Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Angajatorii din HoReCa au scos la bătaie peste 11.000 de locuri de muncă

Ziarul de Vrancea
2 mai 2022 674 vizualizări

Cu toate că oferta de angajare e una explozivă, candidații rămân sceptici față de acest domeniu

Din data de 9 martie, când au fost eliminate restricțiile Covid-19, angajatorii din HoReCa au scos la bătaie peste 11.000 de locuri de muncă în țară și în străinătate, arată datele eJobs România, liderul pieței de recrutare. ”Din data de 9 martie, când au fost eliminate restricțiile Covid-19, angajatorii din HoReCa au scos la bătaie peste 11.000 de locuri de muncă în țară și în străinătate. Acest lucru plasează industria ospitalității pe locul 2 în topul sectoarelor cu cele mai multe oferte de angajare publicate pe eJobs în această perioadă, după Retail. Mai mult, numărul joburilor din HoReCa din perioada 9 martie-prezent este cu 153% față de același interval al anului trecut și cu 22% mai mare comparativ cu 2019”, arată datele eJobs România, liderul pieței de recrutare. Dacă e să comparăm cu 2020 chiar, perioadă care s-a suprapus și cu lockdown-ul, creșterea e spectaculoasă: Â262%. Cu toate că oferta de angajare e una explozivă, candidații rămân sceptici față de acest domeniu. Numărul aplicărilor înregistrat în perioada 9 martie-prezent este în scădere cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. Se observă însă o creștere de 11% față de ultimul an de normalitate, nonpandemic, 2019. „Se resimte un deficit acut de forță de muncă în domeniu, ca urmare a instabilității acestuia din ultimii ani. O bună parte dintre cei care lucrau în acest sector au ales să se orienteze către altele în ultimii ani, care au crescut în pandemie sau au fost mai stabile. Cei mai mulți candidați care au decis să părăsească HoReCa s-au reorientat către Retail, zona de curierat, livratori sau ride sharing”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România, cea mai mare platformă de recrutare din țară. Cele mai multe oferte de angajare din HoReCa au fost publicate de angajatorii din marile centre universitare, dar și în orașele care, de regulă, atrag un număr semnificativ de turiști, fiind început de sezon estival. Capitala este pe primul loc în topul orașelor cu cele mai multe joburi în domeniu, cu peste 6.000 de oferte de angajare. Ea este urmată de Constanța, Timișoara, Cluj-Napoca și Sibiu.  „Ne așteptăm ca numărul de joburi să crească și mai mult în sezonul estival, din păcate însă deficitul de forță de muncă rămâne cea mai mare problemă. În acest sens, angajatorii apelează în continuare la importul de angajați din străinătate. Suntem optimiști însă că, odată cu creșterile salariale din domeniu, dar și cu reabilitarea imaginii industriei, la care se va ajunge ca urmare a faptului că nu mai avem restricții, și candidații din România vor se vor reîntoarce la joburile din HoReCa”, mai spune Bogdan Badea. Dacă vorbim de joburile în străinătate scoase la bătaie în industria ospitalității, 9,4% din totalul de locuri de muncă din HoReCa sunt oferte de angajare în afară. Cele mai multe locuri de muncă scoase în acest sector sunt în Grecia, Germania, Olanda, Cipru, Arabia Saudită, Franța, Danemarca și Norvegia. ”Important de precizat e că nu doar HoReCa se află pe un trend ascendent, ci întreaga piață. De la începutul acestui an până în prezent au fost publicate aproape 152.000 de locuri de muncă, cu 55% mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut și cu aproape 80% mai multe față de 2020. Practic, oferta de angajare a ajuns la nivelul celei de dinainte de pandemie”, arată platforma. În acest moment, peste 36.000 locuri de muncă pentru România și străinătate sunt disponibile pe ejobs.ro.

Turiștii care au vizitat  litoralul românesc au cheltuit de, 1 Mai, circa 100 milioane de lei

u datele ANAT arată că pe în prima zi a lunii au fost pe litoral undeva la 50.000 de persoane

