Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Mai mult de jumătate dintre români nu cred în reducerile și promoțiile de Crăciun

Ziarul de Vrancea
21 dec 2019 2487 vizualizări

Doar 2 din 10 români sunt de părere că reducerile sau ofertele afișate de magazine sunt adevărate

Mai bine de jumătate dintre consumatorii români nu au încredere că promoțiile de Crăciun sunt reale, iar trei sferturi preferă să cumpere cadouri din hipermarketuri, arată un studiu efectuat de compania de market research 4Service Group România. Totodată, doar 2 din 10 români sunt de părere că reducerile sau ofertele afișate de magazine sunt adevărate, în timp ce restul de 20% sunt de părere că veridicitatea lor depinde de la situație la situație. Studiul, efectuat la începutul lunii decembrie, s-a axat pe experiența românilor la cumpărăturile de Crăciun. ”În medie, mai mult de 56% dintre români cumpără cadouri pentru 2-5 persoane, în timp ce 30% dintre ei fac cumpărături pentru 6-10 persoane. Doar 2% dintre respondenți au declarat că au de dat cadouri pentru mai mult de 15 persoane”, se arată în comunicat. În ceea ce privește tipul de cumpărături, 52% dintre cumpărături spun că vor căuta cadourile de Crăciun atât în magazinele fizice, cât și în cele online. Pe locul doi se situează cei care preferă strict magazinele fizice, cu peste 43 de procente. ”Doar 4% dintre respondenți vor achiziționa cadourile strict din magazinele online. Cel mai des invocat motiv pentru alegerea locului din care vor lua cadourile este gama variată de produse, indicată de 46% dintre români. În topul motivelor urmează promoțiile și reducerile, rapiditatea servirii și livrării, comoditatea, atmosfera și obișnuința”, se arată în comunicat. Muzica de Crăciun și colindele au fost remarcate de numai 28% dintre cumpărători Românii nu se grăbesc foarte tare nici când vine vorba de cumpărarea cadourilor în avans. 3 din 10 români aleg să se ducă la cumpărături după cadouri cu 1-2 săptămâni înainte, în timp de 28% dintre ei achiziționează cadourile cu 2-3 săptămâni în avans. Aproape o treime aleg să meargă după cadouri cu doar câteva zile înaintea Crăciunului. Doar 1 din 10 români se organizează cu mai mult de o lună înainte. În medie, alegerea și cumpărarea cadourilor durează între 1-3 zile, potrivit studiului.  ”Și magazinele fizice au intrat în spiritul sărbătorilor, iar acest lucru e remarcat de cumpărători. Decorațiunile de Crăciun s-au făcut cel mai mult remarcate, fiind menționate de aproape 74% dintre consumatori. Pe locul doi se clasează bradul de Crăciun, cu 53 de procente, urmat de ofertele speciale de sărbători, cu 44%. Muzica de Crăciun și colindele au fost remarcate de numai 28% dintre cumpărători”, se arată în comunicat. Deși clienții au intrat în atmosfera de sărbători, nu același lucru se poate spune despre angajații magazinelor. Doar 18% dintre romani spun că angajații din retail îi tratează cu mai multă atenție sau sunt mai politicoși în această perioadă a anului. 4 din 10 români declară că aranjarea magazinelor i-a făcut să intre în atmosfera de sărbători ”Marea majoritate, de 77%, nu au observat nicio diferență în acest sens. Același lucru se poate spune și despre viteza de servire, care nu a suferit modificări, în opinia a 72% dintre cei chestionați. În schimb, atmosfera și decorațiunile de Crăciun au avut efect asupra clienților. 4 din 10 români declară că aranjarea magazinelor i-a făcut să intre în atmosfera de sărbători, iar 20% declară că le-a ridicat starea de spirit”, se arată în comunicat. Însă, peste 30 de procente care nu s-au declarat influențați în vreun fel, chiar dacă unele magazine oferă și servicii adiționale, precum împachetarea gratuită a cadourilor, fapt remarcat de 56% dintre respondenți. Atmosfera din magazine a fost descrisă de respondenți drept: confortabilă, tradițională, adecvată sau familiară. Există și un procent de 8% dintre clienți care s-au arătat deranjați sau enervați de atmosfera din magazine în perioada sărbătorilor, potrivit studiului. ”La capitolul gamă de produse și promoții, peste jumătate dintre consumatorii români sunt de părere că magazinele s-au pregătit așa cum trebuie. În schimb, 58,8% dintre respondenții studiului efectuat de 4Service România nu cred că ofertele și reducerile de Crăciun sunt reale. Părerea consumatorilor se menține indiferent dacă e vorba de cumpărăturile online sau cele făcute în magazinele fizice”, se arată în comunicat. În privința tipului de magazin preferat pentru cumpărarea cadourilor, peste 7 din 10 români aleg hipermarketurile sau supermarketurile. Magazinele de îmbrăcăminte și încălțăminte sunt preferate în 47% din cazuri, fiind urmate de magazinele de cosmetice și parfumuri, cu 37 de procente. În preferințele românilor au intrat și magazinele de jucării, magazinele dedicate pentru cadouri, librăriile și magazinele de dulciuri

