Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Sameday va cumpăra Cargus

Ziarul de Vrancea
11 iun 2025 827 vizualizări

Fondată în 1991, Cargus este prima companie privată de curierat din România

Compania românească de curierat Sameday a semnat contractul de achiziție a Cargus iar tranzacția urmează să fie finalizată după ce va primi aprobarea din partea autorităților relevante de control al fuziunilor și investițiilor străine. 'Sameday, compania românească de curierat, își continuă strategia de dezvoltare prin semnarea contractului de achiziție a Cargus. Achiziția este în așteptarea aprobării din partea autorităților relevante de control al fuziunilor și investițiilor străine și va fi finalizată odată ce aprobările necesare vor fi obținute. Fondată în 1991, Cargus este prima companie privată de curierat din România. Prin această tranzacție, Sameday își propune să își îmbunătățească capacitatea operațională și infrastructura logistică și să optimizeze calitatea serviciilor sale, pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților', se arată într-un comunicat al Sameday. Ambele companii oferă servicii integrate de curierat național și internațional, cu un portofoliu care include livrarea la adresă sau la punct fix. 'Rezultatul pe care îl așteptăm, în urma aprobării achiziției de către autoritățile relevante și a finalizării tranzacției, este o ofertă îmbunătățită pentru clienți, mai bine poziționată pentru a livra soluții eficiente și inovație pentru a sprijini dezvoltarea comerțului electronic și a serviciilor de curierat,' a declarat Lucian Baltaru, CEO Sameday Group, citat în comunicat. La rândul său, Belgin Bactali, CEO Cargus, consideră că această tranzacție va contribui la construirea uneia dintre companiile de logistică lider în regiune. Cu 18 ani de experiență pe piața românească, o echipă de peste 5.000 de angajați și parteneri și o infrastructură digitală integrată, compania Sameday operează în România, Ungaria și Bulgaria și oferă atât servicii de livrare la ușă, cât și livrări la peste 7.200 de lockere easybox din regiune, operând cea mai extinsă rețea regională de lockere. Cargus este prima companie privată de curierat de pe piața românească și are o experiență de peste 30 de ani.

 

POZA: Sameday/poze azi

Ce se întâmplă de la 1 iulie cu prețul energiei electrice?

l ANRE lansează o campanie națională de informare publică, în contextul încetării schemei de plafonare-compensare la energie de la 1 iulie

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) lansează o campanie națională de informare publică, destinată consumatorilor de energie electrică, în contextul în care, la data de 1 iulie 2025, va înceta schema de plafonare-compensare aplicabilă prețurilor din sectorul energetic. Campania are rolul de a sprijini consumatorii să ia decizii informate, să își exercite dreptul de a-și schimba furnizorul fără costuri suplimentare și să utilizeze în mod eficient instrumentele de comparare a ofertelor disponibile în piață, se arată într-un comunicat al ANRE, remis miercuri AGERPRES. Potrivit sursei citate, aceasta se înscrie în angajamentul autorității de a garanta o piață concurențială transparentă, funcțională și echitabilă. 'Într-o piață liberalizată, protecția consumatorului de energie înseamnă accesul la informație clară, comparabilă și utilă. Asta oferim prin această campanie - instrumente concrete pentru alegeri corecte. Prin această campanie, ANRE își asumă nu doar rolul de reglementator, ci și pe cel de facilitator al încrederii între cetățean și piața de energie, încredere care a fost profund afectată și care trebuie reclădită', a declarat președintele ANRE, George-Sergiu Niculescu, citat în comunicat. Campania se derulează în regim non-comercial și include difuzarea a două spoturi video și două spoturi radio. 'Materialele au fost concepute pentru a ajunge la publicuri variate - de la consumatorul activ din mediul urban, familiarizat cu piața concurențială, până la consumatorul vulnerabil sau ezitant, care are nevoie de informație clară și încredere în proces. Primul spot video are un ton informativ și liniștitor, cu accent pe siguranța procesului de alegere și pe dreptul legal de a schimba furnizorul. Al doilea spot este mai dinamic, adresându-se consumatorilor mai familiarizați cu piața și care caută control și predictibilitate. Ambele promovează comparatorul oficial de oferte ANRE și transmit mesajul esențial: ai dreptul să alegi, fără costuri, rapid și informat', conform comunicatului. Campania se desfășoară cu sprijinul CNA și în conformitate cu obligațiile legale ale ANRE prevăzute de Legea nr. 123/2012 privind energia electrică și gazele naturale. Astfel, în ședința publică din 3 iunie 2025, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat solicitarea ANRE privind campania de informare și a transmis o recomandare oficială către posturile de radio și televiziune, naționale, regionale și locale, de a sprijini difuzarea spoturilor audio-video pe o perioadă de 6 luni.

