MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: România, promovată pe autobuzele britanice timp de o lună
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) intensifică promovarea României ca destinaţie turistică în Regatul Unit prin participarea la târgul internaţional de turism "World Travel Market" (WTM) şi printr-o campanie outdoor (OOH) desfăşurată pe autobuzele din Londra, Manchester, Birmingham şi Liverpool.
Potrivit unui comunicat al ministerului transmis, miercuri, AGERPRES, aceste iniţiative se desfăşoară simultan în luna noiembrie, în preajma sezonului sărbătorilor de iarnă, şi sunt orientate către atragerea turiştilor britanici şi a celor internaţionali. MEAT participă, în perioada 5-7 noiembrie a.c., la WTM Londra, un eveniment Business-to-Business (B2B) de referinţă pentru profesioniştii din domeniul turismului. Standul naţional al României reuneşte 35 de co-expozanţi, inclusiv tour operatori, hotelieri, asociaţii şi federaţii de profil şi Organizaţii de Management al Destinaţiei. În cadrul standului României, co-expozanţii au la dispoziţie spaţii dedicate pentru întâlniri B2B şi o zonă de conferinţe unde vor susţine, pe durata celor trei zile de manifestare expoziţională, prezentări despre oferta turistică locală. În plus, ansamblul folcloric din Craiova va fi prezent pentru a interacţiona cu vizitatorii, în scopul promovării autenticităţii şi tradiţiilor româneşti. De asemenea, Primarul Municipiului Craiova, Lia Olguţa Vasilescu, este prezentă pentru a face cunoscută povestea Târgului de Crăciun din Craiova, recunoscut drept unul dintre cele mai frumoase din Europa şi clasat pe locul al II-lea în topul European Best Destinations. Simultan cu prezenţa la WTM, România derulează în perioada 4 noiembrie - 4 decembrie a.c., o campanie OOH pe autobuzele supraetajate din Londra, Manchester, Birmingham şi Liverpool. Campania include, astfel, 150 de autobuze în Greater London, oferind o acoperire estimată de 51,1% din populaţia Londrei, cu un impact de peste 16 milioane de impresii. Alte 50 de autobuze vor traversa Centrul Londrei, generând un estimat de aproximativ 5,6 milioane de vizualizări. În Manchester, Birmingham şi Liverpool, campania se derulează pe 50 de autobuze regionale, asigurând o rată de acoperire de 4,41% la nivel naţional. Acţiunea, care poartă mesajul "Hop on board to Romania" va beneficia, astfel, de o vizibilitate extinsă, amplificată de aglomeraţia urbană şi de audienţa diversificată din aceste oraşe. Regatul Unit se numără printre principalele pieţe de interes pentru turismul românesc. Conform estimărilor pentru anul curent, britanicii vor realiza peste 97 de milioane de călătorii internaţionale, cheltuielile urmând să atingă 90,46 miliarde de dolari. Interesul lor faţă de România a crescut constant în ultimii ani, în perioada 2007-2017 destinaţia România înregistrând cel mai mare ritm de creştere în opţiunile acestora de vacanţă, cu o revenire spectaculoasă în 2022, atunci când a fost atinsă o creştere de 280% faţă de 2021. Trendul crescător s-a menţinut şi în 2023, cu o creştere de 26,5%. În general, turiştii britanici sunt atraşi de diversitatea peisajelor naturale, de turismul cultural şi de oferta de city-break, precum şi de conectivitatea aeriană optimizată între cele două ţări.
Trei din zece români vor să cheltuie cel puţin 1.000 de lei de ''Black Friday''
l aproape 53% dintre români s-au pregătit pentru a intra în febra reducerilor din "Vinerea Neagră".