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) estimează că litoralul românesc a primit peste 50.000 de turiști de 1 Mai și că s-au cheltuit, în perioada 28 aprilie – 1 mai, circa 100 de milioane de lei. ”Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) anunță, în urma consultărilor touroperatorilor specializați și a partenerilor hotelieri, că în acest an, litoralul românesc a primit, cu ocazia mini-vacanței de 1 mai, peste 50.000 de turiști. Estimările au fost depășite, iar cifra este de departe peste cea din 2019, ultimul an ante-pandemie, când litoralul românesc a primit, în aceeași perioadă, circa 30.000 de turiști”, anunță ANAT. La acest aflux de turiști a contribuit mult eliminarea totală a restricțiilor, litoralul românesc redevenind o destinație dedicată distracției, evenimentelor, festivalurilor. ”Doar la Festivalul Sunwaves din Mamaia au fost circa 20.000 de participanți, care au optat și pentru cazare. De asemenea, în paralel, au mai fost festivaluri și evenimente în Mamaia Nord, Constanța și Costinești, precum Festival du Bonheur și ”Beach, Please!” . În Mamaia au fost declarați peste 25.000 de turiști, în Costinești 20.000 de turiști iar în Vama Veche, ca de obicei, a fost un grad mare de ocupare”, arată ANAT. Marea noutate o constituie revirimentul stațiunii Costinești, care are toate șansele de a redeveni stațiunea studenților și a tineretului, spun reprezentanții ANAT. ”Pe de altă parte, minivacanța de 1 Mai reprezintă încă un pas foarte important de revenire la normalitate a turismului românesc. Cluburile de pe litoral, care, pe lângă Mamaia – Năvodari s-au dezvoltat și în sudul rivierei românești a Mării Negre, au avut peste 7.000 de vizitatori. Cheltuiala medie / persoană a fost de 2.000 lei, care a inclus cazare, mese, transport precum și biletele de intrare la evenimente”, adaugă ei. Estimările ANAT sunt că pe litoralul românesc s-au cheltuit, în perioada 28 aprilie – 1 mai, circa 100 de milioane de lei.

Comisia de Prognoză a revizuit în scădere semnificativă creșterea economiei

Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a revizuit în scădere cu 1,4 puncte procentuale, la 2,9% estimarea de creștere a economiei românești pentru acest an, de la 4,3% cât previziona anterior. În varianta de primăvară a Prognozei pe termen mediu, CNSP arată că suprapunerea șocurilor (contextul geopolitic, majorările succesive ale prețurilor la energie și alterarea lanțurilor globale de aprovizionare) accentuează riscurile și incertitudinile asupra economiei, afectând totodată așteptările pe termen scurt și comportamentul mediului de afaceri. Estimările publicate de CNSP sunt în linie cu previziunile instituțiilor financiare internaționale care au revizuit în scădere semnificativă țintele de creștere ale economiei românești în acest an. Astfel, FMI estima, recent un avans de 2,2% pentru 2022, de la 4,8% cât indica în toamnă, în timp ce Banca Mondială a indicat o creștere chiar mai modestă pentru PIB-ul României, de 1,9%. Comisia de Prognoză explică, în documentul citat, că în elaborarea actualei variante a Prognozei de primăvară pentru perioada 2022-2025 a reevaluat evoluțiile indicatorilor macroeconomici, în contextul conflictului declanșat de invazia Rusiei în și al sancțiunilor internaționale impuse. "Efectele crizei energetice și ale perturbărilor în lanțurile de aprovizionare, manifestate încă din partea a doua a anului 2021, au fost amplificate în actualul scenariu, luându-se suplimentar în calcul și recentele majorări ale cotațiilor internaționale pentru produsele energetice, cât și ale celor agroalimentare, precum și necesitatea suplimentării deficitului de resurse energetice de proveniență rusească. Încetinirea activității economice la nivel european și mondial, conform estimărilor instituțiilor internaționale, induc totodată o decelerare a dinamicii economiei naționale. Pentru principalele țări partenere din zona euro, noile prognoze au ajustat în jos dinamica creșterii economice cu peste 1,5 puncte procentuale", menționează CNSP. Potrivit instituției, conflictul Rusia-Ucraina a determinat o înrăutățire a indicatorilor comerciali în contextul dependenței ridicate de gazul rusesc. Pe de altă parte, apariția unui nou val pandemic în China va accentua blocajele în lanțurile de aprovizionare, afectând în principal industria auto. Comisia Națională de Strategie și Prognoză menționează și un factor pozitiv, respectiv atenuarea șocului pandemic, care a condus la renunțarea restricțiilor începând cu luna martie și la o creștere a mobilității populației.

