Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Banca Mondială avertizează SUA

Ziarul de Vrancea
13 oct 2013 575 vizualizări
Dacă Statele Unite intră joi în incapacitate de plată, cele mai afectate state vor fi ţările în curs de dezvoltare, atenţionează BM

Preşedintele Băncii Mondiale Jim Yong Kim a avertizat că Statele Unite se apropie de o perioadă "foarte periculoasă" după un nou eşec sâmbătă al responsabililor politici de a ajunge la un acord pentru criza bugetară şi plafonul datoriei. "Suntem acum doar la cinci zile de un moment foarte periculos", a declarat Kim la închiderea reuniunii anuale a Băncii Mondiale şi Fondului Monetar Internaţional la Washington.
Trezoreria Statelor Unite a anunţat că nu ar avea lichidităţi pentru a respecta toate termenele ţării începând cu 17 octombrie, dacă plafonul datoriei nu este ridicat. Pieţele financiare din întreaga lume ar fi afectate de criză în caz de intrare în incapacitate de plată a Washingtonului, mai ales ţările în curs de dezvoltare. "Cu cât ne apropiem de data limită, cu atât mai mare va fi impactul asupra lumii în curs de dezvoltare", a spus Kim. "În cazul în care termenul limită este atins, ar fi un eveniment dezastruos pentru ţările în curs de dezvoltare şi acest lucru ar putea fi foarte dăunător pentru economiile dezvoltate", a adăugat el. Economiile mondiale şi americană vor fi confruntate cu creşterea ratelor dobânzilor, scăderea încrederii şi încetinirea creşterii economice în cazul în care Congresul american nu reuşeşte să se pună de acord pentru a ridica plafonul datoriei, care este în prezent de 16.700 miliarde de dolari, potrivit lui Kim.

Impasul se adânceşte

Congresmenii americani nu au un plan clar de prevenire a intrării Statelor Unite în incapacitate de plată (default) şi de reluare a activităţilor instituţiilor guvernamentale parţial blocate de 12 zile, relatează Bloomberg.
Republicanii din Senat au blocat un plan al democraţilor de suspendare a plafonului datoriilor până în 2014. Discuţiile dintre republicanii din Camera Reprezentanţilor şi preşedintele Barack Obama au dat greş. Democraţii din Senat au respins o propunere din partea senatorului republicat din Maine Susan Collins, care părea că ar atrage susţinere.
Senatorii democraţi au avertizat în privinţa riscului unei scăderi a pieţei de capital azi, 14 octombrie, în cazul în care Congresul nu va ajunge la un acord. În aceste condiţii, liderul majorităţii democrate din Senat, Harry Reid, şi cel al republicanilor, Mitch McConnell, au început sâmbătă negocieri. Reid a declarat însă că întalnirea cu McConnell, deşi cordială, a fost doar preliminară şi nu a adus nimic concludent.

Astăzi se decide soarta privatizării
GFR cere desecretizarea contractului de privatizare a CFR Marfă

Grup Feroviar Român (GFR) a cerut Ministerului Transporturilor să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă. "În calitate de cumpărător, Grup Feroviar Român, care şi-a îndeplinit până acum cu onestitate şi la termen toate obligaţiile care-i reveneau, consideră că atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credinţă, interesele şi eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanţă strategică pentru statul român. Cu toate acestea, GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eşecul unei licitaţii care ar afecta negativ mediul economic şi ar descuraja investiţiile străine", se arată într-un comunicat transmis de GFR, deţinut de omul de agaceri Gruia Stoica. "Eşecul vânzătorului de a obţine o prelungire a termenului de finalizare a tranzacţiei, astfel încât acesta să permită obţinerea avizului Consiliului Concurenţei - în ciuda atenţionărilor repetate ale acestei instituţii privind termenul necesar analizei – face acum imposibilă încheierea în bune condiţii a privatizării şi desfiinţează contractul de plin drept. Precizăm cu această ocazie că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată", se comunicatul transmis de GFR.
Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului expiră astăzi, nefiind prelungit de către Guvern.
Până în prezent, GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei.
În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Irlanda, prima ţară care va încheia programul de salvare cu UE şi FMI

Irlanda va deveni la jumătatea lunii decembrie prima ţară din zona euro care va încheia programul de salvare convenit cu Uniunea Europeană şi FMI, potrivit premierului Enda Kenny. Irlanda a fost nevoită în 2010 să apeleze la sprijinul partenerilor europeni şi al FMI, în urma spargerii unei bule speculative imobiliare, a necesităţii de salvare a băncilor şi într-un moment în care deficitul bugetar atinsese 30% din PIB. Fostul "tigru economic celtic" a obţinut 85 de miliarde de euro, într-un program de trei ani, în schimbul unor măsuri de austeritate draconice, care au permis redresarea conturilor publice. Trei ani mai târziu, Irlanda, prezentată în mod constat de liderii europeni drept un model pentru celelalte ţări din zona euro aflate sub asistenţă financiară, Grecia, Portugalia şi Cipru, a revenit la creştere economică şi la accesul pe pieţele financiare.
Irlanda continuă să se află într-o situaţie fragilă, a avertizat premierul, care conduce din 2011 un guvern de coaliţie împreună cu laburiştii (de stânga).
Guvernul irlandez a redus drastic estimarea de creştere economică de la 1,3% la numai 0,2% în acest an şi de la 2,4% la 1,8% pentru 2014. O problemă majoră este şomajul, care se menţine la peste 13%, deşi este în scădere faţă de anul 2010.

