Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Ludovic Orban: Nu va îngheța valoarea salariului minim în anul viitor

Ziarul de Vrancea
4 sep 2020 320 vizualizări

Acesta poate crește în funcție de productivitate, de inflație și în concordanță cu situația economică

Premierul Ludovic Orban susține că nu va îngheța valoarea salariului minim în anul viitor și că acesta poate crește în funcție de productivitate, de inflație și în concordanță cu situația economică. Orban explică faptul că o creștere artificială a salariului minim poate duce la concedieri din cauza deciziei unor companii de a-și reloca afacerile acolo unde mâna de lucru este mai ieftină. „Nu va îngheța salariul minim, dar creșterea salariului minim se va baza pe niște fundamente economice. Aici trebuie luat în calcul indicele de productivitate, pentru că poți să crești salariul dacă crește productivitatea. Sigur că mi-aș dori să putem să o facem la nivel de ramură, odată și odată”, a afirmat Ludovic Orban într-o conferință de presă susținută duminică, la Bistrița.El a precizat încă că o creștere artificială a salariului minim pote duce la pierderea de locuri de muncă, pentur că unele companii se vor reloca.„Inflația a scăzut, nu mai e ca în guvernarea PSD, până la 5 la sută, acum inflația a scăzut pe la 2,7 – 2,8. Deci astea sunt datele, indicatorii economici care stau la baza calculului, la care se adaugă un coeficient care este rezultat din creșterea sau scăderea economiei. Evident că dacă e scădere economică, nu scade salariul minim, să nu scrieți. Dacă e creștere economică e un coeficient care poate să determine o creștere a salariului minim. (...) O creștere artificială a salariului minim cum a făcut PSD-ul poate duce, până la urmă la pierderea de locuri de muncă pentru că sunt companii care se relochează, cum s-a întâmplat. S-au relocat în Serbia unele companii pentru că acolo mâna de lucru este mai ieftină, sau s-au dus în Moldova”, a precizat premierul.

Voucherele de vacanță au salvat sezonul

Hotelurile de la mare sunt ocupate în proporție de aproximativ 80% în primele zile din septembrie

