Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE:Datoria guvernamentală a ajuns la 49,7% din PIB

Ziarul de Vrancea
19 iul 2021 786 vizualizări

La finele primelor cinci luni din 2021, datoria publică a ajuns la 527,5 miliarde de lei, față de 526,7 miliarde de lei, după primele patru luni

Datoria administrației publice (datoria guvernamentală) a urcat, la finele primelor cinci luni din 2021, la aproximativ 527,5 miliarde de lei, față de 526,7 miliarde de lei, după primele patru luni, conform datelor centralizate de Ministerul Finanțelor. Raportat la PIB, datoria guvernamentală a scăzut la 49,7% din PIB la sfârșitul lunii mai, de la 49,9% din PIB la finalul lunii aprilie. Datoria pe termen mediu și lung se cifrează la 510,9 miliarde de lei iar cea pe termen scurt la 16,5 miliarde de lei. Cea mai mare parte din această datorie, respectiv 447,276 miliarde de lei, era reprezentată de titluri de stat. Împrumuturile se cifrau la 72,43 miliarde de lei. O sumă de 249,2 miliarde de lei este datorie guvernamentală în lei, 235,9 miliarde de lei reprezintă datorie guvernamentală în euro și 40,8 miliarde de lei echivalent datorie în dolari americani. Conform datelor MFP, datoria externă a administrației publice se cifrează la 266,1 miliarde de lei (25,1% din PIB), din care 261,5 miliarde de lei datorie externă a administrației publice centrale și 4,6 miliarde de lei datoria externă a administrației publice locale. Datoria administrației publice centrale se ridica la 511,8 miliarde de lei, din care 495,3 miliarde de lei pe termen mediu și lung. Cea mai mare parte a datoriei administrației centrale este contractată în lei (237,5 miliarde de lei) și euro (231,9 miliarde de lei, echivalent). Datoria administrației publice locale se cifra la 15,73 miliarde de lei, la finele lui mai 2021, din care 15,71 miliarde de lei pe termen mediu și lung.

Șase din zece români cu studii superioare sunt mulțumiți de starea financiară actuală

u așa arată un studiu Reveal Marketing Research

Șase din zece români (62%), membri ai unei familii moderne, se declară mulțumiți de starea financiară actuală, relevă rezultatele unui studiu de specialitate, publicat marți. Conform cercetării Reveal Marketing Research, peste o treime (36%) dintre cei care consideră că sunt membrii ai unei familii tradiționale sunt mulțumiți de acest aspect al vieții. De asemenea, segmentul familiilor moderne (părinți cu educație superioară și venituri ridicate) este cel mai vocal în ceea ce privește gradul de mulțumire față de situația financiară, cu evoluție semnificativă din februarie (54%) până în iunie (62%). În schimb, la nivel național, pentru familiile tradiționale (părinți cu educație medie și venituri medii), luna iunie a adus o scădere pe acest nivel (36%, față de luna aprilie cu 46%). "Deși familiile tradiționale înregistrează valori scăzute în ceea ce privește mulțumirea față de situația financiară, acest lucru nu le împiedică să se declare mulțumite de condiția lor fizică. În ceea ce privește acest aspect al vieții, familiile tradiționale câștigă teren în detrimentul familiei moderne", menționează sursa citată. Studiul Reveal Marketing Research s-a derulat în perioada februarie - iunie pe un eșantion reprezentantiv național (urban și rural). Marja de eroare este de plus /-3%, iar nivelul de încredere de 95%. Interviurile au fost realizate online, pe baza panelului Reveal Marketing Research.

