Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: ANRE a amendat 11 companii cu 6,6 milioane de lei pentru manipularea pieței

Ziarul de Vrancea
22 oct 2020 1016 vizualizări

Instituția de reglementare consideră că firmele sancționate au creat dezechilibre în sistemul energetic

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a sancționat cu amenzi totale de 6,6 milioane de lei un număr de 11 companii energetice, pentru manipularea pieței și crearea unor dezechilibre în sistemul energetic care ar fi putut duce la sistarea livrării de electricitate, potrivit unui comunicat al reglementatorului, remis, joi, AGERPRES. Dintre aceștia, șapte furnizori de energie au primit amenzi de 3 milioane de lei pentru manipularea pieței. "O parte dintre respectivii participanți la piața angro de energie electrică au fost implicați în tranzacții de tip wash trade, respectiv în tranzacții considerate ,,de spălare de tip A-B-A", iar această formă de conduită în tranzacționare, dovedită de ANRE cu înscrisuri, constituie ,,manipulare de piață". Aceste tranzacții, ce constau în schimbarea pozițiilor contractuale, sunt calificate ca manipulare de piață deoarece sunt de natură a oferi indicații false sau înșelătoare privind oferta, cererea sau prețul produsului tranzacționat", spun reprezentanții ANRE. Alți patru operatori au fost sancționați cu amenzi în valoare de 3,6 milioane de lei. "Aceștia nu și-au respectat obligația de a publica în timp util informațiile privilegiate datorate cererilor operative de retragere din exploatare a echipamentelor energetice, creând dezechilibru la nivelul funcționării Sistemului Energetic Național, fiind afectate rezervele necesare funcționării acestuia în condiții de siguranță, inducând riscul ca operatorul de transport și sistem să nu poată asigura cantitățile de energie necesare furnizorilor de energie electrică pentru clienții finali", potrivit reglementatorului. Unele investigații au fost efectuate la solicitarea Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din domeniul Energiei (ACER) și au avut ca obiect verificarea modului în care participanții la piața angro de energie respectă regulile conform cărora "Se interzice manipularea sau tentativa de manipulare a pieței pe piețele angro de energie". În luna mai 2018, în cadrul ANRE a fost înființată o structură specializată în desfășurarea de investigații pe piețele angro de energie electrică și gaze naturale, în vederea verificării respectării regulilor de piață, precum și a identificării și sancționării comportamentelor care afectează integritatea și transparența pieței angro de energie. Până în prezent, ANRE a efectuat investigații la un număr de 33 producători și furnizori de energie electrică și gaze naturale, titulari de licență, care desfășoară activități pe piața angro de energie. Un număr de 17 investigații au fost finalizate, din care 14 au fost efectuate la participanți pe piața angro de energie electrică iar 3 la participanți pe piața angro de gaze naturale. Alte 16 investigații sunt în curs de desfășurare, la faza de analiză și verificare a datelor, informațiilor și documentelor aferente fiecărei investigații, din care 12 pe piața angro de energie electrică, iar 4 pe piața angro de gaze naturale. Începând cu data de 25 septembrie 2020, sancțiunile aplicate de ANRE au fost majorate, astfel că participanții la piața angro de energie care vor manipula sau vor încerca să manipuleze piața angro de energie vor putea fi sancționați cu amendă în cuantum de 5-10 % din cifra de afaceri anuală, fără a mai avea posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii.


