Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: O treime dintre proprietarii de birouri se așteaptă la scăderea chiriilor

Ziarul de Vrancea
22 iun 2020 726 vizualizări

Mai mult de jumătate din proprietari spun că au resimțit efecte ale epidemiei de Covid-19 și 39% se așteaptă ca rata de neocupare să crească

30% din proprietarii de spații de birouri se așteaptă să fie nevoie să scadă chiriile până la sfârșitul acestui an sau cel târziu în primele trei luni ale anului viitor, conform unui studiu recent al Colliers International, care arată că piața birourilor va fi nevoită să se redefinească în perioada următoare, cu accent pe transformarea biroului într-un spațiu care promovează inovația și colaborarea în noul context. ”Majoritatea proprietarilor de spații de birouri mizează pe o piață stabilă, cu chirii în stagnare, însă 30% se așteaptă mai degrabă să fie nevoie să scadă chiriile până la sfârșitul acestui an sau cel târziu în primele trei luni ale anului viitor, conform unui studiu recent al Colliers International, desfășurat în rândul a 60 de proprietari de birouri care au portofolii diversificate de spații, atât în București, cât și în orașele regionale. Ofertele comerciale mai bune ar putea preveni creșterea ratei de neocupare în rândul chiriașilor care ar putea întâmpina dificultăți în contextul actual. Mai mult de jumătate din proprietari spun că au resimțit efecte ale epidemiei de Covid-19 și 39% se așteaptă ca rata de neocupare să crească într-o oarecare măsură în următoarele 12-15 luni, în timp ce 35% sunt mai optimiști și mizează pe rate stabile de ocupare. În primele trei luni din acest an, volumul tranzacțiilor în piața office s-a situat la jumătate față de nivelul de peste 100.000 de metri pătrați tranzacționați în aceeași perioadă a anului trecut. Însă, cererea netă a urcat ușor, de la 25.000 de metri pătrați în primul trimestru din 2019, la 27.000 de metri pătrați anul acesta. În perioada stării de urgență, majoritatea companiilor s-au concentrat pe securizarea businessului și pe susținerea acestuia prin intermediul telemuncii. În ceea ce privește livrarea de spații noi de birouri, planurile inițiale anunțate pentru 2020 prevedeau livrarea unei suprafețe de puțin peste 200.000 de metri pătrați, iar consultanții Colliers Internațional estimează că majoritatea acestor proiecte vor fi livrate anul acesta, cel târziu în primele luni ale anului 2021. În plus, anul viitor ar putea fi livrați alți peste 200.000 metri pătrați din rândul proiectelor deja demarate, în timp ce clădirile care nu au demarat încă lucrările de construire, dar erau planificate a fi livrate anul viitor, vor fi cel mai probabil decalate pentru perioada 2022-2023. În funcție de cum va evolua cererea, în perioada 2022 – 2023, proprietarii ar putea aduce în piață încă în jur de 200.000 metri pătrați în fiecare dintre cei doi ani, potrivit Colliers International. ”După transformările din ultima perioadă pentru revenirea în siguranță la birou a companiilor, piața birourilor va fi nevoită să continue să se redefinească, pentru a asigura spații care promovează inovația și colaborarea în noul context”, potrivit consultanților Colliers International. Ei spun că biroul va rămâne elementul central al companiilor, dat fiind că nevoia unei colaborări intense și a interacțiunii sociale în sfera profesională e greu de satisfăcut în mediul virtual, efectele acestei perioade fiind așteptate să se reflecte asupra modului de lucru și a organizării spațiului de lucru. ”Biroul viitorului va pune accent pe promovarea interacțiunii sociale și a colaborării. Ne așteptăm la un nou mod de lucru, care va presupune un mix între munca de la birou și cea de la distanță, de acasă sau din alte spații. Cel mai probabil, angajații vor prefera să desfășoare remote acele activități care presupun lucrul concentrat și să meargă în birou pentru lucrul colaborativ - întâlniri cu clienții, sesiuni de brainstorming, întâlniri de proiect și așa mai departe. În acest context, credem că biroul va trece printr-un proces de redefinire, iar accentul va fi pus pe calitatea spațiului și pe experiența angajaților, promovând identitatea și cultura spațiului”, explică Daniela Popescu, associate director office advisory în cadrul Colliers International România. Companiile adoptă o atitudine de tipul ”wait & see” pentru a depăși perioada de incertitudine, spun reprezentanții companiei de consultanță.