O treime dintre români au în plan să cheltuie minimum 1.000 de lei, cu ocazia "Black Friday 2024", însă peste 43% susţin că nu au bani puşi deoparte, ci se bazează pe salariu sau pe împrumuturi, arată un studiu de specialitate, dat publicităţii miercuri. Conform datelor prelucrate de tbi bank, aproape 53% dintre români s-au pregătit pentru a intra în febra reducerilor din "Vinerea Neagră". Deşi cei mai mulţi au în plan să cheltuie o sumă semnificativă (cel puţin 500 de lei), valoarea este comparabilă sau chiar mai mică decât anul trecut pentru 72% dintre consumatori. Astfel, o treime vor să cheltuie cel puţin 1.000 de lei, peste 43% nu au însă bani puşi deoparte şi se bazează fie pe salariul din luna octombrie, fie plănuiesc să se împrumute. Totodată, opt din zece (83%) dintre respondenţi urmăresc evoluţia preţurilor înainte de "Black Friday", iar peste 30% spun că monitorizează produsele dorite cu mai mult de o lună înainte. După părerea a circa 36% din totalul celor chestionaţi, reducerile din 2024 vor fi mai mici decât anul trecut, în timp de doar 10,2% se aşteaptă la reduceri mai mari. De asemenea, 42% dintre respondenţi caută cel mai mic preţ pentru produsele de care au nevoie, 37,7% aleg să cumpere ce îşi doresc doar dacă preţul este la nivelul dorit, în timp ce 20,5% vor face achiziţii doar dacă reducerea este una substanţială. În acelaşi timp, 58,5% vor alege să cumpere ceva doar dacă discountul este de cel puţin 30%. Datele tbi credit arată că printre produsele pe care românii au în plan să le cumpere de "Black Friday" se află: electronice (40,5%), electrocasnice (39,2%), IT (27,8%), fashion (18,4%), home&deco (13,1%), beauty (11,7%), alimente şi băuturi (10,5%) şi jucării (9,3%). În acest context, aproape trei sferturi dintre cumpărători (72%) vor produse de care au nevoie personal sau în casă, 28,1% vor să cumpere cadouri de Crăciun, 27,5% vor să achiziţioneze diverse cadouri pentru familie şi prieteni, iar aproape 20% vor produse cu valoare mare, pe care plănuiau să le achiziţionez în acest an, dar aşteptau ofertele de "Black Friday".
Numărul investitorilor în fondurile deschise a depăşit 755.000
Peste 755.000 de persoane sunt investitori în fondurile deschise de investiţii din România, în trimestrul III din acest an, mai mult cu 200.000 de oameni faţă de aceeaşi perioadă din 2023, iar activele în administrare au ajuns la aproape 26 de miliarde de lei, a declarat, marţi, într-o dezbatere de specialitate, preşedintele Asociaţie Administratorilor de Fonduri (AAF), Horia Gusta. "Astăzi, sunt peste 755.000 de investitori în fondurile deschise de investiţii din România, cu mai mult de 200.000 de oameni faţă de acum un an, pe timpul acesta, şi cu active în administrare de aproape 26 de miliarde de lei, adică cinci miliarde şi ceva de euro, date istorice din perspectiva fondurilor deschise de investiţii. Reţineţi că există şi categoria de fonduri de investiţii alternative care e o categorie de fonduri ce nu este la îndemâna oricui. Aceste fonduri deschise de investiţii sunt la îndemâna tuturor, adică puteţi intra şi ieşi din ele în orice moment. Administratorii de fonduri au un obiect unic de activitate, acela de a administra banii. Ei nu pot face nimic altceva. Nu pot produce nimic, nu pot face absolut nimic decât să vă administreze banii şi eventual să dea consultanţă de investiţii. Atenţie foarte mare la consultanţii de investiţii. Este piaţa plină de oameni care, sub egida unei educaţii financiare gratuite, vă dau sfaturi de investiţii care sunt incorecte. Această consultanţă de investiţii trebuie să vină numai de la oameni autorizaţi de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. N-are voie nimeni să dea asemenea sfaturi investiţionale", a afirmat Hotca. La rândul său, directorul executiv al AAF, Jan Pricop, a subliniat faptul că piaţa fondurilor de investiţii din România a crescut, în trimestrul III din acest an faţă de perioada similară din 2023, până la valoarea de 46 de miliarde de lei. "În prezent, suntem într-o perioadă de recuperare faţă de finalul anului 2022, în special pe segmentul fondurilor deschise de investiţii. Piaţa a ajuns, la finalul trimestrului trei al acestui an, la 46 de miliarde de lei, dintre care aproape 26 de miliarde active nete ale fondurilor deschise de investiţii. Trimestrial, faţă de anul trecut, avem o creştere de 37%, faţă de trimestrul precedent - T2 - avem o creştere de puţin peste 6%, cu activele segmentului de 26 de miliarde de lei, cu intrări în trimestrul trei de 1,27 miliarde de lei, care sunt cu peste 300% mai mari decât în acelaşi trimestru al anului 2023 (...)", a explicat Pricop.
