Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Studiu BestJobs: 2019, an greu pentru jumătate dintre angajați

Ziarul de Vrancea
9 dec 2019 1157 vizualizări

Jumătate dintre angajații români cred că 2019 a fost mai obositor din punct de vedere profesional, mai plin de provocări, efort și cu mai mult stres comparativ cu anul 2018, relevă un studiu făcut de platforma online de joburi BestJobs în rândul lucrătorilor care și-au făcut CV-uri pe site.

La polul opus, doar 14% dintre respondenții la sondajul BestJobs au declarat că simt că a fost un an mai calm și mai liniștit, care le-a adus echilibrul necesar între viața personală și job. Alți 13% s-au bucurat de un an mai bun, care le-a adus mai multe satisfacții, în timp ce pentru doi din zece angajați 2019 a fost la fel ca anul precedent, fără schimbări semnificative. Întrebați ce și-au propus să realizeze în acest an din punct de vedere profesional și nu au reușit, un sfert dintre respondenți afirmă că și-ar fi dorit să schimbe angajatorul, iar doi din zece își propuseseră să obțină o majorare salarială. De asemenea, 14,3% dintre angajați nu au reușit să-și schimbe domeniul de activitate, iar 13% nu au avansat pe o poziție superioară, așa cum ar fi vrut. Totuși, 2 din 10 respondenți spun că au reușit să avanseze pe o poziție superioară, fie în cadrul aceleiași companii ca cea de anul trecut, fie la alta nouă. De asemenea, alți 13,7% dintre respondenți au schimbat complet atât angajatorul, cât și domeniul de activitate. Jumătate dintre angajați au rămas pe aceeași funcție ca cea de anul trecut și la același angajator.

Pentru o treime, salariul a stagnat

Din punct de vedere salarial, 2019 nu a fost prea productiv pentru o bună parte dintre angajați. Astfel, o treime dintre respondenți afirmă că salariul lor a stagnat, în timp ce pentru unul din zece chiar a scăzut cu procente de până la 25%. De cealaltă parte, 17,2% au declarat că au primit o majorare salarială de până la 5%, iar 11,4% au primit o majorare de cel mult 10%. Alți 16,6% au beneficiat de un salariu mai mare cu până la 20%, iar aproximativ unul din zece respondenți a reușit să obțină o majorare salarială de peste 20%. Astfel, 47% dintre respondenți spun că sunt mulțumiți de evoluția câștigului salarial din acest an și doar 10,3% au declarat că sunt foarte mulțumiți, fiindcă a reflectat corect performanța lor la job. În schimb, 26% sunt nemulțumiți și spun că meritau mai mult, iar 16,7% sunt foarte nemulțumiți, întrucât evoluția câștigului salarial nu a reflectat deloc munca lor.

Puține prime de Crăciun

Nici sărbătorile de iarnă nu se anunță mai bogate, fiindcă doar 16,6% dintre respondenți vor aloca mai mulți bani în acest an pentru cadourile de sărbători. Aproape jumătate dintre angajați afirmă că bugetul de cadouri va fi la fel ca cel de anul trecut, iar 18,6% au declarat că va fi mai mic, suma alocată scăzând cu până la 50%. Circa o treime dintre respondenți planifică să cheltuiască pentru toate cadourile cel mult 300 de lei, aproape un sfert - cel mult 500 de lei, unul din zece - între 500 și 700 de lei și tot aproape 10% - între 700 și 1.000 de lei. Peste 1.000 de lei vor cheltui doar 6,5% dintre respondenți. Cei mai mulți vor cumpăra aceste cadouri din salariul curent, întrucât doar 28% dintre angajați vor primi prime de Crăciun, în timp ce 17% dintre respondenți vor primi tichete cadou. Doi din zece angajați estimează că valoarea beneficiilor este de cel mult 200 de lei, aproape 10% cred că va fi de 200-400 de lei și cei mai mulți nu știu care este aceasta. Un sfert dintre respondenți afirmă că angajatorul nu le va oferi niciun fel de beneficii.

1 din 4 angajați vrea un job mai bun

Dacă s-ar putea „ca Moș Crăciun să le îndeplinească o dorință” legată de profesie, unul din patru angajați i-ar cere mai multă sănătate și putere de muncă și aproape tot atâția și-ar dori un nou job, într-un alt domeniu, conform studiului realizat pe platforma BestJobs. Alți 14% i-ar cere Moșului mai mult timp liber și echilibru între viața profesională și cea personală, 11% - avansare în carieră, 10% - să devină antreprenori/freelanceri, 7,9% - mai puțin stres la locul de muncă, iar aproape 6% - un șef mai bun și o echipă mai unită.