Grup Servicii Petroliere vrea să se extindă în Rusia

Compania de foraj petrolier marin Grup Servicii Petroliere (GSP), parte a grupului Upetrom, intenţionează să îşi extindă activităţile în nordul Rusiei şi să cumpere noi platforme de foraj. "Avem şase platforme, iar planul este să dublăm numărul lor. Depinde cum găsim bani şi contracte. Avem discuţii să preluăm contracte şi platforme cu contracte. Problema este că au crescut preţurile pentru că au crescut investiţiile off-shore", a declarat omul de afaceri Gabriel Comănescu, proprietarul Upetrom. El a adăugat că, pe lângă platforme, grupul este interesat şi de achiziţia a două nave destinate operaţiunilor de foraj marin. La preţurile actuale, platformele noi costă circa 200 milioane de dolari, iar cele vechi jumătate din această sumă, în timp ce investiţia într-o navă poate ajunge până la 600 milioane de dolari, a adăugat Comănescu.
Potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice, GSP a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 813 milioane de lei (182,7 milioane de euro), în creştere cu 2% de la 797 milioane de lei în 2011, dar în scădere puternică faţă de nivelul de 2,3 miliarde de lei înregistrat în 2010. GSP a raportat pentru anul trecut un profit net de 143,6 milioane de lei (32,2 milioane de euro), de la pierderi de 307,3 milioane de lei în 2011.

Duster va costa şi peste 20.000 de euro în Franţa

Franţa, cea mai mare piaţă pentru Dacia, unde anual se vând circa 90.000 de maşini, este prima zonă unde grupul francez a comunicat preţurile oficiale pentru noul Duster facelift. Astfel, preţul de pornire pentru versiunea restilizată a lui Duster în Franţa a rămas neschimbat, la 11.900 de euro cu TVA, în condiţiile în care noul model dispune în standard de ESP, sistem care anterior costa în plus 300 de euro, dar şi airbaguri laterale, care până în acest an erau disponibile doar ca opţionale. În România preţul de pornire pentru Duster este de 11.250 de euro, preţ care cel mai probabil de asemenea va rămâne neschimbat. Preţurile oficiale vor fi comunicate miercuri, odată cu prezentarea maşinii pe piaţa locală.
 Urmând o strategie similară cu cea aplicată în cazul lui Logan, odată cu faceliftul Duster dispune acum de o nouă versiune de echipare pe piaţa franceză, Prestige, disponibilă doar pentru motorizările de top 1,2 TCe benzină 125 CP şi diesel 1,5 dCi 110 CP, atât 4x4 cât şi 4x2. Modelul Prestige ajunge la 19.300 de euro cu TVA, iar dacă se adaugă opţionale precum tapiţerie din piele, care costă 600 de euro, vopsea metalizată (460 de euro), scaune încălzite (200 de euro), harta Europei pentru sistemul de navigaţie (99 de euro) şi roată de rezervă (120 de euro), preţul maşinii urcă spre 20.800 de euro.

Guvernul bulgar pregăteşte concedierea a 40.000 de funcţionari

Guvernul socialist din Bulgaria pregăteşte concedierea a 40.000 de funcţionari publici, reprezentând 10% din total, potrivit unei scrisori a ministrului de Finanţe Petar Ciobanov adresată unor miniştri şi şefi de instituţii. Ciobanov cere miniştrilor şi directorilor de instituţii să îşi coordoneze eforturile de pregătire a bugetului de stat pentru 2014, ţinând seama că estimările lor trebuie să includă o reducere de personal de 10%.
Premierul Plamen Oreşarski şi Ministerul de Finanţe au confirmat informaţia să circa 40.000 de angajaţi publici vor fi concediaţi. Potrivit unei informaţii neoficiale, mai multe structuri administrative mari vor fi exceptate de la restructurare. Concedierile vor intra în vigoare de la 1 ianuarie, iar programul ca începe, cel mai probabil, la 1 decembrie, în Codul Muncii fiind stipulat un preaviz de o lună.
Sindicatele au avertizat că vor organiza greve şi demonstraţii, pentru contestarea deciziei

Vânzările Volkswagen bat un nou record

Vâzările Volkswagen au depăşit pentru prima oară, la nouă luni, nivelul de 7 milioane de vehicule, susţinute de cererea din China care a compensat declinul din Europa. Livrările la nivel mondial au urcat cu 4,8%, la 7,03 milioane de autoturisme şi SUV-uri, în primele nouă luni. Vânzările din septembrie au avansat cu 7%, la 856.900 de unităţi. Producătorul mărcilor Volkswagen, Audi şi Porsche se bazează pe creşterea din China, cea mai mare piaţă auto la nivel mondial, pentru compensarea declinului cererii în Europa, unde piaţa este pe cale să înregistreze o evoluţie negativă pentru al şaselea an consecutiv.
Volkswagen vrea să devanseze General Motors şi Toyota Motor pană în 2018 şi să devină cel mai mare producător auto mondial. "Datorită poziţiei internaţionale şi a gamei convingătoare de produse am fost capabili să răspundem bine incertitudinilor din zona euro şi situaţiei dificile pe ansamblul pieţei", a declarat într-un comunicat Christian Klingler, directorul de vânzări al grupului. Vânzările Volkswagen în China au avansat în primele nouă luni cu 18%, la 2,35 milioane de unităţi, susţinute de automobile fabricate local, precum Audi Q3 şi SUV-ul Q5. În Europa, livrările au scăzut cu 2,4%, la 2,73 milioane de vehicule.
În luna martie, Volkswagen a prezentat o strategie de majoare a capacităţii de producţie în China cu 60% până în 2018, într-un proiect de 9,8 miliarde de euro care include construirea de fabrici şi creşterea forţei de muncă în această ţară cu 22%, la peste 100.000 de angajaţi.





În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.