Economiile românilor au urcat în plină pandemie

 pe de altă parte, volumul creditelor a fost în scădere în luna mai

Depozitele rezidenților clienți neguvernamentali s-au majorat în mai 2020 cu 1,4% față de luna anterioară, până la nivelul de 383,546 miliarde de lei și cu 13,9% (11,4% în termeni reali) față de aceeași lună a anului trecut, informează Banca Națională a României printr-un comunicat remis, miercuri, AGERPRES. Depozitele în lei ale rezidenților, cu o pondere de 64,1% în totalul depozitelor clienților neguvernamentali, s-au majorat cu 1,9% față de luna aprilie 2020, până la 245,820 miliarde de lei, iar față de luna mai 2019 au înregistrat o creștere de 11% (8,5% în termeni reali). Depozitele în lei ale gospodăriilor populației s-au majorat cu 0,8% față de luna anterioară, până la 139,064 miliarde de lei, iar față de luna mai 2019 au înregistrat o creștere de 13,0% (10,5% în termeni reali). Depozitele în lei ale altor sectoare (societăți nefinanciare și instituții financiare nemonetare) au crescut cu 3,5% (până la 106,755 miliarde de lei) față de luna precedentă și cu 8,6% față de luna mai a anului trecut. Depozitele în valută ale rezidenților, exprimate în lei, reprezentând 35,9% în totalul depozitelor clienților neguvernamentali, s-au majorat cu 0,3% față de luna aprilie 2020, ajungând până la nivelul de 137,726 miliarde de lei (exprimate în euro, acestea s-au majorat cu 0,3%, până la 28,440 miliarde de euro). Comparativ cu luna mai 2019, indicatorul, exprimat în lei, a crescut cu 19,6% (dacă este exprimat în euro, majorarea a fost de 17,3%). Depozitele în valută ale gospodăriilor populației (exprimate în lei) au înregistrat o creștere de 0,5% (0,5% în termeni reali) față de luna aprilie 2020 (până la 99,437 miliarde de lei); exprimate în euro, acestea s-au majorat cu 0,5%. Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, creșterea acestui indicator exprimat în lei a fost de 18,4% (majorarea a fost de 16,1% dacă indicatorul este exprimat în euro). Depozitele în valută ale altor sectoare (societăți nefinanciare și instituții financiare nemonetare), exprimate în lei, au înregistrat o scădere de 0,2% (-0,3% în termeni reali) față de luna aprilie 2020 (exprimate în euro, acestea s-au diminuat cu 0,3%). Comparativ cu mai 2019, acest indicator, exprimat în lei, s-a majorat cu 22,7% (dacă este exprimat în euro, creșterea a fost de 20,3%). De asemenea, soldul creditului neguvernamental acordat de instituțiile de credit a scăzut în luna mai 2020 cu 0,7% (-0,8% în termeni reali) față de luna aprilie 2020, până la nivelul de 269,146 miliarde de lei, informează BNR. Creditul în lei, cu o pondere de 67,3% în totalul creditului neguvernamental, s-a diminuat cu 0,4% (-0,5% în termeni reali), iar creditul în valută exprimat în lei a scăzut cu 1,4% (scădere similară dacă indicatorul este exprimat în euro). Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019, creditul neguvernamental a înregistrat o creștere de 4,5% (2,2% în termeni reali), pe seama creșterii cu 6,2% a componentei în lei (3,8% în termeni reali) și cu 1,2% a componentei în valută exprimată în lei (scădere de 0,7% dacă indicatorul este exprimat în euro). Creditul guvernamental s-a majorat în luna mai 2020 cu 4,7% față de luna aprilie 2020, până la 136,197 miliarde de lei. În raport cu mai 2019, acesta a crescut cu 29,9% (27,0% în termeni reali).


Milioane de români sunt în pericol. Economiile Spaniei și Italiei, scăderi istorice

