Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Pandemia a schimbat din temelii piața muncii

Ziarul de Vrancea
28 oct 2020 620 vizualizări

Candidații încep să accepte salarii mai mici și poziții inferioare

Piața muncii s-a schimbat complet în ultimul an, iar candidații încep să facă anumite concesii atunci când vor să se angajeze, cum ar fi să accepte salarii mai mici sau posturi inferioare, potrivit unui studiu realizat de platforma de recrutare eJobs. Astfel, spre deosebire de anii trecuți, când angajatorii erau cei nevoiți să facă o serie de compromisuri pentru a atrage cât mai mulți candidați relevanți, acum cei care își caută un loc de muncă sunt puși în fața unor concesii pe care, până nu de mult timp, nici măcar nu le-ar fi luat în calcul. Studiul realizat în rândul candidaților care au încercat să se angajeze din martie și până acum arată că principalul compromis pe care l-au făcut cei care și-au schimbat jobul a fost să accepte o ofertă salarială mai mică decât ar fi acceptat în mod normal. 34% dintre respondenți spun că s-au angajat pe o poziție sub nivelul lor de experiență și pregătire, în timp ce aproape un sfert au declarat că nu au fost dispuși să facă niciun compromis, chiar dacă asta înseamnă că va dura mai mult până când se vor angaja. Dintre aceștia, cei mai mulți fac parte din categoriile de vârstă 18-24 de ani și 45plus . "Oamenii încep să dea dovadă de tot mai multă flexibilitate, cel puțin temporar, pentru că au o serie de obligații care nu le permit să stea prea mult timp fără job. Spre exemplu, românii erau, până acum, destul de refractari când venea vorba de a se reloca într-un alt oraș, însă acum trec și peste acest obstacol, așa cum ne arată rezultatele studiului. Acceptarea unui job part-time sau mutarea într-o altă țară sunt alte două concesii pe care candidații le-au făcut în ultima jumătate de an pentru a putea să se angajeze. Nu trebuie să uităm însă că aceste schimbări de pe piața muncii sunt ciclice și vom reveni, poate chiar mai curând decât de așteptăm, la realitatea pe care o știam înainte de declanșarea pandemiei. Iar atunci raportul de forțe candidați-angajatori se va inversa din nou", spune Bogdan Badea, CEO eJobs România. Pentru cei care nu au reușit să se angajeze anul acesta, cel mai greu a fost faptul că, după aplicare, compania angajatoare nu le-a oferit niciun feedback. "Au resimțit acest lucru chiar mai acut decât scăderea numărului de joburi disponibile în piață, lucru la care recunosc că nu ne așteptam. O bună parte dintre candidați înțelege că acum lupta se dă pentru joburi, nu pentru aplicanți, și, prin urmare, sunt conștienți că e posibil să dureze mai mult până să primească un răspuns. Din păcate, în multe cazuri, acest răspuns nu mai vine deloc, iar asta s-a transformat într-un motiv uriaș de nemulțumire și chiar într-o ștampilă pe care candidații o vor pune pe termen lung acelor angajatori care nu le-au dat feedback. 50% dintre cei care au participat la acest studiu se plâng de faptul că nu au primit niciun răspuns de la compania angajatoare după ce au aplicat", explică Bogdan Badea. Faptul că nu au găsit suficiente joburi potrivite profilului lor sau în orașul în care locuiesc, numărul prea mic de joburi part-time sau remote sunt alte obstacole de care s-au lovit candidații anul acesta. Chiar și cei care nu au renunțat la așteptările pe care le aveau și au decis să amâne angajarea până când va apărea jobul potrivit sunt conștienți că vor trebui, la rândul lor, să facă o serie de concesii în perioada imediat următoare, dacă nu vor reuși să se angajeze. Cei mai mulți (44%) spun că, dacă nu vor avea de ales, cel mai probabil, vor accepta un job sub nivelul lor de experiență și pregătire, în timp ce 43% declară că se vor angaja pe un salariu mai mic decât aveau anterior. Mutarea în alt oraș, în altă țară, un job part time sau reconversia profesională sunt alte schimbări pe care candidații le iau în calcul în cazul în care nu se vor angaja nici în următoarele 2-3 luni.