 

Grindeanu a pus iar pe tapet impozitul progresiv

l dacă am face impozitare progresivă nu ar fi nevoie să creştem TVA, susține șeful PSD

Preşedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a afirmat că, dacă s-ar introduce impozitarea progresivă nu ar mai fi nevoie de creşterea TVA. El a precizat că este nevoie de un buffer de câteva luni pentru a putea aplica acest impozit progresiv, iar până la 1 ianuarie anul viitor, când ar putea intra în vigoare acest impozit progresiv, se poate discuta de taxa de solidaritate, despre care liderul PSD a afirmat că este tot un impozit progresiv pentru cei cu venituri mari şi foarte mari din România. Sorin Grindeanu a afirmat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că există chiar şi o recomandare a FMI pentru impozit progresiv în ţara noastră.  ”Ştiţi că există nişte recomandări de la instituţiile financiare internaţionale, chiar şi de la Comisie. Vă rog să vă uitaţi ce a spus FMI în urmă cu două sau trei zile, recomandarea FMI-ului e să avem impozit progresiv în România. Este o recomandare pe care o are şi FMI-ul, şi Banca Mondială şi Comisia Europeană. Eu înţeleg că trebuie să rămânem noi printre ultimele state. Sunt 27 de state în Uniunea Europeană, doar patru au mai rămas cu acest tip de impozitare pe care îl avem noi: România, Bulgaria, Ungaria şi Estonia. Restul toate au acest impozit progresiv. Adică de la o anumită cotă în sus, pentru venituri mari, de aceea, nu vrem să ne atingem de veniturile mici, pentru veniturile mari de la un anumit nivel în sus, să existe o extra-impozitare. Asta este impozitarea progresivă. Nu pentru oamenii cu venituri mici şi venituri medii. Pentru cei care au venituri mari, de la un nivel în sus, să existe o extra-impozitare. Acest lucru există peste tot în lume”, a transmis liderul PSD.  El a fost întrebat care să fie nivelul acestui impozit progresiv.  ”Haideţi să vedem în primul rând dacă vor fi de acord colegii noştri. Să ştiţi că, dacă am face acest lucru, nu ar fi nevoie să creştem TVA-ul. Ca să vă dau un exemplu: impactul pe anul viitor, că asta ar trebui să se aplice, am putea să o aplicăm de la 1 ianuarie, să spunem de la un venit peste 12.000 de lei, impactul pe o aplicare de 20% impozit pe ce depăşeşte 12.000 de lei, ne aduce un venit în plus de cam 12 miliarde. E un venit în plus care îţi asigură sau îţi dă o plasă de siguranţă şi care nu te duce în scenariul în care să fie nevoie să creşti TVA, să faci alte lucruri. Eu cred că e mai bine să facem aceste lucruri şi nu credem noi, doar noi de la PSD. Vă rog să citiţi recomandările date de instituţiile financiare internaţionale şi, de asemenea, de Comisie. Sunt lucruri pe care mai devreme sau mai târziu le vom aplica. Ştiu, există sau e nevoie de un buffer de câteva luni pentru a putea să aplicăm acest impozit progresiv. Până la 1 ianuarie putem să discutăm de acea taxă de solidaritate care, de fapt, e tot un impozit progresiv, tot pentru cei cu venituri mari şi foarte mari din România”, a explicat Sorin Grindeanu. 

