Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Guvernul scoate produsele de unică folosință din plastic de pe rafturile magazinelor

Ziarul de Vrancea
24 aug 2021 778 vizualizări

Executivul a adoptat un proiect de ordonanță pentru reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului

Executivul a adoptat, miercuri, un proiect de ordonanță privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, care vizează transpunerea în legislația națională a unei Directive europene (Directiva 2019/904/UE). Prin urmare, actul normativ interzice oficial punerea pe piață a unor produse din platic de unică folosință, însă aprobarea acestuia pentru a transpune directiva europeană vine după două luni față de termenul limită. La finalul ședinței de miercuri a Guvernului, ministrul Mediului Tanczos Barna a afirmat că nu poate estima ce cantitate de produse din plastic vor fi scoase de pe piață. El a mai explicat că vor fi epuizate treptat stocurile și produsele de plastic vor fi înlocuite cu unele din materiale biodegradabile. Ministrul Mediului a mai spus că magazinele își pot epuiza stocurile, dar nu mai pot pune pe piață cantități noi. Pe lista prooduselor de plastic care vor dispărea treptat de pe piață sunt tacâmurile, farguriile, paiele pentru băuturi, bețișoarele pentru urechi și filtre din plastic pentru tutun. „Este o zi importantă pentru Ministerul Mediului, este ziua în care Directiva privind plasticul de unică folosință este transpusă în legislația din România printr-o ordonanță, ordonanță care introduce și în România acele obligații care au ca scop reducerea plasticului din natură. S-a constat cu ocazia elaborării mai multor studii la nivel european că majoritatea deșeurilor, de exemplu, din zona maritimă sau din apele maritime provin din plastic de unică folosință și aici nu vorbim doar de plasticul în sine ci și de poluarea cu microplastic. De aceea există această Directivă 904 din 2019 care obligă statele membre să ia măsuri pentru reducerea producerii, punerii pe piață și a consumului de produse din plastic de unică folosință. Directiva privind plasticul de unică folosintă a fost transpusă în legislatie printr-o ordonanță care introduce și în România obligațiile pentru reducerea plasticului din natură. Majoritatea deșeurilor din apele maritime provin din plastic de unică folosință. Este practic cruciada pornită de Uniunea Europeană împotriva produselor din plastic”, a declarat Tanczos Barna, într-un briefing de presă susținut miercuri la Palatul Victoria. El a adăugat că va fi permisă în continuare producția de plastic, însă produsele respective vor fi puse pe piață în afara UE. Ministrul Mediului a mai precizat că ordonanța va fi aplicată produselor de plastic de unică folosință cum ar fi pahare pentru băuturi, inclusiv capacele acestora, recipiente pentru alimente, bețișoare pentru urechi, tacâmuri, furculițe, cuțite, linguri, bețișoare chinezești, farfurii, paie petru băuturi, agitatoare pentru băuturi, bețe de care se atașează baloane, respectiv recipiente pentru băuturi și pahare pentru băuturi din polistiren expandat, recipientele pentru băuturile utilizate, pentru a conține lichide cu o capacitate de până la 3 litri și produse care pot fi utilizate în combinație cu produse de tutun. „Vorbim de acele filtre care conțin plastic și pentru retragerea acestora din piață va trebui să se implementeze sisteme de transfer al responsabilității din partea producătorilor de țigări , de exemplu. De asemenea, se va aplica și pungilor de fast-food din plastic subțire”, a explicat Tanczos Barna. Acesta a mai spus că sunt avute în vedere și produsele de plastic din materiale plastice oxo-degradabile și echipamentele de pescuit care conțin plastic. Obiectivele actului normativ sunt „de a preveni și de a reduce impactul anumitor produse din plastic asupra mediului, în special asupra mediului acvatic și asupra sănătății umane, precum și de a promova tranziția la o economie circulară cu modele de afaceri, produse și materiale inovatoare și durabile, contribuind astfel la funcționarea eficientă a pieței interne”, conform notei de fundamentare.