Sondajul a fost efectuat în perioada 15 noiembrie - 5 decembrie 2019, pe un eșantion de 974 de utilizatori de internet. BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare.

Auziți deja, în apropiere, motorul mașinilor zburătoare?

n studiile arată că mașinile zburătoare ar putea atrage în 2020 milioane de dolari din partea investitorilor

Taxiurile aeriene electrice, cunoscute în mod oarecum înșelător drept „mașini zburătoare”, ar putea atrage în 2020 milioane de dolari de la investitori care își vor reorienta o parte din fondurile alocate startupurilor implicate în transporturile terestre, potrivit unui studiu citat de Reuters. Afacerile încă noi cu taxiuri aeriene electrice „au potențialul să perturbe semnificativ peisajul mobilității urbane”, dar întâmpină încă obstacole semnificative în privința comercializării și profitabilității, potrivit studiului intitulat 2020 Emerging Technology Outlook, publicat pe site-ul de cercetări în domeniul investițiilor PitchBook. Firma de cercetare anticipează că startupurile în domeniul taxiurilor aeriene, cum ar fi Joby Aviation, din Silicon Valley, și firma germană Lilium Aviation, ar putea atrage un nivel record de investiții în 2020, în pofida unei pauze de finanțare în 2019. PitchBook evaluează Joby la 450 de milioane de dolari și Lilium la 576 de milioane de dolari. Până în prezent, Joby a atras peste 128 de milioane de dolari din partea investitorilor, inclusiv de la diviziile de investiții ale Intel, JetBlue Airways și Toyota Motor. Lilium a atras peste 100 de milioane de dolari, un investitor major fiind compania chineză Tencent Holdings. Producătorul auto german Daimler și grupul chinez Geely Automobile investesc într-un startup de taxiuri aeriene, Volocopter, din Stuttgart, care a atras 100 de milioane de dolari și este evaluat la 250 de milioane de dolari.

Taxiurile aeriene electrice au mai multe forme și mărimi și ar putea arăta destul de diferit față de avioanele convenționale cu aripi fixe. Motoarele electrice înlocuiesc motoarele de avioane, iar vehiculele care decolează și aterizează vertical, proiectate astfel pentru a se evita necesitatea unor piste lungi, au aripi rotative și, în unele cazuri, rotoare pe post de propulsoare. Numai câteva companii, cum ar fi Terrafugia, deținută de Geely, fabrică vehicule care arată ca mașini cu aripi.

Taxiurile aeriene electrice vor zbura probabil la altitudine scăzută, în special din oraș în oraș, eliberând astfel traficul rutier aglomerat. În schimb, ar putea aglomera traficul aerian, pe măsură ce vor deveni mai populare. Studiul PitchBook apreciază că această industrie în formare, care va reprezenta pe termen lung un pericol pentru furnizorii de servicii de transporturi terestre, întâmpină încă piedici de natură legislativă și tehnologică, care vor necesita timp și fonduri pentru a fi rezolvate. Potrivit PitchBook, Lilium va încerca să atragă 500 de milioane de dolari de la investitori, mai mult decât investițiile totale în întregul sector care au avut loc din 2009.

Studiu: ce știu elevii români despre bani și de unde învață?

n aproape 90% au învățat în familie cum să își organizeze banii

BCR a realizat un studiu privind nivelul educației financiare a elevilor din România, în cadrul programului Școala de Bani. Din cei peste 8.000 de participanți la studiu (elevi cu vârste între 11 și 19 ani, din întreaga țară), aproape 90% au învățat în familie cum să își organizeze banii. Cu toate acestea, 70% dintre ei și-ar dori să participe la cursuri de educație financiară și consideră utilă introducerea acestora în programa școlară. Familia este atât principala sursă de bani pentru tinerii implicați în cercetarea BCR, cât și principala sursă de educație financiară. Printre cele mai întâlnite sfaturi pe care elevii le-au primit se numără “banii se fac greu și se duc repede” (45,92%), “dacă ești atent cu banii, nu vei avea datorii (18,44%), “nu trebuie să cheltuiești din impuls” (13,65%) și “dacă economisești, nu vei fi stresat” (13,51%).

