Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Autostrăzile din Romania sunt de trei ori mai scumpe decat în Bulgaria

Ziarul de Vrancea
28 aug 2013 656 vizualizări
Aşa arată o analiză realizată de Consiliul Concurenţei, care compară lucrările realizate în zona de şes

Autostrăzile construite în Romania la şes sunt de 3 ori mai scumpe decat în Bulgaria, iar diferenţa între costurile minme şi maxime pentru aceeaşi formă de relief este mai mare decat în Polonia şi Bulgaria, potrivit Consiliului Concurenţei, care transmite autorităţilor să evite actele adiţionale."În cadrul analizei s-a constat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în Romania preţurile au variat intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia şi Yana), iar în Polonia în intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa)", se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei, care prezintă concluziile unei anchete sectoriale privind piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi din Romania. În Romania, variaţia preţului mediu pentru un kilometru de autostradă construit în aceeaşi formă de relief este de 45,8%, mai mare faţă de cazul Poloniei (36,4%) şi Bulgariei (14,2%), potrivit sursei citate. În urma prelucrării datelor şi informaţiilor puse la dispoziţie de CNADNR, analiza arată că în Romania preţul mediu al unui km de autostradă construit în zona de şes este de 23,3 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostradă construit în zona de deal este de 20,8 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost. Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu/km de autostradă construit în zonă de şes este de aproape trei ori mai mare, potrivit sursei citate. În urma anchetei sectoriale privind piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi, Consiliul Concurenţei recomandă autorităţilor contractante să evite încheierea de acte adiţionale la contractele iniţiale. Instituţia a constatat că există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, caştigătorul licitaţiei (cel care oferă cel mai mic preţ) negociază direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării, care poate deveni mai mare decat cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi. Astfel, în perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de execuţie de lucrări de construcţii de drumuri şi de servicii au fost încheiate 203 acte adiţionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor. Din cele 23 de contracte cu valoare modificată, pentru 8 contracte valoarea iniţială a fost mărită cu aproape 50%, pentru alte 8 contracte valoarea iniţială a crescut între 10% - 30%, iar 2 contracte de lucrări au suferit modificări de peste 50% din valoarea iniţială. "Această situaţia nu este o caracteristică doar a pieţei romaneşti: conform unui raport al Curţii Europene de Conturi privind lucrările de infrastructură derulate din fonduri comunitare în Germania, Grecia, Polonia și Spania în perioada 2000-2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu mai mult de 20% în timpul execuţiei lucrării", se spune în comunicat.

Conflictul din Siria ne scumpeşte benzina

Preţul petrolului a atins cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani

Creşterea puternică a preţurilor petrolului în ultimele două zile, declanşată de o posibilă intervenţie militară în Siria a unei coaliţii conduse de SUA, ar putea conduce la majorarea preţurilor carburanţilor în Romania, probabil cu 2,5%, la aproximativ 6,15 lei/litru. "Un alt efect al incertitudinlor recente din Orientul Mijlociu a fost o creştere de aproape 5% a preţului petrolului în cursul ultimelor două zile, care prezintă riscuri şi pentru preţul benzinei în Romania. Conform estimărilor noastre, variaţiile preţului global al petrolului se transferă în proporţie de aproximativ 50% în preţurile benzinei la pompă, astfel că ajustarea automată în urma evoluţiilor recente s-ar traduce printr-o creştere de 2,5%, de la nivelul actual de aproximativ 6 lei/litru la aproximativ 6,15 lei/litru", se arată într-o analiză a ING Bank. Avand în vedere ponderea de aproximativ 8% a carburanţilor în coşul de consum, presiunile de pe piaţa energiei ar putea influenţa semnificativ inflaţia, notează analiştii băncii. Preţul petrolului a atins ieri dimineaţă cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani, în urcare puternică în ultimele zile, din cauza temerilor că situaţia tensionată din Siria s-ar putea extinde şi ar putea perturba livrările de ţiţei din Orientul Mijlociu. Preţul de referinţă al petrolului pentru piaţa americană a crescut miercuri cu pană la 3%, după o majorare de 2,9% în şedinţa de marţi. Astfel, cotaţia a avansat la New York cu 3,23 dolari, la 112,24 dolari pe baril, cel mai ridicat preţ din mai 2011. Rulajul pieţei depăşeşte cu 370% media ultimelor 100 de zile. Preţul petrolului Brent, de referinţă în Europa, a avansat miercuri cu pană la 2,98 dolari, sau 2,6%, la 117,34 dolari pe baril, după ce a închis marţi la cel mai ridicat nivel din februarie anul trecut. Statele Unite, Marea Britanie şi Franţa pregătesc o acţiune militară împotriva Siriei, acuzand regimul Assad că a utilizat arme chimice împotriva populaţiei.