Insula spaniolă La Palma din Canare, afectată de o pană de curent timp de câteva ore

Insula spaniolă La Palma, din arhipelagul Canare, situat în largul Africii, a rămas fără electricitate timp de trei ore, marţi, la şase săptămâni după pama uriaşă care a afectat la 28 aprilie toată Peninsula Iberică, dar nu şi Canarele, relatează AFP. Pana de marţi a durat mult mai puţin decât mega-pana de la 28 aprilie şi a afectat aproximativ 82.000 de locuitori pe La Palma. ”Azi (marţi), la ora locală 17.21 (19.32, ora României), o pană energetică totală a avut loc pe Insula La Palma, care a lăsat fără aprovizionare electrică toţi utilizatorii conectaţi la reţeaua insulară”, a anunţat grupul energetic Endesa într-un comunicat trasnmis AFP. Echipe de intervenţie au anunţat pe X că au ”activat planul de urgenţă în Canare, în urma unei alerte, din cauza unui zero energetic pe La Palma”, o insulă turistică. Marţi seara, criza a fost soluţionată. ”Endesa a restabilit în mai puţin de trei ore 100% aprovizionarea electrică a Insulei La Palma”, a anunţat furnizorul de electricitate imediat după ora locală 20.30 (22.30, ora României). ”Analizăm în prezent în detaliu toate înregistrările, pentru a putea reconstrui cu precizie secvenţa exactă a evenimentelor şi a stabili originea incidentului”, a anunţat directorul teritorial al Endesa în Canare, Pablo Casado. Endesa a anunţat că ”regretă neplăcerile cauzate locuitorilor” şi şi-a ”reafirmat angajamentul faţă de calitatea, securitatea şi continuitatea aprovizionării electrice şi transparenţa informaţiilor în cazul unui incident”. Reţeaua Electrică a Spaniei (REE) a anunţat pe X că această pană este ”ciudată”. Ea a exclus ca originea întreruperii să vină de la substaţia REE de la Los Guinchos, dezminţind astfel informaţii atribuite Endesa de către echipe de intervenţie de pe insulă într-un mesaj.

Turiştii americani îşi reduc vacanţele de vară în Europa

Turiştii americani par să âşi reducă numărul vacanţelor de vară în Europa, însă turiştii chinezi par să compenseze această scădere, potrivit unui studiu publicat de Comisia Europeană pentru Turism (ETC), citat de Reuters. Datele arată că doar 33% dintre respondenţii americani intenţionează să viziteze Europa în această vară, cu aproximativ 7% mai puţin decât anul trecut. Motivele principale ale acestei scăderi sunt costurile ridicate ale călătoriilor, invocate de 54% dintre cei chestionaţi. Totodată, preocupările politice, inclusiv percepţia despre SUA în străinătate, au influenţat planurile de vacanţă, a mai adăugat ETC. ”Interesul de călătorie este cel mai puternic în rândul americanilor din nord-estul ţării (43% vs. 33% la nivel naţional), o regiune care, în general, votează cu democraţii şi se distanţează politic de Trump”, a subliniat organizaţia. De altfel, destinaţiile turistice europene sunt printre cele mai populare pentru turiştii americani: în 2023, un număr record de 5,1 milioane de americani au vizitat Marea Britanie, iar vizitatorii americani s-au numărat printre principalii cinci contribuitori la economia Franţei. Scăderea interesului pentru vacanţele de vară în Europa nu este limitată la americani: doar 39% dintre respondenţii sondajului ETC plănuiesc o astfel de vacanţă în 2025, comparativ cu 41% anul trecut. Interesul a scăzut şi în rândul călătorilor din Brazilia, Canada şi Japonia. În schimb, interesul turiştilor chinezi pentru vacanţele de vară în Europa a crescut semnificativ, 72% dintre cei chestionaţi declarând că plănuiesc o astfel de vacanţă, o creştere de 10% faţă de anul trecut. ”Interesul puternic de călătorie este susţinut de creşterea veniturilor disponibile, de politicile favorabile şi de tendinţa consumatorilor de a prioritiza experienţele de viaţă, cum ar fi turismul”, a explicat ETC.

Ruxandra Târlescu (PwC): Costul vieții rămâne principalul risc perceput de români