Răspunsurile elevilor indică faptul că majoritatea acestora urmează sfaturile primite, 47,10 % dintre ei declarând că încearcă să pună bani deoparte o dată pe săptămână, urmați de 25,65% de elevi care încearcă să pună bani deoparte o dată pe lună. Principalele rezultate ale studiului arată că 84% dintre copii au învățat în familie cum să își gestioneze banii de buzunar, pe care 66% îi folosesc pe alimente și băuturi la școală. Mai mult de 85% dintre ei fac economii, 45% folosindu-le pentru îmbrăcăminte sau încălțăminte, 17% pentru gadgeturi, iar restul pentru cadouri, hobby-uri, educație ori activități sportive. Peste 60% dintre elevi nu știu care este bugetul familiei, iar aproape 50% dintre ei nu știu cât cheltuie familia într-o lună.

Cu toate că cea mai mare parte a participanților la studiu au mărturisit că pun bani deoparte o dată pe lună, problema apare la nivelul organizării și gestionării bugetului – majoritatea elevilor își țin toți banii în portofel și nu au un plan de organizare a lor, iar cele mai mari investiții sunt pe îmbrăcăminte și încalțăminte. Potrivit rezultatelor, mai mult de jumătate dintre elevii participianți la studiu nu știu ce cheltuieli are familia lor și cum se împarte bugetul familiei, în timp ce jumătate consideră că cel mai important sfat de educație financiară pe care l-au primit este că banii se fac greu și se duc repede.

În ciuda faptului că elevii români înțeleg noțiuni finaciare ca dobândă, împrumut, buget – aproximativ 90% dintre respondenți, conform rezultatelor studiului, tinerii nu sunt încă familiarizați cu instrumentele financiare, doar 12,5% dintre aceștia folosesc un card bancar.

Studiul a fost realizat în perioada octombrie - noiembrie 2019, pe un eșantion de 8.329 de respondenți, elevi ai școlilor din mediul public, băieți și fete cu vârste cuprinse între 11 și 19 ani.

Conform reprezentanților Ministerului Educației și Cercetării, concluziile arată cât de important este să fie dezvoltate programe de educație financiară în școală, în condițiile în care cei mai mulți dintre elevi au principalele informații legate de acest domeniu de la membrii familiei. În acest sens, ministerul și-a exprimat disponibilitatea de implementare a programelor parteneriale de educație financiară, în care să se întâlnească expertiza reprezentanților instituțiilor financiare cu nevoia reală a alevilor și cadrelor didactice din România.

Clasament: de unde își iau românii net-ul fic și cel mobil?

Două treimi dintre utilizatori nu își limitează navigarea pe internetul mobil și acest lucru se reflectă în creșterea continuă a traficului, precizează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), care arată că traficul mediu lunar de internet mobil a crescut cu 16% în primele șase luni ale acestui an, ajungând la 3,4 GB per locuitor, în timp ce 55% dintre conexiunile de internet mobil sunt 4G. „Apetitul utilizatorilor pentru internet, indiferent dacă vorbim despre cel fix sau cel mobil, a continuat să crească și în prima jumătate a acestui an. În medie pe locuitor, în România s-au consumat lunar 3,4 GB prin internetul mobil și 27 GB prin internetul fix. Mai mult, aproape jumătate dintre utilizatori se conectează online atât prin internetul fix, cât și prin cel mobil”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM, într-un comunicat. În funcție de numărul de conexiuni active la internet mobil, la jumătatea anului 2019, Orange deținea o cotă de piață de 39%, Vodafone de 24%, Grupul Telekom de 19%, ceilalți furnizori însumând 18%. În funcție de numărul de conexiuni la internet fix, RCS&RDS deținea o cotă de piață de 52%, Grupul Telekom de 22%, UPC de 12%, ceilalți furnizori însumând 14%.

Vânzările totale de Black Friday au atins 5 milioane de euro

n televizoarele au fost obiectele cele mai vândute

Campania de Black Friday, desfășurată de retailerul online evoMAG în acest an între 1 – 24 noiembrie, a generat, în total, vânzări de 5 milioane de euro, cu o valoare medie a comenzii de 800 de lei, televizoarele fiind cele mai vândute produse, informează compania într-un comunicat. „În perioada de Black Friday, clienții evoMAG au plasat peste 25.000 de comenzi, iar numărul total de vizite pe site a fost, în campania de Black Friday, de peste 1,7 milioane. Interesul crescut pentru reducerile de Black Friday, mai ales în perioada 15 - 17 noiembrie, a determinat anul acesta creșterea ofertei, evoMAG oferind reduceri la peste 70.000 de produse”, arată compania. Și în 2019, bărbații au cheltuit mai mult decât femeile. Astfel, din totalul clienților care au comandat, 70% au fost bărbați și 30% femei, arată compania.