România este cea mai ieftină piață de carburanți din UE, după Bulgaria

u benzina cea mai scumpă se găsește în Danemarca - 1,458 euro, Italia - 1,389 euro și Suedia - 1,362 euro pe litru u în țara noastră litru de benzină este de 0,934 euro per litru

România are al doilea cel mai mic preț la benzină și motorină din Uniunea Europeană, după Bulgaria, arată ultimele date ale Oil Bulletin, publicație a Comisiei Europene, analizate de AGERPRES. Astfel, începând cu data de 19 octombrie, benzina costă în România 0,934 euro pe litru în medie, în timp ce media europeană este de 1,265 euro pe litru. Bulgaria are cel mai mic preț la benzină, respectiv 0,897 euro pe litru, în timp ce benzina cea mai scumpă se găsește în Danemarca - 1,458 euro, Italia - 1,389 euro și Suedia - 1,362 euro pe litru. Situația este similară și în ceea ce privește motorina. În România, carburantul diesel costă 0,906 euro pe litru, față de media europeană, care este de 1,105 euro pe litru. De asemenea, bulgarii plătesc cel mai puțin pentru litrul de motorină, respectiv 0,866 euro, în timp ce țările cele mai scumpe sunt Suedia - 1,341 euro pe litru, Belgia - 1,269 euro și Italia - 1,260 euro pe litru. Prețurile analizate sunt cele din benzinării, adică au toate taxele incluse. Conform Oil Bulletin, instituția care furnizează aceste date la Bruxelles din partea României este Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de afaceri. În România, cele mai mari lanțuri de benzinării sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol, Socar și Gazprom. Prețurile prezentate reprezintă media ponderată calculată săptămânal pe baza cotei de piață a fiecărui furnizor de date pentru fiecare tip de carburant.

Managerii estimează o relativă stabilitate în industrie și comerț

Managerii estimează o relativă stabilitate a activității în industria prelucrătoare și comerțul cu amănuntul, dar și creșterea numărului de salariați în comerțul cu amănuntul, în perioada octombrie-decembrie, precum și stabilitatea prețurilor în industria prelucrătoare și construcții, a anunțat miercuri Institutul Național de Statistică (INS). ”Soldul conjunctural indică percepția managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care nu trebuie confundată cu ritmul creșterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul conjunctural procentual este obținut ca diferență între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului și procentajul celor care au indicat varianta negativă”, precizează INS. În cadrul anchetei de conjunctură din luna octombrie 2020, managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni, relativă stabilitate a volumului producției (sold conjunctural -4%). Activitățile care vor înregistra creștere sunt: fabricarea tutunului (sold conjunctural plus 33%), fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice (sold conjunctural plus 26%), urmate de fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor (sold conjunctural plus 22%). Referitor la numărul de salariați se estimează scădere moderată, soldul conjunctural fiind de -7% pe total industrie prelucrătoare. Pentru prețurile produselor industriale se prognozează relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural plus 2%). Potrivit estimărilor din luna octombrie 2020, în activitatea de construcții se va înregistra pentru următoarele trei luni scăderea volumului producției (sold conjunctural -17%). Managerii estimează scădere moderată a numărului de salariați (sold conjunctural -6%). În ceea ce privește prețurile lucrărilor de construcții se preconizează relativă stabilitatea acestora (sold conjunctural plus 5%). În sectorul comerț cu amănuntul managerii au estimat pentru următoarele trei luni tendință de relativă stabilitatea activității economice (sold conjunctural -1%). Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unitățile comerciale va înregistra creștere moderată (sold conjunctural plus 8%). Angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni creștere a numărului de salariați (sold conjunctural plus 21%). Pentru următoarea perioadă, managerii societăților comerciale estimează creșterea prețurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural plus 16%).