O fuziune de 15 miliarde de lire sterline între Vodafone şi Three
Fuziunea de 15 miliarde de lire sterline dintre companiile de telecomunicaţii britanice Vodafone şi Three ar putea fi aprobată dacă acestea vor respecta un set de condiţii impuse de autoritatea de reglementare a concurenţei, Competition and Markets Authority (CMA), transmite CNBC. Într-o declaraţie de marţi, CMA a anunţat că tranzacţia de 15 miliarde de lire sterline (19,5 miliarde dolari) ar putea fi realizată dacă Vodafone şi CK Hutchison (deţinătorul Three) îşi respectă angajamentul de a investi miliarde de lire în infrastructura de telecomunicaţii britanică şi de a oferi protecţii pe termen scurt pentru consumatori.
Printre condiţiile impuse se numără:
Un angajament legal, supravegheat de Ofcom şi CMA, pentru a moderniza reţelele de telecomunicaţii în următorii opt ani în Marea Britanie;
Menţinerea tarifelor şi a planurilor de date actuale pentru clienţii Vodafone şi Three, timp de cel puţin trei ani;
Preţuri şi termeni de contract prestabiliţi pentru a permite operatorilor de reţele mobile virtuale (MVNO) să aibă acces la oferte competitive.
Vodafone, care ar urma să deţină 51% din compania rezultată în urma fuziunii, a declarat că măsurile CMA reprezintă ”un pas semnificativ către aprobarea finală a fuziunii”, care ar putea stimula concurenţa şi dezvoltarea reţelelor 5G în Regatul Unit. Autorităţile de reglementare au exprimat, de asemenea, preocupări, în septembrie, cu privire la potenţialele creşteri de preţ şi efecte negative asupra MVNO-urilor (Mobile Virtual Network Operator).
Persoanele ultra-bogate din Marea Britanie simt impactul creşterii impozitelor
Bogaţii Marii Britanii se simt afectaţi în urma unei serii de majorări de taxe vizate în bugetul guvernului laburist, care, spun ei, nu a ţinut cont de avertismentele privind un exod al bogăţiei şi al investiţiilor, transmite CNBC. Ministrul de Finanţe al Regatului Unit, Rachel Reeves, a confirmat săptămâna trecută că controversatul regim non-dom al Marii Britanii pentru străinii bogaţi va fi abolit din aprilie 2025 şi că toţi rezidenţii pe termen lung vor fi supuşi impozitului pe moştenire (IHT) asupra activelor lor din întreaga lume, inclusiv pe cele deţinute în trusturi. Decizia a făcut parte din măsurile mai ample care vizează eşaloanele superioare, directorii fondurilor de capital privat, şcolile private, casele secundare şi avioanele private, toate confruntate cu noi taxe. Reeves a spus că bugetul ei de 40 de miliarde de lire sterline care include majorarea taxelor este necesar pentru a astupa o gaură neagră în finanţele ţării, pentru a stimula creşterea economică şi pentru a reduce presiunea asupra ”oamenilor care lucrează”. Dar mulţi oameni bogaţi spun că au devenit acum ţinte şi îşi respectă angajamentele anterioare de a părăsi Regatul Unit - luându-şi investiţiile cu ei. ”Veţi vedea o mare mişcare de oameni din City of London şi din grupul Times Rich List. Cred că ar putea pleca în masă, a declarat David Lesperance, fondator şi director la firma internaţională de consultanţă fiscală şi de imigrare Lesperance and Associates, pentru CNBC, prin intermediul unui apel video. În primele două zile de la anunţul lui Reeves, Lesperance a spus că a primit solicitări de la şapte clienţi pentru a declanşa strategia lor de ieşire din Regatul Unit şi alte trei noi întrebări de la contribuabilii bogaţi din Regatul Unit care doresc să plece înainte de aprilie. Acest lucru se adaugă la măsurile preventive luate de clienţi înaintea şi în urma câştigării alegerilor de către laburişti în 4 iulie, a spus el.
