MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Numărul turiștilor a urcat până la 2,412 milioane persoane
Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în primele trei luni, au crescut cu 24,3% față de perioada similară din 2022
Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în perioada ianuarie-martie, au însumat 2.412.500 persoane, în creștere cu 24,3% față de perioada similară din anul trecut, arată datele publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). ”Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în perioada 1.01-31.03.2023, au însumat 2.412.500 persoane, în creștere cu 24,3% față de perioada 1.01.-31.03.2022. Din numărul total de sosiri, în perioada 1.01-31.03.2023, sosirile turiștilor români în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au reprezentat 84,2%, în timp ce sosirile turiștilor străini au înregistrat un procent de 15,8%”, arată datele INS. Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în primele trei luni au însumat 4.561.600, în creștere cu 24,1% față de cele din perioada similar din 2022. Din numărul total de înnoptări, în perioada ianuarie-martie 2023, înnoptările turiștilor români în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au reprezentat 80,9%, în timp ce înnoptările turiștilor străini au înregistrat un procent de 19,1%. Durata medie a șederii în primele trei luni a fost de 1,8 zile la turiștii români, iar la turiștii străini 2,3 zile. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică în primul trimestru al anului a fost de 23,5% pe total structuri de cazare turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în creștere cu 3,2 puncte procentuale față de perioada 01.01.-31.03.2022. Pe județe, în perioada 01.01.-31.03.2023, numărul de sosiri ale turiștilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat), a înregistrat valori mai mari în: Municipiul București (400.200 persoane), Brașov (328.600 persoane) și Prahova (139.600 persoane) iar înnoptările turiștilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat), au înregistrat valori mai mari în: Municipiul București (816.500), Brașov (628.500) și Prahova (283.200). Pe țări, cele mai multe sosiri ale turiștilor străini cazați în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în primele trei luni din 2023 au provenit din: Italia (45.200 persoane), Israel (37.800 persoane) și Germania (34.700 persoane). Sosirile vizitatorilor străini în România, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în primele trei luni de 2.820.900 persoane, în creștere cu 21,8% față de perioada similar din 2022. Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în perioada ianuarie-martie 2023 de 4.064.800 persoane, în creștere cu 34,5% comparativ cu perioada similară din 2022. Sosiri și înnoptări în structuri de primire turistică cu funcțiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat) în luna martie Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în luna martie 2023 au însumat 815.200 persoane, în creștere cu 18,6% față de cele din luna martie 2022. Din numărul total de sosiri, în luna martie 2023, sosirile turiștilor români în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au reprezentat 82,5%, iar sosirile turiștilor străini 17,5%. Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în luna martie 2023 au însumat 1.524.000, în creștere cu 17% față de cele din luna martie 2022. Din numărul total de înnoptări, în luna martie 2023, înnoptările turiștilor români în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au reprezentat 78,9%, în timp ce înnoptările turiștilor străini au înregistrat un procent de 21,1%.
