Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Farmaciile, un business profitabil în România

Ziarul de Vrancea
13 ian 2020 1751 vizualizări

Per total, afacerile din domeniu au depășit anul trecut 20 miliarde lei

Farmaciile din România au intrat în 2020 cu cele mai bune rezultate din istorie, potrivit estimărilor firmei de consultanță Frames, care arată că afacerile celor peste 4.000 de firme active în domeniul comerțului cu medicamente în magazine specializate (CAEN 4773) au depășit, în 2019, granița de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 miliard de lei mai mult decât nivelul din 2018. "Dacă pentru mare parte din retailul românesc, vârful de sezon a fost reprezentat de sărbătorile de Crăciun și Anul Nou, pentru farmacii abia acum urmează cea mai importantă perioadă din an. Medicii spun că sfârșitul lunii ianuarie - începutul lunii februarie 2020 va aduce cel mai ridicat nivel al îmbolnăvirilor de răceală și gripă. Farmaciile se așteaptă la vânzări spectaculoase, în ton cu apetitul românilor pentru automedicație", arată o analiză pe piața pharma, realizată de compania de consultanță Frames. Față de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor crescând de la 9,75 miliarde lei la 19,05 miliarde lei, iar profitul net a avansat de la 505 milioane lei (2010) la 811,6 milioane lei în 2018. "În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la farmacii, stimulați fiind și de campaniile agresive de publicitate ale principalelor jucători din piață", afirmă analiștii de la Frames. Micile farmacii, cu afaceri de pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren În total, în Romania erau înregistrate, 4.279 de companii active în distribuția de medicamente, în 2018, cu aproape 1.000 mai multe decât în 2010, dar în scădere față de anul anterior (4.915). "Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieței de farmacii din România. Marii jucători și-au extins semnificativ rețelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net și Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai un sfert din piață, față de 60% în anul 2010", arată analiza Frames. Farmaciile angajau, în 2018, ultimul an pentru care există datele finale la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, aproape 40.000 de salariați, cu peste 13.000 mai mulți decât în anul 2010. "Din prisma evoluției din ultimii ani, 2020 se anunță a fi cel mai bun pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel național, investițiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor și scumpirea medicamentelor vor determina creșterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei", estimează analiștii de la Frames.

Cele mai puternice farmacii din România

Piața farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide business-uri, judecând din prisma situației financiare. Companiile raportau, în 2018, un capital total de 2,4 miliarde lei, în creștere cu peste 1 miliarde lei față de 2010, iar peste un sfert dintre ele (1.387) înregistrau afaceri între 1 și 5 milioane de lei. Datele financiare arată, totodată, că peste 60% dintre companii prezintă un risc scăzut și foarte scăzut în materie de business, judecând după datoriile și pierderile acestora. Numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condițiile în care pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, față de recordul negativ, de 141, 5 milioane de lei în 2012. Principalul jucător din piață, văzut din prisma cifrei de afaceri înregistrată în 2018, este Sensiblu SRL, cu un business de 1,73 miliarde lei, în creștere cu peste 700 milioane lei față de 2010. Compania, una dintre cele mai vechi din piață, cu 22 de ani de vechime, a raportat un profit de 37,4 milioane de lei, la un număr de 2.925 de angajați. Pe locul secund în topul farmaciilor se află SIEPCOFAR SRL, compania care controlează brandul Dona, cu peste 300 de unități în toată țara și afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu față de 2010 (597,4 milioane lei). Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, în scădere față de anii precedenți. Top 3 farmacii este completat de Help Net Farma SA cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018 și un profit de 9,8 milioane lei. Primii 10 jucători din piață raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde lei  Pe locurile următoare, în funcție de cifra de afaceri, se aflau Catena Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL, Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL și DucFarm SRL. Împreună, primii 10 jucători din piață raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde lei și un profit net de 162,8 milioane lei la un total de 9.377 angajați. Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau în București (384 firme), Bihor (239), Argeș (230), Dolj (207), Cluj (187) și Iași (180), iar cele mai puține în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraș-Severin (41) și Harghita (60). "Pentru farmacii, vârful de sezon abia urmează, la sfârșitul lunii ianuarie și începutul lui februarie, atunci când sunt așteptate cele mai multe îmbolnăviri de gripă", spun analiștii Frames. Potrivit datelor Societății Române de Microbiologie (SRM), numărul de îmbolnăviri de gripă va fi mai mare anul acesta, chiar dacă numărul celor care s-au vaccinat a crescut, însă nu este suficient pentru acoperirea țintei recomandată de Organizația Mondială a Sănătății.