CNBC: Lăsaţi Black Friday, interesul oamenilor pentru ”Marţea Călătoriilor” este în creştere
Mai întâi a fost Black Friday, apoi Cyber Monday. Acum, consumatorii însetaţi de oferte au un motiv să cumpere online încă o zi. Este vorba despre ”Travel Tuesday”, sau Marţea Călătoriilor, prima marţi după vacanţa americană de Ziua Recunoştinţei, îi vizează pe cei care caută reduceri la călătorii, mai degrabă decât televizoare cu ecran plat, relatează CNBC. Interesul de căutare pentru ”Travel Tuesday” a crescut cu peste 500% din 2021 până în 2023, potrivit unui raport publicat recent de McKinsey & Company. Căutările sunt cele mai mari în rândul consumatorilor americani şi canadieni, dar interesul este în creştere şi în Australia, Regatul Unit, Ţările de Jos şi Spania, potrivit McKinsey. Google Trends susţine acest lucru, afişând căutările pentru ”Marţea Călătoriilor” începând din noiembrie 2017, care au scăzut în timpul pandemiei şi au crescut puternic în 2022 şi 2023, mai ales în America de Nord, Europa de Vest şi Australia.
Gigantul petrolier Saudi Aramco a înregistrat o scădere cu 15% a profitului
Gigantul petrolier saudit Aramco a înregistrat o scădere de 15,4% a profitului net în al treilea trimestru, până la 27,56 miliarde de dolari, în contextul declinului preţurilor ţiţeiului şi al marjelor de rafinare slăbite, transmite CNBC. Totuşi, compania a menţinut un dividend de 31,05 miliarde de dolari, din care 20,3 miliarde reprezintă un dividend de bază, iar 10,8 miliarde sunt legate de performanţă, beneficiarii principali fiind statul saudit şi Fondul Suveran de Investiţii, deţinători ai 97,5% din acţiuni. Deşi veniturile au fost afectate de preţurile mai mici şi cererea globală redusă, Aramco a compensat parţial scăderea prin reducerea cheltuielilor administrative şi de vânzare şi printr-o scădere a redevenţelor de producţie. Preţul mediu de vânzare al ţiţeiului a scăzut de la 85 de dolari pe baril în al doilea trimestru la 78,7 dolari în al treilea. CEO-ul Amin Nasser a subliniat că, în ciuda provocărilor de pe piaţă, Aramco a generat un flux de numerar solid şi a continuat să investească în proiecte de dezvoltare, atât în sectorul upstream, cât şi în energiile noi.
Apple, prima companie amendată pe baza noii legislaţii europene
Comisia Europeană se pregăteşte să anunţe amendarea Apple pentru încălcarea Legii pentru Pieţe Digitale, susţin surse citate de Bloomberg. Motivul penalizării ar rezulta din faptul că Apple a fost găsită vinovată de afectarea concurenţei prin restricţiile impuse în cadrul App Store. Mai exact, susţin aceleaşi surse, Apple va fi acuzată că nu permite dezvoltatorilor să direcţioneze utilizatorii către surse din afara App Store, unde aplicaţiile sunt mai ieftine. Nu se ştie, deocamdată, cât va fi valoare amenzi. Cert este că noua legislaţie prevede amenzi de până la 10% din veniturile globale anuale şi până la 20% pentru infracţiuni repetate. Pe baza veniturilor obţinute de Apple de anul trecut, amenda aplicată de Comisia Europeană ar putea ajunge la 38 de miliarde de dolari. Apple a fost amendată cu 1,84 miliarde de euro în martie, pentru un motiv similar - că nu a permis dezvoltatorilor să direcţioneze utilizatorii către surse externe unde serviciile de streaming muzical sunt mai ieftine.