Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Moldova este raiul contrabandei cu ţigări

Ziarul de Vrancea
25 aug 2013 519 vizualizări
Piaţa neagră a ţigaretelor a scăzut în iulie la 11,8%, faţă de 12,6% în mai, cea mai afectată regiune fiind, pentru prima dată în ultimii ani, cea de Nord-Est, conform datelor companiei de cercetare Novel, citate de producătorii de profil

"Pentru luna iulie, notăm o scădere semnificativă în regiunile Nord-Vest şi Sud-Vest. Pentru prima dată în ultimii cinci ani, Nord-Est (26%) devine cea mai afectată regiune de comerţul ilicit, urmată de regiunile Vest (24,4%) şi Nord-Vest (13,5%). Din punct de vedere al provenienţei, produsele cu timbru de Moldova şi Ucraina răman la un nivel aproximativ similar lunii precedente, furnizand 23,2%, respectiv 22,8% din comerţul ilicit. Serbia continuă tendinţa de scădere şi în luna iulie, pană la 8,9%. Pentru prima dată în studiile pe care le realizăm am introdus noţiunea de «Cheap Whites», prin care definim mărci ieftine, care nu aparţin marilor producători şi care sunt destinate pieţei negre. Aceste aşa numite «Cheap Whites» deţin cea mai mare pondere din piaţa neagră, şi anume 34,9%" a declarat într-un comunicat Marian Marcu, directorul Novel Research. El a menţionat că produsele inscripţionate "Duty Free" reprezintă 4,2% din comerţul ilicit. Astfel de magazine mai există doar la graniţele cu Serbia, Ucraina şi Moldova, funcţionand în condiţii strict reglementate. "Există însă şi produse contrafăcute, marcate «Duty Free» pentru a părea legale, care ajung direct pe piaţa neagră, fără să treacă prin shopuri", a mai spus Marcu. Anul trecut producătorii de ţigări au plătit la bugetul de stat accize şi taxe de peste trei miliarde de euro. Cele mai mari companii din domeniu de pe piaţa romanească sunt JTI, BAT şi Philip Morris.

ABN Amro lasă în urmă o gaură de 6,7 mld. euro

Guvernul olandez speră să obţină pană la 15 miliarde euro din privatizarea băncii ABN Amro, faţă de o investiţie de 21,7 miliarde euro a statului, astfel rezultand o posibilă pierdere de 6,7 miliarde euro pentru contribuabili. Banca va avea la dispoziţie un termen de aproximativ un an pentru a pregăti privatizarea, a declarat într-un comunicat ministrul olandez al Finanţelor, Jeroen Dijsselbloem, potrivit Bloomberg. Guvernul olandez va evalua apoi dacă sunt îndeplinite condiţiile de vanzare şi ar putea efectua privatizarea în trei tranşe, a adăugat oficialul. ABN Amro a înglobat în 2008 operaţiunile bancare şi de asigurări din Olanda ale grupului Fortis, ajuns în colaps. Dijsselbloem a precizat că statul a investit 21,7 miliarde euro pană în prezent la ABN Amro. Vanzarea băncii cu o pierdere semnificativă, de 6,7 miliarde euro, va fi o chestiune delicată din punct de vedere politic în Olanda, unde populaţia este deja nemulţumită de creşterea taxelor şi măsurile de austeritate. "Dacă Parlamentul va fi de acord, prima oportunitate pentru o listare va fi prima jumătate a anului 2015. Planurile ministrului reprezintă primul pas spre trecerea în proprietate privată", a comentat într-un comunicat preşedintele ABN Amro, Gerrit Zalm. Guvernele vest-europene care au fost nevoite să salveze băncile cu bani publici în timpul crizei, devenind acţionari, analizează posibilităţi de privatizare a participaţiilor preluate la instituţiile de credit. Marea Britanie se pregăteşte să-şi reducă participaţia de peste 41% deţinuită la grupul bancar Lloyds, în timp ce privatizarea Royal Bank of Scotland, unde statul deţine peste 80% din acţiuni, este încă o perspectivă îndepărtată.