Hotelurile de pe întreg litoralul românesc atinseseră, până la 15 iulie, un grad mediu de ocupare de 37%, față de 75% în aceeași perioadă din 2019, iar la început de septembrie hotelurile de la mare sunt ocupate în proporție de aproximativ 80%, mai mult de jumătate din turiști plătind cu vouchere de vacanță, arată o analiză Organizației Patronale Mamaia-Constanța (OPMCA). “Voucherele de vacanță au salvat sezonul estival în acest an, mai mult de jumătate dintre turiștii veniți pe litoralul românesc, inclusiv în aceste prime zile din septembrie, făcând rezervări pe care le-au achitat cu tichete de vacanță emise anul trecut și a caror valabilitate a fost prelungită până în luna mai 2021. Fără cazările cu vouchere, hotelierii de pe litoral, care și așa au avut cu 30% mai puțini clienți decât anul trecut pe durata întregului sezon, ar fi intrat în colaps”, potrivit unei analize a Organizației Patronale Mamaia-Constanța (OPMCTA), care solicită Guvernului să emită vouchere de vacanță și în acest an, pentru ca turiștii să-și permită să meargă în vacanțe interne și în 2021. Până pe data de 15 iulie, anul acesta, hotelurile de pe întreg litoralul românesc atinseseră un grad mediu de ocupare de 37%, nereușind să-și acopere nici măcar costurile de funcționare, după ce în luna mai și în prima parte din iunie nu au putut primi turiști, pentru că nu fuseseră emise normele de funcționare, dar și din cauza “bâjbaielilor de comunicare” din partea autorităților centrale. Patronatul precizează că agentii economici de pe litoral nu au avut nici un fel de predictibilitate sau scenariu disponibil, deși au solicitat sprijin în a pregăti un mod de acțiune pentru sezonul care se apropia. Prin comparație, anul trecut, pe data de 15 iulie, gradul mediu de ocupare pe litoral se ridica la 75%.Ulterior, după data de 15 iulie, atunci când au aflat că va fi o cvasi-relaxare, românii au început să vină în număr mai mare pe litoral. Constatând că nu-și riscă sănătatea dacă vin la mare și că proprietățile clasificate au implementat numeroase procedure de protective anti-Covid-19, turiștii au început să rezerve în număr mai mare pachete pentru sfârșitul lui iulie și începutul lui august. “Într-adevăr, august a fost o lună bună, cu o scădere a numărului de turiști cu doar 10% comparativ cu anul trecut. Trendul ascendent a continuat și în luna septembrie, când am ajuns să fim egali cu luna septembrie a anului trecut ca grad de ocupare a hotelurilor deschise. Pentru că trebuie spus că nu toate au rămas deschise, din pacate, sub presiunea financiară a primelor trei luni. Acum, în aceste prime zile din septembrie, gradul de ocupare al hotelurilor funcționale de pe litoral este undeva la 80%”, a declarat Nicolae Bucovală, președintele OPMCTA și prim-vicepreședinte al Federației Patronatelor din Turismul Românesc. Cu toate acestea, pe litoral au venit în acest sezon cu 30% mai puțini turiști decât anul trecut, arată patronatul, care contrazice cifrele declarate de ministrul Economiei, Virgil Popescu, care a afirmat că în această vară turismul intern a avut încasări mai mari decât anul trecut. De altfel, chiar și Institutul Național de Statistică a contrazis cu cifre clare declarația ministrului, arată patronatul. “Eu nu știu dacă ieșirea lui Virgil Popescu a fost întâmplatoare. Poate că HORECA nu va mai ajunge să acceseze mult lăudatele și așteptatele granturi pe care ni le-a acordat Uniunea Europeana?”, se întreabă președintele Nicolae Bucovală. Președintele OPMCA a mai spus că, ținând cont de scăderea de 30% a gradului de ocupare de pe litoral din acest sezon, hotelurile nu au făcut profituri, “în condițiile în care măsurile și materialele necesare acoperirii standardelor de protecție anti-COVID-19 au generat costuri foarte mari, total neprevăzute, la care s-au adăugat costurile cu forța de muncă (INS a publicat statistica în care HORECA a crescut salariile în acest an cu o medie de 25%), iar undeva începând cu perioada 10-15 iulie, majoritatea furnizorilor de mărfuri pentru HORECA și-au scumpit prețurile la multe produse, încercând o recuperare a pierderilor provocate de pandemie pe spinarea operatorilor, același lucru fiind resimțit de industrie și din partea presatorilor de servicii”. Sunt însă și unități de cazare care nu s-au deschis deloc în acest an. “Există hoteluri, atât în sudul litoralului, cât și în Mamaia, care nu s-au deschis deloc în acest sezon, fie pentru că le-a fost teamă să deschidă, fie pentru că n-au avut resursele financiare să facă asta, IMM Invest devenind funcțional și alocând banii efectiv mult prea târziu pentru deschiderile de pe litoral (perioada de pre-opening pentru a opera a fost aprilie-mai, cel târziu iunie). Industria HORECA are nevoie în continuare de sprijin de la stat pentru a depăși efectele economice produse de pandemie, și pe care le vom simți în industrie puternic începând cu această iarnă”, a mai spus Bucovală. Din studiile OPMCTA, mai mult de jumătate dintre turiștii care au venit în această vară pe litoral, inclusiv în luna septembrie, și-au achitat sejururile cu vouchere de vacanță emise anul trecut și care mai au valabilitate până în mai 2021. “Voucherele au salvat turismul intern în acest sezon, pentru că în pandemie mulți români n-au mai avut bani, dar unii dintre ei rămăseseră cu vouchere de anul trecut. E nevoie ca statul să emită și anul acesta vouchere și așteptăm să se bugeteze acest lucru cât mai repede, pentru că deja pregătim sezonul 2021 și suntem într-o incertitudine totală, neștiind cum să ne facem caculele și pe baza căror estimări să lansăm pachetele early booking, atât noi cât și marii tour-operatori din piața care vând litoralul românesc. Fărăa vouchere de vacanță, turismul intern va fi grav afectat în 2021, mult mai mult ca în acest an, luând în considerare și urmele lăsate de pandemie în buget în anul acesta, faptul că cea mai mare parte a agenților economici și-au suspendat ratele bancare și le-au amânat pentru anul 2021, și realitatea ca bugetele romanilor sunt în aceeași situație”, a mai spus Nicolae Bucovală. 

