MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Cazul Nordis: Totalul datoriilor acceptate la masa credală se cifrează la 728,8 milioane lei
Cauzele insolvenţei: decizia de dezvoltare în paralel a mai multor proiecte, estimări eronate de investiţie şi neîndeplini contractuale, arată CITR
Nordis Management SRL a ajuns într-un blocaj întrucât nivelul de lichiditate necesar finalizării proiectelor nu a putut fi asigurat din cauza unui cumul de factori specifici, anunţă CITR, administratorul judiciar al Nordis Management SRL, care a publicat luni concluziile preliminare ale analizei activităţii din ultimii trei ani, structura masei credale precum şi scenariile posibile de redresare a companiei, în ziua în care Nordis este vizată de percheziţii. Între cauzele insolvenţei, casa de insolvenţă enumeră: decizia de dezvoltare în paralel a mai multor proiecte (Mamaia, Sinaia, Braşov), activitatea de dezvoltare nu a fost împărţită pe centre de cost/profit, dar şi estimări eronate de investiţie. O altă cauză a fost faptul că neîndeplinirea obligaţiilor contractuale şi întârzierile în livrarea proiectelor au condus la plata de daune şi la decapitalizarea companiei. Tabelul preliminar a fost trimis la instanţă în data de 31 ianuarie 2025, iar totalul creanţelor acceptate la masa credală este de 728.879.237 lei, din care 422.694.049 lei reprezintă creanţe potenţiale, care izvorăsc în principal din obligaţii de a face care sunt în prezent în vigoare. Potrivit casei de insolvenţă, finalizarea proiectelor imobiliare aflate în derulare reprezintă premisa care ar asigura într-un grad mai mare protejarea investiţiilor clienţilor Nordis Management SRL. CITR analizează în prezent mai multe opţiuni de reorganizare. ”CITR, în calitate de administrator judiciar al Nordis Management SRL, face cunoscute concluziile preliminare ale analizei activităţii din ultimii trei ani, structura masei credale precum şi scenariile posibile de redresare a companiei. Cu toate că modelul de business al Nordis Management SRL de a finanţa proiectele imobiliare prin avansuri încasate de la cumpărători este unul uzual în industrie, compania a ajuns într-un blocaj întrucât nivelul de lichiditate necesar finalizării proiectelor nu a putut fi asigurat din cauza unui cumul de factori specifici. În principal vorbim de neîncadrarea în termenele asumate de finalizare, decapitalizarea accelerată datorată scăderii abrupte a volumului de vânzări şi a obligaţiilor de plată generate de nerespectarea termenelor precum şi dezvoltarea în paralel a mai multor proiecte care au avut un efect negativ asupra întregului portofoliu al Nordis Management SRL”, anunţă CITR. Tabelul preliminar, care a fost trimis la instanţă în data de 31.01.2025, este actul procedural prin care se determină cuantumul total al datoriilor pe care compania le are faţă de creditorii săi la data intrării în insolvenţă. Totalul creanţelor acceptate la masa credală este de 728.879.237,17 lei, din care 422.694.049,46 lei reprezintă creanţe potenţiale, care izvorăsc în principal din obligaţii de a face care sunt în prezent în vigoare. Acestea au fost înscrise sub condiţia suspensivă a încetării contractului şi implicit a obligaţiilor care subzistă astăzi în sarcina Nordis Management SRL. Altfel spus, creanţele vor deveni efective iar creditorii vor putea solicita restituirea lor doar în cazul în care compania nu-şi va respecta obligaţiile principal asumate, de transfer al dreptul de proprietate, predare, finisare sau mobilare cu privire la imobilele promise.
TAROM oferă bilete de avion de la 23 de euro pentru cursele interne
l promoția este valabilă până în data de 5 februarie
Compania națională de transport aerian TAROM pune în vânzare, în perioada 3-5 februarie, bilete de avion pentru cursele interne la prețuri ce pornesc de la 23 de euro. Potrivit unui comunicat de presă al operatorului aerian, transmis luni AGERPRES, oferta este valabilă pentru zborurile operate TAROM pentru călătorii începând din data de 3 martie 2025. Tarifele încep de la 23 de euro pentru un zbor într-un singur sens (dinspre destinațiile interne spre București), 47 de euro (dinspre București către destinațiile interne), respectiv 69 euro pentru un zbor dus-întors. Compania precizează că prețul unui bilet include toate taxele, un bagaj de mână de 8 kg și check-in gratuit.
