Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Salariile brute în companiilor private au crescut în medie cu 9,4%

Ziarul de Vrancea
29 oct 2019 1636 vizualizări

In primele nouă luni ale anului diferența dintre venituri și cheltuieli a urcat cu peste 60% în primele 9 luni, la aproape 27 miliarde de lei

Bugetul general consolidat, care include atât bugetul de stat, cât și bugetele de pensii și de șomaj, a încheiat primele 9 luni cu un deficit de 26,97 miliarde lei (5,67 miliarde euro), 2,6% din Produsul Intern Brut (PIB), cu 60,5% mai mare față de cel din aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care cheltuielile de personal au crescut cu 20,2%, arată datele publicate, miercuri, pe site-ul Ministerului Finanțelor. În primele 9 luni din 2018, deficitul bugetar a fost de 16,8 miliarde lei, respectiv 1,77% din PIB. În primele 9 luni ale anului 2017, deficitul bugetar a fost de 6,8 miliarde lei, respectiv 0,81% din PIB, față de deficitul de 3,7 miliarde lei, respectiv 0,49% din PIB, înregistrat la aceeași perioadă a anului 2016. În primele 9 luni din 2019, veniturile bugetului general consolidat sunt în sumă de 228,7 miliarde lei, reprezentând 22,2% din PIB, comparativ cu 21,7% din PIB în aceeași perioadă a anului 2018. ”Procentual, veniturile au fost cu 11,6% mai mari, respectiv o creștere cu 23,7 miliarde lei, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent. Se înregistrează creșteri, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, în cazul încasărilor din contribuții de asigurări (Â15,3%, respectiv o creștere cu 11,0 miliarde lei), impozit pe profit (Â14,5%, respectiv o creștere cu 1,6 miliarde lei), TVA (Â11,9%, respectiv o creștere de 5,1 miliarde lei), accize (Â8,8%, respectiv o creștere de 1,8 miliarde lei)”, se arată în comunicat. Încasările din contribuțiile de asigurări au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017, iar veniturile din TVA în creștere cu 11,9% față de realizările aceleiași perioade a anului 2018, ajungând la o valoare de 47,5 miliarde lei. De asemenea, încasările din impozite și taxe pe proprietate au crescut cu 14,1% respectiv o creștere cu 0,7 miliarde lei. Se înregistrează scăderi ale încasărilor cu 77,8% față de aceeași perioadă anului precedent la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități ca urmare a aplicării OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule. Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt de 11,1 miliarde lei. Cheltuielile bugetului general consolidat sunt în sumă de 255,6 miliarde lei, cu 15,3% mai mari față aceeași perioadă a anului precedent. Cheltuielile de personal sunt cu 20,2% mai mari față de cele realizate în primele nouă luni ale anului 2018, creșterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. ”Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut cu 16,4% față de primele nouă luni ale anului precedent. Creșteri semnificative se înregistrează atât la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, dar și la bugetul de stat. Se înregistrează de asemenea creșterea cheltuielilor cu subvențiile cu 11,3%”; se arată în comunicat. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 11,1%, fiind influențate, în principal, de majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 lei la 1.100 lei, și cu 15% de la 1 septembrie 2019, ajungând de la 1.100 lei la 1.125 lei, precum și de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei (de la 1 iulie 2018) și de la 640 lei la 704 lei (începând cu septembrie 2019). Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 22,9 miliarde lei, cu 50,5% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent.

Ce dezvăluiri a făcut Protecția Consumatorului în cazul magazinelor Carrefour

Alimente păstrate la temperaturi inadecvate, cu data de consum depășită sau depozitate în condiții neigienice sunt printre neregulile găsite în urma verificărilor u 1,5 tone de produse au retrase de le vânzare