Romgaz preia oficial participația Exxon aferentă Neptun Deep

Premierul Nicolae Ciucă a declarat, la ceremonia de semnare a contractului de vânzare-cumpărare pentru preluarea de către Romgaz a participației companiei Exxon aferente perimetrului Neptun Deep, că este un pas important pentru țara noastră cu privire la exploatarea resurselor naturale din Marea Neagră. De asemenea, ministrul Energiei Virgil Popescu a explicat că acest demers reprezintă „prima cărămidă pentru independența energetică a României”. „Tranzacția în valoare de peste 1 miliard de dolari este expresia angajamentului Guvernului de a susține investițiile vitale în energie și valorificarea gazelor naturale din Marea Neagră în beneficiul românilor și economiei românești. Prin acest act prin care astăzi vom reuși să demarăm procesul prin care nu mai târziu de 2026 gazele vor fi extrase din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră, împreună Romgaz cu compania OMV Petrom, ne vom îndeplini obiectivul pe care l-am asumat astfel încât să putem să asigurăm necesarul de gaz pentru consumul propriu, iar ținând cont că estimările ne dau garanții că există cantități suficient de mari să putem să asigurăm gaz și pentru vecinii noștri atât din regiune cât și din UE. Practic vom asigura dezvoltarea capacităților proprii, astfel încât să ne putem înscrie ceea ce am asumat prin proiectul legi offshore pe care l-am înaintat luna trecută în Parlament și asigurăm stabilitate și predectibilitate întregului domeniului energetic din România. Vreau să le mulțumesc celor două companii prezente aici și vreau să le cer celor de la Romgaz ca împreună cu reprezentanții companiei OMV Petrom să înceapă cât mai degrabă procesul de investiții în Marea Neagră și să reușim pe cât posibil ca procesul de extracție a gazelor să se întâmple cel puțin la termenul asumat, finele anului 2026”, a afirmat Nicolae Ciucă, marți, la ceremonia de semnare a contractului necesar finalizării tranzacției de achiziție de către S.N.G.N. Romgaz S.A. a acțiunilor emise de ExxonMobil Exploration and Production Ro. Limited. La rândul său, ministrul Energiei a precizat că semnarea acestui contract înseamnă punerea primei cărămizi care să asigure independența energetică a României. „Pot spune că astăzi asistăm la prima cărămidă pentru independența energetică a României. Cum a spus și premierul, clădim independența energetică, independența resurselor energetice și astăzi practic asistăm și la prima cărămidă a unuia dintre cele mai mari proiecte de investiții și din România. Vorbim de miliarde de euro ce vorm fi investite pentru extragerea gazelor din Marea Neagră. Vorbim de investiții în orizontală, investiții pentru a putea scoate gazele naturale și alături de investițiile din zona nucleară, cred că vorbim de cele mai mari investiții energetice din România. Îmi doresc să finalizăm cât mai repede această tranzacție și îmi doresc ca cel mai târziu la finalul anului 2026, de ce nu poate începutul lui 2026, gazele naturale să intre în sistemul național de transport din România. Sunt convins că vom deveni un furnizor de securitate națională, atât din punct de vedere al gazului natural, cât și am energiei electrice”, a explicat Popescu.

Ministerul de Finanțe vrea să dea subvenții de 50 bani pe litrul de combustibil

Ministerul Finanțelor propune, printr-un proiect de hotărâre de guvern, o schemă de ajutor de stat pentru compensarea creșterii prețului la combustibil din cauza situației internaționale. Valoarea ajutorului acordat este de 50 bani pe litrul de combustibil, dar nu mai mult de 400.000 euro per întreprindere. ”O nouă măsură din pachetul “Sprijin pentru România”, supusă adoptării Guvernului României. Ministerul Finanțelor propune, printr-un proiect de hotărâre de guvern, o schemă de ajutor de stat pentru compensarea creșterii prețului la combustibil din cauza situației internaționale. Valoarea ajutorului acordat este de 50 bani pe litrul de combustibil, dar nu mai mult de 400.000 euro per întreprindere, echivalent în lei”, anunță ministerul. Termenul limită de depunere a cererilor de compensare este 1 decembrie 2022. Ajutorul de stat va fi sub forma unui grant acordat operatorilor economici licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene, care efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, contra cost sau transport de persoane, în mod regulat, inclusiv transport public local. Deciziile de compensare se emit până la 31.12.2022, iar plata efectivă a ajutorului de stat se poate face până la 31 iulie 2023, inclusiv. Bugetul schemei de ajutor de stat este de 300 de milioane de lei pentru un număr estimat de 3.000 de operatori economici. Sunt eligibili operatorii economici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) sunt licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene;

b) dețin cel puțin un vehicul eligibil;

c) operatorii economici stabiliți în România trebuie să nu figureze inactivi potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală sau să nu se afle în inactivitate temporară, înscrisă în Registrul Comerțului și să nu beneficieze de alte compensații pentru activitatea de transport desfășurată cu vehiculele eligibile, cu excepția celor care efectuează transport public local;

d) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au fost emise asemenea decizii, acestea au fost puse în aplicare conform prevederilor legale în vigoare;

e) alimentează vehiculele eligibile dupã cum urmează: de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici sau din rezervoarele pentru consum propriu deținute;

f) nu se află în procedură de executare silită, faliment, dizolvare, închidere operațională sau lichidare;

g) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;

h) operatorii licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene trebuie să prezinte o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum și o listă a vehiculelor eligibile utilizate pentru transportul rutier de mărfuri în cont propriu și dețin o licență comunitară, pentru transportul rutier de mărfuri contra cost și pentru transportul de persoane.

