MOZAIC ŞTIRI ECONOMICE: Afacerile cu mașini au accelerat puternic
în luna aprilie comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut cu 16,5%
Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut în aprilie cu 16,5%, serie brută, față de aceeași lună a anului trecut, ritm semnificativ crescut față de cel din luna anterioară, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 7,1%, serie brută, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). În martie, față de aceeași lună a anului trecut, afacerile cu mașini au crescut cu 0,9%, iar serviciile prestate populației au avansat cu 3,5%. În aprilie, față de aceeași lună a anului trecut, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut atât ca serie brută cu 16,5% cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 18,7%. Avansul s-a datorat creșterilor înregistrate la comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor (plus 33,3%), comerțul cu autovehicule (plus 24,6%) și la comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (plus 11,9%). Scăderi au înregistrat activitățile de întreținere și repararea autovehiculelor (-4,4%). Totodată, volumul cifrei de afaceri pentru serviciile de piață prestate populației, față de luna corespunzătoare a anului precedent a crescut atât ca serie brută cu 7,1% cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 6,0%. Avansul s-a datorat creșterilor provenite de la activitățile agențiilor turistice și turoperatorilor (plus 12,8%), activitățile hotelurilor și restaurantelor (plus 8,3%), activitățile de jocuri de noroc și alte activități recreative (plus 2,5%) și la activitățile de spălare și curățare (uscată) a articolelor textile și a produselor din blană (plus 1,5%). Scăderi au înregistrat serviciile de coafură și alte activități de înfrumusețare (-1,7%). În 2017, cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut cu 11,1% față de 2016, ritm încetinit față de cel din anul anterior, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 15,5%.
Campionatul Mondial de Fotbal crește vânzările de televizoare cu peste 30%
u prețul mediu pentru un televizor a urcat de la 1.500 de lei, în 2017, la peste 1.800 de lei
evoMAG, una dintre cele mai importante companii din industria de comerț electronic din România, estimează o creștere de peste 30% a vânzărilor de televizoare în perioada mai-iulie, față de perioada similară a anului trecut, creștere generată, în primul rând, de interesul crescut al românilor pentru vizionarea meciurilor de la Campionatul Mondial de Fotbal. Prețul mediu pentru un televizor a urcat de la 1.500 de lei, în 2017, la peste 1.800 de lei anul acesta, arată datele companiei.
„Pasiunea românilor pentru fotbal se vede inclusiv în business-ul de retail electro-IT. Până la finalul Campionatului Mondial de Fotbal, ne așteptăm să vindem peste 4.000 de televizoare pe evoMAG, un plus de peste 30% față de anul trecut. La nivelul întregului an, estimăm o creștere cu 20% a vânzărilor de televizoare, generată atât de dorința românilor de a viziona meciurile de fotbal din această vară la televizoare mai performante, cât și de oferta diversificată pe care o vom avea și în continuare pe această categorie de produse”, spune Mihai Pătrașcu, director general evoMAG. Categoria TV înregistrează de la începutul anului și o creștere a prețului mediu de achiziție, o consecință inclusiv a creșterii puterii de cumpărare a românilor. Spre deosebire de anul trecut, clienții sunt dispuși să plătească mai mult acum pentru un televizor, dacă acesta are tehnologie de ultimă generație. Atunci când achiziționează un televizor, românii caută să fie cât mai performant, să permită conectarea la internet (wireless), să fie Full HD sau UHD (4K), să aibă o diagonală de cel puțin 80 de cm și să fie la reducere. evoMAG este una dintre cele mai importante companii din industria de comerț electronic din România. Magazinul online comercializează peste 170.000 de produse din domeniile IT&C, electrocasnice, auto, de îngrijire personală, sport & fitness, asigurări și produse destinate nou-născuților. evoMAG este companie românească de familie, fondată în 2005, de Mihai Pătrașcu, care ocupă, în continuare, poziția de director general.
