Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Violeta Alexandru: Alocațiile copiilor se mai joacă și la păcănele

Ziarul de Vrancea
18 feb 2020 842 vizualizări

Ministrul Muncii consideră că o soluție ar fi introducerea voucherelor

Părinții folosesc alocațiile copiilor și pentru alte cheltuieli decât cele pentru creșterea copiilor, iar uneori se mai joacă și la păcănele, potrivit ministrului propus al Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru.

 "Resursele publice destinate copiilor trebuie să ajungă chiar la aceștia. Este cunoscută realitatea conform căreia de alocațiile copiilor (mai) beneficiază și aparținătorii/părinții pentru cu totul alte cheltuieli decât cele necesare creșterii și dezvoltării copilului. Se mai joacă și la păcănele", a scris Violeta Alexandru pe Facebook. Ministrul Muncii a propus ca soluție pentru această situație înlocuirea alocațiilor cu un sistem de vouchere care să încurajeze școlarizarea copiilor. "În Constituția României este garantat dreptul copilului de a primi alocație, dar este la latitudinea autorităților să găsească cele mai bune soluții pentru ca banii chiar să adreseze nevoile copilului. Da, am ridicat în discuție ideea eficientizării sistemului actual; o soluție ar putea fi voucherele. Cu un sistem de excludere (gen alcool, tutun, etc.), nu limitativ. Am putea gândi o legătură a sistemului de distribuție cu școala, ca să încurajăm părinții să vină mai des la școală", a adăugat Violeta Alexandru. Ea a precizat că va lansa la momentul oportun o consultare publică pe acest subiect. "În alte state membre UE alocația de stat este fie condiționată de veniturile părinților (Slovenia, Italia), fie de numărul de copii din familie (Franța). Multe alte state acordă vouchere ca sprijin pentru grădiniță, pentru nou-născuți, pentru baby-sitting etc. Din toate aceste motive, personal, nu văd altă soluție de reglementare decât printr-o largă consultare publică, pe care o voi lansa la momentul oportun", a completat Violeta Alexandru. Ministrul propus al Finanțelor, Florin Cîțu, a afirmat luni că ar susține varianta înlocuirii alocațiilor pentru copii cu vouchere, acest sistem fiind folosit și în Statele Unite ale Americii pentru a se asigura că banii nu vor fi folosiți de părinți în alte scopuri. Cîțu a fost întrebat luni despre dublarea alocațiilor pentru copii și dacă se va merge pe această variantă, menționată de premierul Ludovic Orban. "Majorarea a fost amânată pentru că a venit fără surse de finanțare. A fost un amendament aruncat în ultimul moment fără sursă de finanțare. Dacă erau responsabili, trebuia să vină și cu sursa de finanțare. Vom căuta și vom găsi bani și pentru creșterea alocațiilor din august 2020. Propunerea domnului premier este o propunere interesantă, este un sistem folosit și în SUA pentru a se asigura că banii nu vor fi folosiți de părinți în alte scopuri și vor fi direcționați către sănătate, educație etc. Este un sistem folosit și în SUA și în Finlanda. Nu e o încă o decizie. S-a mai discutat despre acest lucru, cred că mai multe detalii are doamna ministru de la Muncă (ministrul Muncii, Violeta Alexandru). Este o variantă pe care eu aș susține-o dacă este o decizie să mergem în această direcție. Dar nu înseamnă că sunt bani mai puțini. Vouchere înseamnă tot bani. Vrem să ne asigurăm că acești bani sunt folosiți în beneficiul copiilor și nu în alte scopuri", a explicat Cîțu la Digi24. Premierul Ludovic Orban a declarat luni că nu s-a luat nicio decizie în privința alocațiilor și că s-a discutat despre faptul că există și alte modele, precum acela de a fi acordate sub formă de vouchere. 