Circa 5% dintre români au început deja cumpărăturile de Crăciun online

u românii își vor crește bugetul de cumpărături în acest sezon de iarnă cu 3%

Românii își vor crește bugetul de cumpărături în acest sezon de iarnă cu 3%, iar 5% dintre ei au trecut deja la achiziționarea de cadouri pentru sărbători începând din luna octombrie, arată un studiu realizat de un magazin on-line. "Românii își vor crește bugetul de cumpărături în acest sezon de iarnă cu 3%, iar 5% dintre ei au trecut deja la achiziționarea de cadouri pentru sărbători începând din luna octombrie. În ceea ce privește bătălia sexelor, femeile au 'furat' startul și s-au apucat devreme de cumpărături de cadouri. Mai exact 32% dintre femeile intervievate spun că au început shopping-ul de sărbători, în timp ce doar 9% dintre bărbați au făcut același lucru. În timp ce majoritatea bărbaților și femeilor spun că așteaptă încă să cumpere cadouri, 15% dintre femei și 25% dintre bărbați spun că anul acesta nu vor cumpăra nimic. Familiile tinere sunt printre cele care au făcut deja cumpărăturile de sărbători. Dintre familiile care și-au deschis deja portofelele, 23% au cinci sau mai mulți membrii, iar 37% au copii cu vârsta sub 12 ani. Doar 15% dintre familiile cu doar un copil sau fără copii au făcut cumpărături de sărbători până în prezent", declară Cata Simion, CEO www.negociat.ro. Totodată, potrivit aceluiași studiu, majoritatea familiilor (26%) au în plan să cheltuie între 200 și 400 de lei, un prag de cheltuieli normal pentru persoane care câștigă sub 4000 de lei lunar. Tot mai multe familii care câștigă peste 5000 de lei anual intenționează să cheltuie între 500 și 1000 de lei. "Merită menționat că 16% dintre familiile care câștigă sub 4.000 de lei lunar spun că intenționează să cheltuie mai mult ca anul trecut, comparativ cu 8% dintre familiile care câștigă peste 5.000 de lei lunar care spun același lucru. Când urmărim pe ce dau banii cumpărătorii în acest sezon, în vânzările on-line, jucăriile și electronicele sunt în topul preferințelor, în timp ce felicitările de sezon sunt și ele foarte bine vândute. Precizăm că shopping-ul on-line ar putea avea o creștere importantă în acest an, fiind preferat de cumpărătorii tineri care folosind smartphone-ul, tableta, laptop-ul sau calculatorul pot găsi rapid și eficient ce își doresc", susțin specialiștii în E-Commerce de la Negociat.ro. Potrivit sursei citate, acest an a fost unul greu pentru retailerii români din cauza pandemiei și a condițiilor volatile ale pieței, care au creat incertitudine, fapt care a determinat o scădere a volumelor de vânzări, mai ales în mediul offline. În același timp, specialiștii în E-Commerce de la Negociat.ro afirmă că, odată cu intrarea în ultima parte a anului 2020, vânzările retail au scăzut considerabil față de perioada similară a anului trecut. Cu toate acestea, încrederea consumatorilor în România și nu numai are tendințe de creștere, dar incertitudinea persistă și mulți cumpărători spun că se simt ca fiind încă în criză economică. "Incertitudinea și creșterea înceată a vânzărilor ar putea umbri sezonul de cumpărături de sărbători din acest an. Oricum sunt semne că vânzările retailerilor vor crește, impulsionate fiind de trendurile pozitive în ceea ce privește piața muncii și piața imobiliară", mai susțin specialiștii.

Jumătate dintre firmele din servicii și producție sunt prezente online

Peste jumătate dintre companiile care vând produse și servicii în România (57%) nu au o prezență online printr-un website, arată o analiză de piață, realizată de către un furnizor de servicii personalizate de software, dezvoltare sau strategie pentru antreprenori. "Această tendință negativă vine pe fondul unei piețe interne subdimensionate, cauzată de gradul mic de digitalizare. Așadar, mai mult de jumătate dintre companiile (57%) care vând produse și servicii în România nu au o prezență online printr-un site. Motiv pentru care am pornit la drum cu scopul de ajuta la digitalizarea României și de a crea servicii digitale cu sens pentru antreprenorii din mediul național și internațional", a declarat Laurențiu Avramescu, co-proprietar, 2web Software & Services. În același context, datele Eurostat, citate de 2web Software & Services, evidențiază faptul că doar 43% dintre companiile din România au un website, lucru care situează România pe ultimul loc în Uniunea Europeană (UE), unde media este de 77%. Potrivit sursei citate, România se clasează pe penultimul loc și în ceea ce privește folosirea serviciilor cloud, cu doar 10% dintre companii care apelează la aceste instrumente, față de media din UE, de 26%. Mai mult, doar 17% dintre companii au implementate soluții ERP, iar la nivel UE media este de 34%. 2web Software & Services furnizează servicii personalizate de software, development, webdesign, branding, strategie pentru antreprenori, încă din anul 2018. Recent, compania a început un parteneriat cu Asociația - Măgurele Science Park pentru a facilita digitalizarea companiilor românești în jurul tehnologiilor inovatoare și vizează dezvoltarea internațională prin parteneriate în SUA și Europa, pe termen mediu și lung. Clienții 2web Software & Services sunt afaceri care fac trecerea în zona digitală sau își modernizează serviciile și soluțiile web existente. 