Spania și Italia vor fi printre cele mai afectate economii de COVID-19, contractându-se cu 12,8%, respectiv, 13,6% în 2020, conform prognozelor Coface, care arată că PIB-ul Spaniei și Italiei va crește cu 10,2% și 8,9% în 2021. ”În contextul celui de-al doilea trimestru al anului 2020 care se conturează drept cea mai dificilă perioadă a anului, există motive întemeiate pentru care se consideră că drumul către revenirea economică va fi lung și dificil. În ciuda implementării amânărilor fiscale imediate, a garanțiilor de lichiditate, numeroase firme se vor confrunta cu dificultăți. Conform prognozelor Coface, Spania și Italia vor fi printre cele mai afectate economii de COVID-19, contractându-se cu 12,8%, respectiv, 13,6% în 2020. Se estimează că insolvențele corporative vor crește cu 22% în Spania și cu 37% în Italia până în 2021, raportat la nivelurile din 2019. Pentru 2021, Coface prognozează că PIB-ul Spaniei și Italiei va crește cu 10,2% și 8,9%, economiile acestor țări fiind cu 3,9% și 5,9% sub nivelurile din 2019”, arată un comunicat al Coface. Pentru a evalua impactul potențial al acestei contracții a PIB-ului asupra bilanțurilor companiilor, Coface a realizat simulări privind evoluția solvabilității corporative, folosind date de la băncile centrale spaniole și italiene care explică diferențele între sectoarele și dimensiunile firmelor. Deși ratele dobânzilor sunt extrem de scăzute, supra-îndatorarea corporativă este asociată cu investițiile private reduse. Ca urmare, criza Covid-19 ar putea exercita o presiune negativă durabilă asupra potențialului de creștere a unei țări, accelerând „Japonizarea” zonei euro. ”Având în vedere acest lucru, bilanțurile companiilor spaniole și italiene ar trebui analizate mai îndeaproape. Examinarea distribuției datoriilor și a lichidităților în sectorul corporativ din Europa de Sud ar trebui să contribuie la identificarea zonelor vulnerabile. Situația financiară actuală a companiilor din Spania și Italia este mai sănătoasă decât în perioada care a precedat criza financiară globală din 2009”, arată raportul Coface. De atunci, companiile spaniole au reușit să își reducă semnificativ datoria cu 20 de puncte procentuale, ajungând la 37% din activele lor în trimestrul al treilea al anului 2019. Companiile italiene și-au îmbunătățit, de asemenea, situația financiară de la vârful de 59% înregistrat în trimestrul IV din 2011, chiar dacă la un grad mai mic. Cu un raport al datoriei de 50%, întreprinderile din Italia sunt acum cele mai îndatorate raportat la companiile din marile economii europene. ”Discrepanța tot mai mare dintre finanțare și investiții poate explica numărul mare al firmelor 'zombie' din Italia - companiile supraîndatorate nu se vor putea dezvolta ulterior” spun analiștii Coface.

eMAG deschide primul showroom din afara României

Cel mai mare retailer online din România, eMAG, a anunțat miercuri că deschide primul showroom din afara României, la Budapesta, și încă trei showroom-uri în Ungaria până la finalul anului, piață pe care țintește vânzări de 300 de milioane de euro până la finalul anului 2020 și vânzări de un miliard de euro în cinci ani. ”eMAG face un pas important în diversificarea canalelor de vânzare în străinătate și inaugurează primul showroom din afara României, în Ungaria. eMAG Ungaria țintește vânzări de 300 de milioane de euro până la finalul anului 2020 și vânzări de un miliard de euro în cinci ani, fapt ce o poziționează drept cea mai mare companie românească din Ungaria și una dintre cele mai importante companii de ecommerce din Europa Centrală și de Est, capabilă să concureze cu retailerii offline și online globali”, a anunțat miercuri compania. În martie 2019, eMAG Ungaria și Extreme Digital au anunțat fuziunea care, susținută de investiții în dezvoltarea de tehnologie în România, a condus la consolidarea poziției de lider a eMAG în regiune.”Investițiile susținute din ultimii ani în dezvoltare și tehnologie dezvoltată acasă ne-au permis să replicăm tot mai bine și în afara României inițiativele care au dovedit că sunt benefice pentru economie și pentru clienții noștri. Inspirați de rezultatele de acasă, plănuim ca până la finalul anului să deschidem încă trei showroom-uri în Ungaria. Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte dezvoltate până acum de echipele eMAG Ungaria și Extreme Digital, după fuziunea de anul trecut, cu sprijinul colegilor din România”, a declarat Tudor Manea, vicepreședinte eMAG România, Bulgaria și Ungaria. Amplasat în centrul orașului Budapesta, primul showroom eMAG din afara României oferă clienților acces la cele mai noi produse din categoria electro-IT precum telefoane mobile, tablete, televizoare, electrocasnice mici, dar și produse pentru îngrijire personală, jucării și accesorii. Clienții vor putea să ridice din showroom comenzile plasate online. Pentru a diversifica opțiunile de ridicare personală a comenzilor, eMAG Ungaria va inaugura 100 de easybox-uri până la următorul Black Friday, dintre care 50 vor fi funcționale până în luna septembrie. Echipa din Ungaria numără în prezent 500 de angajați, iar până la finalul anului urmează să ajungă la 550. Companie românească fondată în 2001, eMAG este unul din cei mai mari jucători ai pieței de comerț online din România și are afaceri în Bulgaria, Ungaria și Polonia.

