui lucru, UPC România încetează să mai existe ca entitate juridică, fiind absorbită de Vodafone România, astfel că începând de acum Vodafone România devine furnizorul de servicii fixe de comunicațiii electronice pentru clienții UPC. Toate drepturile și obligațiile UPC Romania vor fi preluate de către Vodafone Romania, fără modificări în ceea ce privește termenii și condițiile din contractele clienților și furnizorilor. ”Achiziția UPC este una dintre cele mai importante tranzacții de pe piața de telecomunicații din România. În urma achiziției, Vodafone devine un partener semnificativ în ceea ce privește serviciile de telecomunicații complete și va oferi mai multe beneficii și produse de top clienților, companiilor, dar și altor actori sociali și economici. Totodată, Vodafone va susține un parcurs ascendent pentru economia digitală a României”, arată Vodafone într-un comunicat. Informațiile disponibile pe site-ul UPC se vor regăsi pe site-ul Vodafone. De asemenea, aplicația My UPC va fi redenumită în My Vodafone Fix & TV, în timp ce funcționalitățile acesteia și datele de logare ale clienților vor rămâne neschimbate. Pentru clienții care plătesc factura prin internet banking, UPC România va fi înlocuit cu Vodafone – pentru servicii fixe și TV. Clienții care beneficiază de servicii fixe & TV furnizate în baza unui contract cu fosta companie UPC, dar și de servicii mobile furnizate de Vodafone vor primi în continuare două facturi. În ceea ce privește magazinele UPC, acestea vor fi transformate treptat și vor avea specificațiile și configurația magazinelor Vodafone. Vor oferi în continuare toate serviciile și operațiunile specifice produselor de comunicație fixă și TV și în plus și operațiuni specifice serviciilor mobile. Vodafone România este o divizie a Vodafone Group, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii de telecomunicații și tehnologie din lume. Vodafone Group are operațiuni mobile în 24 de țări, 42 de rețele mobile partenere și operațiuni de broadband fix în 19 țări. La 31 decembrie 2019, Vodafone Group avea 625 milioane de utilizatori ai serviciilor mobile, 27 milioane de utilizatori ai serviciilor broadband fix și 22 milioane de clienți ai serviciilor TV, incluzând toți clienții Vodafone din entitățile create în urma unor fuziuni și asocieri.

Prețul petrolului a scăzut sub 20 de dolari barilul

Prețul petrolului Brent, de referință la bursa din Londra, a scăzut luni la cel mai redus nivel din ultimii 18 ani, în timp ce țițeiul WTI, de referință pe piața americană, a coborât sub 20 de dolari pe baril, pentru scurt timp, din cauza temerilor în creștere că blocajul impus la nivel mondial ar putea dura luni de zile, iar cererea de carburanși va scădea în continuare, transmite Reuters. În timp ce Arabia Saudită și Rusia ar urma să inunde piața cu petrol de luna viitoare, producătorii și transportatorii încearcă să stocheze petrolul, pe fondul scăderii cererii. Potrivit estimărilor, pandemia de coronavirus va provoca o scădere a cererii de carburant de cel puțin 20% la nivel mondial, ca efect al restricțiilor impuse de guverne pentru limitarea răspândirii virusului. Contractele futures pentru petrolul Brent au scăzut luni cu 10%, la 22,39 dolari pe baril, în timp ce cotația petrolului american West Texas Intermediate (WTI) a coborât cu 6,1%, la 20,18 dolari pe baril. În timpul tranzacțiilor, petrolul Brent a fost cotat la 21,65 dolari pe baril, cel mai redus nivel atins după martie 2002, în timp ce petrolul WTI a scăzut la 19,85 dolari pe baril. Un război al prețurilor a izbucnit în această lună între Arabia Saudită și Rusia, după eșecul negocierilor dintre OPEC și producători de petrol din afara organizației pentru extinderea acordului de reducere a livrărilor de țiței, pentru susținerea prețurilor. Deocamdată, eforturile de negociere între Arabia Saudită, Rusia și Statele Unite nu au schimbat perspectiva. Arabia Saudită a anunțat luni că intenșionează că crească exporturile de petrol la 10,6 milioane de barili pe zi, începând cu luna mai. Președintele american Donald Trump și președintele rus Vladimir Putin au convenit în timpul unei convorbiri telefonice ca oficiali de rang înalt din domeniul energiei să se întâlnească pentru a discuta despre scăderea prețurilor petrolului. Indicii petrolului au înregistrat pierderi record timp de cinci săptămâni la rând. În prezent, prețurile petrolului sunt atât de scăzute încât devine neprofitabil pentru multe companii petroliere să își continue activitatea, potrivit analiștilor, iar producătorii care înregistrează costuri ridicate nu vor avea altă soluție decât să oprească producția, mai ales în condițiile în care capacitățile de stocare sunt aproape pline.