Numărul total de structuri de cazare turistică este în creștere

Capacitatea de cazare turistică a crescut cu 0,4% la numărul locurilor de cazare (358.100 locuri) și cu 2,5% la total structuri de cazare turistică (8.610 structuri), la 31 iulie 2020 comparativ cu perioada similară din anul anterior, a anunțat joi Institutul Național de Statistică (INS). Hotelurile au deținut cea mai mare capacitate de cazare turistică, cu peste 60% din numărul de camere existente. Nomenclatorul structurilor de cazare a fost constituit pornind de la lista structurilor de cazare autorizate, descărcată de pe website-ul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri-Departamentul pentru turism, la data de 2 iulie 2020. Lista cuprindea 14.898 structuri, din care au fost eliminate apartamentele și camerele de închiriat, care fac obiectul unei alte cercetări statistice (circa 4.205); 141 unități erau închise în momentul desfășurării cercetării statistice datorită COVID -19, 1.085 unități erau în reparații capitale și 588 nu au completat chestionarul din alte cauze. Din totalul de structuri, 1.599 erau hoteluri, 1.729 erau pensiuni, 3.022 - pensiuni agroturistice, 752 - vile turistice, 458 - bungalouri, 328 - hosteluri, 226 cabane turistice, moteluri - 214. ”La 31 iulie 2020 comparativ cu perioada similară din anul anterior, capacitatea de cazare turistică a crescut cu 0,4% la numărul locurilor de cazare și cu 2,5% la total structuri de cazare turistică”, arată datele INS. Cele mai multe hoteluri erau încadrate la categoria 3 stele (53,8% din total hoteluri), 4 stele (23,7%) și 2 stele (18,4%). Hotelurile cu 5 stele au fost în număr de 34, (cu 4 mai puține decât la 31 iulie 2019). Din numărul total de locuri în hoteluri, 45,6% au fost în hotelurile cu 3 stele, 28,4% au fost în hoteluri cu 4 stele, 20,5% în hotelurile cu 2 stele, 4% în hotelurile cu 5 stele, 1,4% în hotelurile cu o stea și 0,1% în hotelurile neclasificate pe stele. La 31 iulie 2020, erau neclasificate pe stele 104 structuri de primire turistică cu funcțiuni de cazare (față de 107 la aceeași dată a anului trecut), cele mai multe fiind tabere de elevi și preșcolari (43,3% din total în anul 2020). Din cele 1.599 hoteluri în stare de funcționare la 31 iulie 2020, un număr de 2 hoteluri, cu un total de 158 locuri, nu erau clasificate pe stele. Din structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare turistică, 27,5% au fost în stațiunile din zona montană, 18,4% în Municipiul București și orașele reședință de județ (exclusiv orașul Tulcea), 8,9% în stațiunile din zona litorală (exclusiv orașul Constanța), 7,2% în stațiunile balneare, 3,2% în Delta Dunării (inclusiv orașul Tulcea), iar 34,8% au fost în alte localități și trasee turistice. Județul Brașov are cel mai mare număr de structuri de primire turistică Primele șapte județe, ierarhizate după numărul total de structuri de primire turistică existente au fost: Brașov (902 structuri de cazare), Constanța (850), Suceava (496), Harghita (408,) Mureș (363), Cluj (344) și Sibiu (318).