Ponta i-a cerut blondei de la Transporturi să încheie vanzarea CFR Marfă

Premierul Victor Ponta i-a cerut noului ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, să îl cheme, luni, pe caştigătorul licitaţiei de privatizare a CFR Marfă şi să semneze contractul de vanzare, adăugand că, dacă acesta "nu dă banii", va fi numit un manager privat, iar licitaţia va fi reluată. În cazul reluării licitaţiei, termenele vor fi mult mai extinse şi mai rezonabile decat la prima licitaţie, derulată în condiţiile şi termenele negociate cu Fondul Monetar Internaţional, a spus Ponta, ministru interimar al Transporturilor, prezent la sediul ministerului pentru ceremonia de predare-primire a portofoliului către Ramona Mănescu. Întrebat de ce s-a întarziat semnarea contractului de privatizare cu GFR, prim-ministrul a afirmat că din cauza "jocurile politice de vară" ale preşedintelui Băsescu. "Pană la urmă totul a depins de pixul domnului preşedinte Băsescu, care trebuia să numească un ministru. Întai am auzit că sunt probleme grave cu investitorul, ne-am dus la CSAT şi am aflat că fost o gogoaşă. N-a zis nimica nici preşedintele, nici serviciile, că are probleme grave. După aia am aflat de la consultantul financiar al domnului Gruia Stoica, şi anume de la domnul Băsescu, că nu are bani. Toate prostiile din lume. Deci, de ce nu l-am semant? Că domnul preşedinte a avut jocuri politice de vară", a spus Ponta.Noul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat ieri că nu a călătorit cu trenul din 2002-2003, iar cu metroul din perioada studenţiei. "Ultima oară am călătorit cu trenul, cred, nu sunt sigură, în 2002 sau în 2003. Nu ştiu exact cand au început lucrările la tronsonul Bucureşti-Constanţa. Eu călătoream foarte mult pe acest tronson. În momentul în care au început lucrările şi călătoria dura 5 ore, 6 ore, 7 ore, am renunţat", a spus ministrul, la conferinţa de presă organizată după preluarea portofoliului de ministru al Transporturilor de la ministrul interimar, premierul Victor Ponta.

CEC Bank va acorda credite pentru tineri în programul START

Ministerul Economiei a selectat CEC Bank pentru a acorda credite în cadrul programului guvernamental destinat dezvoltării abilităţilor antreprenoriale în randul tinerilor şi facilitarea accesului la finanţare - START, prin care sunt acordate finanţări nerambursabile de pană la 100.000 lei. Banca de stat va acorda credite în lei, cu o dobandă variabilă compusă din ROBOR (rata dobanzii la împrumuturi pe piaţa interbancară romanească) la şase luni plus 3 pp, actualizată semestrial, potrivit unui anunţ al Direcţiei de Implementare Programe pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii. Beneficiarii vor primi garanţii de la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM pentru 80% din valoarea creditului şi o perioadă de graţie de maximum 12 luni.Clienţii eligibili sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii, cu capital social integral privat şi care nu au beneficiat de alocaţie financiară nerambursabilă în cadrul programului în anii anteriori şi nu au asociaţi, acţionari sau administratori care deţin sau au deţinut calitatea de asociaţi/acţionari/administratori ai altor societăţi comerciale care au beneficiat de alocaţie financiară nerambursabilă în cadrul programului în anii anteriori. Asociaţii, acţionarii sau administratorii care deţin mai multe societăţi comerciale nu pot aplica în cadrul prezentului program decat cu o singură societate comercială. De asemenea, firmele trebuie să aibă cel mult doi ani de la înregistrare la Registrul Comerţului la data completării online a planului de afaceri şi obiectul de activitate pe care accesează este eligibil în cadrul programului. Prin program se finanţează implementarea planurilor de afaceri, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute. Astfel, sunt acordate alocaţii financiare nerambursabile, care acoperă maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 100.000 lei/beneficiar, la care se adaugă un credit bancar, reprezentand minim 30% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 50.000 lei/beneficiar.