Ministrul Finanțelor promite să modifice din rădăcini Fiscul

u Cîțu: Transformăm cozile de la ghișeu in click-uri pe dispozitive mobile

Cozile de la ghișeu se vor transforma în click-uri pe dispozitive mobile, a anunțat, duminică, într-o postare pe Facebook, ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu. Potrivit postării, optimizarea și simplificarea serviciilor aferente obligațiilor fiscale și nefiscale și plății taxelor se va realiza prin: modernizarea portalului Agenției Naționale de Administrare Fiscală și a Spațiului Virtual Privat (SPV); extinderea gamei de servicii oferite în sistemul electronic prin SPV; extinderea disponibilității serviciilor electronice către beneficiari prin realizarea variantelor portalului ANAF adaptate la dispozitive de tip smartphone și tabletă; dezvoltarea unor aplicații pentru platformele Android și IOS pentru accesarea serviciilor oferite prin SPV; introducerea de noi modalități de autentificare în sistem prin dispozitive mobile. De asemenea, ministrul Finanțelor anunță optimizarea și simplificarea serviciului de eliberare a documentelor. Acestea se vor realiza prin modernizarea platformei de arhivare electronică, îmbunătățirea comunicării interinstituționale pentru schimbul automat între sisteme informatice ale MFP și ale altor instituții. Cu ajutorul unui cod de bară contribuabilul va putea urmări stadiul documentului depus și va primi răspunsul în format electronic prin SPV. Ministrul Finanțelor a explica săptămâna trecută că informatizarea ANAF este un obiectiv esențial pentru mandatul său. "Pentru ANAF vom prezenta câteva măsuri în următoarele zile, restructurarea ANAF, și este un obiectiv, modul în care ANAF lucrează și informatizarea ANAF e un obiectiv sus pentru mine în acest mandat, oricât de lung, scurt, o să fie, după ce plec, dacă asta rămâne - digitalizarea ANAF, mi se pare că am atins ceva important, pentru că de taxe se pot lega toți, pot să le scadă, să le ridice oricând, dar dacă reușim ca Guvern să facem asta cu ANAF-ul cred că o să fie un plus mare și e un obiectiv important. Deci până în mai sigur cu casele de marcat, și apoi restul, poate până la sfârșitul anului", a declarat Florin Cîțu pe 10 decembrie.

Fondurile mutuale românești învârt aproape 25 de miliarde de lei

Activele nete totale ale celor 95 de fonduri mutuale românești au atins 24,69 miliarde lei la sfârșitul lunii noiembrie, în timp ce numărul total de investitori în aceste fonduri a fost de 339.000, potrivit unui buletin informativ realizat de Smartfin, platforma financiara de informare despre fondurile de investiții din România. Fondurile mutuale românești au înregistrat intrări nete de 0,22 miliarde lei în luna noiembrie. În luna noiembrie 2019, numărul de investitori în fonduri a crescut cu 2% comparativ cu luna anterioara și cu 12% comparativ cu acum 5 ani. În noiembrie, valoarea activului net al fondurilor de investiții deschise românești a crescut cu 1% comparativ cu ultima lună și cu 31% comparativ cu acum 5 ani. Fondurile de acțiuni cumulau 4% din numărul total de investitori în fonduri românești și 6% din totalul activelor nete ale acestora. Pentru fondurile de obligațiuni aceste procente erau de 63%, respectiv de 71%. Potrivit studiului, fondurile mutuale românești au avut o evoluție în general favorabilă în luna noiembrie 2019. Cea mai bună performanță anuală a unui fond în lei a fost de 30,2% pentru fondul Certinvest BET-FI, urmată de 25,5% pentru fondul Ominvest și 21,9% pentru fondul ETF - BET Tradeville. În ceea ce privește fondurile denominate în euro, cea mai bună performanță anuală a fost înregistrată de BRD Acțiuni Clasa E cu Â15,2%, urmată de Audas Piscator cu 11,7% și Monolith cu 11,2%. Cea mai bună performanță a unui fond în dolari pentru ultimul an a fost de 5,7%, și a fost obținută de fondul BRD USD Fond. În ultimul an, performanța medie a fondurilor în lei a fost de 8,9%, în timp ce performanța medie a celor în euro a fost de 4,8% și cea a celor denominate în dolari de 5,1%. În medie, în luna noiembrie 2019 fondurile de obligațiuni în lei au adus un câștig mediu de -0,1%, față de o medie de 4% în ultimul an, în timp ce fondurile de acțiuni în lei au adus în medie un câștig de 3,9%, față de o medie în ultimele 12 luni de 16,3%. 

