Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Afacerile din comerţul cu amănuntul au urcat cu 8,4%

Ziarul de Vrancea
6 nov 2024 748 vizualizări

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în primele nouă luni ale anului, atât ca serie brută cu 8,4%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 7,7%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

”Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în perioada 1.I-30.IX.2024, comparativ cu perioada 1.I-30.IX.2023, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 8,4%, datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (Â14,2%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (Â4,1%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (Â3,6%)”, arată datele INS. Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în perioada ianuarie – septembrie 2024, comparativ cu perioada ianuarie – septembrie 2023, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 7,7%, datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (Â13,4%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (Â3,6%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (Â3,5%). Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna septembrie 2024, comparativ cu luna precedentă, a scăzut, pe ansamblu, cu 2,7%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-7,9%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-2,6%). Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a crescut, pe ansamblu, în luna septembrie 2024, comparativ cu luna precedentă, cu 0,9%, datorită creşterii înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (Â2,5%) şi la vânzările de produse nealimentare (Â1,3%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,5%. Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna septembrie 2024, comparativ cu luna septembrie 2023, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 10,3%, datorită creşterii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (Â18,5%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (Â4,3%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (Â3,9%).

Înmatriculările de autoturisme ecologice au crescut cu aproape 3%

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România cu 1,6% în luna octombrie a acestui an faţă de acelaşi interval din 2023, marjă în care maşinile "electrificate" au raportat un salt 2,8% şi o cotă de piaţă de 26,8%, arată datele publicate, miercuri, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). La nivel general, înregistrările de autovehicule noi au scăzut cu 0,07%, faţă de octombrie anul trecut, însă au crescut cu 29,6% în comparaţie cu luna septembrie 2024. Pe segmentul autoturismelor, în perioada analizată, s-a consemnat un volum de 11.464 de unităţi noi (Â1,6%), iar pe primele zece luni înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere cu Â3,6%. Potrivit sursei citate, în ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 51% (Â11,2%), urmat de Clasa C - cu o cotă de 29,8% (Â15,9%) şi Clasa B - cu o cotă de 13,1% (-15,5%). În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna octombrie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid au înregistrat o creştere de 2% faţă de perioada similară din 2023, până la o pondere în total de 62%. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid au raportat o scădere de 3,5% de la un an la altul, cu o cotă de piaţă de 11,2%. Datele APIA relevă faptul că autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au ajuns la o cotă de piaţă de 26,8%, cu 15,6 puncte procentuale peste cota deţinută de motoarele diesel, categorie în care sunt incluse şi motorizările mild hybrid diesel. De asemenea, autoturismele full electrice deţin o cotă de 4,9% din piaţă, în octombrie 2024, faţă de aceeaşi lună din anul precedent, când reprezentau 10%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid deţin o cotă de piaţă de 5%, comparativ cu 4,3%, în octombrie 2023. În cursul lunii trecute, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost: Tesla Model 3 - cu 109 unităţi şi o creştere de 54% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, Tesla Model Y - cu 51 de unităţi (-63%) şi Hyundai Kona - cu 41 de unităţi. La categoria autoturismelor Plug-in, clasamentul vânzărilor este condus de Ford Kuga, cu 62 de unităţi (Â14,8%), urmat de Hyundai Tucson - cu 61 de unităţi (Â74%) şi BMW X1 - cu 30 de unităţi. Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe prima poziţie Toyota RAV4 - cu 299 de unităţi (Â97% faţă de octombrie 2023), apoi Toyota Corolla - cu 235 de unităţi şi Dacia Duster (208 unităţi).

Numărul de joburi a crescut în ultima lună cu 15%

u angajatorii se pregătesc pentru Black Friday şi sărbători, arată platformele de recrutare