Noroc de criza COVID pentru ca CEC să ajungă în “epoca” modernă

CEC Bank a făcut un salt de cinci ani în digitalizarea serviciilor bancare, odată cu declanșarea crizei Covid, dar a păstrat în același timp rețeaua tradițională și serviciile oferite în cadrul unităților teritoriale, a declarat Mugur Podaru, șeful Direcției Operațiuni la Distanță în cadrul băncii, într-o conferință de specialitate. "Odată cu criza Covid, am făcut un salt de cinci ani în digitalizarea serviciilor bancare. Așa apreciem noi. A trebuit să prioritizăm unele lucruri, astfel încât să ieșim în întâmpinarea nevoilor clienților. Am păstrat în același timp rețeaua tradițională și serviciile oferite în cadrul unităților teritoriale. A trebuit să luăm măsuri de protecție atât a clienților, cât și a salariaților. Dar, în același timp, ne-am concentrat pe oferirea de servicii digitale și unele de ultimă tehnologie", a spus Podaru, la conferința "Transformarea digitală între oportunitate și strictă necesitate". El a menționat că banca are peste 1000 de unități teritoriale și acestea sunt menținute pentru că serviciile bancare tradiționale vor fi în continuare utile populației. Mugur Podaru a remarcat că România are un grad scăzut de bancarizare, față de alte țări din UE, dar este bine pregătită din punct de vedere al serviciilor digitale, respectiv are o infrastructură creată pentru internet și acest context s-a constat că rețelele de internet au făcut față solicitărilor multiplicate din toate industriile. 

Indicele ROBOR la 3 luni s-a menținut la 2,20%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menținut miercuri la nivelul de 2,20% atins marți, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la rândul său la 2,25%. Cei doi indici au revenit pe creștere începând de săptămâna trecută, după ce s-au aflat pe un trend descendent începând din 29 mai. Astfel, ROBOR la 3 luni a crescut vineri la 2,18%, de la nivelul de joi de 2,15%. Indicele ROBOR la 6 luni a crescut pentru prima oară luni, la 2,25%, de la nivelul de 2,24% înregistrat vineri, cel mai redus atins din 25 ianuarie 2018. Consiliul de administrație al BNR a decis vineri, 29 mai, reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,75% pe an de la 2% pe an, începând cu data de 2 iunie, precum și păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață.

Johnson & Johnson a pierdut procesul de pudrei de talc

O curte de apel din Missouri a respins ieri încercarea Johnson & Johnson de a inversa un verdict în favoarea unor femei care acuză că s-au îmbolnăvit de cancer ovarian din cauza pudrei de tac și a altor produse pe bază de talc ale companiei, dar a redus daunele de la 4,69 de miliarde de dolari la 2,12 miliarde de dolari, transmite Reuters. Decizia Curții de Apel din Missouri, într-un caz intentat de 22 de femei, urmează unui anunț din 19 mai al J&J, potrivit căruia compania nu va mai comercializa pudra de talc în Statele Unite și Canada. Johnson & Johnson are peste 19.000 de procese în care este acuzată că produsele sale pe bază de talc au provocat cancer din cauza contaminării cu azbest. Compania a anunțat că va contesta decizia curții de apel la Curtea Supremă din Missouri, cea mai înaltă instanță a statului. Curtea de apel a acordat daune de 500 de milioane și daune punitive de 1,62 miliarde de dolari.

Disney plus se va extinde în Europa la toamnă

Noua platformă de streaming, care este văzută ca principala amenințare pentru Netflix, se va extinde la începutul toamnei în mai multe țări din Europa. Disney a anunțat planurile pentru următorul val de extindere în Europa. Acesta va avea loc pe 15 septembrie și va viza 8 țări europene. Astfel de la jumătatea lunii septembrie, Disney va putea fi accesat în Portugalia, Norvegia, Danemarca, Suedia, Finlanda, Islanda, Belgia și Luxemburg. Pentru țările membre ale Uniunii Europene un abonament va costa 7 euro pe lună. Pentru celelalte, va fi perceput corespondentul în moneda locală. 7 euro este un preț convingător nu doar în relația cu Netflix și HBO, ci în general. Un cont Disney acomodează până la 4 utilizatori, ceea ce, prin partajarea acestuia, poate duce costul la sub 2 euro pe lună - atâta vreme cât Disney nu va lua măsuri împotriva account sharing-ului. Spre deosebire de țările în care Disney a fost lansat deja, noul val nu va mai beneficia de o perioadă de probă, oferta expirând la jumătatea acestei luni. Asta înseamnă că utilizatorii noi nu vor mai putea testa gratuit serviciul înainte de a plăti abonamentul. Extinderea vine cu o oarecare întârziere. Compania americană anunțase inițial că vrea să facă această extindere în vară. Asta în contradicție cu unele din lansările anterioare, ce au avut loc chiar înainte de data programată.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.