Controalele făcute de ANPC la 14 magazine Carrefour din București și din țară s-au soldat cu amenzi de peste 300.000 de lei, cu aproape 1,5 tone de produse retrase de le vânzare, cu închiderea raioanelor la care se vindea mâncare gătită sau cu propunere de închidere temporară a două magazine, după ce inspectorii au găsit alimente păstrate la temperaturi inadecvate, cu data limită de consum depășită sau depozitate în condiții neigienice. Controalele s-au desfășurat în 24 octombrie, au vizat magazine Carrefour, din București și din Satu Mare, Cluj, Oradea, Baia Mare, Constanța, Brașov, fiind verificate 6.724 de kilograme de produse alimentare, în cazul a 1.660 de kilograme fiind constatate abateri. În București, la Carrefour Mega ;Mall a fost găsit la vânzare piept de mânzat cu data de valabilitate depășită, peștele era depozitat în condiții necorespunzătoare, iar produsele calde erau la temperaturi sub 60 de grade. În Carrefour Militari, neregulile au constat în păstrarea peștelui în alte condiții decât cele indicate de furnizor, preparatele calde erau la temperaturi sub 60 de grade, iar cele reci erau la temperaturi de peste 8 grade, crap sălbatic din Grecia vândut ca având ”prospețime extra”, în condițiile în care gradul de prospețime era B. Nereguli similare au fost găsite și la Carrefour Băneasa, precum și la Carrefour București - Orhideea. La Carrefour București Grand Arena nu erau respectate condițiile de consum la masa caldă, erau puse în vânzare produse cu termenul de valabilitate depășit, cu etichete duble,și pește alterat. Nereguli legate de temperaturile de păstrare a alimentelor au fost găsite și la Carrefour București Colosseum. La Carrefour Satu Mare au fost găsite cântare cu verificarea metrologică depășită și produse cu două etichete având termene diferite de valabilitate. La Carrefour Cluj Napoca au fost găsite produse care pun în pericol sănătatea consumatorilor, la magazinul din Oradea - Lotus Market, nu poate fi stabilit lotul din care proveneau unele produse din carne, la produsele din zona de mâncare gătită nu poate fi determinată data preparării, iar la cel din Baia Mare au fost descoperite practici comerciale înșelătoare legate de ingredientele utilizate la prepararea mâncării. La Carrefour Constanța au fost găsite cuptoare induficient igienizate, un congelator mobil neiginenizat, obiecte din plastic care nu sunt recomandate uzului în alimentația publică și pește păstrat la temperaturi mai mari decât cele recomandate.. La două magazine din Brașov controalele au relevat rastele pe care era păstrată carne și care, din cauza modului în care erau confecționate, nu puteau fi igienizate corespunzător, carne depozitată la temperaturi mai mari decât cele indicate, iar la raionul de produse gătite, mancarea caldă era în aceeași vitrină frigorifică cu dulciurile. Au fost aplicate 35 de amenzi în valoare de 301.000 de lei și au fost date 3 avertismente, peste 200 de kilograme de produse alimentare au fist retrase temporar de la comercializare, iar definitiv au fost retrase 1.423 de kilograme de alimente în valoare de peste 28.000 de lei. De asemenea, serviciile la raionul de gastronomie au fost oprite temporar în două magazine și a fost proppusă măsura închiderii temporare până la șase luni î cazul a douămagazine.

OMV Petrom: Minus 43% la profitul net, plus 10% la venituri

OMV Petrom, cel mai mare producător de petrol și gaze din Sud-Estul Europei, a anunțat, miercuri, că a înregistrat un profit net de 785 milioane lei (165 milioane euro) în trimestrul al treilea, în scădere cu 43% față de aceeași perioadă a anului trecut, dar un avans al veniturilor de 10%. Rezultatul din exploatare în T3 a fost de 939 milioane lei, cu 44% mai mic comparativ cu T3 2018, fiind influențat în principal de condițiile de piață nefavorabile ale prețului țițeiului și de estimarea costurilor viitoare pentru remedierea solului în legătura cu rafinăria Arpechim. Vânzările au crescut cu 10% în trimestrul al treilea, până la 6,87 miliarde lei (1,44 miliarde euro), susținută de volume vândute mai mari de produse petroliere, de volume si prețuri mai mari ale vânzarilor de gazelor naturale și de prețuri mai mari la electricitate. ”În schimb, prețurile mai mici ale produselor petroliere au contrabalansat parțial creșterile menționate anterior. Vânzările din Downstream Oil au reprezentat 74% din totalul vânzărilor consolidate, în timp ce vânzările din Downstream Gas au reprezentat 24%, iar cele din Upstream 2% (vânzările din Upstream fiind, în mare parte, vânzări în interiorul Grupului, nu către terți)”, se arată în comunicat. Invesțiile au insumat 1,08 miliarde lei în T3 2019, fiind cu 8% mai mari față de 998 milioane lei în T3 2018. Valoarea totală a activelor a ajuns la 46,3 miliarde lei, în creștere față de valoarea de 43,78 miliarde lei de la 31 decembrie 2018. În primele 9 luni, profitul a urcat cu 3%, până la 2,76 miliarde lei, iar veniturile au crescut cu 13%, până la 18,19 miliarde lei, față de aceeași perioadă a anului trecut.