Industria de media și divertisment din România va crește în 2021 la 2,62 miliarde de euro

Industria de media și divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 8,09%, comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde euro, peste nivelul pre-pandemie (2,53 miliarde euro în 2019), conform celei de-a 22-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO). Estimările arată, de asemenea, că industria va continua să crească până în 2025, cu o rată medie anuală de 7,68%. „Veniturile industriei de media și divertisment din România au scăzut cu 4,23% anul trecut, din cauza restricțiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind încasările cinematografelor. Deși incertitudinea experimentată în ultimele 18 luni nu s-a încheiat, estimarea privind veniturile în anii următori este încurajatoare, mai ales datorită creșterii consistente a consumului pe platforme digitale”, a transmis într-un comunicat Florin Deaconescu, partener și liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România. Raportat la nivel de regiune, România a înregistrat anul trecut cea mai mică scădere a industriei de media și divertisment dintre țările din Europa Centrală și de Est incluse în raport. Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% și Cehia de 4,94%. Piața de servicii Over-the-top (OTT) din România, cum ar fi Netflix și HBO Go, a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere pe piața media și de divertisment, de 27,16%, la 29 milioane de euro, și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată de 22,43%, până la 36 milioane de euro. A doua cea mai mare creștere la nivelul pieței a fost înregistrată de segmentul de sporturi electronice, cu 17,08%, până la 154 milioane de euro. Pentru acest an, este estimat un avans de 18,94%, până la 184 milioane de euro. Publicitatea pe internet a urcat cu 8,33%, la 106 milioane de euro, în 2020. Acest segment va continua să crească și în acest an, cu 11,78%, la 118 milioane de euro. România are cea mai mică piață de publicitate pe internet din Europa Centrală și de Est, dar cu cea mai rapidă creștere. Vânzările de carte au crescut cu 3,63% în 2020, până la valoarea de 67 milioane euro. Pentru acest an este previzionată însă o stagnare. Televiziunea și conținutul video consumat acasă s-au menținut anul trecut la o valoare de 515 milioane de euro, o evoluție similară fiind estimată și pentru 2021. Acesta este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet. În același timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane de euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane de euro.

Importurile de cafea, ceai și mirodenii, în scădere cu aproape 9%

Valoarea importurilor de cafea, ceai (inclusiv ceai mate) și mirodenii a scăzut cu aproape 9% în primele trei luni din 2021, comparativ cu perioada similară din 2020, până la 57,36 milioane de euro, potrivit balanței comerciale cu produse agroalimentare, consultată de AGERPRES. Anul trecut, în primul trimestru, valoarea importurilor de astfel de produse a depășit 62,8 milioane de euro. Potrivit datelor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), încasările din exporturile de cafea, ceai (inclusiv ceai mate) și mirodenii au totalizat, în perioada analizată, 9,63 milioane de euro, față de 6,56 milioane de euro în perioada similară din 2020. În aceste condiții, deficitul consemnat în comerțul cu aceste produse a fost de 47,7 milioane de euro în primul trimestru. Exporturile și importurile de cafea, ceai (inclusiv ceai mate) și mirodenii au fost realizate în și din țările Uniunii Europene și cele extracomunitare. Potrivit datelor MADR, deficitul României în comerțul cu produse agroalimentare a crescut cu aproape 66% în primul trimestru din acest an, comparativ cu perioada similară din 2020, până la 755,34 milioane de euro. În primele trei luni din 2020, deficitul în acest sector a fost de 455,5 milioane de euro. România a exportat, în perioada ianuarie - martie 2021, produse agroalimentare, în valoare de 1,74 de miliarde de euro și a cheltuit pentru importuri de astfel de produse mai mult de 2,49 miliarde de euro.

Volkswagen va opri de anul viitor vânzările și producția modelului Passat în SUA

Volkswagen va opri de anul viitor vânzările și producția modelului Passat în Statele Unite, pentru a se axa pe SUV-uri, transmite Reuters. Grupul auto german a anunțat că va opri asamblarea sedanului Passat în Tennessee, cu modelul anului 2022. VW a vândut diverse versiuni ale Passat în Statele Unite din 1974 - inițial sub numele Dasher și Quantum - iar numele Passat a apărut pentru prima dată pe piața SUA în 1990. Din 2011, Volkswagen a construit peste 700.000 de vehicule Passat la fabrica sa de la Chattanooga. O versiune a mașinii a fost, de asemenea, în vânzare în China, asamblată de compania SAIC la Shanghai, potrivit companiei germane. VW construiește SUV-ul Atlas în Tennessee, iar anul viitor va începe producția SUV-ului său electric ID.4 la uzina SUA. Peste 1,76 milioane de modele Passat, Dasher și Quantum au fost vândute în Statele Unite din 1974. Mulți producători de automobile din Statele Unite au redus dramatic producția și vânzările de autoturisme în ultimii ani, în favoarea vehiculelor utilitare mai mari. Ford Motor a anunțat în 2018 că va abandona în mare parte piața autoturismelor din SUA, spunând că va înceta să mai vândă berlinele Fiesta, Focus, Taurus și Fusion, producția ultimului model dintre acestea fiind întreruptă anul trecut.