Protecția Consumatorului verifică pompele OMV

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor s-a autosesizat în legătură cu posibila existență a unei diferențe de debitare la una din pompele benzinăriei OMV de pe Șoseaua de Centură a Bucureștiului și a demarat un control, dar în urma verificărilor nu s-au constatat abateri de la limitele legale, a anunțat duminică instituția într-un comunicat de presă. "În urma informațiilor apărute în spațiul public în dimineața zilei de 21 decembrie 2019 referitoare la existența unei diferențe de debitare a unei pompe dintr-o benzinarie OMV de pe Șoseaua de Centura a Bucureștiului, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) s-a autosesizat și a derulat un control în stație", se spune în comunicat.

 În analizarea aspectelor descrise, ANPC a constatat faptul că la proba cu vasul etalon deviația înregistrată a fost de 0,002 litri - 0,003 litri, în conformitate cu normele metrologice în vigoare. Eroarea tolerată conform legii este de Â/-0,5% din volumul măsurat, deci pentru cazul de față, la alimentarea a 20 litri, pompa se încadrează în limitele legale. ANPC recomandă operatorilor economici care comercializează carburanți cât și instituțiilor responsabile cu omologarea /acreditarea metrologică să informeze proactiv consumatorii în ceea ce privește testarea corectitudinii debitării pompelor doar cu vasul etalon ce indica valoarea măsurată, pe când indicațiile de la bordul mașinii sunt valori estimative.

Automobilul ARO, care i-a aparținut lui Ceaușescu, vândut cu 189.180 de lei

Agenția Națională de Administrare Fiscală a vândut, prin licitație, automobilul de teren ARO care i-a aparținut lui Nicolae Ceaușescu, la un preț de 189.180 de lei (aproape 40.000 de euro), peste prețul evaluat la prima licitație organizată în ianuarie, de 137.500 de lei, a anunțat ANAF. "Agenția Națională de Administrare Fiscală a valorificat, prin licitație, automobilul de teren ARO 304 culoare GRI, an de fabricație 1977, care i-a aparținut lui Nicolae Ceaușescu. Reamintim faptul că bunul mobil a fost evaluat la suma de 137.500 lei, iar în luna ianuarie a fost organizată prima licitație, la care nu s-a prezentat niciun ofertant", precizează Fiscul într-un comunicat remis AGERPRES. Licitația a fost reluată în data de 18 decembrie 2019, prețul de pornire fiind diminuat conform prevederilor legale cu 25% față de prețul de evaluare, respectiv 103.125 lei. Cei cinci ofertanți participanți la cea de-a doua licitație au supralicitat 16 pași, bunul fiind valorificat la prețul de 189.180 lei. Direcția generală executări silite cazuri speciale din cadrul ANAF desfășoară periodic numeroase licitații, iar detaliile privind organizarea acestora le puteți vizualiza pe portalul ANAF și pe pagina de Facebook dedicată anunțurilor - ANAF - Anunțuri valorificare bunuri.

