Economic

Guvernul Dăncilă a mutat verificarea licitațiilor pentru proiectele cu fonduri europene la autoritățile de management

Mihai Boicu
22 ian 2019 817 vizualizări

Verificarea licitațiilor a trecut din responsabilitatea Agenției Naționale de Achiziții Publice în cea a autorităților de management, inclusiv în cazul proiectelor finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală, gestionat de Agenția  de Finanțare a Investițiilor Rurale

Guvernul Dăncilă a mutat verificarea licitațiilor cu finanțare europeană de la Agenția Națională de Achiziții Publice (ANAP) la autoritățile de management ale programelor operaționale (AM), prin OUG 114/2018, cunoscută pentru faptul că prin ea s-a introdus ”taxa pe lăcomie”.  ”Controlul ex ante exercitat de ANAP potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se desfășoară la solicitarea autorității contractante pe bază de liste de verificare și vizează verificarea conformității cu dispozițiile legale aplicabile din punctul de vedere al regularității și calității, cu excepția contractelor sau acordurilor cu finanțare europeană pentru care controlul ex ante se asigură de către autoritățile de management”, se arată la art. 75 din actul normativ. Până acum, Autoritățile de Management verificau conformitatea derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie, nu și documentația. „S-a optat pentru perfecționarea controlului după ce s-a constatat o insuficientă coordonare între controlul ex-ante și controlul ex-post, primul exercitat de ANAP, al doilea de Autoritățile de Management. (…) Modificările acestei OUG au survenit pentru a asigura o abordare unitară pe tot ciclul de viață al proiectelor finanțate din fonduri europene și pentru a preveni eventuale corecții financiare aplicate beneficiarilor. Pe termen lung, această decizie nu va afecta funcționarea sistemului, dimpotrivă”, au susținut reprezentanții Ministerului Fondurilor Europene într-un răspuns pentru G4Media.ro. Pe de altă parte, opoziția susține că au apărut probleme întrucât autoritățile de management nu au personal să se ocupe de noile atribuții. „Pentru că li s-a pus în brațe această sarcină peste noapte, autoritățile de management sunt nepregătite. Nu au compartimente în organigramă, nu au personal dedicat acestei activități și nu au norme pentru a aplica noile prevederi-surpriză. Rezultatul? Licitațiile pe fonduri europene sunt în prezent blocate și toată lumea prin ministere/AM-uri se dă cap în cap încercând să rezolve dandanaua apărută în Monitorul Oficial din 28.12.2018”, a susținut deputatul USR Cătălin Drulă într-o postare pe Facebook. Normele metodologice pentru aplicarea modificării aduse controlului ex-ante de OUG 114/2018 trebuie elaborate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, în termen de cel mult 45 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței.

Și AFIR va verifica licitațiile proiectelor finanțate prin PNDR

Mutarea controlului ex-ante s-a făcut și pentru licitațiile pentru proiectele finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), unde autoritatea de management se află în subordinea Ministerului Agriculturii. „Proiectele cu finanțare europeană gestionate de AFIR  și finanțate din PNDR, deci cele care vizează investiții nu plăți directe, se derulează conform regulamentului european într-o perioadă de 36 de luni, cu posibilitate de prelungire. Ori legislația odată cu modificarea ei în 2016 și apariția legii 98 a îngreunat foarte mult acest proces. Pe noi Comisia Europeană ca agenție ne obligă să facem o evaluare ex-ante proprie care vizează trei obiective: prețul, obiectul și durata contractului, astfel încât să ne încadrăm în obiectivele din regulament. Dar peste această verificare internă se făcea o verificare ex-ante a documentației înainte de publicarea ei în sistemul electronic de achiziții publice făcută de cei de la ANAP pentru a a vedea dacă documentația îndeplinește anumite criterii pe care le aveau ei în vedere”, a declarat Adrian Chesnoiu, directorul general al AFIR, pentru G4Media.ro . Acesta a afirmat că ANAP are în fiecare județ doar câte trei – patru angajați, care erau sufocați de numărul mare de documentații care trebuiau verificate. (M. B.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.