Numărul companiilor care au intrat în insolvență s-a redus cu 22%

u cele mai multe insolvențe se înregistrează în sectorul comerțului cu ridicata și distribuție, urmat de construcții și comerțul cu amănuntul

Numărul companiilor care au intrat în insolvență în 2019 a scăzut cu 22% față de anul anterior, la 6.384, și se situează la minimul ultimului deceniu, cele mai multe insolvențe înregistrându-se în sectorul comerțului cu ridicata și distribuție, urmat de construcții și comerțul cu amănuntul, potrivit unui studiu al Coface România. Datele Coface indică și o scădere graduală a companiilor insolvente care înregistrează venituri peste 500.000 euro (companii medii și mari). Astfel, numărul acestora din urmă s-a situat la 444 pe parcursul anului 2019, sub media de 550 din ultimii trei ani. Această evoluție s-a reflectat și în diminuarea pierderilor financiare, care au fost de doar de 4,6 miliarde lei în 2019, la jumătate față de media din ultimii trei ani. În ceea ce privește situația mediului de afaceri activ în România, există o serie de vulnerabilități care pun presiune pe companiile din România, mai arată analiza Coface. Astfel, sumele refuzate la plată cu instrumente de debit pe parcursul anului 2019 au fost în valoare totală de 3,2 miliarde lei, în creștere cu 67% față de anul anterior, respectiv 1,9 miliarde lei. Numărul companiilor care și-au întrerupt activitatea în 2019 a crescut aproape de 160.000, fiind maximul din ultimul deceniu. În același timp, numărul companiilor SRL nou înmatriculate anul trecut a rămas relativ constant, aproape de 90.000. "Cu alte cuvinte, la fiecare companie nou înregistrată anul trecut s-au înregistrat aproape 1,8 companii care și-au întrerupt activitatea, comparativ cu raportul OUT: IN de 1,6 din 2018", potrivit studiului. Prin comparație cu evoluțiile regionale, companiile active în România sunt caracterizate de o vârstă fragedă cu durata medie de viață de doar 10 ani, cel mai puțin din UE. Totodată, numărul companiilor care își întrerup activitatea este constant peste cel al firmelor nou înființate. Nu în ultimul rând, mediul de afaceri local este caracterizat de un grad de concentrare ridicat în rândul marilor firme, primele 1.000 de companii concentrând jumătate din toate veniturile de la nivelul întregului mediu de afaceri, respectiv 500.000 de firme. "Mediul de afaceri activ din România s-a confruntat și anul trecut cu o serie de evoluții contradictorii. Pe de o parte, insolvențele s-au situat în 2019 la minimul ultimului deceniu, ceea ce ar putea indica o evoluție pozitivă a mediului de afaceri, mai ales în rândul companiilor medii și mari. Pe de altă parte, faptul că am atins maximul din ultimul deceniu la nivel de întreruperi, în timp ce numărul companiilor SRL nou înmatriculate s-a păstrat relativ constant, ne arată că această dinamică este determinată de un spirit antreprenorial care caută în continuare soluții viabile și solide de dezvoltare", a declarat Eugen Anicescu, Country Manager, Coface România. Potrivit acestuia, crearea unui cadru predictibil și sustenabil este esențială pentru păstrarea unui mediu prielnic dezvoltării antreprenoriatului și companiilor din România. "În acest sens, Coface se va implica în continuare în creșterea nivelului de înțelegere asupra factorilor esențiali pentru afaceri sănătoase și vom continua să inițiem demersuri în zona de educație antreprenorială, în domeniul nostru de expertiză - managementul riscului de credit", a adăugat Eugen Anicescu. În ceea ce privește distribuția sectorială și regională a insolvențelor, cele mai multe insolvențe deschise în anul 2019 au fost înregistrate în sectorul comerțului cu ridicata și distribuție (1.037), urmat de construcții (936) și comerțul cu amănuntul (899). Analizând evoluția cazurilor de insolvență pe rol în ultimii cinci ani, se observă o tendință de consolidare a gradului de concentrare a volumelor în primele 3, respectiv 5 sectoare. Distribuția teritorială a cazurilor de insolvență în 2019 nu a suferit modificări semnificative față de situația existentă în anul anterior. Astfel, în ciuda scăderii cu 26%, Bucureștiul a rămas pe prima poziție din perspectiva insolvențelor, fiind urmat de regiunile N-V și S. Cele mai mari scăderi ale numărului de companii insolvente au fost înregistrate în zona de N-E (-35%), S-E (-27%) și București (-26%). Prin comparație cu ceea ce se întâmplă în regiune, companiile active în România sunt caracterizate, printre altele, de o vârstă fragedă. Astfel, 55% dintre companiile active astăzi în România sunt înființate după anul 2010, în timp ce doar 15% au început activitatea înainte de anul 2000. Potrivit studiului Coface, doar 15% dintre companiile active astăzi "sunt în business de peste două decenii, acestea concentrând aproape 40% din venituri, jumătate din active și o treime din angajați". Datele mai arată că aproape 1,4 milioane de companii și-au întrerupt activitatea după anul 2010, în timp ce totalul firmelor nou înmatriculate este doar la jumătate față de acest nivel. De asemenea, România înregistra la finalul anului 2019 doar 25 de companii la 1.000 de locuitori, de două ori sub media din ECE (Europa Centrală și de Est), precum și de trei ori mai multe insolvențe raportate la numărul de companii.