Zoom preia un operator de call centere pentru 14,7 miliarde de dolari

Zoom Video Communications a încheiat un acord în valoare de 14,7 miliarde de dolari, sub formă de acțiuni, pentru preluarea operatorului de call centere bazat pe cloud Five9, în cea mai mare achiziție din istoria sa, în cadrul strategiei de a se extinde dincolo de serviciile de videoconferințe, transmite Reuters. Zoom a devenit un nume cunoscut și o favorită a investitorilor, de la declanșarea pandemiei de coronavirus, companiile și școlile adoptând serviciile sale pentru cursuri online, ședințe și socializare. Dar, odată cu vaccinarea rapidă și revenirea vieții la normal, analiștii și investitorii caută să vadă cum își va susține Zoom creșterea rapidă, mai ales că rivalele Microsoft, Cisco Systems și Alphabet Google o concurează puternic. Five9, al cărui software de call centere este utilizat de peste 2.000 de companii din întreaga lume pentru a interacționa cu clienții lor, are drept clienți firme precum Under Armour, Lululemon Athletica și Olympus. Acordul are sens strategic, deoarece ajută la accelerarea extinderii produselor Zoom în afara ofertei sale de bază, a scris analistul Barclays Raimo Lenschow într-o notă adresată clienților.

Un malware poate infecta iPhone-urile fără acțiunea utilizatorului

Dacă, în general, infectarea cu malware intervine în urma accesării unui site prin click-ul pe un link, o companie israeliană a creat un software de spionaj care infectează iPhone-urile independent de ceea ce face utilizatorul. O controversată companie israeliană, NSO Group, cunoscută pentru instrumentele de hacking pe care le creează, a dezvoltat un malware extrem de sofisticat, care poate infecta smartphone-urile Apple fără a avea nevoie de acțiunea utilizatorului. Numit Pegasus, software-ul furnizează atacatorului acces la numeroase informații stocate pe iPhone, de la mesaje și e-mail-uri, la microfon și camera foto. O recentă investigație realizată de Amnesty International, a arătat că software-ul dezvoltat de NSO Group a fost folosit de clienții companiei pentru a “sparge” cel puțin 50.000 de telefoane. Au fost vizați, în special, activiști pentru drepturile omului și jurnaliști. Asta în ciuda faptului că NSO Group a spus întotdeaun că va avea grijă ca software-ul pe care-l vinde să fie folosit doar pentru prinderea teroriștilor, a traficanților de droguri și pentru alte infracțiuni grave.

Investitorii la Bursă s-au sperit de tulpina Delta

Indicii americani Dow Jones și S&P 500 au scăzut luni cu peste 2%, investitorii vânzând acțiunile sensibile la fluctuațiile economice și titluri ale companiilor din sectorul călătoriilor, din cauza îngrijorărilor că revenirea la creștere a cazurilor de Covid-19 poate deturna redresarea economică, transmite Reuters. Numărul infecțiilor a urcat în regiuni din Asia și Anglia, în timp ce în Statele Unite cazurile de Covid-19 a crescut cu 70% în ultima săptămână, din cauza variantei Delta. Toate cele 11 sectoare ale indicelui S&P au scăzut, iar sectoarele financiar, industrial, al materiilor prime și al energiei au coborât cu 2,5%-4,4%. Componenta bancară a scăzut cu 3,4%, urmând declinul randamentului obligațiunilor Trezoreriei pe termen de zece ani, de referință, la minime atinse la jumătatea lunii februarie. ”Există o îngrijorare în rândul investitorilor că varianta Delta poate reseta ceasul în privința progresului făcut cu Covid-19 și creșterea economică”, a declarat Andre Bakhos, director general la New Vines Capital în New Jersey.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.