Pentru farmaciști, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative

"În afară de acest număr de doze, pe piața liberă s-a dublat cererea de vaccin comparativ cu sezonul 2018 – 2019 și ne găsim în situația în care 2 milioane de oameni, mai ales din categoriile cu risc, s-au vaccinat împotriva gripei”, a declarat președintele SRM, Alexandru Rafila. Creșterea numărului de cazuri de gripă va fi însoțită și de un avans semnificativ a virozelor, în ton cu anticipata răcire a vremii, anunțată de ANM. "Pentru farmaciști, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative, cu rate de creștere între 150-200%. Este momentul în care românii recurg cel mai mult la medicamente, pe fondul creșterii numărului afecțiunilor de sezon, și în care farmaciile fac vârful de vânzări", afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames. Pentru farmaciști, sezonul de iarnă înseamnă și cele mai multe investiții în publicitate. Marile rețele de farmacii investesc agresiv, în această perioadă, în promovarea medicamentelor și tratamentelor aferente bolilor de sezon, precum afecțiunile respiratorii și gripa. "Investițiile din publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor pentru automedicație fiind unul arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulți dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor merg apoi în farmacii și comandă produsele respective, fără să mai treacă pe la medic. Este, în primul rând, o problemă de educație și, în același timp, o problemă de reglementare legislativă, invazia de reclame la medicamente și tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa", afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.

Banca Transilvania vrea să preia Microinvest din Republica Moldova

u potrivit site-ului propriu, Microinvest are circa 200 de angajați și 35.000 de clienți

Banca Transilvania a anunțat marți că și-a exprimat intenția de a achiziționa o deținere directă inițială de 100% din capitalul social al Microinvest, una dintre principalele organizații de creditare nebancară din Republica Moldova specializată în finanțarea microîntreprinderilor. "Banca Transilvania se află în etapa de solicitare a aprobării achiziției de către autoritățile de supraveghere din România precum și de către alte autorități relevante. Ca urmare a finalizării achiziției, Banca Transilvania va deține controlul asupra entității Microinvest. Banca Transilvania va informa investitori în fiecare etapă relevantă din cadrul procesului de autorizare și de achiziție", precizează banca. Potrivit site-ului propriu, Microinvest are circa 200 de angajați și 35.000 de clienți. Balkan Financial Sector Equity Fund din Olanda deține 54,9% din acțiuni, Fundația Soroș-Moldova, 24,4%, Oikocredit, Ecumenical Development Cooperative Society din Olanda, 12,8%, în timp ce Driehaus Richard din SUA, are 4,8% și SIDI Franța are 3,1%. De altfel, aceasta nu este prima achiziție a grupului bancar în Republica Moldova. În 2018, Banca Trasilvania (BT) a devenit acționar majoritar, împreună cu Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), al Victoria Bank, a treia bancă din Republica Moldova din punct de vedere al activelor. BT anunța în 2018 că este primul investitor bancar străin de pe piața din Republica Moldova din ultimii zece ani. Victoriabank are aproape 30 de ani de activitate, 540.000 de clienți, 1.400 de angajați și aproape 100 de sedii. În România, principalii competitori ai BT sunt BCR, BRD, UniCredit, Raiffeisen și ING.