Daea, întrebat despre plafonarea prețului la lapte: Producătorii nu trebuie să reducă prețul
u “această măsură a fost instituită la cele două verigi ale lanțului de producție și valorificare, și anume la procesare și la retailer”, susține ministrul
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, s-a referit la măsura de plafonare a prețului la lapte, precizând că producătorii nu trebuie să reducă prețul, această decizie fiind instituită la cele două verigi ale lanțului de producție și anume la procesare și la retailer. Petre Daea a fost întrebat joi, la Prima News, și în legătură cu plafonarea prețului la lapte și dacă are de gând să extindă această măsură și la alte produse din coșul zilnic. “În primul rând, o urmărim să se implementeze în integralitatea ei, pentru că suntem, iată, în primele zile din momentul în care s-a declanșat de această acțiune și în fiecare dimineață luam date din țară, inclusiv azi dimineață la 7.30, și de la structurile județene, am luat să vedem de la raft care este situația implementării. Am un document pe care mi l-a înaintat de Consiliul Concurenței, care este instituția statului ce implementează această măsură pentru cele două produse și spun cele două produse: lapte de 1,5 grăsime și lapte de 3,5 grăsime, am un document în care spune că până la această dată, din informațiile dumnealor, în 78% din cazuri s-a implementat această măsură de reducere. Noi urmărim în așa fel încât să fim convinși că aceasta este realitatea. Măsura se implementează pe o perioadă de șase luni de zile. După șase luni de zile vom analiza”, a transmis ministrul Agriculturii. El a mai fost întrebat dacă și producătorii ar putea contribui la această plafonare de preț “Producătorii nu trebuie să reducă prețul. Această măsură a fost instituită și a fost o măsură voluntară la cele două verigi ale lanțului de producție și de valorificare și anume la procesare și la retailer. Fermierii nu sunt puși în această situație pentru că ei au o serie întreagă de șocuri. Pe fermierii respectivi îi ajutăm cu un sprijin de 73 de euro pe fiecare vacă în parte ca să poată să treacă peste greutățile momentului. Nu se pune problema reducerii prețului de la fermieri sub nicio formă. Cele două verigi ale lanțului sunt procesarea și valorificarea, practic comercianții sunt chemați să răspundă la acest comandament social pe care îl dorim cu toții și este necesar pentru țară”, a mai afirmat Petre Daea. Acordul voluntar între retaileri și procesatori pentru reducerea prețului laptelui proaspăt de consum, la care au acceptat să participe toate marile rețele comerciale, se aplică începând de la 1 mai, pentru o perioadă de 6 luni, conform anunțului făcut recent de Consiliul Concurenței. Reducerea de cel puțin 20% a prețului la raft se va aplica laptelui de proveniență românească și se va împărți între retaileri (minimum 10%) și procesatori (minimum 10%). Președintele instituției, Bogdan Chirițoiu a precizat, însă, că este posibil să dureze câteva zile până când această măsură se va aplica în toate magazinele, ținând cont că trebuie renegociate contractele cu fiecare producător și epuizate stocurile existente.
ONRC: 40.427 de persoane fizice și juridice, înmatriculate în primul trimestru
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice a crescut, în primele trei luni din 2023, cu 10,23%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, până la 40.427, din care 26.711 societăți cu răspundere limitată (SRL), conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele mai multe înmatriculări au fost înregistrate în Municipiul București, respectiv 8.218 (plus 19,1%, comparativ cu ianuarie-martie 2022), și în județele Ilfov - 2.138 (plus 8,14%), Cluj - 2.112 (minus 1,9%), Timiș - 1.879 (plus 1,9%) și Iași - 1.646 (plus 11,44%). La polul opus, numărul cel mai mic de înmatriculări a fost consemnat în județele Ialomița - 262 (scădere cu 7,75% față de primele trei luni din 2022), Covasna - 267 (plus 27,14%), Tulcea - 274 (plus 7,45%) și Mehedinți - 278 (-5,12%). Potrivit ONRC, domeniile în care au fost realizate cele mai multe înmatriculări sunt: comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor (7.841; plus 12,16%, comparativ cu primul trimestru din 2022), transport și depozitare (4.485; plus 16,68%) și construcții (4.220; -6,53%).