PwC România: Cota unică, cea mai stabilă măsură din arealul fiscal

Cota unică este cea mai stabilă măsură din arealul fiscal și care a rezistat extrem de bine, mai ales că în mediul fiscal din România vorbim foarte mult de o instabilitate sau o incertitudine, a spus, miercuri, Daniel Anghel, partener și liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România. "De ce 15 ani de cotă unică? Ei bine, pentru că vorbim de 1 ianuarie 2005, anul introducerii cotei unice. De ce am ales ales această temă pentru conferința noastră? Credem că această cotă unică reprezintă un punct de referință în fiscalitatea din România și spun acest lucru din două motive. În primul și în primul rând, cota unică a avut un impact benefic, major, asupra economiei românești încă de la început și a continuat și în zilele noastre. Al doilea motiv pentru titulatura conferinței noastre 15 ani de cotă unică îl reprezintă faptul că este poate cea mai stabilă, să spun, măsură din arealul fiscal și care a rezistat extrem de bine, mai ales că în mediul fiscal din România vorbim foarte mult de o instabilitate sau o incertitudine", a spus Daniel Anghel, la "Conferința Anuală de Taxe". Potrivit lui Daniel Anghel, cei 15 ani de la introducerea cotei unice au fost și 15 ani de schimbări din perspectivă fiscală. "Doar dacă ne referim la Codul Fiscal, de exemplu, vorbim de mai bine de 218 acte principale de modificare a Codului Fiscal în acești 15 ani încă de la prima publicare. Unele dintre modificări, evident, au fost de bun augur și aș enumera aici regimul pentru holding-uri, introducerea contribuțiilor în codul fiscal sau, de ce nu, reducerea cotei de TVA pentru alimente și food. Dar, din păcate, foarte multe dintre acestea au fost și au avut un caracter negativ. Multitudinea, frecvența schimbărilor, termenul scurt în care au fost adoptate nu au făcut altceva decât să inducă un climat fiscal instabil", a afirmat Daniel Anghel. El a menționat că nu și-a propus să facă un sumar complet al acestor modificări, dar că vrea să transmită mesajul că de la introducerea cotei unice a văzut măsuri punctuale dar nu o viziune de ansamblu care să ia calcul o creștere sustenabilă a economiei și o echilibrare a balanței și echilibrului bugetar. "Sperăm ca anul de grație 2020 să ne aducă mai multă lumină din perspectiva acestei sustenabilități economice, măsurilor fiscale care pot influența această creștere economică și, nu în ultimul rând, pot influența în mod pozitiv și echilibra balanța bugetară", a subliniat Daniel Anghel.