Acţiunile Facebook au spart un prag psihologic

Acţiunile Facebook au depăşit pragul de 40 de dolari pe bursa de la New York pentru prima dată de la listarea controversată a companiei, în luna mai a anului trecut, finalizand săptămana la nivelul record de 40,55 dolari, potrivit CNN Money. Cotaţia bursieră a Facebook a urcat vineri cu 5,2%, după ce analiştii JPMorgan au transmis investitorilor previziuni pozitive privind afacerile companiei, apreciind că reţeaua de socializare caştigă teren atat în ceea ce priveşte utilizatorii PC, cat şi cei care accesează serviciul de pe dispozitive mobile. Preţul record pentru acţiunile Facebook a fost înregistrat chiar în ziua listării la bursă, cand cererea masivă din partea investitorilor a împins pentru scurt timp cotaţia la 45 de dolari. Facebook a crescut cu peste 50% în ultima lună, după un debut modest pe bursă în 2012, afectat de erori şi probleme tehnice la listare şi de neîncrederea investitorilor în capacitatea reţelei de a monetiza numărul tot mai mare de utilizatori de smartphone-uri şi tablete.

Japonia şi Anglia, locomotive pentru economie

Şefii băncilor centrale din Japonia şi Marea Britanie anticipează că propriile măsuri de stimulare a economiei vor fi suficiente pentru a sprijini creşterea economică globală după ce Rezerva Federală a SUA va începe să reducă programul de relaxare cantitativă, transmite Bloomberg. Programul prin care Banca Japoniei preia active din piaţă pentru a spori lichiditatea a început să-şi facă efectul în economie, a declarat guvernatorul instituţiei, Haruhiko Kuroda, la finalul conferinţei anuale a şefilor de bănci centrale de la Jackson Hole, Wyoming, găzduită de Rezerva Federală. Viceguvernatorul Băncii Angliei, Charlie Bean, a afirmat că angajamentul asumat recent de banca centrală a Marii Britanii, de a menţine dobanda de politică monetară la un nivel minim pană cand şomajul va coborî la 7%, va facilita un cost redus de finanţare pentru guvernul britanic şi va creşte încrederea companiilor şi consumatorilor. "Nu credem că toate băncile centrale vor renunţa la politica monetară neconvenţională. Mai este mult de lucru în Europa şi Japonia", a declarat pentru Bloomberg directorul general al Fondului Monetar Internaţional, Christine Lagarde.

Toyota modifică sistemele de climatizare

Toyota, cel mai mare constructor auto la nivel mondial, a decis să renunţe la utilizarea unui gaz pentru instalaţiile de climatizare ale automobilelor impus de legislaţia europeană, urmand exemplul grupului Daimler care a iniţiat opoziţia faţă de acest produs din motive de siguranţă, relatează AFP. Gazul respectiv, numit R1234yf, face obiectul unui litigiu între Daimler şi statul francez, iar Consiliul de Stat, cea mai înaltă jurisdicţie administrativă din această ţară, urmează să ia o decizie marţea viitoare. Potrivit Daimler, acest gaz ar putea să ia foc în cazul unor coliziuni. Mercedes a contestat o decizie a Ministerului francez al Mediului de blocare a înmatriculării automobilelor clasa A, B, CLA şi SL sub motivul că acestea nu utilizează noul gaz refrigerant, aşa cum a impus o directivă europeană din luna ianuarie pentru că este mai puţin poluant. Un purtător de cuvant al Toyota Germania a declarat vineri că noul gaz nu mai este folosit în modelele Prius Plus, Lexus GS şi GT86 comercializate în Europa, care au revenit la produsul utilizat anterior, R134a. El nu a precizat cand a fost luată măsura. Daimler a exprimat toamna trecută îndoieli legate de siguranţa utilizării noului gaz, împărtăşite ulterior de consumatori, ONG-uri şi autorităţi, se arată într-o declaraţie a Toyota Germania.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.