Economia a urcat în primele nouă luni ale anului trecut cu 4%

Produsul Intern Brut (PIB) a crescut în primele nouă luni ale anului trecut, comparativ cu perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2018, cu 4%, pe seria brută, și cu 4,1% pe seria ajustată sezonier, potrivit datelor provizorii (2) publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS). De asemenea, în trimestrul III comparativ cu trimestrul II 2019, Produsul Intern Brut a fost, în termeni reali, mai mare cu 0,5%. Față de același trimestru din anul 2018, Produsul Intern Brut a înregistrat o creștere cu 3% pe seria brută și cu 3,2% pe seria ajustată sezonier. "Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial a fost recalculată ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrul III 2019, nefiind însă, înregistrate diferențe semnificative față de varianta revizuită publicată pe site-ul Institutului Național de Statistică în data de 20 decembrie 2019 și anunțată prin comunicatul de presă nr. 326 din 20 decembrie 2019", arată INS. Pe seria ajustată sezonier, Produsul Intern Brut - date ajustate sezonier - estimat pentru trimestrul III 2019 a fost de 263,951 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 0,5% față de trimestrul II 2019 și cu 3,2% față de trimestrul III 2018. Produsul Intern Brut estimat pentru perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2019 a fost de 774,488 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 4,1% față de perioada similară din 2018. Pe serie brută, Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul III 2019 a fost de 289,665 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 3% față de trimestrul III 2018. "Produsul Intern Brut estimat pentru perioada 1ianuarie-30 septembrie 2019 a fost de 733.511,7 milioane lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 4% față de perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2018", arată datele INS. În trimestrul III 2019, în varianta provizorie (2), dinamica PIB și a valorii adăugate brute nu s-au modificat, comparativ cu varianta provizorie (1) revizuită. Volumul valorii adăugate brute a înregistrat modificări mai importante în: construcții (-0,4 puncte procentuale), de la 119,1% la 118,7%; comerț cu amănuntul și ridicata; repararea autovehiculelor și motocicletelor; transport și depozitare; hoteluri și restaurante (-0,4 puncte procentuale), de la 103,7% la 103,3%.Volumul impozitelor nete pe produs s-a redus cu 0,3 puncte procentuale. Din punctul de vedere al utilizării PIB, modificări semnificative ale contribuției la creșterea PIB în trimestrul III 2019, între cele două estimări, au înregistrat: cheltuiala pentru consumul final al administrațiilor publice, de la plus 0,9% la plus 0,4%, ca urmare a reducerii volumului său de la 106% la 102,6%; formarea brută de capital fix, de la plus 5,9% la plus 6,3%, ca urmare a majorării volumului său de la 123,9% la 125,6%. În luna decembrie 2019, Produsul Intern Brut trimestrial s-a revizuit pentru anul 2018 pentru a asigura coerența cu estimările anuale semidefinitive ale Produsului Intern Brut. Aceasta a dus la necesitatea revizuirii datelor trimestriale pentru primele trei trimestre din anul 2019, estimarea lor având la bază metoda extrapolării în volum și preț a valorilor din trimestrul corespunzător din anul de referință, respectiv anul 2018. "Revizuirea a avut loc ca urmare a aplicării noii politici de revizuire a indicatorilor macroeconomici elaborată pentru a respecta cerințele impuse de Regulamentul 2304/2016 referitor la modalitățile, structura, periodicitatea și indicatorii de evaluare ai rapoartelor privind calitatea datelor transmise conform Regulamentului (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European și al Consiliului", arată INS.

Sute de milioane de modemuri sunt afectate de o problemă de securitate

Doar în Europa, peste 200 de milioane de modemuri pot cădea victimă vulnerabilității numite Cable Haunt. Mai mulți specialiști danezi în securitate cibernetică au făcut publică o vulnerabilitate care afectează sute de milioane de modemuri, peste 200 de milioane dintre acestea fiind active doar în Europa. Sunt afectate modemurile bazate pe cipuri Broadcom, mai concret analizorul de spectru din cadrul acestor cipuri. Această componentă folosește elemente hardware și software pentru a proteja modemurile de interferențele venite prin cablul coaxial. Este folosită frecvent de furnizorii de internet pentru a rezolva problemele de calitate ale conexiunii. Cercetătorii au descoperit mai multe probleme ale acestei componente: nu are protecție împotriva atacurilor “DNS rebinding”, folosește datele implicite de logare și, în plus, conține și o eroare de programare. Folosindu-se de această problemă, atacatorii pot realiza mai multe acțiuni printre care: pot modifica serverul DNS, pot edita codul din firmware, pot iniția atacuri de tip man-in-the-middle, pot modifica orice setare a modemului și pot, bineînțeles, să creeze o armată de botnet-uri din rețelele la care se dobândește astfel acces. Rezolvarea problemei poate veni doar printr-un update de firmware lansat de furnizorul de internet. Din fericire, realizarea unui atac folosind vulnerabilitatea Cable Haunt presupune o operațiune complexă. Analizorul de spectru operează doar în rețeaua internă și nu poate fi accesat de la distanță. Asta înseamnă că atacatorul trebuie mai întâi să acceseze rețeaua internă.

Firmele de pază ale lui Remus Rădoi au fost amendate cu 94.000 de euro

Consiliul Concurenței a anunțat marți că a sancționat cu 449.529 lei (94.240 euro) companiile Safety Securty SRL și Spartan Pază și Protecție SRL pentru trucarea unei licitații organizate de Regia Națională a Pădurilor Romsilva RA, prin Direcția Silvică Hunedoara, în vederea atribuirii "Contractului de prestare servicii de pază – DS Hunedoara 2017". Potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), în acte, cele două firme au ca administrator și asociat unic pe Maria Oprescu, soacra omului de afaceri Remus Rădoi. Remus Rădoi, zis "Codiță", a fost anul trecut prezentat de presă, în contextul Cazului Caracal, drept unul dintre cei mai temuți și influenți oameni de afaceri din județul Olt, devenit cunoscut după ce a recunoscut legătura strânsă pe care o are cu poliția. "Autoritatea de concurență a constatat că, cele două companii s-au înțeles și, în urma unui schimb de informații sensibile, și-au coordonat comportamentului concurențial, astfel încât să nu se concureze în cadrul licitației", precizează autoritatea de concurență într-un comunicat. Amenzile au fost aplicate astfel: Safety Security SRL a fost amendată cu 396.608 lei, iar Spartan pază și Protecție SRL cu 52.921 lei. "Având suspiciuni referitoare la cele două companii, RNA Romsilva a sesizat autoritatea de concurență, care a declannșat investigația în noiembrie 2017", mai arată Consiliul Concurenței. Conform Legii Concurenței, sunt interzise orice înțelegeri între companii ori practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenței pe piața românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care stabilesc, direct sau indirect, prețuri de cumpărare ori de vânzare sau orice alte condiții de tranzacționare.