Prima companie de management hotelier din România s-a lansat la nivel național

Transilvania Trek, prima companie de management hotelier din România, a anunțat miercuri că începe operațiunile la nivel național, în prezent compania deține în portofoliul său hotelul Double Tree by Hilton – City Plaza din Cluj-Napoca. Pentru 2020, Transilvania Trek are în plan preluarea gestionării unui nou proiect hotelier în Cluj, aflat în stadiu de construcție, precum și semnarea a cel puțin două contracte de management până la finalul anului. Transilvania Trek introduce pe piața autohtonă conceptul de management hotelier pentru proprietari și investitori. Astfel, compania acoperă toate direcțiile de afaceri ale unui hotel, de la stabilirea și implementarea strategiei comerciale, la planul de mentenanță a clădirii și facilităților și managementul financiar. Prin semnarea unui contract de management, proprietarul hotelului mandatează compania să gestioneze activitatea din cadrul hotelului și să-și asume răspunderea asupra rezultatelor comerciale și asupra normelor legale de funcționare a proprietății. De cealaltă parte, proprietarul este informat în mod regulat despre strategia de dezvoltare și rezultatele înregistrate de hotelul aflat în administrare. Potrivit companiei, un contract de management se încheie pentru o perioadă de minimum zece ani, cu două opțiuni de extindere de câte cinci ani fiecare. Fiind un angajament pe termen lung, acesta permite exploatarea optimă a resurselor imobiliare și stabilirea unor relații durabile și eficiente cu toți stakeholderii implicați într-o afacere din domeniul ospitalității. Contractul de management poate fi semnat atât la începutul investiției, chiar din momentul proiectării, sau din timpul funcționării hotelului. În ceea ce privește principalele criterii de selecție a hotelurilor pentru a intra în portofoliul Transilvania Trek, compania analizează în primul rând destinația în care se află acestea, fiind necesar un potențial de cerere pe tot parcursul anului, apoi poziționarea în cadrul destinației și existența unui minimum de 40-50 de camere în cadrul fiecărei unități de cazare. Industria hotelieră din România prezintă o serie de oportunități pentru investitori. Potrivit reprezentanților Transilvania Trek, în acest moment, industria hotelieră din România prezintă o serie de oportunități pentru investitori, având în vedere costul redus de împrumut al capitalului necesar, scăderea nivelului de risc perceput pentru investiții în România și realizarea unui randament relativ ridicat comparativ cu restul Europei. Pe de altă parte, analizele companiei relevă faptul că cele mai mari impedimente pe plan local sunt lipsa infrastructurii care afectează atât turismul de afaceri, cât și turismul de agrement, presiunea pe forța de muncă și lipsa școlilor profesionale din domeniu. ”Pe termen mediu și lung, există un potențial semnificativ în industria hotelieră, pentru că România începe să prezinte interes pentru investitorii instituționali prezenți în Europa. Semnarea unui contract de management cu o firmă cu experiență în domeniu, care acoperă toate zonele operaționale ale unui hotel și al cărei obiectiv principal este să aducă rezultate măsurabile pe baza unor direcții atent trasate anterior, va prezenta un avantaj semnificativ într-o potențială tranzacție. În plus, dacă facem o comparație cu piața investițiilor în clădiri de birouri, observăm că acolo se semnează contracte de management al spațiului dinainte de deschidere. De aceea, considerăm că este normal ca și investițiile hoteliere să se îndrepte în aceeași direcție”, a declarat Andreea Bălaj, general manager Transilvania Trek.

O nouă procedură de rambursare de TVA

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va finaliza până la sfârșitul lunii viitoare un proiect privind o nouă procedură de rambursare de TVA, a anunțat, miercuri, președintele Agenției, Mirela Călugăreanu, la "Conferința Anuală de Taxe". "Până la sfârșitul lunii martie, la nivelul ANAF, se va finaliza un proiect privind o nouă procedură de rambursare a taxei pe valoarea adăugată în România. Care este filosofia? Filosofia este următoarea: să extindem sistemul de rambusare cu control ulterior la toate categoriile de contribuabili, ca regulă generală, și sigur, analiza de risc este cea care îți determină riscul fiscal mare, ridicat, și care implică inspecția fiscală", a spus Mirela Călugăreanu. Ea a afirmat că rambursarea TVA va urma o cu totul altă procedură, iar instituția va fi gata în luna martie pentru a începe consultările pe marginea ei și a vedea dacă aceasta este formula cea mai coerentă. 