Fiat Chrysler și PSA negociază o fuziune de 50 miliarde de dolari

Fiat Chrysler și PSA, proprietarul Peugeot, negociază o fuziune care ar putea crea un producător auto în valoare de 50 de miliarde de dolari, a declarat marți o sursă apropiată situației, transmite Reuters. Publicația Wall Street Journal a relatat prima oară despre aceste discuții. Acțiunile Fiat Chrysler au crescut puternic, marți, în urma informației, fiind tranzacționate ulterior în urcare cu peste 7,5%. Cele două companii au refuzat să comenteze. Fiat Chrysler a anunțat la începutul acestui an că ar urma să fuzioneze cu grupul francez Renault, dar discuțiile au eșuat până la urmă. Investitorii au speculat de mai mulți ani că Fiat Chrysler caută un partener de fuziune, încurajat de retorica fostului director general al grupului, Sergio Marchionne, care a decedat. În 2015, Marchionne a susținut că industria auto are nevoie de consolidare și a încercat fără succes să atragă General Motors într-un acord. Peugeot și Fiat Chrysler au discutat despre fuziune la începutul acestui an, înainte ca Fiat Chrysler să fi făcut grupului Renault o ofertă de fuziune în valoare de 35 de miliarde de dolari. La momentul respectiv, Fiat Chrysler a anunțat că acordul cu Renault ar oferi mai multe avantaje decât o fuziune cu Peugeot. Președintele Fiat Chrysler, John Elkann, a întrerupt negocierile cu Renault în luna iunie, după intervenția guvernului francez, și a cerut Renault să își rezolve mai întâi tensiunile din relațiile cu partenerul japonez de alianță Nissan Motor. După eșuarea negocierilor cu Renault, directorul general al Fiat Chrysler, Mike Manley, a lăsat deschisă posibilitatea de a discuta cu alți posibili parteneri, dar a spus că grupul italo-american poate să rămână și singur, în pofida costurilor în creștere pentru dezvoltarea de vehicule electrice și a reglementărilor mai stricte din Europa, Statele Unite și China referitoare la emisii. Directorul general al Peugeot, Carlos Tavares, a respins ideea unei fuziuni cu Fiat Chrysler, în timpul unei discuții cu reporterii la salonul auto de la Frankfurt. ”Nu avem nevoie de el”, a afirmat Tavares, întrebat dacă mai este interesat de un acord cu Fiat Chrysler. Tavares a aplicat o strategie de dezvoltare agresivă a Peugeot, cumpărând în 2017 marca germană Opel de la General Motors, pentru 2,6 miliarde de dolari. Ulterior, Tavares a coordonat redresarea Opel. Fiat Chrysler are deja un parteneriat cu Peugeot pentru vehicule comerciale

Proprietarul BCR se laudâ cu un profit de 1,22 miliarde euro

Grupul financiar austriac Erste Group, din care face parca și BCR, a anunțat, joi, că a înregistrat un profit net de 1,223 miliarde euro în primele 9 luni, în scădere cu 5,3 milioane euro față de aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile creșterii creditării cu 5,7% de la începutul anului. ”Am continuat să obținem rezultate foarte bune și în trimestrul al treilea, cu o creștere sănătoasă a creditării (Â5,7 la sută de la începutul anului) și a depozitelor (Â6,1 la sută de la începutul anului), precum și cu poziții excelente de lichiditate și finanțare. În primele nouă luni din 2019, Erste Group a obținut un rezultat net de 1,223 miliarde de euro. Mai mult, creșterea veniturilor a depășit-o pe cea a cheltuielilor, în ciuda majorării salariilor în ECE și a contribuțiilor mai mari la schemele de garantare a depozitelor. Drept urmare, am reușit să ne îmbunătățim raportul cost/venit la 58,6 la sută”, a spus Andreas Treichl, CEO al Erste Group Bank. Profitul operațional a crescut la 2,233 miliarde euro în primele 9 luni, față de 1,993 miliarde euro în aceeași perioadă a anului trecut. Valoarea totală a activelor a urcat la 252,1 miliarde euro în septembrie 2019, față de 236,79 miliarde euro în decembrie 2018. ”În viitor, Europa Centrală și de Est va rămâne motorul de creștere al Europei, iar Erste Group, cea mai importantă instituție financiară din regiune, este bine poziționată pentru a susține regiunea în continuare. Deși la nivel global apar tot mai multe semne de încetinire a creșterii economice, noi rămânem încrezători că regiunea ECE va continua să înregistreze rate de creștere economică peste cele ale zonei euro, cu evoluții ce se vor dovedi mai sustenabile decât în anii 2000”, a spus Andreas Treichl. Rata creditelor neperformante calculată la valoare brută s-a îmbunătățit din nou la 2,7% (3,2% în decembrie 2018). Rata de acoperire a creditelor neperformante a fost de 76,9% (73,4% în decembrie 2018). ”Contextul operațional se anunță favorabil expansiunii creditării. Estimările privind creșterea reală a PIB în 2019 se situează în jur de 3-4% pentru toate piețele principale ale Erste din Europa Centrală și de Est, și de circa 2% pentru Austria. Creșterea reală a PIB ar urma să fie susținută în principal de cererea internă solidă, în timp ce majorarea salariilor și scăderea ratei șomajului ar trebui să sprijine activitatea economică din ECE. Este de așteptat ca disciplina fiscală să se mențină la nivelul întregii regiuni”, se arată în comunicat.