Piața PC-urilor a crescut neașteptat anul trecut

Considerat “mort” în urmă cu o decadă, când începeau să se răspândească dispozitivele cu touchscreen, PC-ul găsește încă resurse să crească. Atât Gartner, cât și IDC spun că piața PC-urilor a crescut în ultimul trimestru al anului trecut. Conform acestora, Q4 2014 a adus o creștere între 2,3% (70,6 milioane de unități) și 4,8% (71.8 milioane de unități). Oricare variantă ar fi mai aproape de adevăr, rezultatele din ultimul trimestru au adus pe plus piața de PC-uri pe întreg anul trecut. Fie că este vorba de 0,6%, fie că vorbim de 2,7%, în 2019 PC-urile au reușit să crească. Dincolo de cifrele diferite, Gartner și IDC s-au pus de acord cu privire la companiile care au vândut cele mai multe PC-uri: Lenovo, HP și Dell. Ordinea este aceeași atât pentru Q4, cât și pentru întreg anul trecut. Cele trei companii care domină piața au acumulat anul trecut aproximativ două treimi din vânzările de PC-uri. Creșterea vine după o perioadă care părea fără ieșire, între 2012 și 2017, când se înregistrau scăderi trimestru de trimestru. 2018 a adus puțină speranță, prin rezultatele mixe, care amestecau scăderile cu stagnări și creșteri. În 2019, cu excepția scăderii din primul trimestru, toate celelalte trei trimestre care au urmat au adus creșteri pentru piața de PC-uri.

Avansul afacerilor din industrie a încetinit în noiembrie 2019

Cifra de afaceri a companiilor din industrie a crescut în noiembrie 2019 cu 1,2%, față de aceeași lună a anului anterior, ritm încetinit față de luna precedentă, arată datele publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS). În octombrie 2019, cifra de afaceri din industrie, față de aceeași lună a anului trecut, a crescut pe ansamblu cu 3,3%. În noiembrie 2019, cifra de afaceri din industrie, față de aceeași lună a anului trecut, a scăzut față de luna precedentă cu 6%, iar față de luna corespunzătoare din anul precedent a crescut cu 1,2%. Cifra de afaceri din industrie, în luna noiembrie 2019, față de luna noiembrie 2018, a crescut pe ansamblu cu 1,2%, datorită creșterii înregistrate în industria prelucrătoare (plus 1,3%). Industria extractivă a scăzut cu 1,8%. Pe marile grupe industriale creșteri au înregistrat: industria bunurilor de folosință îndelungată (plus 9,5%), industria energetică (plus 5,2%), industria bunurilor intermediare (plus 4,2%) și industria bunurilor de uz curent (plus 2,5%). Industria bunurilor de capital a scăzut cu 4%. În primele 11 luni din 2019, față de aceeași perioadă a anului anterior, cifra de afaceri din industrie a avansat cu 5%.

Francul elvețian, cel mai mare nivel din ultimii 5 ani

Banca Națională a României (BNR) a anunțat, marți, un curs de referință de 4.7794 lei/euro, în creștere cu 0,01% față de valoarea atinsă luni. Francul elvețian a continuat să urce și a atins cel mai mare nivel din ianuarie 2015 până în prezent. În 21 noiembrie 2019, euro a atins 4.7808 lei, acesta fiind cel mai mare nivel anunțat vreodată de BNR. Luni, euro a scăzut la 4.7791 lei. Marți, euro a urcat la 4.7794 lei. Cursul francului elvețian a crescut de la 4.4192 lei la 4.4309 lei. Acesta este cel mai mare nivel din 26 ianuarie 2015, când a fost 4.4840 lei. În 15 ianuarie 2015, francul elvețian a sărit de la 3.7415 lei la 4.3287 lei, după ce Banca Elveției a decis să renunțe la plafonarea cursului de schimb. Dolarul american, cotat indirect în piața românească prin raportare la paritatea euro/dolar, a scăzut de la 4.2993 lei la 4.2928 lei. Lira sterlină a scăzut de la 5.5821 lei la 5.5717 lei. Prețul gramului de aur a scăzut de la 214.3755 lei la 213.2826 lei. Miercuri, 8 ianuarie, BNR a anunțat un nivel record al prețului aurului, 218.2474 lei/gram, atins în contextul în care Iranul a lansat un atac cu rachete asupra unor baze irakiene în care se aflau militari americani.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.