Ministerul Economiei va adopta un plan de măsuri de sprijin pentru marea industrie
Ministerul Economiei va adopta, în perioada imediat următoare, un plan de măsuri de sprijin pentru marea industrie, pe Cadrul temporar de criză, elaborat la nivelul Comisiei Europene, urmând să fie susținut, indirect, și sectorul antreprenorial, a anunțat joi ministrul Economiei, Florin Spătaru, la un eveniment de specialitate. "Susținerea și dezvoltarea antreprenoriatului - și aici mă refer doar din perspectiva industriei, pentru că este mai aproape de Ministerul Economiei, reprezintă un obiectiv strategic pentru o țară cum este România și pentru Uniunea Europeană - și tocmai de aceea am luat măsuri în 2021, în 2022, pentru a susține aceste companii, pentru a putea să depășească această criză economică - pentru că vorbeam de prețuri foarte mari la energie, prețuri foarte mari la gaz - și plafonarea pe care am realizat-o la nivelul Guvernului României a contribuit din plin la asigurarea unei continuități. Dar asta nu este suficient - și aici aș vrea să fac legătura între marea industrie și mediul antreprenorial, pentru că trebuie să existe o balanță între cele două elemente. Sistemul antreprenorial poate funcționa în anumite zone fără mare industrie dar, de asemenea, marea industrie generează între 8 și 10 companii la nivelul fiecărui angajat care lucrează pentru această industrie și, tocmai de aceea, suntem în fază finală, adoptăm un plan de măsuri pentru marea industrie pentru a o putea susține, pe Cadrul temporar de criză, care a fost elaborat la nivelul Comisiei Europene. Asta înseamnă că vom putea susține indirect și sectorul antreprenorial", a menționat Florin Spătaru, la conferința "Business și Antreprenoriat", organizată de Ziarul Bursa. Pe de altă parte, ministrul Economiei a precizat că, în acest an, au fost lansate trei instrumente financiare care vizează sectoarele economice, care au fost accesate și prin care vor fi finanțate companiile mici și mijlocii. El a făcut referire la schema de minimis pentru creșterea competitivității, la companii mici, cu capitalul românesc, care au accesat aceste fonduri și care reușesc să își dezvolte un sistem de calitate care să ducă la creșterea acestei competitivități. În ceea ce privește economia circulară, ministrul Economiei a precizat că luni vor fi publicate 45 de companii, marea majoritate companii cu capital românesc, companii mici, care "vor pune la muncă acești bani din bugetul național pentru crearea unui ecosistem în economia circulară".
Chatbot-ul Bing primește primul set de upgrade-uri și poate fi acum folosit de oricine
Microsoft deschide larg accesul la chatbot-ul pe care l-a integrat în motorul de căutare Bing și alte produse ale companiei. Cu aceeași ocazie, funcționalitatea acestuia va fi extinsă inclusiv cu ajutorul plugin-urilor. După mai bine de două luni de disponibilitate limitată, chatbot-ul Bing poate fi acum accesat de oricine dorește, cu condiția să folosească browser-ul Edge și să se logheze într-un cont Microsoft. Gigantul american anunță, totodată, implementarea mai multor funcționalități noi, în frunte cu așa-zisele Acțiuni. De exemplu, căutarea unui restaurant pe Bing poate fi urmată de realizarea unei rezervări prin intermediul chatbot-ului integrat, grație integrării cu servicii terțe, precum OpenTable. La fel, căutarea unui film sau serial poate fi urmată de vizionarea acestuia în cadrul serviciului de streaming în care este disponibil. Microsoft oferă drept exemplu Apple TV, dar ar putea fi suportate și alte servicii de streaming. ăspunsurile chatbot-ului vor include în viitorul apropiat și elemente multimedia, de la imagini și clipuri video, la scheme și grafice, iar acesta va suporta peste 100 de limbi. Chatbot-ul Bing va ține și un istoric al conversațiilor, aceasta fiind una dintre cele mai cerute facilități. Istoricul va avea funcții de export și share, aceasta din urmă facilitând postarea răspunsurilor pe rețelele sociale. Toate aceste facilități vor fi implementate pe parcursul următoarelor săptămâni. Ulterior, Microsoft va adăuga și suport pentru plugin-uri, însă, pentru această funcționalitate nu este oferită o dată de lansare.