Exporturile de produse de panificație au crescut cu 20% în acest an

Exporturile de produse de panificație au crescut cu 20% în acest an, cele mai apreciate produse în țările Uniunii Europene, dar și în SUA, Canada și chiar Australia fiind cozonacii tradiționali românești și produsele congelate, a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu. "Ne-a preocupat foarte mult să ducem produse procesate la export și în acest an ne-a crescut foarte mult, cu circa 20%, exportul de cozonaci și de produse congelate. Am ajuns să exportăm croasante în Belgia și și Franța ceea ce este un lucru îmbucurător. Noi am intrat foarte puternic cu cozonacii tradiționali românești pe zonele unde sunt comunități mari de români, respectiv în Spania, Italia, Germania, Anglia, dar și în SUA, Canada și chiar Australia, însă aceste produse au prins foarte bine și la populația locală. Pe paste făinoase avem discuții cu firme puternice ale statului libian și speram să facem export anul viitor. Eu apreciez că anul acesta au fost exportate aproape 50.000 de tone de produse procesate, cam 10% din producția totală", a subliniat Popescu. Potrivit sursei citate, în această perioadă a Sărbătorilor de Crăciun românii consumă în jur de 7,5 milioane de cozonaci, iar prețurile sunt cele din primăvara acestui an, când au suferit mici modificări, în medie cu circa 5%. "Cozonacul românesc prinde rădăcini zdravene în detrimentul celui din import cu un consum de peste 82% pe piața internă. În această perioadă vom scoate pe piață în jur 7,5 milioane de cozonaci, la prețuri similare cu cele de la Paște, când au avut loc mici modificări pe piața de morărit și panificație din cauza influențelor venite din scumpirea energiei și a gazelor naturale. Pot spune că un cozonac simplu de 400 de grame poate fi cumpărat cu circa 5 lei, dar se poate ajunge și până la 50 lei/kilogram dacă are diverse umpluturi", a adăugat șeful ROMPAN. În ceea ce privește problemele întâmpinate în 2019 de industria autohtonă de morărit și panificație, Popescu afirmă că recolta de grâu din acest an deși este mai mare din punct de vedere cantitativ decât cea din 2018, calitatea grâului a avut de suferit din cauza ploilor, iar exporturile de făină sunt foarte greu de realizat, acestea fiind dominate de țările din afara Uniunii Europene care își permit să subvenționeze exporturile. "Anul 2019 a început destul de prost, cu majorări enorme la energie și gaze naturale, care ne-au influențat costurile de producție. Am fost obligați să mărim puțin prețurile ca să punem ajusta costurile de producție. În al doilea rând, a venit noua recoltă de grâu, care a fost afectată de ploi, degradând calitatea grâului. Din păcate, nu am reușit anul acesta să facem niciun export de făină, datorită faptului că ne întâlnim pe piață cu rușii, turcii și ucrainenii, cu state care nu sunt membre ale Uniunii Europene și pot să subvenționeze exporturile, iar prețurile noastre sunt cu 20-25 de dolari mai mari. Am reușit să facem doar un export de tărâțe, în jur de 30.000 de tone în Qatar", a explicat Popescu. Nu în ultimul rând, președintele ROMPAN afirmă că deficitul de forță de muncă continuă să se adâncească în industria de morărit și panificație, sectorul fiind nevoit să lucreze cu muncitori din afară, respectiv din Vietnam sau din Nepal. "Deficitul de forță de muncă este la ora actuala de circa 5.000-6.000 de oameni. Mulți colegi lucrează deja cu zeci și sute de muncitori aduși din afara țării, din Vietnam și Nepal. Este un proces care va continua și se va dezvolta foarte mult și pe care o să îl discutam foarte serios la Adunarea Generala din luna ianuarie de anul viitor. Vom aduce în continuare muncitori din afară, pentru că oamenii în general sunt foarte serioși în munca pe care o fac. Și noi lucrăm cu nepalezi și avem o impresie foarte bună, ei au venit să muncească, să câștige un ban și să își vadă de treabă", a mai spus Aurel Popescu. Întrebat dacă învățământul dual poate fi o soluție pentru a acoperi deficitul de forță de muncă din sector, în condițiile în care pentru noul ministru al Agriculturii dezvoltarea acestei zone reprezintă unul dintre obiectivele sale, șeful patronatului ROMPAN a subliniat că este o soluție, dar din păcate nu suficientă pentru a avea forță de muncă calificată în sector.

Piața neagră a țigaretelor s-a dezghețat la începutul iernii

Piața neagră a țigaretelor înregistrează în noiembrie prima creștere din acest an, de 1,8 puncte procentuale până la 12,3%, față de 10,5% în septembrie, conform unui studiu Novel Research.