Pandemia a creat un nou tip de turist

u este vorba despre turistul care lucrează remote dintr-o destinație exotică u un sejur remote în Madeira pornește de la 1.500 de euro de persoană și de la 2.200 euro pentru Republica Dominicană

Pandemia a creat un nou tip de turist, turistul care lucrează ”de la distanță” dintr-o destinație exotică. Un sejur remote în Madeira poate începe de la 1.500 euro de persoană și include cazare și transport, în Zanzibar prețul pornește de la 2.000 euro de persoană, și în Republica Dominicană de la 2.200 euro de persoană , pentru două săptămâni, arată datele touroperatorului Eturia. Acest segment de călători este în creștere, însă în doi-trei ani poate deveni o direcție de business, spun reprezentanții companiei. ”După un an în care majoritatea angajaților au lucrat de acasă și au experimentat un nou mod de a se organiza, acum, din ce în ce mai mulți doresc să își „mute” biroul într-o destinație exotică. Astfel, Eturia primește din ce în ce mai multe cereri pentru vacanțe personalizate și observă un nou trend în turism: sejururile cu laptopul pe plajă. Chiar dacă joburile remote erau un fenomen izolat pe piața muncii din România înainte de pandemie, se pare că 2020 a modificat mult lucrurile. Oamenii își doresc să lucreze și din afara casei sau biroului, orientându-se spre destinațiile exotice care, odată cu introducerea charterelor, sunt mult mai accesibile”, arată compania. Zborurile charter rămân în continuare un criteriu prioritar în alegerea vacanței, alături de raportul dintre calitatea serviciilor și tarif. Pentru un pachet cerut în acest sens, pretențiile sunt simple: viteză bună la internet și un fus orar apropiat celui din România. În ceea ce privește prețurile, un sejur remote în Madeira, pentru o persoană poate începe de la 1.500 euro și include cazare și transport, în Zanzibar prețul pornește de la 2.000 euro per persoană, iar daca turistul vrea în Caraibe, Republica Dominicană este o alternativă, sejurul aici poate fi achiziționat cu 2.200 euro de persoană. „Începând cu vara anului trecut, am început să primim, timid, solicitări pentru sejururi în destinații exotice, unde internetul să aibă o viteză bună, pentru ca turiștii să poată să lucreze, îmbinând astfel utilul cu plăcutul. Solicitările pentru acest tip de sejururi au continuat să crească începând din martie, iar acum au atins un record la noi, în Eturia. Printre destinațiile preferate pentru joburi remote se numără: Maldive, Seychelles, Zanzibar, Kenya și Madeira, unde, pe lângă o conexiune bună la internet, un alt avantaj este diferența de fus orar mică, dar suficientă încât turistul să-și poată petrece diminețile sau serile așa cum își dorește. Iar atunci când fusul orar nu este o problemă, clienții aleg și Republica Dominicană sau Mexic – Cancun”, spune Ana-Maria Gherasim, sales manager la Eturia. 2020 a fost un an decisiv pentru a stabili organizarea unui nou model de lucru care, potrivit studiilor recente, a funcționat: angajații și-au găsit un echilibru între muncă și viața personală, fapt ce a fost reflectat printr-o productivitate sporită de care beneficiază ambele părți. În plus, angajatorii se pare că beneficiază de un nivel de retenție îmbunătățit. Libertatea de mișcare de care beneficiază acum angajații creează un nou segment în turism, cu pachete speciale dedicate, ce includ oferte pentru șederea îndelungată, dar și confortul necesar.

Turcan: Salariul minim în România este mic și trebuie să crească

Salariul minim pe economie în România este mic și trebuie să crească, iar negocierile cu sindicatele și patronatele pe această temă vor începe în septembrie, a declarat, miercuri, ministrul Muncii, Raluca Turcan, în cadrul unor declarații de presă. Ministerul Muncii a anunțat patronatele și sindicatele să se pregătească pentru demararea negocierilor cu privire la nivelul salariului minim de la începutul lunii septembrie. "Eu o să vă spun câteva principii, ca să fie lucrurile foarte clare. Unu: cred că salariul minim trebuie să crească și cred că este mic în România", a spus Turcan. Ea a fost întreruptă de jurnaliști, care au întrebat-o cât este salariul minim, întrebare la care, marți, ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, nu a știut să răspundă. "Vă dați seama că îl cunosc și am negociat creșterea salariului minim brut la 2.300 de lei. Putem fi un pic serioși, vă rog, am niște lucruri de spus. Vreau să clarific punctul de vedere cu salariul minim", a răspuns Turcan. "Deci unu: trebuie să crească pentru că este mic și 2.300 brut este puțin, în condițiile în care avem și un fenomen îngrijorător de muncă nedeclarată sau muncă subdeclarată, ceea ce face ca, de fapt, oamenii să fie privați și în privința salariului pe care îl primesc în mână, și în privința contribuțiilor la sistemul de pensii. De asemenea, această creștere a salariului minim trebuie făcută predictibil și să nu conducă la o avalanșă de concedieri și de pierderi de locuri de muncă", a arătat Turcan. Ea a amintit că există 120.000 de noi locuri de muncă create de la începutul anului, cele mai multe fiind pe perioadă nedeterminată. "În materie de majorări de pensii, nu vor intra în capcana nefericită pe care a întins-o PSD în decursul timpului și anume de a face speculații la televizor despre creșterea pensiilor și practica să dea rateuri. Majorările de pensii se vor face atunci când se ia decizia și se anunță. Este nedrept să face speculații la televizor pe tema pensionarilor", a mai spus ministrul.