Datoria externă a României a crescut în primele patru luni cu 1,59 miliarde euro
Datoria externă totală a României a crescut în primele patru luni ale acestui an, față de finalul anului trecut, cu 1,59 miliarde euro, la 95,07 miliarde euro, potrivit datelor publicate miercuri de Banca Națională a României (BNR). La finalul anului trecut, datoria externă totală a României a fost de 93,477 miliarde euro, arată datele BNR. Din total, datoria externă pe termen lung a însumat 67,73 miliarde euro la 30 aprilie 2018, (71,2% din totalul datoriei externe), în scădere cu 1,3% față de 31 decembrie 2017. Datoria externă pe termen scurt a înregistrat la 30 aprilie 2018 nivelul de 27,34 miliarde euro (28,8% din totalul datoriei externe), în creștere cu 10% față de 31 decembrie 2017. Totodată, datoria publică a ajuns la 33,43 miliarde euro după primele patru luni, în scădere cu 103 milioane față de finalul anului trecut. Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 19,9% în perioada ianuarie - aprilie 2018, comparativ cu 23,9% în anul 2017. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii la 30 aprilie 2018 a fost de 5,3 luni, nivel comparabil cu cel de la 31 decembrie 2017 (5,4 luni). Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 30 aprilie 2018 a fost de 82,1%, comparativ cu 87,2% la 31 decembrie 2017.
Gabriel Liiceanu a deschis brutărie și librărie în același magazin
Librăriile Humanitas au deschis recent, în Cotroceni, o brutărie-patiserie artizanală laolaltă cu o librărie. Noua investiție își propune să răspundă nevoii de produse de patiserie artizanale și, în plus, facilitează accesul la cadouri, precum cărțile și produsele japoneze, scrie Profit.ro. Ideea acestui nou tip de business i-a venit lui Gabriel Liiceanu pe de o parte plecând de la binomul pâinea ca hrană a trupului - cartea ca hrană a minții, iar pe de alta, plecând de la o nevoie cotidiană a sa: filosoful mergea în fiecare sâmbătă dimineața din Cotroceni în cartierul Floreasca, la Rue du Pain, de unde-și făcea provizia de pâine artizanală și croissante pentru o săptămână, scoțând apoi porția zilnică din congelator. Conform Profit.ro, patiseria are 40 de metri pătrați și ocupă parterul unei vile interbelice. Are mese atât în interior, cât și în mica grădină din fața magazinului. Aici sunt oferite cafele, prăjituri, mici gustări și o selecție de bere artizanală, vinuri și băuturi răcoritoare. Majoritatea produselor de la parter sunt din gama de brutărie și patiserie și sunt aduse în fiecare dimineață din cuptoarele de la Rue du Pain. Spațiul acoperă și o zonă de cadouri (produse japoneze de la magazinul Takumi, deschis de Librăriile Humanitas cu doi ani în urmă în centrul Capitalei, pe Bulevardul Magheru)."Majoritatea clienților magazinului nou deschis sunt deocamdată locuitori ai cartierului Cotroceni. Dar, în curând, sperăm, vor veni din tot Bucureștiul. La petite bouffe (zisă și La pisicul ghiftuit) a venit să răspundă nevoii de produse de patiserie artizanale de calitate. În plus, magazinul facilitează accesul la cadouri, iar cărțile și produsele japoneze sunt, neîndoielnic, cadouri ideale pentru diverse ocazii. Le e ușor oamenilor foarte ocupați din Cotroceni să vină la o cafea, să mănânce o prăjitură și să cumpere și un cadou de acolo", afirmă Ionuț Trupină, managerul general al Librăriilor Humanitas.
