Avertisment pentru companii: Pot apărea blocaje la Fisc din cauza plății defalcate a TVA!
Companiile ar trebui să se pregătească, în măsura în care acest lucru este posibil, și pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei și al ANAF”, susțin reprezentanții companiei de consultanță PwC România
Adaptarea sistemelor IT și rezolvarea dificultăților de flux de numerar devin prioritare pentru companiile din România în condițiile în care plata defalcată a TVA intră în vigoare, în mod opțional de la 1 octombrie și obligatoriu de la 1 ianuarie 2018, iar firmele trebuie să fie pregătite pentru posibile blocaje la nivelul Fiscului, a anunțat joi compania de consultanță PwC România. ”Prioritară pentru companii va fi din acest moment adaptarea sistemelor IT și rezolvarea dificultăților de flux de numerar determinate de noul mecanism pentru TVA. În plus, companiile ar trebui să se pregătească, în măsura în care acest lucru este posibil, și pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei și al ANAF”, se arată în comunicatul companiei. Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între doi și patru ani pentru o tranziție optimă, care să nu cauzeze dificultăți companiilor. ”Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce privește TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opțională, pentru a face ajustările necesare”, se arată în comunicat. Actualizarea sistemelor ERP și modificarea procedurilor interne de lucru, costurile suplimentare de personal, monitorizarea plăților și transferurilor, evidențierea separată a tranzacțiilor în conturi dedicate de TVA și verificarea acestora de către autorități și costuri cu prefinanțarea TVA sunt câteva dintre posibilele dificultăți pentru companii la implementarea plății defalcate a TVA, avertizează PwC. “Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcționare eficientă a ANAF și a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid și cu formalități minime. Mediul privat este sceptic în această privință, întrucât situația infrastructurii IT a Fiscului, învechită și suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plății defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat liderul pe zona Europei Centrale și de Est (CEE), pe zona de taxe și impozite indirecte din cadrul PwC, Daniel Anghel. Trezoreria va administra conturi speciale speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult trei zile lucrătoare. Totodată, companiile vor trebui să identifice modalități de finanțare temporară pentru a putea prefinanța sumele datorate drept TVA, dar este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanțare, având în vedere neclaritățile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA, avertizează specialiștii PwC.