Tchibo Coffee Service preia cafenelele The Coffee Shop

Consiliul Concurenței a anunțat ieri că analizează tranzacția prin care distribuitorul de cafea Tchibo Coffee Service GmbH intenționează să preia Partener Coffee Services, care deține cafenelele The Coffee Shop. ”Consiliul Concurenței analizează tranzacția prin care Tchibo Coffee Service GmbH intenționează să preia Partener Coffee Services. În conformitate cu prevederile Legii concurenței (nr. 21/1996), această operațiune este o concentrare economică ce trebuie autorizată de Consiliului Concurenței”, a anunțat autoritatea de concurență. Autoritatea de concurență va evalua această concentrare economică în scopul stabilirii compatibilității sale cu un mediu concurențial normal și va emite o decizie în termenele prevăzute de lege. Eventualele observații și puncte de vedere pot fi transmise autorității de concurență în termen de 20 zile. Grupul Tchibo Coffee Service este specializat în furnizarea profesională de cafea și prestarea de servicii conexe, precum oferirea de soluții pentru consumul de cafea away-from-home (aparatură, echipamente, servicii auxiliare precum, întreținere, mentenanță) unor industrii diverse, precum: hoteluri, restaurante, cafenele, patiserii, birouri, spitale. În România, Partner Coffee Service desfășoară activități de comercializare cu ridicata a produselor din cafea, ceai sau produse alimentare, precum și alte servicii conexe, precum soluții pentru consumul de cafea away-from-home.

Coca-Cola vrea sâ recupereze toate ambalajele care le-a pus vânzare

Sistemul Coca-Cola a anunțat miercuri că investește în ambalaje sustenabile, prin reducera cantității de plastic folosite, cu obiectivul să ajungă la 100% ambalaje reciclabile (obiectiv deja atins în România) și 50% material reciclat până în 2030 și își propune totodată ca până în 2030 să recupereze o cantitate de ambalaje egală cu cea pe care o pune pe piață. ”Sistemul Coca-Cola în România, format din Coca-Cola România și Coca-Cola HBC România, reunește, începând cu această toamnă, sub aceeași platformă, toate proiectele de mediu și implicare în comunitate ale celor două companii. Sub filosofia #NuNeOprimAici, Sistemul Coca-Cola își întărește promisiunea de a continua să acționeze pentru un viitor mai sustenabil, având patru direcții principale de interes”, a anunțat grupul. Cu o prezență de aproape 30 de ani în România, Sistemul Coca-Cola integrează sustenabilitatea în fiecare aspect al business-ului și precizează că investește anual peste 1 milion de euro în proiecte de responsabilitate socială, derulate alături de parteneri din mediul non-guvernamental. Odată cu lansarea noii viziuni, sistemul Coca-Cola în România definește patru priorități de sustenabilitate, reprezentate de cei patru piloni ai platformei, din care primul se referă la protejarea mediului înconjurător, având ca prioritate managementul deșeurilor de ambalaje. ”Sistemul Coca-Cola adresează problema deșeurilor de ambalaje prin eforturi pe mai multe paliere: investim în ambalaje sustenabile, prin reducera cantității de plastic folosite, cu obiectivul să ajungem la 100% ambalaje reciclabile (obiectiv deja atins în România) și 50% material reciclat până în 2030 (20% atins deja prin trecerea portofoliului de apa minerală naturală Dorna în ambalaje din 100% rPET). Totodată, Sistemul Coca-Cola își îndeplinește anual țintele de recuperare a materialului folosit pentru ambalare, impuse de legislație, dar își propune ca până în 2030 să recupereze o cantitate de ambalaje egală cu cea pe care o pune pe piață”, a anunțat compania. O altă prioritate anunțată este protejarea resurselor de apă. ”Eforturile Sistemului Coca-Cola sunt îndreptate spre a eficientiza permanent consumul de apă în fabrici și a se asigura că apa uzată și evacuată din facilitățile fabricilor poate susține viața acvatică. Prin proiectele dezvoltate, Sistemul Coca-Cola contribuie la reîntoarecea în natură și comunități a apei utilizate și sprijină accesul la apă potabilă din surse sigure în zonele în care există aceste nevoi”, precizează reprezentanții sistemului.