Comisar UE: Marile companii de tehnologie ar trebui să plătească taxe corecte în Europa

Marile companii de tehnologie trebuie să plătească taxe corecte în Europa, mai ales că sunt “adevăratele câștigătoare” ale crizei coronavirusului, a declarat sâmbătă comisarul UE pentru economie și taxe, Paolo Gentiloni, pentru CNBC. Comentariile sale vin pe fondul unei diferențe de opinie între Statele Unite și Uniunea Europeană privind impozitarea unor companii precum Apple, Alphabet și Amazon. “Este o problemă majoră”, a declarat Gentiloni, recunoscând dificultatea de a depăși diferențele cu Statele Unite.u toate acestea, fostul prim-ministru italian a adăugat că nu mai este posibil “să acceptăm ideea că acei uriași, câștigătorii crizei, nu plătesc o sumă echitabilă de impozite în Europa”.În 2018, Comisia Europeană a propus o taxă digitală de 3%, argumentând că sistemul fiscal trebuie actualizat pentru era digitală. Cu toate acestea, Casa Albă a declarat că o taxă digitală este nedreaptă, deoarece are un impact disproporționat asupra firmelor americaneLa acea vreme, Comisia Europeană a afirmat că companiile digitale, în medie, plătesc o rată de impozitare efectivă de 9,5% - comparativ cu 23,2% pentru companiile tradiționale. Cu toate acestea, în urma pandemiei de Covid-19, companiile Big Tech au fost în avantaj, mulți consumatori bazându-se pe aceste companii pentru munca de acasă, cumpărături și pentru a rămâne conectați.“Giganții platformelor digitale sunt câștigătorii reali ai acestei crize, din punct de vedere economic”, a adăugat Gentiloni. “Cu toții trăim acest lucru în viețile noastre.” Între timp, guvernele au nevoie disperată de finanțare suplimentară și impunerea de noi impozite este o modalitate cheie de realizare a acestui lucru. În acest context, UE încearcă să propună o nouă taxă digitală în 2021, dacă negocierile la nivelul OCDE se prăbușesc până la sfârșitul anului. “Dacă nu vom avea rezultate decente la nivel global, Comisia Europeană va ieși anul viitor cu propria noastră propunere”, a spus Gentiloni. Într-o lovitură dată negocierilor, Statele Unite au ieșit din discuții în iunie - provocând îndoieli cu privire la orice progres fezabil din acest an. Gentiloni a spus că s-au înregistrat progrese la nivel tehnic, dar viitoarele alegeri prezidențiale din Statele Unite au avut impact asupra procesului. “Suntem într-un an electoral în SUA și cred că și asta are o influență”, a spus el, adăugând că, cu toate acestea, UE avea nevoie “să insiste asupra necesității unei soluții globale”.

Bursa de la București a câștigat peste 210 milioane de lei din capitalizare în această săptămână

Bursa de Valori de la București (BVB) a câștigat în această săptămână 210,49 milioane de lei din capitalizare, potrivit datelor publicate de BVB, consultate de AGERPRES.

Capitalizarea bursieră a ajuns la 140,93 miliarde de lei, în perioada 31 august - 4 septembrie, de la 140,72 miliarde de lei în săptămâna anterioară. În această săptămână, tranzacțiile cu acțiuni au generat un rulaj de 243,46 milioane de lei, față de 190,97 milioane de lei în perioada 24 - 28 august 2020. Cea mai bună zi de tranzacționare la BVB a fost marți, 1 septembrie, când s-au consemnat 72,24 milioane de lei, iar cea mai slabă zi, vineri, 4 septembrie, cu o valoare a tranzacțiilor de 33,64 milioane de lei. Acțiunile Băncii Transilvania au fost cele mai lichide titluri pe segmentul principal al Bursei de la București, generând tranzacții de 87,26 milioane de lei, dar și o creștere de preț cu 3,37%. În top 3 se mai află Romgaz, cu schimburi de 28,13 milioane lei și o creștere de 0,52% în ceea ce privește prețul acțiunilor, urmate de titlurile OMV Petrom, cu tranzacții de 28,09 milioane de lei și cu un preț al acțiunilor în creștere cu 6,8%. Cele mai importante creșteri ale cotațiilor au fost înregistrate de acțiunile Promateris (^30,06%), Prefab (^23,98%) și Turism, Hoteluri, Restaurante Marea Neagră (^19,91%).