“Piața de pavele va crește cu 3% în acest an, la circa 165 milioane de euro”

Piața locală de pavele și borduri va crește în acest an cu 3%, până la circa 165 milioane de euro, de la aproximativ 160 milioane de euro în anul precedent, fiind puternic influențată de creșterile de prețuri ale materiei prime și energiei, potrivit Symmetrica, liderul pieței locale de pavele și borduri vibropresate și cel mai mare producător autohton. ”Piața locală de pavele și borduri va raporta un avans cu cca. 3% în 2021, până la cca. 165 milioane de euro, comparativ cu anul precedent, fiind puternic impactată de creșterile de prețuri ale materiei prime și energiei”, potrivit Symmetrica, liderul pieței locale de pavele și borduri vibropresate și cel mai mare producător autohton. Potrivit companiei, anul trecut piața de pavele și borduri a crescut cu circa 14% comparativ cu 2019, ajungând la o valoare de circa 160 milioane de euro. În ciuda situației determinate de pandemia de Covid-19, segmentul amenajărilor exterioare nu a fost afectat, din contră, tot mai mulți români s-au orientat către proiecte de renovare, în timp ce piața de construcții, per total, s-a majorat. „Cererea de produse a crescut într-un mod alert în 2020, fiind impulsionată de majorarea volumului de lucrări în mediul privat, dar și de finalizarea unor lucrări cu fonduri bugetare. O creștere importantă s-a putut observa și pe segmentul DIY (do-it-yourself, n.r.), unde livările au fost mai mari cu procente de 2 cifre. Astfel, per total, estimăm că în 2020 piața de pavele și borduri a avut un volum de 30 milioane unități (mp, ml, buc), mai mare cu 10% comparativ cu 2019”, a declarat Sebastian Bobu, director executiv Symmetrica. În ceea ce privește evoluția sectorului în prima parte a acestui an, reprezentantul Symmetrica estimează că piața a stagnat, menținându-se la același nivel cu perioada similară a anului trecut. Acest lucru a fost determinat de blocarea proiectelor de infrastructură din lipsă de fonduri, dar și de creșterea importantă a prețurilor la materii prime. „În ultima jumătate de an am înregistrat creșteri de preț de până la 30% a agregatelor minerale, de circa 10% a cimentului și de peste 50% a energiei electrice. Toate aceste majorări nu au putut fi absorbite de prețurile produselor și, drept urmare, s-au reflectat în evoluția pieței per total. Fiind o piață puternic concurențială, majorarea prețurilor pentru produsele finite a fost foarte mică, mult sub cea a celor de producție”, a mai spus Sebastian Bobu.

Consiliul Concurenței a pus ochii pe medicii veterinari și contabili

Consiliul Concurenței solicită modificarea legislației privind înființarea cabinetelor medicale veterinare și a firmelor de contabilitate, după ce a constatat că o parte din condițiile de înființare și funcționare a acestora sunt mai restrictive. Astfel, condițiile trebuie să fie cel puțin similare cu prevederile din domeniul sănătății umane. ”Condițiile de înființare și funcționare a cabinetelor medicale veterinare și a firmelor din domeniul contabilității sunt mai restrictive decât cele necesare pentru desfășurarea activității cabinetelor medicale umane, constituind bariere care afectează concurența. Aceasta este principala constatare a Consiliul Concurenței în urma finalizării unui studiu privind impactul prevederilor legale care obligă companiile din domeniul contabilității și cel al serviciilor medicale să fie deținute și/sau administrate de profesioniști în domeniu”, a informat autoritatea de concurență. Astfel, la ora actuală, un cabinet medical cu personalitate juridică poate funcționa dacă administratorul sau cel puțin o treime din numărul membrilor consiliului de administrație sunt medici. În același timp, un cabinet medical veterinar poate funcționa doar dacă printre asociați se regăsește cel puțin un medic veterinar care trebuie să fie și reprezentantul legal al firmei. Pentru ca o societate comercială de contabilitate/expertiză contabilă să poată funcționa trebuie ca majoritatea acțiunilor sau a părților sale sociale să fie deținute de contabili/experți contabili, iar structura de administrare să fie aleasă în majoritate dintre aceștia. Practic, legislația nu permite persoanelor care nu dețin calificare în domeniul medicinei veterinare sau contabilității, dar care dețin capital investițional, să înființeze firme pe această piață. ”Dacă în cazul serviciilor medicale umane, protecția sănătății publice este adecvat asigurată doar prin impunerea unor cerințe care vizează conducerea firmei, fără a impune vreo cerință cu privire la deținerea capitalului, nu se justifică impunerea unor criterii mai restrictive pentru serviciile medicale veterinare și pentru cele de contabilitate. În acest fel, se reduce concurența prin limitarea accesului operatorilor economici pe piețele respective”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Producătorul de vinuri Purcari Wineries Plc, profit net în creștere cu 31%