TikTok intenționează să angajeze 3.000 de ingineri în trei ani

TikTok intenționează să angajeze aproximativ 3.000 de ingineri în următorii trei ani, majoritatea în Europa, Canada și Singapore, a anunțat marți compania, transmite Reuters. Planul arată că populara aplicație video nu a renunțat la planurile sale de expansiune, în pofida incertitudilor legate de proprietarii săi. Președintele american Donald Trump a ordonat companiei mamă ByteDance, din China, să vândă TikTok, pe fondul îngrijorărilor legate de securitatea datelor personale ale utilizatorilor pe care le gestionează „Pentru a sprijini dezvoltarea noastră rapidă la nivel mondial, intenționăm să continuăm extinderea echipei globale de ingineri a TikTok, inclusiv adăugarea a aproximativ 3.000 de ingineri în Canada, Europa, Singapore, precum și în SUA, în următorii trei ani”, a spus un purtător de cuvânt al TikTok. Statele Unite vor rămâne unul dintre centrele de inginerie ale companiei și vom angaja mai mult personal, a adăugat purtătorul de cuvânt. În prezent, există aproximativ 1.000 de ingineri care lucrează pentru TikTok în afara Chinei, aproape jumătate dintre ei având sediul în Mountain View, California. Reuters a relatat anterior că ByteDance intenționează să investească miliarde de dolari și să recruteze sute de angajați în Singapore, oraș pe care l-a ales ca sediul său central din Asia de Sud-Est.

Lira turcească a scăzut rapid în ultimele zile

Lira turcească a scăzut rapid în ultimele zile, reamintind de prăbușirea din 2018, care a împins Turcia într-o criză economică și a provocat tensiuni pe piețele emergente, motivul fiind tensiunile geopolitice care s-au amplificat în ultima perioadă, transmite Reuters. După ce lira a trecut luni de pragul de 8 unități pentru un dolar, piețele încearcă să înțeleagă până unde vor permite politicienii să meargă deprecierea. Moneda turcească s-a depreciat cu aproape 30% de la începutul acestui an. ”Acum seamănă mult cu ceea ce s-a întâmplat în 2018, iar întrebările sunt cât de jos se poate scufunda lira și cînd va fi nevoită banca centrală să meargă cu coada între picioare să îl roage pe președintele Tayyip Erdogan să permită majorarea de urgență a dobânzii de referință”, a declarat Tim Ash, analist la BlueBay Asset Management. Rezervele valutare ale Turciei sunt în scădere rapidă, iar eforturile de a susține lira aflată sub presiune au provocat un gol considerabil în cuferele băncii centrale. Goldman Sachs a estimat că banca centrală a intervenit numai în august cu 16 miliarde de dolari pentru a susține lira. În mod tradițional, rezervele valutare ar trebui să acopere echivalentul importurilor pe trei luni, dar până la sfârșitul anului acestea ar putea scădea la nivelul de 2,6 luni. ”Acoperirea importurilor Turciei cu rezerve valutare nu mai este adecvată”, a afirmat recent Phoenix Kalen, analist la Societe Generale, într-o notă adresată clienților.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas la 2,16%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a rămas miercuri la 2,16%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni s-a menținut la rândul său la 2,18%. Pe 5 august, Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu 6 august, dar și de reducere a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an, de la 1,25%. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.