Expertul contabil focșănean Mirela Lupu explică în ZdV: Modificările fiscale ale anului 2025
Intrăm în anul nou 2025 cu o serie de modificări fiscale care vor conduce la instabilitate economică.
Credibilitatea populației în guvernanți este la un nivel extrem de scăzut și va continua să rămână la fel.
Regulile fiscale care guvernează mediul de afaceri devin din ce în ce mai complexe nu doar în România ci în toată lumea. La noi se adaugă și incertitudinele fiscale datorate modificărilor dese ale legislației îngreunând activitatea companiilor și nu doar de partea legală ci și de modalitățile prin care să poată să își atragă salariații, să îi mențină și să mai poată și performa pe termen lung.
Instabilitatea legislativă ocupă de mulți ani un loc important pe lista preocupărilor companiilor din România. În 2024 am avut implementarea E-facturii, E-transport, majorări ale salariului minim pe economie, limitarea regimului microîntreprinderilor, implementarea SGR, modificări aduse cotei de tva.
Aceste schimbări trebuiesc implementate în timp record pentru că de cele mai multe ori legile sunt aprobate în regim de ordonanțe cu aplicabilitate imediată. Pentru toate aceste modificări companiile trebuie să aloce și resurse financiare suplimentare.
În 2025 mediul de afaceri este nevoit să adopte iarăși o serie de alte noi modificări, să își modifice softurile de contabilitate/gestiune. Declarația SAFT obligatorie în noul an va da bătăi de cap datorită complexității ei la care se mai adaugă și E-tva. ANAF are deja acces la o serie de informații din contabilitatea companiilor cu care poate lupta cu evaziunea despre care spune că este la cote ridicate.
În calitate de expert contabil lucrez cu o serie de date financiare ale clienților mei și tot acest volum de declarații pe care sunt nevoită să le transmit este istovitor și fără sens de multe ori. Sunt situații în care pentru declararea tva-ului putem transmite lunar și până la 4 declarații la care se adaugă și cele de contribuții, impozite. Îmi este greu să înțeleg de ce nu se simplifică și nu se regândește sistemul de raportare. Complex și complicat nu este întotdeauna eficient.
A fi antreprenor în România este un test de rezistență fizică, mentală și nu știu cum dar reușim mereu să ne repliem pe noile cerințe.
În ultima zi a anului 2024, 31 decembrie, a fost publicată in Monitorul Oficial nr 1334 Ordonața de Urgență nr 156/2024 cu o serie de modificări, majorări cu impact începând cu anul 2025.
Voi face un sumar al lor:
- Majorarea impozitului pe dividende de la 8% la 10%;
- Plafonul microîntreprinderilor a scăzut de la 500.000 euro la 250.000 euro. O măsură care va afecta multe firme mici care își făcuseră deja calculul pentru noul an. Acele companii care la 31 decembrie 2024 au venituri peste 250.000 euro vor fi obligate să devină plătitoare de impozit pe profit.
- Începând cu anul 2026 plafonul micro va scădea la 100.000 euro.
- Se prelungește aplicabilitatea facilității asupra salariului minim pe economie în sumă de 300 lei netaxabili, pentru acei salariați acolo unde au funcția de bază;
- Cresc accizele- motorină, benzină, bere;
- Dispar facilitățile din IT, construcții, agricultură și industria alimentară;
- Scad facilitățile de transport pentru studenți;
- Se suspendă ocuparea locurilor vacante în instituțiile bancare;
- Salariile funcționarilor publici vor fi înghețate la nivelul anului 2024;
- Introducerea unui impozit de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri;
Pentru 2025 sfatul meu este să evitați creditele de consum, eliminați cheltuielile inutile, creați-vă un fond de rezervă. Dobânzile bancare vor crește, cântăriți cu prudență nevoia unor noi credite.
Articol redactat de către Ec Mirela Lupu – expert contabil si consultant fiscal. Mirela oferă consultanță fiscal, contabilă și financiară cu programare la mirela@contabilitatefocsani.ro