Apple, acuzată că restricționează accesul rivalilor la tehnologia sa de plată

Autoritatea de reglementare antitrust din Europa a acuzat luni Apple că restricționează accesul rivalilor la tehnologia sa de plată, o mișcare care ar putea să o oblige să schimbe modul în care funcționează sistemul companiei și să o expună unei amenzi mari, transmite CNBC. Comisia Europeană a declarat luni, într-un comunicat de presă, că ”a informat Apple despre opinia sa preliminară că a abuzat de poziția sa dominantă pe piețele pentru portofelele mobile pe dispozitivele iOS”. Declarația de obiecții transmisă de comisie Apple subliniază presupusele încălcări ale regulilor antitrust ale Europei, dar nu determină neapărat rezultatul final al investigației. Apple va avea șansa să examineze și să răspundă constatărilor comisiei. Comisia, organismul executiv al UE, a scris că a constatat că Apple a restrâns concurența pe piața portofelelor mobile pe sistemul său de operare al iPhone, limitând tehnologia utilizată pentru plățile fără contact, cunoscută sub numele de comunicare în câmp apropiat (NFC). ”În declarația noastră privind obiecțiile, am constatat preliminar că Apple ar putea fi limitat concurența, în beneficiul propriei soluții Apple Pay”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul pentru Concurență și vicepreședintele executiv al Comisiei, într-un comunicat.

Audi și Porsche se vor alătura Formula 1

Mărcile premium Audi și Porsche ale grupului Volkswagen se vor alătura Formula 1, după ce au convins grupul auto german că această mișcare va aduce mai mulți bani decât va costa, a declarat luni directorul general al VW, Herbert Diess, transmite Reuters. Discuțiile din consiliul de administrație despre planurile celor două mărci au creat unele diviziuni, a declarat Diess la un eveniment la Wolfsburg, unde se află sediul producătorului auto german. Dar, în cele din urmă, mărcile, care alături de divizia VW din China sunt cele mai importante surse de venituri ale grupului, au susținut că ar atrage mai mulți bani pentru Wolfsburg cu un angajament în Formula 1 decât în lipsa acestuia, potrivit lui Diess. De câteva luni s-a speculat că cele două mărci negociază parteneriate pentru a intra în cea mai înaltă clasă de curse auto internaționale, care pentru o mare parte a ultimului deceniu a fost dominată de rivalul german al Volkswagen, Mercedes. Diess a declarat luni că pregătirile Porsche pentru intrarea în Formula 1 au fost puțin mai concrete decât cele ale Audi.

Kindle va accepta cărți în format ePub

Kindle, cel mai popular ebook reader, va permite utilizatorilor să adauge cărți în formatul ePub, format folosit până acum de întreaga industrie, cu excepția Amazon. ePub este de departe cel mai folosit format pentru cărți electronice, însă, până acum, acesta nu putea fi folosit și pe Kindle, unde Amazon a preferat să-și favorizeze propriul format. Ebook reader-ele Amazon folosesc un format proprietar pentru cărți electronice, numit AZW, care este bazat pe MOBI. Folosirea acestuia și ignorarea formatului ePub a ajutat Amazon să determine utilizatorii să cumpere cărți din propriul magazin, prin intermediul Kindle. Acum, într-o mutare surprinzătoare, Amazon va permite adăugarea cărților electronice în format ePub pe Kindle prin intermediul funcției Send to Kindle, care permite folosirea e-mail-ului pentru a salva wireless cărți pe Kindle. Cărțile ePub nu vor fi recunoscute automat de Kindle, în urma copierii de pe PC. Însă, folosind funcția Send to Kindle, ePub-urile vor fi convertite automat pentru a putea fi recunoscute de dispozitiv. Funcția Send to Kindle va primi suport pentru formatul ePub cândva în cursul acestui an și, totodată, va pierde suportul pentru AZW și MOBI, care pot fi adăugate pe un Kindle și printr-o conexiune cu fir.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.