Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Înmatriculările de mașini electrice din România au depășit 10% din piață

Ziarul de Vrancea
12 nov 2022 656 vizualizări

Cele mai multe înamtriculări de mașini electrice, după ponderea în totalul vânzărilor, au fost în lunile martie și aprilie

Vehiculele electrice noi din România au reușit să depășească pragul de 11% în acest an, după ce în luna octombrie s-a înregistrat o nouă depășire a cotei de 10%. Cele mai multe înamtriculări de mașini electrice, după ponderea în totalul vânzărilor, au fost în lunile martie și aprilie, relevă datele analizate de Profit.ro. Înmatriculările de autoturisme electrice (inclusiv mașinile plug-in hybrid) s-au ridicat în luna octombrie la 1.096 de unități, un număr mai mic comparativ cu ultimele patru luni anterioare, dar se situează la limita mediei lunare din acest an, potrivit cifrelor APIA. În total, în România au fost înmatriculate 11.645 autoturisme electrice, pe primele zece luni ale anului, ceea ce menține ridicată ponderea acestor vehicule în totalul vânzărilor, la 11,1%. În același timp, vehiculele hibrid au înregistrat și ele un volum de 1018 unități, aproape la egalitate cu cele electrice, astfel că, împreună, cele două categorii de autoturisme însumează în acest moment o cotă de piață de 20,8%.

Bursa de la București a câștigat 7,7 miliarde de lei la capitalizare

u valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a crescut cu 47,96%, în comparație cu săptămâna anterioară.

 

Bursa de Valori București (BVB) a câștigat 7,667 miliarde de lei la capitalizare, 4,1%, în această săptămână, iar valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a crescut cu 47,96%, în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB, consultate de AGERPRES, capitalizarea bursieră a ajuns la 193,372 miliarde de lei, în perioada 7 - 11 noiembrie 2022, de la 185,704 miliarde de lei în săptămâna 31 octombrie - 4 noiembrie 2022. Tranzacțiile cu acțiuni au generat un rulaj de 167,400 milioane de lei, în creștere față de 113,134 milioane de lei, în săptămâna anterioară. Cea mai bună zi de tranzacționare la BVB a fost luni, 7 noiembrie, când s-a înregistrat un rulaj de 75,759 milioane de lei, iar cea mai slabă zi, miercuri, 9 noiembrie, cu o valoare a tranzacțiilor de 14,643 milioane de lei. Indicele principal al Bursei de Valori București - BET - a închis săptămâna la 11.509,09 de puncte. Acțiunile SIF Banat Crișana au fost cele mai lichide titluri pe segmentul principal al BVB, generând tranzacții de 37,701 milioane de lei și o creștere a prețului cu 2,02%. În topul tranzacțiilor se mai află titlurile Băncii Transilvania, cu schimburi de 26,484 milioane lei (9,66%) și acțiunile Fondului Proprietatea, cu tranzacții de 18,560 milioane de lei (5,62%). Cele mai importante creșteri ale cotațiilor au fost înregistrate de acțiunile BRD (plus 11,73%), Armătura (plus 10,20%) și Romgaz (plus 9,81%). La polul opus, scăderi importante au fost consemnate de acțiunile SIF Hoteluri, cu un declin de 15%, urmate de cele ale UAMT (-13,56%) și ale Carbochim (-8,38%).

Ce spune Protecția Consumatorului despre măsura detalierii etichetei preparatului finit

Specialiștii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) susțin că măsura detalierii etichetei preparatului finit în alimentația publică a fost luată în beneficiul consumatorilor, astfel încât aceștia să poată lua decizia în cunoștință de cauză, atunci când aleg, într-o astfel de unitate, un produs sau altul. "ANPC a analizat, în mai multe liste ale felurilor de mâncare servite de unități de alimentație publică, ingredientele, materiile prime, precum și produsele finite, în funcție de informațiile furnizate de etichetele fiecăreia sau de mențiunile din meniu. Concluzia specialiștilor ANPC a fost una singură, în beneficiul consumatorilor: dacă, în conformitate cu Regulamentul UE nr. 1169/2011, există obligativitatea prezentării tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare și valorile lor nutriționale, pe etichetele acestora, iar consumatorul le poate citi și cunoaște toate aceste detalii, atunci când cumpără un produs din magazin, tot așa este normal să se regăsească același tip de informații care să descrie un preparat culinar servit într-o locație de alimentație publică. Cu atât mai mult cu cât, în alimentația publică, operatorul economic achiziționează produse sau materii prime pe a căror etichetă sunt stipulate aceste informații, dar consumatorul este privat de dreptul de a le cunoaște, produsul nefiindu-i servit cu ambalaj, desigur. În acest fel, prin afișarea în lista meniu a acestor date despre produs, consumatorii pot lua decizia în cunoștință de cauză, atunci când aleg, într-o astfel de unitate, un produs sau altul", se arată într-un comunicat al ANPC, remis vineri AGERPRES, în care instituția explică de ce a luat măsura detalierii etichetei preparatului finit în alimentația publică. În acest context, reprezentanții ANPC dau exemplul părinților, care din ce în ce mai des iau decizia de a citi cu atenție eticheta produsului pe care îl aleg pentru a-l cumpăra și evită din ce în ce mai insistent să achiziționeze produse alimentare care au un aport crescut de aditivi și alte produse chimice.