Producătorul de vinuri Purcari Wineries Plc a raportat un profit net în creștere cu 31% în primul semestru, de 20,37 milioane lei, în timp ce vânzările companiei au crescut cu 25%, față de perioada similară a anului trecut, ajungând la 106,5 milioane lei. ”Vânzările companiei au crescut cu 25% în semestrul I 2021, ajungând la 106,5 millioane lei comparativ cu 85 millioane lei în perioada similară a anului trecut, ajutată de o performață puternică pe piețele de bază. România a contribuit cel mai mult la acestă evoluție, crescând cu 29% an la an, Republica Moldova a crescut cu 76% an la an, în timp ce Asia a crescut cu 160% an la an”, anunță compania. În România, vânzările au crescut cu 29%. ”Performanța puternică pentru brandul Purcari în primul semestru, creștere a vânzărilor Â36% an la an. Crama Ceptura în creștere Â14% susținută de îmbunătățirea calității și un marketing mai activ. Bardar Â115% deși de la o bază inferioară. Provocările din segmentul HoReCa au fost compensate de tracțiunea foarte puternică în canalul comerțului modern, în special în conturile cheie”, arată raportul companiei.

Serviciul de gaming în sistem cloud al Microsoft, disponibil pe consolele Xbox

Microsoft a anunțat marți că serviciul Xbox Cloud Gaming, care permite jucătorilor să acceseze jocurile prin sistemul de streaming în loc să le instaleze pe un dispozitiv va fi disponibil pe noile sale console Xbox Series X și Xbox Series S, precum li pe consolele mai vechi Xbox One de sărbători, transmite CNBC. Giganți americani ai tehnologiei precum Microsoft, Google și Amazon mizează pe viitorul jocurilor video dincolo de console, în care serviciile pe bază de abonament și software-ul vor juca un rol mult mai important. Cu toate că Microsfot investește încă masiv în consolele Xbox, acordă o atenție deosebită. Though Microsoft is still investing heavily in Xbox hardware, it’s also putting a great deal of focus into serviciului pe bază de abonament Xbox Game Pass, care oferă jucătorilor acces la o librărie de peste 100 de titluri pentru circa 15 dolari pe lună. Jocurile cloud, care sunt găzduite pe servere și accesare în sistem streamin g de către utilizatori pe internet, reprezintă o parte importantă a trategiei Microsfot, obiectivul fiind că atragă mai mulți jucători în ecosistemul Microsfot printr-o gamă largă de dispozitive diferite.

Tot mai mulți proprietari de magazine fizice migrează spre online

Trendul de mutare a magazinului în online este unul ascendent, astfel că mai mult de jumătate (52%) dintre antreprenorii români care dețineau magazine fizice au lansat magazine online în pandemie, considerând că este o afacere mult mai sigură în contextul actual, arată o analiză CIEL România, unul dintre cei mai mari producători de software pentru antreprenori. „Mai mult de jumătate (52%) dintre antreprenorii români care dețineau magazine fizice au lansat magazine online în pandemie, considerând că este o afacere mult mai sigură în contextul actual”, arată o analiză CIEL România, unul dintre cei mai mari producători de software pentru antreprenori. Trendul de mutare a magazinului în online sau de creare a unui eshop este unul ascendent și în acest an, mulți dintre antreprenori preferând chiar să renunțe la prezența în marketplace-uri pentru a avea propriul magazin virtual, arată compania. În plus, în 2020, compania a înregistrat o creștere anuală totală de 220% de clienți noi pentru CIEL eCommerce, soft pentru gestionarea stocurilor și a comenzilor online și pentru livrarea produselor.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.