În ceea ce privește profilul cumpărătorilor, în campania de Black Friday de anul acesta a crescut cu 15% numărul comenzilor realizate de publicul tânăr (18 – 24 de ani) și cu 20% al comenzilor făcute de persoanele cu vârste de peste 65 de ani.

De asemenea, 35% dintre clienți au ales să plătească cu cardul produsele achiziționate de Black Friday. Aproape 60% din traficul înregistrat pe site a venit de pe dispozitivele mobile. Anul acesta, cele mai achiziționate produse au fost televizoarele, topul fiind completat, în ordine, de telefoane mobile, laptopuri, electrocasnice, componente PC și vehicule electrice.

Euro urcă spre 4,78 lei

Banca Națională a României (BNR) a anunțat, ieri, un curs de referință de 4,7787 lei/euro, în creștere cu 0,02% față de valoarea atinsă luni. Totodată, lira sterlină a continuat să urce și a atins cel mai ridicat nivel din iunie 2016 până în prezent. Luni, euro a scăzut la 4.7777 lei. Marți, euro a urcat la 4.7787 lei. Lira sterlină a urcat de la 5.6840 lei la 5.6852 lei. Acesta este cel mai mare nivel din 23 iunie 2016, când a fost 5.8884 lei. În 23 iunie 2016, Marea Britanie a organizat referendumul pentru ieșirea din Uniunea Europeană. În 24 iunie 2016, lira sterlină scădea de la 5.8884 lei la 5.6686 lei. Dolarul american, cotat indirect în piața românească prin raportare la paritatea euro/dolar, a stagnat la 4.3149 lei. Cursul francului elvețian a crescut de la 4.3590 lei la 4.3771 lei. Prețul gramului de aur a urcat de la 203.0272 lei la 203.2034 lei.

Eurostat: România și Cipru, în coada unui clasament european

România ocupă penultimul loc în Uniunea Europeană în funcție de ponderea companiilor cu ritm rapid de dezvoltare, de numai 2,9% din totalul companiiilor cu cel puțin 10 angajați, pe ultimul loc fiind Cipru (2,7% în 2016), în timp ce prima poziție este ocupată de Irlanda, cu 16,5%, potrivit datelor aferente anului 2017 publicate marți de biroul european de statistică Eurostat. La nivelul Uniunii Europene, 190.000 de companii erau clasificate în 2017 ca fiind companii cu creștere rapidă. Împreună, aceste companii asigură locuri de muncă pentru 16,4 milioane de angajați. Companiile cu ritm rapid de dezvoltare reprezintă peste o zecime (11,3%) din totalul companiilor active cu cel puțin 10 angajați în economia de afaceri a Uniunii Europene Această pondere a crescut cu 2,1 puncte procentuale comparativ cu 2014 (9,2%). Defalcat pe activități economice, companiile cu ritm rapid de dezvoltare au predominat în sectoarele de servicii. La polul opus, cele mai reduse ponderi au fost înregistrate în Cipru (2,7% în 2016) și România (2,9%), urmate de Grecia (6,7%), Estonia (7,2%) și Austria (7,8%).

Tranzacții constante în piața imobiliară, livrări record și prețuri în ușoară creștere

Sectorul rezidențial din România va înregistra în 2019 cele mai bune rezultate din istoria sa modernă, atât în București cât și în celelalte piețe regionale majore din România, fiind caracterizat de tranzacții constante, livrări record și prețuri în ușoară creștere, potrivit raportului de piață „Residential Market Genome – Toamna 2019” publicat de către compania de consultanță imobiliară SVN Romania. Astfel, în București și împrejurimi, cea mai mare piață regională locală, se va înregistra un nou record de livrări de locuințe noi. Datele oficiale arată că în primul semestru s-au livrat cu 46,5% mai multe locuințe în București și llfov, comparativ cu perioada similară din 2018. Cluj-Napoca rămâne cea mai mare piață rezidențială regională din România, cu aproximativ 7.000 de locuințe livrate în oraș și împrejurimi. „Constanța și Timișoara reprezintă următoarele piețe rezidențiale potrivit datelor SVN, cu aproximativ 4.000 de locuințe terminate anual, în principal datorită avântului luat de localitățile limitrofe. Brașov, Sibiu, Iași și Oradea sunt celelalte piețe rezidențiale în care sunt predate anual peste 1.000 de locuințe, Craiova având premisele de a intra în 2019 în rândul acestora”, se arată în comunicat.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.