 "În noiembrie, se înregistrează creșteri ale contrabandei cu țigarete în majoritatea regiunilor țării. Doar în regiunea centru comerțul ilicit scade, cu 1,4 p.p. până la 0,3%. Regiunea nord-est continuă să fie cea mai afectată de piața neagră, aflându-se în creștere cu 1,7 p.p. până la 30,2%. Niveluri ridicate se înregistrează și în vest (16,6%) și în sud-vest (15,4%). Din punct de vedere al provenienței produselor de pe piața neagră, ponderea 'cheap whites' scade abrupt, cu 19,4 p.p. până la 30%, iar Moldova (17%), Ucraina (13,8%) și Serbia (1,2%) sunt în ușoară creștere. Studiul Novel este realizat pe un eșantion național reprezentativ de peste 2.500 de adulți fumători, din circa 150 de localități din toate regiunile țării, inclusiv mediul rural', a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research. Ileana Dumitru, director juridic și Relații Publice la British American Tobacco a subliniat, la rândul său, că, piața neagră a coborât în 2019, pentru prima oară în șase ani, sub nivelul de 14%. Unul dintre efecte a fost că, tot în 2019, British American Tobacco a virat cu 1,1 miliarde de lei mai mult către bugetul de stat.

Japonia a aprobat un proiect de buget record

În Japonia, Cabinetul a aprobat un proiect record de buget pentru 2020, de 102,66 trilioane yeni (938 miliarde dolari), pe fondul creșterii cheltuielilor de securitate socială pentru a sprijini îmbătrânirea populației Japoniei, alimentând îngrijorarea că țara va continua să se confrunte cu dificultăți în realizarea consolidării fiscale, scrie publicația The Japan Times. Este al optulea an consecutiv când cea de-a treia economie a lumii a întocmit o proiecție de buget record, reflectând și o creștere a cheltuielilor cu apărarea, întrucât Tokyo își propune să îmbunătățească capacitățile în domenii noi, cum ar fi spațiul și ciberspațiul. Planul de cheltuieli pentru anul financiar care începe cu luna aprilie a fost de peste 100 de trilioane yeni pentru al doilea an consecutiv, incluzând cheltuieli cu sistemul medicale, a pensiilor publice și a altor asigurări sociale. Guvernul va lărgi domeniul de învățământ gratuit. În cadrul unei conferințe de presă, după ce Cabinetul a aprobat bugetul, secretarul șef al cabinetului, Yoshihide Suga, a solicitat înțelegere din partea populației în ceea ce privește mărimea bugetului. "Veniturile suplimentare din majorarea impozitului pe consum vor fi utilizate cu măsurile de securitate socială, în timp ce societatea îmbătrânită necesită cheltuieli aferente”, a explicat Suga.

România ''se laudă'' cu doar 22 de kilometri de autostradă inaugurați în 2019

România are în operare 836 de kilometri de autostradă, reușind în anul 2019 să dea în folosință doar 22,14 kilometri, respectiv Lugoj-Deva lotul 4, după ce, la începutul anului, ministrul interimar al Transporturilor la acea dată, Rovana Plumb, promitea 180 de kilometri de autostradă, deși erau în execuție șantiere pe 118 kilometri. Ulterior, la revenirea lui Răzvan Cuc în fruntea Ministerului Transporturilor, promisiunea s-a redus la 100 de kilometri pentru 2019, însă s-a reușit deschiderea circulației doar pe 22,14 de kilometri, pe lotul 4 al Autostrăzii Lugoj-Deva. Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj - Deva, de 21,3 kilometri, a rămas închis, deși constructorul spaniol îl finalizase în proporție de 99% (mai rămăseseră de terminat lucrări minore în afara corpului autostrăzii, precum șanțuri, garduri, înierbare de taluzuri), însă CNAIR a reziliat la sfârșitul lunii august contractul cu acesta, pe motiv că a găsit 66 de deficiențe, iar antreprenorul a refuzat extinderea perioadei de garanție de la 4 la 10 ani. Chiar dacă s-ar fi dat traficului și acest lot, numărul de kilometri de autostradă dați în folosință anul acesta ar fi ajuns la 43 cu mult sub promisiunile făcute de Răzvan Cuc și Rovana Plumb.Totuși, actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, a declarat recent că există posibilitatea ca lotul 3 Lugoj-Deva să poată fi dat în trafic zilele acestea, cu restricții de viteză și tonaj, până la sfârșitul anului, în condițiile în care lucrările la podul peste Mureș sunt aproape de finalizare.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.