Indicele ROBOR la 3 luni s-a menținut marți la nivelul de 2,55%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a marți la nivelul de 2,55% atins luni, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 3 luni s-a aflat în scădere accentuată de la începutul lunii februarie. În 6 februarie, indicele era 3,18%. ROBOR a revenit la creștere începând din 12 martie, când a urcat de la 2,83%, cel mai redus nivel atins din 31 mai 2018, înregistrat și pe 6 martie, la 2,86%. ROBOR la 6 luni a rămas la rândul său la nivelul de luni, de 2,63%. BNR a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară cu 0,50 puncte procentuale, de la 2,5 la sută, la 2 la sută începând cu data de 23 martie, în contextul adoptării unui pachet de măsuri menit să atenueze impactul situației generate de epidemia de coronavirus asupra populației și companiilor românești. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

Ford Motor și General Electric vor produce 50.000 de ventilatoare

Ford Motor a anunțat luni că va produce 50.000 de ventilatoare medicale în următoarele 100 de zile, la o fabrică din Michigan, în colaborare cu divizia medicală a grupului General Electric, transmite Reuters. Ulterior, cele două companii vor fabrica 30.000 de ventilatoare medicale pe lună, echipamentele fiind necesare pentru tratarea pacienșilor infectați cu noul coronavirus. Ford a anunțat un proiect de ventilator simplificat, care este licenșiat de GE Healthcare, de la compania Airon din Florida. Ventilatorul, care a fost aprobat de Administrația pentru Alimente și Medicamente, poate satisface nevoile majorității pacienților bolnavi de COVID-19. Dispozitivul se bazează pe presiunea aerului, fără să aibă nevoie de electricitate. Președintele Statelor Unite, Donald Trump, a ordonat vineri General Motors să producă rapid ventilatoare medicale pentru pacienții bolnavi de COVID-19, la câteva ore după ce criticase dur GM și Ford Motor, pentru că nu se implică suficient de rapid, transmite Reuters. Anunțul făcut de președinte a avut loc la câteva ore după ce GM anunțase că va construi ventilatoare medicale în colaborare cu compania Ventec Life Systems, la o fabrică a constructorului auto din Indiana. Un purtător de cuvânt al GM a spus că ordinul nu schimbă planurile pregătite deja de GM pentru producția de ventilatoare.

Israelul pune pe masă 22 de miliarde de dolari pentru lupta cu coronavirusul

Guvernul israelian a prezentat luni un pachet economic de 80 de miliarde de șekeli (22 miliarde dolari), pentru atenuarea impactului epidemiei de coronavirus, iar ministrul de Finanțe Moshe Kahlon a afirmat că se așteaptă la reluarea treptată a activităților economice pe parcursul lunii viitoare, transmite Reuters. Ministrul Kahlon a spus că va cheltui alte 70 de miliarde de șekeli, pe lângă cele 10 miliarde de șekeli alocate deja pentru susținerea sistemăului de sănătate, serviciilor sociale și pentru asistarea sectorului privat. Economia Israelului are deja probleme din cauza restricțiilor dure impuse de guvernul, care cer populației să stea acasă. Kahlon a mai afirmat că numărul persoanelor care caută un loc de muncă a crescut la aproximativ 1 milion.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.