Consumatorii își doresc să cumpere alimente care să corespundă cu valorile lor în materie de sănătate, confort și sustenabilitate, dar creșterea prețurilor și provocările legate de costul vieții le limitează posibilitatea de a-și realiza aceste intenții, potrivit celui mai recent raport PwC Voice of Consumer, realizat în 28 de state la nivel global, inclusiv în România. 'Ultimii ani au fost marcați de inflație, iar comportamentele de cumpărare ale consumatorilor atât la nivel global, cât și în România, se orientează către gestionarea atentă a cheltuielilor și prioritizarea strictă a nevoilor esențiale, ceea ce înseamnă că prețul continuă să fie cel mai important criteriu de cumpărare. De altfel, costul vieții rămâne și în acest an principalul risc perceput de români în următoarele 12 luni, având în vedere perspectiva unor măsuri fiscale nepopulare, care ar putea fi luate pentru a reduce deficitul bugetar record și care se vor reflecta imediat în prețurile de la raft. Raportul PwC Voice of Consumer pentru România va fi lansat în curând și va oferi mai multe detalii despre ce preferă și la ce se așteaptă consumatorii în următorul an', a declarat Ruxandra Târlescu, partener și lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania, citată într-un comunicat al companiei. Presiunile legate de costul vieții continuă să afecteze încrederea consumatorilor, mai mult de jumătate dintre respondenți declarând că 'se descurcă financiar' sau se confruntă cu provocări financiare, cum ar fi imposibilitatea de a plăti o parte sau toate facturile lunare ale gospodăriei. Ca urmare, consumatorii încearcă să economisească, jumătate (51%) considerând 'raportul calitate-preț mai bun' drept principalul motiv pentru schimbarea mărcilor de alimente, iar un număr similar reutilizează mâncarea rămasă (49%) sau căută promoții (48%). De asemenea, două treimi (66%) dintre consumatori cumpără doar ceea ce au nevoie pentru a reduce risipa de alimente.

Google lansează Android 16

Cea mai nouă versiune majoră de Android este acum disponibilă, dar doar pentru smartphone-urile Google şi cu un număr limitat de noutăţi. Android 16 este acum disponibil pentru smartphone-urile Pixel, ai căror posesori pot deja începe să-l instaleze. Restul utilizatorilor vor mai avea de aşteptat până când vor primi update-ul de la producător. Update-ul aduce un mic număr de update-uri minore, în frunte cu notificările live, inspirate de la iPhone, care afişează informaţii în timp real în cadrul notificărilor. Opţiunile de securitate au fost consolidate, astfel că protecţiile împotriva atacurilor online, a aplicaţiilor periculoase, a site-urile nesecurizate şi a escrocheriilor telefonice sunt toate grupate în acelaşi loc. În rest, există mai multe alte update-uri minore, precum suportul pentru Bluetooth Low Energy, şi pentru formate multimedia noi precum HEIC şi APV.

Paramount concediază 3,5% din angajaţii din SUA

Paramount Global va disponibiliza 3,5% din forţa de muncă din SUA, potrivit unui memo intern consultat de Reuters, aceasta fiind cea mai recentă rundă de concedieri a companiei, pe fondul declinului numărului de abonaţi la televiziunea prin cablu. Decizia a fost comunicată angajaţilor marţi dimineaţă şi ar putea afecta în timp şi o parte a personalului din afara SUA, conform documentului semnat de cei trei co-directori generali ai companiei. Această rundă de disponibilizări se adaugă reducerii cu 15% a forţei de muncă anunţată de Paramount în august anul trecut şi vine într-un moment în care industria media traversează ”o perturbare generaţională”, pe măsură ce milioane de americani renunţă la televiziunea prin cablu în favoarea serviciilor de streaming precum Netflix. ”Luăm măsurile dificile, dar necesare pentru a eficientiza şi mai mult organizaţia noastră începând de săptămâna aceasta”, au transmis co-CEO-ii Paramount, George Cheeks, Chris McCarthy şi Brian Robbins, în memo.

Meta Platforms cumpără 49% din Scale AI

Meta Platforms a convenit să achiziţioneze o participaţie de 49% la startupul de inteligenţă artificială Scale AI, pentru 14,8 miliarde de dolari, a relatat marţi publicaţia The Information, citând două surse familiare cu tranzacţia, transmite Reuters. Scale AI, fondată în 2016, furnizează cantităţi mari de date etichetate sau date curate pentru antrenarea modelelor de inteligenţă artificială, esenţiale pentru dezvoltarea unor instrumente sofisticate, cum ar fi ChatGPT de la OpenAI. The New York Times a scris la rândul său că Meta va lansa un nou laborator de cercetare în inteligenţă artificială, iar la conducerea acestuia îl va aduce pe Alexandr Wang, fondatorul şi CEO-ul Scale AI. Noul laborator va avea ca obiectiv dezvoltarea ”superinteligenţei”, un concept care vizează crearea unui sistem de inteligenţă artificială care depăşeşte inteligenţa umană. Meta este, de asemenea, în discuţii avansate pentru a investi peste 10 miliarde de dolari în Scale AI, conform Bloomberg.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.