Prețurile petrolului au scăzut cu 4%
Prețurile petrolului au scăzut cu 4% miercuri, continuând pierderile accentuate din sesiunea anterioară, după decizia Rezervei Federale de a mări dobânda de politică monetară cu un sfert de punct procentual, deoarece investitorii sunt îngrijorați de sănătatea economiei SUA, transmite Reuters. Contractele futures pentru petrolul Brent au scăzut cu 2,99 dolari, sau cu 4%, la 72,33 dolari pe baril, cel mai redus nivel atins la închiderea bursei din decembrie 2021, iar în timpul tranzacțiilor au atins un minim al sesiunii de 71,70 dolari pe baril, cel mai redus nivel din 20 martie. Prețul țițeiului american West Texas Intermediate (WTI) a scăzut cu 3,06 dolari, sau cu 4,3%, la 68,60 dolari pe baril. Petrolul WTI a scăzut la un minim al sesiunii de 67,95 dolari pe baril, cel mai redus nivel din 24 martie. Ambele valori de referință au scăzut cu 5% în timpul sesiunii precedente, când au înregistrat cele mai mari scăderi procentuale zilnice de la începutul lunii ianuarie.
Google a lansat suportul pentru logarea biometrică
Utilizatorii serviciilor Google se vor putea autentifica prin scanarea amprentei sau recunoașterea facială în loc să mai folosească o parolă, după ce compania operaționalizat suportul pentru passkeys. Google a lansat oficial suportul pentru passkeys, iar utilizatorii își pot deja crea astfel de passkeys pentru a se autentifica biometric în cont, în loc să mai stea să completeze o parolă. Passkeys reprezintă o tehnologie dezvoltată de FIDO Alliance, la care au aderat mai multe mari companii de tehnologie,și care constă în crearea a două chei criptografice, una privată și alta publică. Cheia privată va fi folosită pentru autentificarea utilizatorilor în locul parolei. Metoda este mai sigură, deoarece cheia va fi stocată doar pe dispozitivul utilizatorului. Dacă un serviciu online va cădea victimă hackerilor, aceștia nu vor mai dobândi și datele de logare ale utilizatorilor. Pentru a crea un passkey, utilizatorul trebuie să intre în secțiunea Security a contului Google, de preferință de pe telefonul mobil, pentru ca acesta să devină dispozitivul de încredere, folosit pentru autentificarea biometrică și pentru alte dispozitive.
Acțiunile Estee Lauder s-au prăbușit cu 19%
Acțiunile Estee Lauder s-au prăbușit miercuri cu 19%, după ce producătorul de cosmetice a prognozat vânzări și profit anuale mai slabe decât anticipa inițial, dând vina pe redresarea lentă la destinațiile duty-free și de călătorie, în special în Asia, transmite Reuters. Retailerii la nivel mondial au mizat pe o cerere îmbunătățită din Asia după ce China a relaxat restricțiile legate de Covid, anul trecut, dar divizia de turism cu amănuntul a Estee, unul dintre sectoarele sale cu cea mai mare creștere, nu a revenit așa cum se aștepta. Acțiunile companiei au atins un minim al ultimelor șase luni, de 190,30 de dolari pe unitate, după ce Estee Lauder și-a redus previziunile pentru anul fiscal pentru a treia oară. Acțiunile și-au redus ulterior pierderile la 15%, în tranzacțiile de după-amiază. Estee se așteaptă ca vânzările nete pentru întregul an 2023 să scadă între 10% și 12%, în comparație cu previziunile anterioare privind o scădere cu 5% până la 7%. Districtele comerciale importante, cum ar fi Hainan, o insulă din cea mai sudică provincie a Chinei, și Coreea, au înregistrat mai mult trafic, dar conversia călătorilor în consumatori de produse de lux pentru frumusețe a rămas în urmă. Chiar dacă China a relaxat restricțiile legate de pandemie, compania s-a confruntat în ianuarie 2023 cu reducerea stocurilor de câtre comercianții cu amănuntul, din cauza unei creșteri a cazurilor de Covid-19.