Indicele ROBOR la 3 luni este la cel mai mic nivel din ultimele 10 luni

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut la 3,01%, cel mai mic nivel din ianuarie până în prezent, după potrivit datelor publicate, miercuri, de Banca Națională a României (BNR). Marți, ROBOR la 3 luni a scăzut la 3,03%. Miercuri, acest indice a scăzut la 3,01%, cel mai mic nivel din 22 ianuarie, când a fost 2,97%. Miercuri, ROBOR la 6 luni a stagnat la 3,08%. Marți, indicele a scăzut de la 3,11% la 3,08%, cel mai mic nivel din 21 iunie 2018, când a fost 3,07%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, la începutul lunii mai, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care va înlocui ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Valoarea acestuia, pentru al doilea trimestru din 2019, a crescut la 2,66%, de la 2,63% în T1 2019.

HBO Max va fi lansată în SUA în 2020

WarnerMedia a anunțat marți că plaforma HBO Max va fi lansată în mai 2020, în Statele Unite, și un an mai târziu, la nivel internațional, iar prețul unui abonament va fi egal cu cel al serviciului de streaming HBO, pentru un conținut dublu. HBO Max va fi gratuit timp de un an pentru cei care sunt deja abonați la HBO care au unul dintre serviciile de televiziune ale AT&T. Alți abonați vor beneficia de reduceri, scrie Variety. Până în 2025, compania estimează că va avea 75 - 90 de milioane de abonați HBO Max, între care 50 de milioane în SUA. Aceste cifre includ baza de abonați HBO, care, în 2019, cuprinde 34 de milioane în Statele Unite. La lansare, HBO Max promite 10.000 de ore de conținut premium - programe HBO, seriale originale noi, show-uri TV și filme. Marți, WarnerMedia a mai anunțat că HBO Max a câștigat, pentru 500 de milioane de dolari (potrivit unor surse), drepturile exclusive de difuzare a serialului animat „South Park”. În plus, un nou prequel al „Game of Thrones”, „House of the Dragon”, creat de George R.R. Martin și Ryan Condal, va fi lansat pe HBO și HBO Max.  În primul an, vor fi disponibile 31 de seriale, iar în 2021, numărul lor va ajunge la 50. Platforma va cuprinde titluri ca „Friends”, „The Big Bang Theory”, „The West Wing” și „Pretty Little Liars”, întreg catalogul de filme al Studio Ghibli, toate sezoanele „Sesame Street” și filmele CW produse de Warner Bros. 

Apple are noi probleme cu autoritățile de reglementare din UE

Apple are noi probleme cu autoritățile de reglementare din Uniunea Europeană, care întreabă companiile de vânzări online dacă li s-a spus că folosească serviciul de plăți mobile al companiei americane, Apple Pay, în locul serviciilor concurente, potrivit unui document obținut de Reuters. Într-un chestionar trimis în luna august, Comisia Europeană afirmă că are informații potrivit cărora Apple ar fi restricționat plățile online pentru achizițiile de bunuri și servicii prin intermediul aplicațiilor sau site-urilor comercianților, încălcând legislația europeană în domeniul concurenței. Lansat în octombrie 2014, serviciul de plăți mobile Apple Pay face parte din strategia Apple de diversificare a operațiunilor față de vânzările de dispozitive. Serviciul este disponibil în peste 50 de țări la nivel global, inclusiv în peste 20 de state din Uniunea Europeană. Chestionarul întreabă dacă companiile au avut obligația contractuală de a permite o anumită metodă de plată și dacă aceste contracte au inclus condiții de integrare a serviciului Apple Pay îm aplicațiile și site-urile lor. Autoritățile de reglementare au dorit să afle dacă Apple a respins aplicațiile comercianțiilor ca fiind incompatibile cu termenii și condițiile pentru integrarea Apple Pay în aplicațiile lor. Comisia a confirmat că a cerut informații de la participanții din piață. Apple nu a răspuns imediat solicitării de comentarii din partea Reuters.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.