Cea mai mare despăgubire plătită în urma unor avarii accidentale în locuinţe
În prima jumătate a anului trecut, un proprietar de locuinţă din România a primit o despăgubire de 142.000 lei pentru acoperirea pagubelor provocate de o avarie accidentală la instalaţiile interioare, aceasta fiind cea mai mare sumă achitată pentru astfel de incidente în baza asigurărilor facultative pentru locuinţe, anunţă Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR). ”În prima jumătate a anului trecut, un proprietar de locuinţă din România a primit o despăgubire de 142.000 lei pentru acoperirea pagubelor provocate de o avarie accidentală la instalaţiile interioare. Aceasta este cea mai mare sumă achitată pentru astfel de incidente în baza asigurărilor facultative pentru locuinţe şi arată cât de costisitoare pot fi reparaţiile neprevăzute”, anunţă UNSAR, într-un comunicat. În aceeaşi perioadă, companiile de asigurări membre UNSAR au plătit zilnic, în medie, despăgubiri pentru aproximativ 45 de locuinţe afectate, doar pentru avarii accidentale ale instalaţiilor interioare. De altfel, primele 5 cele mai mari despăgubiri plătite pentru avarii la instalaţiile de apă au însumat 500.000 lei. Iar în total, s-au achitat 25 milioane lei pentru astfel de daune, potrivit unei analize realizate de UNSAR. ”Mulţi dintre noi nu realizăm cât de costisitoare poate fi o astfel de problemă până când nu ne confruntăm cu ea. O simplă conductă spartă în casă poate produce daune care să necesite investiţii de zeci sau chiar sute de mii de lei, iar în astfel de cazuri o asigurare facultativă de locuinţă oferă protecţie financiară şi linişte sufletească”, a declarat Alexandru Ciuncan, preşedinte & director general UNSAR.
Industria auto globală, afectată semnificativ de noile tarife impuse de Trump
Tarifele anunţate sâmbătă de administraţia Trump, de 25% pentru bunurile importate din Canada şi Mexic şi de 10% pentru produsele din China, sunt aşteptate să aibă un impact semnificativ asupra industriei auto globale, relatează CNBC. Timp de luni de zile, producătorii auto au adoptat o strategie de ”aşteptare şi observare” în faţa ameninţărilor tarifare, însă acum trebuie să implementeze planuri de rezervă pentru a compensa costurile suplimentare în următoarele săptămâni şi luni. În funcţie de detalii, tarifele impuse importurilor din Mexic vor avea cel mai mare impact asupra industriei auto, urmate de cele din Canada, iar apoi de cele din China, în funcţie de producător. ”Orice acţiune tarifară trebuie urmată de o renegociere a United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) şi de o revizuire completă a regimului comercial corporativ, care a afectat clasa muncitoare din SUA şi la nivel global”, a declarat Shawn Fain, preşedintele sindicatului United Auto Workers Union, într-un comunicat. Companii precum General Motors şi alţi mari producători auto nu au oferit comentarii oficiale imediat după anunţ. Ford a refuzat să comenteze, în timp ce Honda a emis o declaraţie generală: "Comerţul auto în America de Nord este esenţial pentru succesul global al Honda şi aşteptăm o soluţie rapidă care să ofere claritate şi stabilitate în întreaga regiune." Deşi marii producători auto au fabrici în SUA, aceştia depind semnificativ de importurile din Mexic pentru a satisface cererea consumatorilor americani. Aproape toate companiile auto care operează în SUA au cel puţin o fabrică în Mexic, inclusiv cei şase producători de top, care au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024. Tarifele sunt taxe aplicate importurilor, iar companiile care aduc bunuri din străinătate vor trebui să plătească aceste taxe. Există temeri că aceste costuri vor fi transferate către consumatori, ceea ce ar putea duce la scumpirea vehiculelor şi o posibilă scădere a cererii.