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să coboare

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut miercuri la 3,04% pe an, de la 3,09% pe an, cât a fost marți, conform informațiilor publicate de Banca Națională a României (BNR). La debutul lui 2019, indicele ROBOR la 3 luni era 2,99% pe an, iar la începutul acestui an se situa la 3,19%. La data de 19 februarie 2019, ROBOR la 3 luni se situa la 3,19% pe an. Indicele la 6 luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă a scăzut la 3,16% pe an, de la 3,19% pe an în data de 18 februarie, iar ROBOR la 12 luni s-a diminuat cu două puncte procentuale, la 3,23% pe an. Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat de OUG 19/2019, pentru al treilea trimestru din 2019, este de 2,36% pe an, acesta fiind calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din al doilea trimestru al anului. În luna mai 2019 a intrat în vigoare OUG 19/2019 care modifică modul în care este calculată rata pentru creditele în lei cu dobânda variabilă. Astfel, Ordonanța 19 a stabilit indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), calculat trimestrial exclusiv pe baza tranzacțiilor interbancare.

Creștere importantă în construcții

România, Cehia, Slovenia și Suedia au înregistrat cea mai mare creștere a lucrărilor de construcții din cele 27 de state membre ale UE, în decembrie, comparativ cu perioada similară din 2018, potrivit datelor publicate miercuri de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Lucrările de construcții au scăzut cu 2,6% în UE și cu 3,7% în zona euro în decembrie, comparativ cu perioada similară din 2018. Cel mai semnificativ avans a fost raportat în România (23,1%), Cehia (6,2%), Slovenia și Suedia (ambele cu 2,9%), iar cele mai importante scăderi au fost în Belgia (minus 6,5%), Spania (minus 6,2%) și Polonia (minus 5,5%). În decembrie, comparativ cu luna precedentă, lucrările de construcții au scăzut cu 3,1% în zona euro și cu 2,8% în Uniunea Europeană. Cel mai semnificativ declin al lucrărilor de construcții s-a înregistrat în Germania (minus 8,7%), Polonia (minus 3,4%), Ungaria (minus 3%), Franța (minus 2,8%), Slovenia (minus 2%) și România (minus 1,8%), singurele creșteri fiind în Slovacia (3,4%), Cehia (1,6%) și Suedia (0,3%).

Facebook testează o interfață cu trei fluxuri de conținut

Gigantul american Facebook vrea să vadă dacă accesul rapid la alte două feed-uri, pe lângă cel generat de algoritm, va fi apreciat de utilizatori și va crește timpul petrecut de aceștia în rețea. Facebook testează o versiune a aplicației în care fluxul algoritmic nu este singura opțiune ușor accesibilă utilizatorilor. Lângă feed-ul actual, mai există unul pentru cele mai recente postări și unul pentru postările deja văzute. Interfața versiuni testate de Facebook se bazează pe tab-rui. Există trei tab-uri care facilitează accesul, după preferință, la cele trei tipuri de fluxuri: cel stabilit de algoritm, cel în care postările sunt ordonate invers cronologic și cel în care apar toate postările văzute. În cazul în care modificarea va fi implementată în versiunea publică a aplicației, utilizatorii vor descoperi trei opțiuni de sortare rapidă a News Feed-ului, numite Most Relevant, Most Recent și Already Seen. Facebook speră că, având acces rapid la aceste tipuri de sortare a conținutului, utilizatorii vor petrece mai mult timp în cadrul rețelei. Niciunul din feed-urile alternative nu reprezintă noutăți. Ele există în forme diferite, dar mai greu de accesat. Noutatea ar fi în acest caz facilitarea unui acces mai rapid la ele. Sortarea invers cronologică poate fi și acum folosită, existând în cadrul tab-ului More al aplicației mobile și în coloana din dreapta a site-ului. La fel, pentru postările deja văzute există o pagină specială, cunoscută însă de foarte puțini utilizatori.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.