Hemoragie masivă pe piața criptomonedelor

Prețurile criptomonedelor au atins nivelurile maxime în urmă cu un an, iar investitorii au pierdut între timp peste 2.000 de miliarde de dolari, sectorul fiind afectat de probleme macroeconomice, forțe din piață și scandaluri, transmite CNBC. În urmă cu un an, în această săptămână, investitorii descriau bitcoin ca viitorul banilor și ethereum drept cel mai important instrument de dezvoltare din lume. Jetoanele nefungibile explodau, Coinbase se tranzacționa la un record, iar echipa Miami Heat din NBA era tocmai în primul său sezon complet în redenumita arenă FTX Arena. După cum se dovedește, aceasta a fost perioada de vârf a criptomonedelor. În cele 12 luni de când bitcoin a depășit 68.000 de dolari pe unitate, cele mai valoroase două monede digitale și-au pierdut trei sferturi din valoare, prăbușindu-se alături de cele mai riscante acțiuni tehnologice. Industria, odinioară evaluată la aproximativ 3.000 de miliarde de dolari, se află acum la aproximativ 900 de miliarde de dolari. În loc să acționeze ca o acoperire împotriva inflației, care este aproape de maximul din ultimii 40 de ani, bitcoin s-a dovedit a fi un alt activ speculativ care se ridică atunci când susținătorii sunt în spatele ei și se prăbușește atunci când entuziasmul se topește și investitorii se sperie. Și cele 135 de milioane de dolari pe care FTX le-a cheltuit anul trecut pentru o afacere pe 19 ani cu Heat? Platforma de criptomonede FTX este pe cale să ajungă în cărțile de istorie alături de o altă marcă care avea odată sigla pe o facilitate sportivă: Enron. Într-o clipită, săptămâna aceasta, FTX s-a scufundat de la o evaluare de 32 de miliarde de dolari până la faliment, pe măsură ce lichiditatea s-a epuizat, clienții au cerut retrageri și bursa rivală Binance a renunțat la acordul neobligatoriu de a cumpăra compania.

Cel puțin 1 miliard de dolari din fondurile clienților

Cel puțin 1 miliard de dolari din fondurile clienților au dispărut de pe platforma pentru criptomonede FTX, care și-a declarat falimentul, au spus două persoane familiare cu problema, transmite Reuters. Fondatorul bursei, Sam Bankman-Fried, a transferat în secret 10 miliarde de dolari din fonduri ale clienților de la FTX către compania de tranzacționare a lui Bankman-Fried, Alameda Research, au declarat sursele. O parte din acest total a dispărut de atunci, au spus sursele. O sursă a estimat suma lipsă la aproximativ 1,7 miliarde de dolari. Cealaltă a spus că lipsa este între 1 miliard și 2 miliarde de dolari. Gaura financiară a fost dezvăluită în datele pe care Bankman-Fried le-a împărtășit cu alți directori seniori duminica trecută, potrivit celor două surse. Datele oferă un raport actualizat al situației de la acea vreme, au spus persoanele. Ambele surse au ocupat funcții de conducere în FTX până în această săptămână și au spus că au fost informate cu privire la finanțele companiei de către personalul de vârf.

Omnicom recomandă clienților să suspende temporar promovarea pe Twitter

Conglomeratul de publicitate și marketing Omnicom Group a recomandat clienților să-și întrerupă cheltuielile pe Twitter, pe termen scurt, potrivit unui memoriu intern văzut de Reuters. Omnicom deservește peste 5.000 de clienți în 70 de țări, inclusiv McDonald's Corp și Apple. Nota nu a menționat clienții după nume și nu este clar dacă vreunul dintre ei a întrerupt cheltuielile publicitare pe Twitter. Mișcarea, relatată pentru prima dată de site-ul de știri tehnologice The Verge, subliniază un scepticism tot mai mare în rândul agențiilor și mărcilor cu privire la viitorul site-ului de microblogging de la preluarea de către Elon Musk, în valoare de 44 de miliarde de dolari. CEO-ul Tesla a învinuit grupurile de drepturi civile care fac lobby pe lângă agenții de publicitate de pe Twitter să boicoteze serviciul până când Musk clarifică modul în care va controla dezinformarea și discursurile instigatoare la ură asupra serviciului pentru scăderea ”masivă” a veniturilor. ”Abilitatea Twitter de a-și menține nivelul anterior al măsurilor de siguranță și eficacitatea mărcii pare a fi împiedicată pe termen imediat. Deși OMG consideră că este puțin probabil ca acest lucru să aibă ca rezultat un mediu cu risc semnificativ mai mare pentru agenții de publicitate, riscul de a fi asociat cu conținut nesigur ar putea crește și, ca atare, ar trebui luat în considerare atunci când se decide utilizarea platformei”, potrivit notificării.