Facebook va permite utilizatorilor să evalueze companiile care se promovează
Facebook va permite utilizatorilor să evalueze companiile care se promovează pe rețeaua de socializare, find posibil să le blocheze pe cele care vor primi rele mai negative opinii, relatează Reuters. Măsura are rolul să combată companiile ale căror reclame induc în eroare utilizatorii să cumpere bunuri sau servicii de calitate proastă sau firmele care nu livrează produsele în termenul declarat. Utilizatorii vor putea să își exprime opinia față de reclamele vizualizate sub butonul Ads Activity, a anunțat Facebook printr-o postare pe blog. Promotorii vor avea șansa să își îmbunătățească serviciile înainte de a fi luată o măsură împotriva lor, care ar putea include o reducere a numărului de reclame pe care le pot difuza. ”Credem că acest instrument va da oamenilor mai multă încredere în compania cu care interacționează și va ajuta ca firmele să răspundă mai mult pentru experiența pe care o oferă clienților” potrivit Facebook. Aceasta este una dintre numeroasele schimbări făcute de Facebook pentru îmbunătățirea experienței utilizatorilor, după ce compania a fost implicată într-un scandal uriaș, în care datele a milioane de utilizatori au fost accesate în mod ilegal de o firmă de consultanță politică. Facebook se descrie ca un serviciu susținut de publicitate și cere utilizatorilor să accepte publicitatea personalizată ca o condiție de utilizare a platformei de socializare.
Tesla va desființa 9% din locurile de muncă, pentru a reduce costurile
Tesla va desființa aproximativ 9% din locurile sale de muncă, a declarat marți directorul general Elon Musk, care vrea să reducă cheltuielile fără să pună în pericol producția automobilului de serie Model 3, transmite Reuters. Musk a postat pe Twitter imagini cu un email despre care a spus că a ajuns în posesia presei și a spus că restructurarea face parte din simplificarea structurii de management a Tesla promisă luna trecută. ”În cadrul acestor eforturi și a necesității de a reduce costurile și a deveni profitabili, trebuie să luăm decizia dificilă de a renunța la 9% dintre colegii din companie”, potrivit email-ului, care precizează că măsura nu afectează angajații implicați în activitățile productive, așa că producția automobilului Model 3 nu va fi afectată. La sfârșitul anului trecut, Tesla avea 37.543 de angajați, potrivit datelor companiei.
Indicele Robor la trei luni a stagnat, pentru a doua zi consecutiv
Indicele Robor la trei luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a stagnat la 2,90%, pentru a doua zi consecutiv, potrivit datelor publicate miercuri de Banca Națională a României (BNR). Robor la trei luni este indicatorul principal în funcție de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei. Luni, indicele a atins nivelul de 2,90%, cel mai mare din 13 octombrie 2014, când a fost 2,92%. Marți, indicele a stagnat. Indicele a crescut accelerat începând din 13 aprilie, când a atins nivelul de 2,07%. Totodată, indicele Robor la șase luni a stagnat miercuri la 3%, pentru a treia oară. Vineri, acesta a crescut la 3%, cel mai mare nivel din 30 septembrie 2014, când a fost 3,03%. BNR a anunțat, în 7 mai, creșterea ratei dobânzii de politică monetară de la 2,25% la 2,50% pe an.
Numărul de pensionari a scăzut cu 6.000 în primul trimestru
Numărul mediu al pensionarilor din România a fost de 5,223 milioane în primul trimestru, în scădere cu 6.000 față de trimestrul precedent, în timp ce pensia medie a scăzut cu 0,9%, la 1.122 de lei, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). În ultimul trimestru al anului trecut, numărul pensionarilor din România a ajuns la 5,229 milioane, în creștere cu 5.000 față de trimestrul precedent, în timp ce pensia medie a crescut cu 2,4%, la 1.132 de lei. În primul trimestru al acestui an, raportul pe total dintre numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat și cel al salariaților a rămas 9 la 10. ”Acest raport prezintă variații semnificative în profil teritorial, de la numai 5 pensionari la 10 salariați în Municipiul București, la 16 pensionari la 10 salariaṭi în județul Teleorman, 15 la 10 în Giurgiu ṣi Vaslui ṣi 14 la 10 în Botoṣani, Călăraṣi, Dâmboviṭa ṣi Neamṭ”, se arată în datele INS. Pensia medie de asigurări sociale de stat a fost de 1.072 lei, iar raportul dintre pensia medie nominala netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit ṣi contribuṭia de asigurări sociale de sănătate) și câștigul salarial mediu net a fost de 51,3% (comparativ cu 52,5% în trimestrul precedent).