Franţa ridică ştacheta la pensiile de stat

Franţa va prelungi treptat, pană în 2035, de la 41 de ani la 43 de ani, perioada minimă de contribuţii în vederea calificării pentru o pensie de la stat, măsură inclusă într-un proiect de reformă a sistemului public de pensii, avand ca scop reducerea deficitului bugetar. Astfel, persoanele care lucrează în Franţa vor trebui să achite contribuţii timp de cel puţin 43 de ani pentru a fi eligibile pentru o pensie în sistemul public, a declarat premierul Jean-Marc Ayrault, potrivit Bloomberg. Contribuţiile plătite de angajatori şi angajaţi la sistemul de pensii vor creşte începand de anul viitor, în paralel cu scăderea taxelor pe muncă, pentru a evita creşterea costurilor. "Scopul nostru este creşterea economică. Locul de muncă este esenţial în modelul nostru social. Vom reforma plăţile legate de politica de familie astfel încat să afecteze mai puţin creşterea. Asta se va întampla în 2014. Anul viitor nu va avea loc nicio creştere a costurilor cu forţa de muncă", a afirmat premierul francez. Promisiunea de a reduce taxele pe muncă a reprezentat un element cheie pentru caştigarea sprijinului Medef, cel mai mare grup de lobby din Franţa, avand în vedere situaţia dificilă din economie, cu un şomaj ridicat şi creştere modestă.

Numărul tranzacţiilor imobiliare a urcat cu 20%

Numărul tranzacţiilor imobiliare a crescut cu aproape 20% în primele şapte luni ale acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2012, ajungand la 462.743, a anunţat Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI). Astfel, numărul tranzacţiilor imobiliare a crescut cu peste 76.000 faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012, se arată într-un comunicat al ANCPI. La nivel naţional, în luna iulie, au fost înregistrate 74.166 tranzacţii imobiliare, cu 9.008 mai multe faţă de luna precedentă şi cu 13.637 mai multe comparativ cu luna iulie 2012. Cele mai multe tranzacţii imobiliare în primele şapte luni au fost înregistrate în Bucureşti - 32.908 , Timiş - 29.366 şi Arad - 25.272. La polul opus, cu cele mai puţine tranzacţii imobiliare se află judeţele Teleorman - 2.684, Bistriţa-Năsăud - 3.627 şi Gorj - 4.610. În perioada ianuarie - iulie 2013 numărul operaţiunilor de cadastru şi carte funciară la nivel naţional a fost de peste 2,9 milioane cu 321.705 mai mult faţă de intervalul similar al anului trecut. Cele mai multe operaţiuni de cadastru şi carte funciară au fost înregistrate în Bucureşti - 193.515, Timiş - 177.701, Cluj - 137.460, în timp ce în judeţele Sălaj -28.100, Covasna - 31.772 şi Olt - 32.082 au fost consemnate cele mai puţine operaţiuni de cadastru şi carte funciară în perioada analizată.

Cetăţenii vor mai multe informaţii despre gazele de şist

Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) a derulat, în iulie, un sondaj în judeţele Constanţa şi Barlad, unde compania americană Chevron caută gaze de şist, din care a reieşit că peste 60% dintre cei intervievaţi sunt slab informaţi în legătură cu acest tip de resursă.  "Peste 60% dintre cei intervievaţi susţin că sunt slab informaţi cu privire la ceea ce înseamnă resurse neconvenţionale - gaze de şist, la activităţile de explorare şi exploatare, avantaje şi dezavantaje", potrivit unui comunicat al ANRM. Sondajul a fost realizat în zonele în care sunt situate perimetrele cu potenţial de gaze de şist, respectiv judeţul Constanţa (oraşul Constanţa şi comunele Costineşti şi Limanu) şi judeţul Vaslui (Barlad şi comunele Iana, Pungeşti, ştefan cel Mare şi Băceşti). În ambele zone s-a înregistrat un procent ridicat (peste 40%) al celor care cred că lucrările iniţiale sunt direct lucrări de exploatare. De asemenea, peste 50% din cei intervievaţi au firmat că nu ştiu care este durata etapei de explorare (între 3 şi 5 ani) în urma căreia se stabileşte dacă există zăcăminte de gaz în zonele respective.





În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.