Mii de companii au intrat în cursa pentru granturile de capital de lucru

Un număr de 7.000 de IMM-uri au aplicat pentru accesarea granturilor pentru capitalul de lucru în primele zece minute de la lansarea etapei de înscriere în cadrul măsurii 2 “Granturi pentru capital de lucru” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin Ordonanța de Urgență nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, a anunțat joi ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu. În prima jumătate de oră, numărul ajunsese la 11.000 de IMM-uri. ”7.000 de IMM-uri au aplicat pentru accesarea granturilor pentru capitalul de lucru, pe platforma https://granturi.imm.gov.ro/transparency/#/. Asta în primele 10 minute, de la lansarea etapei de înscriere!”, scrie pe Facebook oficialul. Formularul de înscriere va rămâne activ până miercuri, 28 octombrie 2020 ora 20.00, cu posibilitatea prelungirii perioadei de înscriere până la epuizarea bugetului. ”Procedura de implementare a măsurii “Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor” poate fi consultată la următorul link http://www.imm.gov.ro/.../procedura-de-implementare-a.../”, adaugă ministrul. Pe Măsura 2 este disponibil un buget de 350 milioane euro, din fonduri UE și de la bugetul de stat, din care se vor acorda granturi pentru capital de lucru de câte 2.000-150.000 de euro unor ONG-uri din domeniul învățământului și unor IMM-uri. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro; Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 și 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.

Serviciul de streaming HBO Max are mai mult de 28 de milioane de abonați

Serviciul de streaming HBO Max al WarnerMedia are 28,7 milioane de abonați, după ce a adăugat 8,6 milioane de utilizatori în al treilea trimestru, a anunțat joi compania AT&T. Potrivit The Hollywood Reporter, din tabelele și graficele publicate joi reiese că nu toți cei 28,7 milioane de abonați folosesc serviciul.  O notă de subsol arată: „28,7 milioane de abonați cu acces la HBO Max și 8,6 milioane de activări HBO Max”. Anul acesta, compania a raportat că HBO Max a înregistrat 4,1 milioane de abonați în prima lună de la lansarea platformei.  Compania a transmis că speră să atingă 50-55 de milioane de clienți HBO Max în SUA până în 2025. În total, în Statele Unite, HBO și HBO Max au 38 de milioane de abonați, o creștere cu aproximativ două milioane față de vara acestui an. La finalul lunii decembrie 2019, numărul era de 34,6 milioane. La nivel mondial, potrivit companiei, HBO și HBO Max au 57 de milioane de abonați. HBO Max a fost lansat în Statele Unite pe 27 mai și cuprinde catalogul complet al HBO, producții originale și filme clasice și programe TV. Abonamentul pentru o lună costă 15 dolari și este unul dintre cele mai scumpe de pe piață.

Indicele ROBOR la 3 luni s-a menținut  la 2,16%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menținut joi la 2,16%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni a rămas la 2,18%. Pe 5 august, Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu 6 august, dar și de reducere a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an, de la 1,25%. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

Tesla a obținut profit pentru al cincilea trimestru consecutiv

Producătorul american de automobile electrice și energie regenerabilă Tesla, al miliardarului Elon Musk, a anunțat miercuri că în trimestrul al treilea a obținut un profit net de 331 de milioane de dolari, la venituri de 8,77 de miliarde de dolari. Este pentru al cincilea trimestru consecutiv în care Tesla a raportat profit, transmite CNBC. Tesla anunțase deja că în trimestrul al treilea a livrat 139.300 de vehicule, un volum care reprezintă un nou record pentru companie. Veniturile obținute din producția de automobile sunt de 7,7 miliarde de dolari, reprezentând 91% din veniturile totale consemnate în trimestrul analizat. Marja brută a urcat de la 18,7% la 23,7%. Cheltuielile operaționale ale companiei au avansat puternic, cu 33% față de trimestrul anterior, la 1,25 de miliarde de dolari, ca urmare a proiectelor de construcție a unor fabrici noi, în Austin, Texas, și Brandenburg, Germania, între alte investiții. La adunarea anuală a acționarilor Tesla din 2020 și la prezentarea unui nou model de baterie, în septembrie, CEO-ul și cofondatorul Elon Musk a declarat că livrările de vehicule vor crește în acest an cu 30%-40%, față de anul trecut, ceea ce implică un interval cuprins între 477.750 și 514.500 de automobile.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.