Disney intenționează să înghețe angajările și să reducă unele posturi

Walt Disney Co (DIS.N) intenționează să înghețe angajările și să reducă unele locuri de muncă, în timp ce se străduiește să treacă serviciul de streaming Disneyplus  pe profitabilitate pe fondul incertitudinii economice, potrivit unui memo consultat de Reuters vineri. Directorul executiv Bob Chapek a trimis memoriul liderilor Disney, spunând că compania instituie o înghețare țintită a angajărilor și anticipează „niște mici reduceri de personal”, deoarece încearcă să gestioneze costurile. „În timp ce anumiți factori macroeconomici sunt în afara controlului nostru, atingerea acestor obiective necesită ca toți să continuăm să facem ceea ce ține de noi pentru a gestiona lucrurile pe care le putem controla – în special, costurile noastre”, a scris Chapek în memo. Măsura a venit după ce Disney a ratat estimările de pe Wall Street în ceea ce privește câștigurile trimestriale, marți, deoarece gigantul de divertisment a acumulat mai multe pierderi în zona serviciului de streaming. Acțiunile companiei au scăzut miercuri cu peste 13% în urma anunțării rezultatelor. Disney a anunțat că serviciul are un plus de 12 milioane de abonați în al patrulea trimestru fiscal, dar a raportat o pierdere operațională de aproape 1,5 miliarde de dolari. Compania a susținut că Disneyplus  va deveni profitabilă în anul fiscal 2024.

Google lansează mai multe facilități dedicate CM de Fotbal

Google a implementat o serie de facilități în mai multe produse ale companiei prin care utilizatorii se vor putea pune la curent cu evenimentele de la Cupa Mondială 2022 din Qatar. La fel ca și cazul altor competiții sportive, la o căutare după „world cup”, motorul de căutare al companiei va afișa informații punctuale, precum rezultatele și programul meciurilor. În plus, utilizatorii se pot abona la notificări pentru meciurile cu care vor să fie la curent. Pentru asta va exista o pictogramă în formă de clopoțel pe care utilizatorii pot da click. În același fel, pot fi urmărite echipele care participă la turneu. Vor fi primite notificări legate strict de echipele respective. În Chrome pentru Android, utilizatorul poate folosi funcția „pin live score”. Astfel, rezultatul meciului respectiv va fi afișat în timp real direct pe ecranul principal al telefonului. Scorurile pentru meciurile de la Campionatului Mondial de Fotbal afișate în Google vor fi însoțite de date statistice și probabilitatea victoriei, pentru cei care joacă la pariuri. În colaborare cu FIFAplus  și mai multe televiziuni, Google va afișa și rezumate video pentru meciuri, însă, acestea ar putea să nu fie disponibile în toate regiunile, în funcție de drepturile de difuzare.

Meta (Facebook) renunță la dezvoltarea mai multor produse hardware

Pentru a reduce cheltuielile, Meta nu va mai produce dispozitivele Portal și oprește dezvoltarea unor smartwatch-uri. Meta continuă măsurile de reducere a cheltuielilor, după ce, recent, a eliminat nu mai puțin de 11.000 de locuri de muncă. Acum, compania a trecut la stoparea unora dintre proiectele hardware. În primul rând, este vorba despre dispozitivele Portal - display-urile inteligente menite a fi postate în diverse camere ale caselor și prin care compania oferea funcții de comunicare și acces la diverse alte aplicații. În iunie, Meta anunța că nu le va mai vinde utilizatorilor casnici și că în schimb, acestea vor fi dezvoltate pentru zona de business. În cele din urmă, Portal-urile nu vor mai fi produse deloc. În al doilea rând, sunt oprite din dezvoltare două smartwatch-uri pe care compania urma să le lanseze în anii următori. Asta după ce, tot în iunie, s-a renunțat la dezvoltarea unui alt smartwatch, aflat într-un stadiu mai avansat de dezvoltare, ce urma a fi lansat în 2023. Pretențiile companiei americane în ceea ce privește hardware-ul se rezumă acum, în principiu, la căștile de VR și AR. Recent, Meta a anunțat casca Quest Pro, dedicată companiilor.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.