La polul opus, cele mai mari scăderi au fost consemnate de acțiunile Socep, care au înregistrat un declin de 10,84%, urmate de cele ale Mecanica Fină (-10,14) și Electroputere (-9,52%).

Google construiește propriul său oraș, lângă sediul central al companiei din Silicon Valley

Google își construiește propriul său campus asemănător unui oraș, lângă sediul central al companiei din Silicon Valley, care va reuni parcuri, restaurante și locuințe accesibile, relatează Business Insider. Compania a prezentat în această lună propunerea pentru Middlefield Park, un campus modernizat cu o suprafață de 161.874 de metri pătrați din orașul Mountain View, California, unde se află în prezent sediul central al Google. Planul include o rețea de parcuri, spații comerciale, birouri, o piscină publică și terenuri de sport. Google intenționează să creeze până la 1.850 de locuințe, iar 20% dintre acestea vor fi la prețuri accesibile. Anunțul referitor la locuințe urmează unui angajament de 1 miliard de dolari pe care Google l-a făcut anul trecut cu privire la locuințele din zona golfului San Francisco, care a inclus modificarea destinației unor terenuri pentru a construi 15.000 de case noi pentru niveluri de venit variate, inclusiv case destinate familiilor cu venituri mici și medii. Noile planuri ale Google referitoare la campus vin într-un moment în care viitorul clădirilor de birouri este incert. Niciuna dintre companiile majore de tehnologie nu a chemat angajații înapoi la muncă în SUA, pe fondul epidemiei de coronavirus în curs de desfășurare, iar Google însăși nu cere angajaților să se întoarcă la muncă până în iulie 2021. Dar Google nu este singura care își reafirmă angajamentul față de spațiile de birouri. Luna trecută, Amazon a anunțat că intenționează să-și extindă spațiile de birouri cu șase “hub-uri tehnologice” din SUA, urmând să investească 1,4 miliarde de dolari pentru construirea birourilor și să creeze 3.500 de locuri de muncă. Și Facebook a semnat în luna august un acord pentru un spațiu uriaș de birouri în clădirea Farley din New York. Spațiul de birouri se întinde pe 730.000 de metri pătrați și Facebook a spus la momentul respectiv că va fi utilizat pentru extinderea operațiunilor de inginerie ale companiei în New York.

Posturile de televiziune din Franța sunt îndemnate să se unească împotriva platformelor de streaming

Operatorii de televiziune din Franța și Europa trebuie să încheie alianțe pentru a putea răspunde la creșterea concurenței venită din partea platformelor de streaming precum Netflix Inc., a declarat președintele Consiliului de Administrație de la M6 Metropole Television, Nicolas de Tavernost, într-un interviu acordat publicației Le Journal du Dimanche, preluat de Bloomberg. Potrivit lui Tavernost, cooperarea între marile posturi de televiziune este cel mai important subiect pentru următorii cinci ani și pentru acest lucru este nevoie de o modificare a reglementărilor franceze și europene. Organismele de reglementare sunt “deosebit de stricte” când vine vorba de supervizarea demersurilor pentru crearea unor servicii de tip “video on-demand” (conținut video la cerere - n. r.) lansate de M6 și rivalii săi francezi, a apreciat de Tavernost.În prezent, nu există planuri pentru o alianță între M6 și rivalul Television Francaise 1 SA, a precizat el pentru Le Journal du Dimanche, adăugând că este nevoie de o alianță între grupurile franceze dacă se dorește ca Franța să își păstreze poziția competitivă pe plan internațional.În ultimele săptămâni, cheltuielile cu publicitatea pentru televiziune și radio s-au îmbunătățit după ce au scăzut foarte mult în perioada crizei coronavirusului, a spus Nicolas de Tavernost. Potrivit acestuia, M6 are perspective bune, în cazul în care criza nu se înrăutățește.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.