Aproape 30.000 de noi locuri de muncă au fost postate de la începutul lunii octombrie, în creştere cu mai mult de 15% faţă de luna septembrie, angajatorii pregătind echipele pentru creşterea volumului de activitate cu ocazia Black Friday şi a sărbătorilor de iarnă, potrivit datelor transmise joi de platforma de recrutare - eJobs.ro. Domeniile în care există cea mai mare evoluţie a angajărilor au fost turismul, serviciile, industria alimentară şi transport / logistică (domeniu care include şi business-urile de curierat). Astfel, numărul de locuri de muncă disponibile în turism a fost, în ultima lună, cu 50% mai mare decât în septembrie, pentru servicii evoluţia a fost de 41%, în timp se pentru industria alimentară şi transport / logistică s-au înregistrat creşteri de 28%, respectiv 39% de la o lună la alta. În termeni absoluţi, este vorba despre 4.500 de joburi noi în turism, 5.600 în servicii şi transport / logistică. Acestor domenii se alătură retailul care, fără să fi marcat o evoluţie semnificativă faţă de luna septembrie, rămâne cel mai mare angajator şi în această perioadă, cu mai mult de 7.000 de joburi scoase în piaţă doar în ultimă lună. "Vara şi iarna sunt două perioade cu creşteri vizibile de activitate în domenii precum retail, turism, horeca / industria alimentară sau transport / logistică, iar aceste creşteri se reflectă întotdeauna şi pe piaţa muncii, când numărul de joburi disponibile creşte brusc comparativ cu alte luni. Este o ocazie foarte bună pentru candidaţi, în special pentru cei din segmentul entry level, de a-şi găsi un job mai rapid decât în alte perioade ale anului. Sunt foarte căutaţi acum lucrătorii comerciali, curierii, livratorii, personalul hotelier sau din restaurante", a declarat Bogdan Badea, CEO în cadrul eJobs.ro. În acest moment, pe eJobs.ro sunt disponibile 1.000 de joburi de curieri şi livratori, 3.500 de locuri de muncă pentru lucrători comerciali şi 3.700 pentru lucrători în depozit. Alte 1.700 de joburi sunt deschise pentru cei care vor să se angajeze în sectorul turistic. Numărul de aplicări atrase de ofertele disponibile în aceste domenii a depăşit pragul de 820.000 în ultima lună. 390.000 de aplicări au mers către locurile de muncă din retail, 160.000 către cele din servicii şi 100.000 către turism. Angajatorii din transport şi curierat au atras 85.000 de aplicări, iar cei din industria alimentară 86.000. Cea mai mare parte a aplicărilor pentru aceste domenii aparţine candidaţilor entry-level, cu maximum doi ani de experienţă.

Autorităţile din UE investighează comisioanele percepute de Visa şi Mastercard

Autorităţile de reglementare antitrust ale UE investighează comisioanele percepute de Visa şi Mastercard pentru a aflat dacă afectează negativ comercianţii, potrivit unui document al Comisiei Europene consultat de Reuters. Comisia Europeană, care aplică regulile de concurenţă în UE, a trimis chestionare despre Visa şi Mastercard comercianţilor şi furnizorilor de servicii de plată, în luna septembrie, dându-le termen până în octombrie pentru a răspunde. Visa şi Mastercard domină de mult piaţa cardurilor de plată, atrăgând plângeri din partea comercianţilor cu privire la comisioanele impuse de cele două companii în ultimii ani şi lipsa de transparenţă a acestora. Operatorii de carduri impun pentru servicii legate de participarea în sistemul de carduri. ”Nu avem alte comentarii de făcut, deoarece investigaţia este în curs,” a declarat autoritatea de supraveghere antitrust a UE, întrebată de Reuters despre conţinutul documentului. Astfel de chestionare ajută, de obicei, autorităţile de reglementare ale UE să dezvolte un caz antitrust care, dacă este urmat şi are succes, poate duce la amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a unei companii. Printre întrebările adresate se numără dacă numărul de taxe în SEE (cele 27 de ţări ale UE plus Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ”introducerea continuă de taxe noi şi eliminarea taxelor existente” au afectat negativ afacerea comercianţilor în perioada 2016-2023. Chestionarul întreabă, de asemenea, dacă comercianţii şi furnizorii de servicii de plată sunt consultaţi în privinţa introducerii, eliminării şi creşterilor de taxe. Un purtător de cuvânt al Visa a declarat că compania a primit o solicitare de informaţii din partea Comisiei la sfârşitul lunii august şi lucrează pentru a furniza informaţiile necesare. Mastercard a declarat: ”Guvernele şi autorităţile de reglementare din întreaga lume vor să înţeleagă modul în care funcţionează industriile. Asta este, o simplă cerere de informaţii.”