Singapore revoluţionează agricultura cu ferme verticale
Singapore face un pas major către autosuficienţă alimentară prin tehnologii inovatoare de agricultură urbană, folosite de ferma hidroponică indoor Artisan Green, care a transformat modul în care se cultivă legumele într-o ţară unde terenurile agricole sunt aproape inexistente, relatează CNBC. În parteneriat cu gigantul tehnologic Siemens, Artisan Green a dezvoltat un avansat Farm Management System, un sistem care automatizează şi digitalizează întregul proces agricol. Acesta optimizează gestionarea apei, fertilizării şi etapelor de creştere, permiţând totodată monitorizarea în timp real a consumului de energie şi apă pentru o eficienţă sporită. Această colaborare susţine obiectivul ambiţios al Singapore, denumit ”30 by 30”, prin care ţara îşi propune să producă local 30% din necesarul său nutriţional până în 2030. Într-un stat unde terenul agricol este extrem de limitat, soluţiile high-tech sunt cheia pentru asigurarea securităţii alimentare. Însă acesta este doar începutul. Artisan Green plănuieşte o expansiune semnificativă, construind o fermă de 18 ori mai mare decât actuala unitate de 300 de metri pătraţi. Noua fermă, care va ocupa 5.500 de metri pătraţi, va produce lunar 30 de tone de verdeţuri – echivalentul a peste 134.000 de mese. Această extindere va creşte capacitatea de producţie de 30 de ori, consolidând rolul agriculturii verticale în viitorul sustenabil al Singapore.
Klaus Iohannis: Trebuie să avem cât mai repede un buget
Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat, luni, că bugetul trebuie adoptat cât mai repede, ”pentru a avea un comportament predictibil”. ”Lumea vrea să ştie ce se întâmplă, cum va funcţiona economia”, a arătat el. Iohannis a afirmat, într-o conferinţă de presă susţinută înainte de participarea la reuniunea informală a Consiliului European pe teme de apărare, că una dintre temele importante în România la acest moment este cea a bugetului. ”Trebuie să avem cât mai repede un buget pentru a avea un comportament predictibil. Lumea vrea să ştie ce se întâmplă, cum va funcţiona economia şi aşa mai departe”, a transmis el.
UniCredit a dezvăluit o participaţie de 4,1% la Generali
Banca italiană UniCredit a anunţat duminică achiziţionarea unei participaţii de 4,1% la Generali, cel mai mare asigurător din Italia, o investiţie pe care a descris-o ca fiind fără intenţii strategice. Cu toate acestea, achiziţia îi oferă CEO-ului UniCredit, Andrea Orcel, o influenţă sporită în lupta de putere care se desfăşoară în sectorul financiar italian, transmite Reuters. Într-un comunicat, UniCredit a precizat că a acumulat o participaţie de 4,1% la Generali prin cumpărarea de acţiuni pe piaţă pe o perioadă mai lungă. Banca mai deţine 0,6% la Generali ca parte a serviciilor sale obişnuite oferite clienţilor şi a activităţilor de acoperire a riscurilor. "UniCredit nu are niciun interes strategic în Generali," a transmis banca, subliniind că rămâne concentrată pe oferta sa de preluare a Banco BPM, precum şi pe investiţia în Commerzbank din Germania. Conducerea UniCredit a mai precizat că participaţia laGenerali este o investiţie pur financiară, care depăşeşte semnificativ metricile de rentabilitate ale băncii şi are un impact neglijabil asupra indicatorului său de capital CET1.
OpenAI lansează o versiune de ChatGPT pentru cercetare
Dezvoltatorul ChatGPT a anunţat un agent AI creat special pentru a ajuta în realizarea cercetărilor în profunzime. Numit de OpenAI „deep research” agentul are la bază funcţionalităţile ChatGPT, dar a fost personalizat special pentru „oameni care fac cercetări complexe în domenii precum finanţe, ştiinţă sau inginerie”. Acelaşi agent AI poate fi util pentru oricine face "achiziţii care necesită de obicei o cercetare atentă, cum ar fi maşinile, electrocasnicele sau mobilierul". Practic, noul agent este pentru cei care nu se mulţumesc cu un răspuns rapid la întrebări, ci au nevoie de cercetare care să ia în calcul mai multe surse de încredere. ChatGPT deep research este acum disponibil pentru abonaţii versiunii Pro, care costă 200 de dolari pe lună, dar cu o limită de 100 de întrebări pe lună. Disponibilitatea este limitată şi geografic, agentul nefiind accesibil în Uniunea Europeană.