Declin al preţurilor petrolului

Preţurile petrolului au încheiat sesiunea de miercuri în scădere, pe măsură ce investitorii au analizat impactul unui dolar american puternic şi potenţialul ca politicile externe ale preşedintelui ales Donald Trump să reducă oferta globală de petrol, transmite Reuters Contractele futures pentru petrolul Brent au încheiat sesiunea în scădere cu 61 de cenţi, sau cu 0,81%, la 74,92 dolari pe baril. În Statele Unite, petrolul West Texas Intermediate (WTI) a scăzut cu 30 de cenţi, sau cu 0,42%, la 71,69 dolari pe baril. Victoria lui Trump a declanşat o vânzare masivă, care a redus preţurile petrolului cu peste 2 dolari pe baril în timpul tranzacţiilor de dimineaţă, pe măsură ce dolarul american a crescut la cel mai ridicat nivel din septembrie 2022. Un dolar mai puternic face ca mărfurile denominate în dolari, cum ar fi petrolul, să fie mai scumpe pentru deţinătorii altor valute şi tinde să apese asupra preţurilor. ”Tot entuziasmul şi impulsul de vânzare iniţial s-au redus, iar acum cred că există mai multe perspective de creştere pe termen scurt,” a declarat Phil Flynn, analist principal la Price Futures Group, menţionând că investitorii s-au concentrat mai mult pe echilibrul pe termen scurt dintre ofertă şi cerere. ”A existat o reacţie exagerată la rezultatele alegerilor şi la ideea că o victorie a lui Trump ar fi determinat industria petrolieră americană să foreze în exces şi să provoace un surplus,” a spus John Kilduff, partener la Again Capital în New York. ”Dar capetele mai calme au prevalat, iar această piaţă are multe probleme de rezolvat,” a adăugat el, menţionând conflictul din Orientul Mijlociu ca factor de sprijin care ar putea afecta oferta. Realegerea lui Trump ar putea duce, de asemenea, la reînnoirea sancţiunilor împotriva Iranului şi Venezuelei, eliminând barili de pe piaţă, ceea ce ar fi pozitiv pentru preţuri, a declarat analistul UBS Giovanni Staunovo

Fonduri pentru startup-urile de tehnologie

Cele mai inovatoare startup-uri de tehnologie din România, dar şi din Republica Moldova, vor fi alese în cadrul primei ediţii a "Romania Startup Awards" de către un juriu format din 20 dintre cei mai cunoscuţi investitori şi experţi în tehnologie & dezvoltare de business de pe plan local, au anunţat organizatorii competiţiei, într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES. Potrivit Romanian Tech Startups Association (ROTSA), startup-urile se pot înscrie pentru nominalizări până vineri, 15 noiembrie, pe site-ul asociaţiei sau în formularul de aplicaţie, iar printre avantajele celor care se înscriu se află: accesul la investitori şi oportunităţi de parteneriate, recunoaştere, credibilitate şi promovare în media. Premiile vor fi acordate pentru următoarele categorii: Agritech & Foodtech Innovator; AI Excellence Award; Best Startup in Moldova; Best Startup in Romania, Cleantech Pioneer, EdTech Leader; eHealth Innovator; Female-Led Startup of the Year; FinTech Innovator; Most Scalable Startup; Retail & E-Commerce Disruptor; Rising Star Award; Sustainability Champion; Young Entrepreneur of the Year.

Toyota a înregistrat prima scădere a profitului trimestrial în doi ani

Toyota Motor a anunţat miercuri prima scădere a profitului trimestrial din ultimii doi ani, deoarece problemele sale de producţie şi vânzările mai slabe pe două pieţe cruciale - Japonia şi SUA - au oprit creşterea producătorului auto japonez, transmite Reuters. Producătorul auto cu cele mai mari vânzări din lume a avut un profit record până la începutul acestui an, accentul pe care l-a pus pe modelele hibride ajutându-l să beneficieze de interesul crescând al consumatorilor pentru vehicule mai accesibile, comparativ cu vehiculele electrice mai costisitoare, alimentate cu baterii, pe fondul inflaţiei în creştere. Dar problemele de calitate la unitatea sa de camioane şi autobuze Hino Motors, concurenţa puternică a mărcilor chineze pe cea mai mare piaţă auto din lume şi suspendarea producţiei a două modele, rezolvată acum, în SUA au început să-i încetinească impulsul vânzărilor în ultimele luni. Toyota s-a angajat să reducă stimulentele şi să îmbunătăţească producţia în a doua jumătate a anului său fiscal şi până la sfârşitul lunii martie 2025, pe măsură ce continuă cu o revizuire a problemelor legate de certificare şi calitate.

Canada dispune închiderea filialei locale a TikTok

Canada a dispus miercuri lichidarea filialei canadiene a TikTok, invocând "riscuri specifice de securitate naţională", dar fără a interzice accesul şi utilizarea aplicaţiei în ţară. Anunţul guvernului înseamnă că TikTok va trebui să îşi închidă birourile din Toronto şi Vancouver, potrivit AFP.  Ottawa impune această măsură "din cauza riscurilor specifice la adresa securităţii naţionale pe care le prezintă activităţile ByteDance Ltd. în Canada", a declarat, într-un comunicat, François-Philippe Champagne, ministrul canadian al Inovării. Deţinută de gigantul chinez ByteDance şi revendicând mai mult de un miliard de utilizatori activi lunar, TikTok a fost auditată în Canada, lansată în septembrie 2023, după ce guvernul a interzis aplicaţia de divertisment de pe smartphone-urile guvernului în februarie acelaşi an, apreciind "un nivel inacceptabil de risc" pentru viaţa privată şi securitate.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.